handdator

Visa fullständig version : När är en crunch färdig?


Akilles
2006-01-21, 20:02
En knäböj är klar när man rätat ut benen, en bänkpress är klar när armarna är utsträckta, men hur vet man när en crunch är klar? :em: Jag tycker mest att det känns som om man ligger och juckar lite, och efter ett antal reps kanske jag blir trött men då vet jag inte om det är av statisk träning eller om jag faktiskt har kontraherat tillräckligt. Situps är ju klara när man satt sig upp på rumpan, men när man gör crunches ska man ju inte så långt upp, eller? Det kanske är så illa att jag inte orkar en enda crunch. Men frågan är alltså: Hur vet man att den positiva fasen i crunches är avslutad?

myggan
2006-01-21, 21:22
jag går helt på känsla när det gäller crunches.
tänker alltid på att trycka till magen rejält i slutläget bara och hålla den spänd över hela rörelsen.

när jag verkligen "träffar rätt" så krampar hela magen efter antal valda reps.
känns som ett tecken på att det tar bra men det kanske inte är så ?

MrBoris
2006-01-22, 13:34
Jag tar precis som ovanstående säger också i med magen, gärna att jag stannar spänd i "bottenläget" då jag är som mest ihoppressad, sen går jag sakta upp igen en bit men ser hela tiden att behålla spänningen i magmuskulaturen, och sen pressa ner igen och stanna i "bottenläget" några sekunder. Dessutom ser jag till att ha lungorna helt tom på luft i bottenläget och andas in på tillbakavägen.