handdator

Visa fullständig version : Att köra till failure i högreps-vadträning?


Runda Grodan
2006-01-22, 19:30
Med anledning av failure diskussionerna...

Ni som kör till failure, kör ni även till failure när ni kör högreps i vadträningen?

Med högreps menar jag mer än 20-30 reps. Tror aldrig jag riktigt har lyckats med det. Jag brukar få avbryta p.g.a att jag tycker det gör för ont i vaderna.

Nu kör jag inte så ofta till failure men när jag tänker efter så brukar jag nog inte lyckas köra till failure i min vadträning även när jag försöker. Det känns som om jag alltid kan göra ett rep till.

En annan muskelgrupp där jag känner lite på samma sätt är underarmar...

Och mage. :D

Yes
2006-01-22, 19:47
Vader kör jag alltid till fail, fast jag kör aldrig högreps. Jag förstår dock vad du menar. Bensparken är en typisk övning där jag helt enkelt kan ge upp bara för att det gör för ont, även om det finns ett par reps kvar i musklerna. Underarmsträningen brukar vara riktigt lömsk. I början går det hur bra som helst, sen helt plötsligt blir det paniksmärta och man står halvt snyftandes och försöker klämma ur sig ett par repetitioner till.
Med magträningen har jag bara problem att hålla nere maginnehållet. Det har iof inte blivit värre än sura uppstötningar, än...

Runda Grodan
2006-01-22, 20:05
Vader kör jag alltid till fail, fast jag kör aldrig högreps. Jag förstår dock vad du menar. Bensparken är en typisk övning där jag helt enkelt kan ge upp bara för att det gör för ont, även om det finns ett par reps kvar i musklerna. Underarmsträningen brukar vara riktigt lömsk. I början går det hur bra som helst, sen helt plötsligt blir det paniksmärta och man står halvt snyftandes och försöker klämma ur sig ett par repetitioner till.
Med magträningen har jag bara problem att hålla nere maginnehållet. Det har iof inte blivit värre än sura uppstötningar, än...
Tycker det är stor skillnad på att köra låg- och högreps i vader. När jag kör låg, säg 8 reps, brukar jag helt enkelt ta slut. Sista repet brukar bli väldigt långsamt och sedan kommer jag inget längre. Det känns som att det tar stopp. När jag kör högreps får jag jämt sluta för att det gör för ont. På slutet sitter jag där med hälarna i bottenläget och försöker bestämma mig för om jag verkligen ska köra ett rep till.

I underarmarna tycker jag att det blir svårt att hålla i redskapet. Tror nog att jag skulle tappa redskapet innan jag når failure. Det kan väl inte räknas som failure?

aliquis
2006-01-22, 22:33
jag kör inte högreps på vader.

TommyBoy
2006-01-22, 22:42
tycker inte vadträningen är kul om det inte gör ont. Om jag så ska köra 50 reps så ska jag inte kunna rubba hälen mer än en cm förrän jag ger upp.

"No pain, no gain".... bekant?

Runda Grodan
2006-01-22, 23:00
tycker inte vadträningen är kul om det inte gör ont. Om jag så ska köra 50 reps så ska jag inte kunna rubba hälen mer än en cm förrän jag ger upp.

"No pain, no gain".... bekant?
Näe inte direkt. No pain, no pain. :D

Femtioreppare gör ju riktigt, riktigt ont. *cry*

Jag har inte kört högreppare på ett bra tag just för att jag är mesig. Kanske får prova med det igen.

vhailor
2006-01-23, 08:52
Tycker det är svårt att gå till fail i alla högreppare oavsett kroppsdel, får ont, får pump, känns jobbigt så jag stannar alltid innan.

robert86
2006-01-23, 11:57
när man kör riktigt höga repititioner(typ 50) får jag sluta pågrund av att det "svider" för mycket i musklerna. I vadträningen så känns det nästan som vaderna skulle gå av om man fortsatte pressa ut några extra repitioner. :MrT:

Sniggel
2006-01-23, 12:31
Jag brukar ha det problemet att jag, efter ett tag, failar i slutet av rörelsen, jag orkar alltså inte hela vägen upp utan gör 80% av rörelsen. Sedan på nästa repetition så klarar jag bara till 70% och nästa 60% och då känns det inte längre som repetitioner. Har samma problem med sidolyft för axlarna

Får ni liknande problem där ni känner er svagare i slutet av rörelsen?

Kanske inte var helt OnTopic där men.

Don_Kocke
2006-01-23, 13:16
Med anledning av failure diskussionerna...

Ni som kör till failure, kör ni även till failure när ni kör högreps i vadträningen?

Med högreps menar jag mer än 20-30 reps. Tror aldrig jag riktigt har lyckats med det. Jag brukar få avbryta p.g.a att jag tycker det gör för ont i vaderna.

Nu kör jag inte så ofta till failure men när jag tänker efter så brukar jag nog inte lyckas köra till failure i min vadträning även när jag försöker. Det känns som om jag alltid kan göra ett rep till.

En annan muskelgrupp där jag känner lite på samma sätt är underarmar...

Och mage. :D


Går typ inte eftersom att man börjar köra väldigt ostrikt lååååångt innan man når fail..om det ens går jag tror man kan köra hur många reps som helst i vader..men att det blir mindre o mindre strickt för varje gång