handdator

Visa fullständig version : ang Sötningsmedel


-Niklas-
2006-01-22, 17:18
Har lite frågor ang sötningsmedel, var köper ni erat? finns det på ex ica, konsum etc.

När ni byter ut sockret mot sötningsmedlet i receptet ersätter ni det i vikt eller volym enheten?

Chockladbollar med sötningmedel borde väl vara ganska kcal snålt? havregryn, sötningsmedel, kakao (?) och ägg. :D

Cerberus
2006-01-22, 20:15
Har lite frågor ang sötningsmedel, var köper ni erat? finns det på ex ica, konsum etc.

När ni byter ut sockret mot sötningsmedlet i receptet ersätter ni det i vikt eller volym enheten?

Chockladbollar med sötningmedel borde väl vara ganska kcal snålt? havregryn, sötningsmedel, kakao (?) och ägg. :D

Jag har prövat att göra chokladbollar på sötningsmedel och det är INTE gott. Sockret ger godiset en mkt godare tuggkänsla lr vad man ska kalla det. Du kan ju pröva om du lyckas få det att smaka gott men jag har inte lyckats med det..

-Niklas-
2006-01-23, 08:51
bump, kom igen nu ! Help me :bow:

Ascent
2006-01-23, 11:03
Vet att Delicato har chokladbollar (delicatobollar) utan socker. Skillnaden i kcal mellan dem och "vanliga" är inte så stor som man skulle vilja pga allt fett som utgör ganska mycket av energiinnehållet har jag för mig. Knalla in på deras hemsida, kika på innehållsförteckningen och se ifall du kan få tips på hur du skall slänga ihop ingridienserna för att få ett hyfsat resultat.

Läste nån tråd en gång på något annat forum dessutom där man försökte få fram ett recept på "hyfsat nyttiga" bollar. Så vitt jag minns så lyckades det inte nåt vidare.

-Niklas-
2006-01-23, 20:01
bump

Nån som har svaret på:

Har lite frågor ang sötningsmedel, var köper ni erat? finns det på ex ica, konsum etc.

När ni byter ut sockret mot sötningsmedlet i receptet ersätter ni det i vikt eller volym enheten?

King Grub
2006-01-23, 20:27
finns det på ex ica, konsum etc.

Ja.

Fredrik_S
2006-01-23, 23:38
bump

Nån som har svaret på:

Har lite frågor ang sötningsmedel, var köper ni erat? finns det på ex ica, konsum etc.

När ni byter ut sockret mot sötningsmedlet i receptet ersätter ni det i vikt eller volym enheten?

Volymenheten.

Annars får du ta en liter sötningsmedel för att få samma vikt som en dl socker. Sötningsmedel innehåller förövrigt i stort sätt samma mängd kcalorier som vanligt socker per viktenhet, men då det är otroligt lätt och väger 10 gånger mindre än socker men har samma sötma per volymenhet så blir det mycket kalorisnålare.

Fredrik_S
2006-01-23, 23:41
Jag har inte bakat mycket med sötningsmedel, men har läst någonstans att märket suketter i ströform är att rekomendera vid bakning och att märket hermesetas inte är lika bra trots att det ska gå att baka med det. Det finns även sötningsmedel som absolut inte går att baka med. Läs vad som står på förpackningen.