handdator

Visa fullständig version : knådning av deg


sissa
2006-01-23, 04:26
nån som är duktig på bakning här?

jag ska få en bakassistent och tänkte köra degarna där i. hur länge "ska" man köra degar ungefär? antar att det beror på typ av deg.

kockar och bagare brukar säga ( vad jag hört iaf) att folk i allmänhet knådar degarna för lite, låter de gå för kort stund, men jag antar att man ska köra de för länge heller.

nån som har ngr riktlinjer att dela mig sig av?

MyungChul
2006-01-23, 04:34
Japp. Om du vill ha gluten i brödet, så ska du knåda det ganska länge. Tills degen klarar av ett så kallat "glutentest". Du river av en bit deg, och drar ut det till en ganska platt rund sak, sen ska du kunna petta på mitten av det med känslan av elasticitet.

sissa
2006-01-23, 04:45
Japp. Om du vill ha gluten i brödet, så ska du knåda det ganska länge. Tills degen klarar av ett så kallat "glutentest". Du river av en bit deg, och drar ut det till en ganska platt rund sak, sen ska du kunna petta på mitten av det med känslan av elasticitet.


okej....
vad händer om man kör degen för länge då? på viket sätt "förstör" man degen?

sissa
2006-01-23, 05:00
ok, glutentrådarna förstörs om man kör den för länge.

*hittade*

TylerDurden84
2006-01-23, 12:42
Japp. Om du vill ha gluten i brödet, så ska du knåda det ganska länge. Tills degen klarar av ett så kallat "glutentest". Du river av en bit deg, och drar ut det till en ganska platt rund sak, sen ska du kunna petta på mitten av det med känslan av elasticitet.

Och för oss som inte har den fingertoppskänslan... kan ca 5 min knådning vara lagom?