handdator

Visa fullständig version : Sockerberoende


Fancynr1
2006-01-22, 22:41
Hej alla muskelmassor =)


Hur blir man av med ett sockerberoende? :eating:
Och hur gör man för att hålla sig ifrån det?

Pepz
2006-01-22, 22:43
kognitiv beteendeterapi... ;)

Är sockerberoende ett vedertaget begrepp numera?
Har du fått det som diagnos eller är det ett finare sätt att säga att du har en usel kost?

Fancynr1
2006-01-22, 22:45
Sockerberoende. eller matberonde. Matberonde skulle nog passa in mer tror jag.

aliquis
2006-01-22, 23:20
Bestämmer sig för att inte äta det.

Verni
2006-01-22, 23:22
Jag kom ur det genom att trycka i mig annan mat, tillslut hade jag inget godissug kvar.

Zakath
2006-01-22, 23:23
Ät bra mat regelbundet, se till så att du har något du kan tugga på när suget sätter in, t.ex. frukt, grönsaker, groddar eller nötter (tänk bara på att nötterna må vara nyttiga, men innehåller också en hel del energi).

Fredrik_S
2006-01-22, 23:30
Sockerberoende. eller matberonde. Matberonde skulle nog passa in mer tror jag.

Menar du onyttig mat så är det bästa att fortsätta äta mycket med nyttigt. Tex Potatis havregryn fullkornsbröd blåbär hallon jordgubbar broccoli spenat brysselkål etc etc..

Liten Men Fet
2006-01-23, 01:01
Är det godissug så får du låta bli och äta godis, efter ett tag försvinner sötsuget.
Jag är aldrig sugen på godis inte ens när jag är hungrig men så äter jag aldrig godis heller... om jag inte blir bjuden eller om det är lite choklad, vill ju inte vara oartig.

King Grub
2006-01-23, 06:26
Ytterligt svaga bevis för sockerberoende hos människa:

Bobbokrull
2006-01-23, 07:04
Bestämmer sig för att inte äta det.

Visst är det så enkelt att bli kvitt ett beroende? *screwy*

Spelar ingen roll om det är alkohol, droger eller socker. Har man ett beroende av något så är det inte så enkelt att bara sluta upp med det "sådär". Sockerberoende existerar, lever man nära någon som har ett sådant så VET man det, trots Grubs hänvisning.

Finns det ett alkoholberoende? eller är det även ett skapat begrepp?

Vad är isåfall skillnaden mellan att vara beroende av t.ex. socker eller alkohol?

sissa
2006-01-23, 07:20
hur defineras "fysiskt beroende"?

King Grub
2006-01-23, 07:25
Visst är det så enkelt att bli kvitt ett beroende? *screwy*

Spelar ingen roll om det är alkohol, droger eller socker. Har man ett beroende av något så är det inte så enkelt att bara sluta upp med det "sådär". Sockerberoende existerar, lever man nära någon som har ett sådant så VET man det, trots Grubs hänvisning.

Finns det ett alkoholberoende? eller är det även ett skapat begrepp?

Vad är isåfall skillnaden mellan att vara beroende av t.ex. socker eller alkohol?

Socker i sig är inte beroendeframkallande bara för att en person äter socker. Det är en sak för psykologin och beteendeforskningen snarare än fysiologin.

Fredrik_S
2006-01-23, 07:59
Vad är isåfall skillnaden mellan att vara beroende av t.ex. socker eller alkohol?


Från läkartidningens sida (postad av sissa i annan tråd)

KRITERIER FÖR DIAGNOSEN BEROENDE
Beroende karakteriseras av en grupp fysiologiska, beteendemässiga och kognitiva fenomen, där den beroendeframkallande substansen får en mycket högre prioritet för individen än andra beteenden som tidigare haft större betydelse. För att ställa diagnosen beroende krävs, enligt ICD-10, att tre av sex kriterier är uppfyllda under det senaste året:
• Starkt behov (»sug«) eller tvång att ta substansen
• Svårigheter att kontrollera konsumtionen av substansen
• Förekomst av abstinenssymtom
• Toleransökning
• Tilltagande ointresse av andra saker på grund av substansen
• Fortsatt konsumtion trots kroppsliga eller psykiska skador

Sniggel
2006-01-23, 13:41
Du kanske inte har ett "beroende" men du vill äta mindre godis och onyttig mat genom attt minska på suget förstår jag?

Jag kan inte låta bli att äta godis (i mängder) själv heller om jag blir erbjuden det (t ex hemma på julafton hos föräldrarna).
Mitt tips är att du äter mat regelbundet och aldrig går in i en butik där det finns godsaker utan att vara mätt först.
Ju längre jag har varit hungrig, desto mer benägen är jag att köpa godis och har man aldrig godis hemma så äter man inte det heller utan tar något nyttigare istället.
Efter ett tag minskar sötsuget och man blir inte längre sugen på godis.

Observera att detta är mina egna erfarenheter. Jag blir numera aldrig sugen på godis utan snarare sugen på mat för jag tycker det är så mycket godare.

edit: Oj såg inte din andra post. Det var inte godis som var problemet alltså?

Micke A
2006-01-23, 14:53
kognitiv beteendeterapi... ;)


Detta är fullt allvarligt den bästa vägen att gå.
Sen kan man kombinera med bra kost och uppdelning i många måltider för att få ner kroppens egna "signaler".

Om du trots bra kost förlorar kontrollen över ditt sockerintag är det dags för den kognitiva (själv)terapin.

Börja med att identifiera i vilka sammanhang sötsuget uppstår. Anteckna sinnesstämning, tidpunkter och om det uppstår i samband med någon speciell situation. Förekommer det som reaktion på någon negativ känsla? Varför i så fall?

Sen, när du är medveten om när och i vilka sammanhang suget uppstår, är det dags att "programmera om" sitt tankemönster. Man kan inte göra detta förrän man blivit fullt medveten.

Undvik inte frestelserna - hantera dem. Om du ballar ur någon gång så använd det som erfarenhet och analysera varför det inträffade. Sen fortsätter du med "omprogrammeringen" utifrån de nya erfarenheterna. Du lyckas bättre och bättre om du bara fortsätter bearbeta allt. Skriv ner hela tiden och ge inte upp förrän du nått målet. Bäst är att ha ett eller flera "bollplank" att snacka med.