handdator

Visa fullständig version : Exel protein


Alexlindgren
2006-01-21, 17:46
P.g.a. mina föräldrar klagat på att det är massor av "farliga" vitaminer och skit i Whey-80 proteinet har jag till fördel för Kolo gått över till Exel och tänker också beställa från koloshopen :)

Frågan är då, vad innehåller exelproteinet och vad är dom olika ingredienserna för något? Kan king grub ge en studie om varje kanske? ;)

Undrar också sedan vilken smak jag ska välja
Vanilj
Choklad
Jordgubb


Till detta kommer jag också använda malto.

Cerberus
2006-01-21, 17:48
Jag tror knappast det är ngn större skillnad på innehållet förutom att förhållandet mellan makronutrienter kan skilja sig lite marginellt.

Vad för slags farliga grejer skulle finnas i whey-80 då?

Alexlindgren
2006-01-21, 17:54
jadu, dom sa att det fanns farligt höga halter av vitaminer osv. Också att aspartam var farligt, att det var farligt med sötningsmedlet i pulvret.

fonzie
2006-01-21, 18:05
Alltså hur klarar du det? Jag blir galen på dina föräldrar alltså. :furious:

internethjälten
2006-01-21, 18:09
Undrar också sedan vilken smak jag ska välja
Vanilj
Choklad
Jordgubb


Vanilj - neeee....
Jordgubb - neeee...
Choklad - funkar ! :thumbup:

Cerberus
2006-01-21, 18:12
jadu, dom sa att det fanns farligt höga halter av vitaminer osv. Också att aspartam var farligt, att det var farligt med sötningsmedlet i pulvret.

Säg att dina föräldrar ska sluta dricka alkohol och äta mättat fett.

Visserligen vet man inte vad aspartam kommer göra me kroppen om 20 år men i nuvarande läge är det inte farligt i normala doser. De borde istället uppmuntra att du vill träna och äta sunt(vilket du iof kan göra utan proteinpulver men det finns en hel del fördelar med det).

Vad jag vet så är det aspartam i exell och jag betvivlar att pulvret är speciellt annorlunda i jämförelse med whey 80 innehållsmässigt, både är gjorda på mjölkprotein(vassle).

Alexlindgren
2006-01-21, 18:15
hm okej, men det där med vitaminerna då?

Alexlindgren
2006-01-21, 18:17
hahahah fonzie, det är i princip det enda dom klagar på så det väger väl upp :D hahahahah. nä men de e jävligt jobbigt..men jag borde kunna övertyga dom, vad tror ni att en läkare säger om farsan går dit ochfrågar vad alla ingredienser är för något?

fonzie
2006-01-21, 18:18
Sen när blev vitaminer farligt? *screwy*
Säg till dem att det finns absolut inget farligt med proteinet bara för att det är pulveriserat. Be demse över sina egna kostvanor istället.

internethjälten
2006-01-21, 18:19
hm okej, men det där med vitaminerna då?

Om du dricker en redbull så är du uppe i 200% av RDI
av vissa vitaminer, likaså om du dricker massa juice
till maten etc.

Vitaminer har väl ingen dött av ??? (eller finns det ngn ??)

Sverker
2006-01-21, 18:28
hm okej, men det där med vitaminerna då?

Det finns inga vitaminer extra tillsatt i Exell vassleprotein.
I web-shopen står:
" INGREDIENSER: WPX-80 (ultrafiltrerat och instantiserat vassleprotein),
konsistensmedel (E412, E415), arom, sötningsmedel (E951)."

Däremot finns det kvar lite vitaminer från den urspungliga mjölken dvs thiamin, riboflavin , niacin etc. Mängderna du får i dig från vassleproteinet är inte över rekomenderat dagsintag.

Alexlindgren
2006-01-21, 19:18
Det finns inga vitaminer extra tillsatt i Exell vassleprotein.
I web-shopen står:
" INGREDIENSER: WPX-80 (ultrafiltrerat och instantiserat vassleprotein),
konsistensmedel (E412, E415), arom, sötningsmedel (E951)."

Däremot finns det kvar lite vitaminer från den urspungliga mjölken dvs thiamin, riboflavin , niacin etc. Mängderna du får i dig från vassleproteinet är inte över rekomenderat dagsintag.


Underbart. Det som står på ingredienser är alltså ALLT som det innehåller? Eller innehåller det saker som aspartam osv.?

Tack för svaret.

z_bumbi
2006-01-21, 19:35
Eller innehåller det saker som aspartam osv.?

Tack för svaret.

Sötningsmedel E951 är aspartam.

Alexlindgren
2006-01-21, 19:42
aha okej, finns det något speciellt negativt med det?

King Grub
2006-01-21, 20:22
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3575

Vassle är ett mjölkprotein. Dina föräldrar får i sig vassle (whey) varje gång dom dricker mjölk. Det är samma sak i pulvret, inget konstgjort.

Alexlindgren
2006-01-21, 22:07
okej, så det är precis som torkad mjölk, konsistensämnen, aromer, sötningsmedel?

Alexlindgren
2006-01-21, 22:09
hur mycket aspartam innehåller whey80 respektive exels protein?

King Grub
2006-01-21, 22:11
Fråga tillverkarna? Det finns ingen utom dom som sitter inne med den informationen.

Alexlindgren
2006-01-21, 22:20
då får jag tacka IGEN för dina svar grub :bow:

imorn ska jag äga far min lite och lägga fram informationen på ett fint sätt :naughty:

Baskagge
2006-01-22, 01:23
Köp naturell så slipper du aspartam.

AlexGBG
2006-01-23, 22:48
Om du dricker en redbull så är du uppe i 200% av RDI
av vissa vitaminer, likaså om du dricker massa juice
till maten etc.

Vitaminer har väl ingen dött av ??? (eller finns det ngn ??)

Jo, eller nästan iaf. isbjörnslever bör man inte äta för mycket av eftersom den innehåller väldigt stora mängder a- och d-vitamin.
minns hur jag har läst samt hört berättas om några polarforskare som blev strandsatta någonstans och dom skjöt en isbjörn och åt av levern men blev kraftigt sjuka av det. kommer inte ihåg om det resulterade i dödsfall eller inte..

//Alex

internethjälten
2006-01-24, 04:51
Jo, eller nästan iaf. isbjörnslever bör man inte äta för mycket av eftersom den innehåller väldigt stora mängder a- och d-vitamin.
minns hur jag har läst samt hört berättas om några polarforskare som blev strandsatta någonstans och dom skjöt en isbjörn och åt av levern men blev kraftigt sjuka av det. kommer inte ihåg om det resulterade i dödsfall eller inte..

//Alex

..finns alltid någon som dött av något, bara att läsa i "En DingDing Värld".

Berguven
2006-01-24, 13:27
Jo, eller nästan iaf. isbjörnslever bör man inte äta för mycket av eftersom den innehåller väldigt stora mängder a- och d-vitamin.
minns hur jag har läst samt hört berättas om några polarforskare som blev strandsatta någonstans och dom skjöt en isbjörn och åt av levern men blev kraftigt sjuka av det. kommer inte ihåg om det resulterade i dödsfall eller inte..

//Alex
Jag har ingen aning om vad en isbjörnslever innehåller, men jag är ganska säker på att det främst var trikiner de dog av.