handdator

Visa fullständig version : Dinosaur-training?


AndersT
2002-08-30, 15:38
Jag har hört detta begrepp ett antal gånger...
Skulle någon kunna förklara vad det innebär?

Chris
2002-08-30, 15:49
Är inte det när man kör hela kroppen på ett pass? Bara jobbiga basövnignar. Grejen handlar om att man ska bli "stor och stark" som dom gamla goa gubbarna förr i tiden.

Har för mig det var nått i stil med dom här övningarna:

Mark eller böj
bänkpress
chins
dips
farmers walk

Eller nått =) Är inte 100% på detta.

Blaze
2002-08-30, 16:09
http://www.brookskubik.com

emmzan
2002-08-30, 16:34
Originally posted by Chris
Bara jobbiga basövnignar.

Det brukar vara jobbigt jämt då jag styrketränar...oavsett om jag kör basövningar eller inte:D

Baha
2002-08-30, 19:07
köp boken, det kanske inte är det oiptimala sättet att träna men den är kul och annorlunda


handlar om att bli stark i hela kroppen, köra med "oddobjects", mkt om greppstyrka etc. helt klart tuffaste träningsboken jag läst

Chris
2002-08-30, 20:15
Originally posted by emmzan


Det brukar vara jobbigt jämt då jag styrketränar...oavsett om jag kör basövningar eller inte:D

Kul att det finns folk som märker ord. Ansträngande kanske är ett bättre ord.

AndersT
2002-08-30, 21:18
Tack för svaren!

psyko_bob
2002-09-01, 10:31
Mycket bra bok som man beställer smidigast från ironmind.
Brooks håller på ett skriva en efterföljare, gissa om man ska köpa den...

z_bumbi
2002-09-01, 11:03
psyko_bob: Hur är böckerna upplagda ? Jag antar att det finns massor av övningar att välja mellan men hur är det med instruktioner för hur man undviker skador, färdiga program, komplement övningar osv.

Baha
2002-09-01, 11:11
det är inte så mkt om komplement övningar i den boken om man säger så, lite granna färdiga program men inte så mkt såna heller

ett par kapitel op greppträning, ett kapitel om hur man skall använda powerracket för att bli stark, några kapitel om hur man skall använda andra objekt typ städ, stenar, sandsäcker etc. sp, komplemnet,ganska mkt om mental träning och inställning


i hela boken pressas det hårt att man skall hela tiden köra grymt hårt och hela tiden försöka lyfta tyngre vikter, mkt om funktionell styrka och att hålla träningen enkel


bara text i boken, inga bilder, typ som den första "Brawn"

z_bumbi
2002-09-01, 11:47
Baha: Oki då vet jag, tackar.

psyko_bob
2002-09-02, 08:29
Bra sammanfattat Baha.

Brooks har också en förkärlek till hur de gamla körde vilkat speglar sig mycket i valet av övningar och attityd.
Instruktioner till de gamla övningerna som dumbellswing, bent press one hand snatch etc kan man hitta på denna sidan: http://www.sandow.plus.com/Competition/compindex.htm

z_bumbi
2002-09-02, 10:51
På tal om gamla övningar.. är det någon som har koll på vad man sysslade med lite längre tillbaka i tiden, exempelvis på medeltiden eller andra äldre tidåldrar ?
Det enda jag vet är att man styrketränade men vad gjorde man för övningar ?
Eller för den delen om de föredrog vassle framför kassein ? :)