handdator

Visa fullständig version : dåligt att äta direkt efter gainer intag?


propser
2006-01-21, 15:32
var inne i en kosttillskotts affär här om dagen. då köpte en tjej gainerprotein. sen gav han i kassan henne lite råd, typ hur många skopor och sånt.

iallafall sen sa han att man ska vänta 3 timmar innan man äter något igen annars störs upptaget.

är det sant? han sa inget om det till mig elelr mina kompisar när jag har vart där och handlat tidigare?

Jakobbus
2006-01-21, 15:36
är det sant?
Nej.

keffat_liv
2006-01-21, 15:40
på sätt och vis är det ju. Visst du kan äta mer i samband med gainern, men tar du gainern som 1 måltid så ska du ju vänta ca 3 timmar till nästa måltid, såvida det inte är efter träning.

Sparrisen
2006-01-21, 15:53
på sätt och vis är det ju. Visst du kan äta mer i samband med gainern, men tar du gainern som 1 måltid så ska du ju vänta ca 3 timmar till nästa måltid, såvida det inte är efter träning.

Låter ju inte så bra. Dels mättar ju gainern inget, och sedan kommer ju kolisarna från gainern mkt snabbt ut i kroppen och lagras in. Vad ska du sedan leva på i tre timmar...?

keffat_liv
2006-01-21, 15:55
Låter ju inte så bra. Dels mättar ju gainern inget, och sedan kommer ju kolisarna från gainern mkt snabbt ut i kroppen och lagras in. Vad ska du sedan leva på i tre timmar...?

Inte vet jag? Det var inte jag som tog gainern. Men tar du det en måltid kan du inte äta igen 1 timme efter då förstör du ju syftet med att du tog den.

GymTT
2006-01-21, 15:55
Jag tror på detta upplägg:


60 minuter innan träning: vanlig måltid.
Direkt innan träning: protein+kolhydrat
Direkt efter träning: kolhydrat
60 minuter efter träning: protein
120 minuter efter träning: protein+kolhydrat
180 minuter efter träning: protein+kolhydrat

King Grub
2006-01-21, 15:56
iallafall sen sa han att man ska vänta 3 timmar innan man äter något igen annars störs upptaget.

är det sant?

Nej.

Däremot hör gainers bara träning till. Du bör inte ta en gainer annat än i samband med träning.

Sparrisen
2006-01-21, 15:57
Jag tror på detta upplägg:


60 minuter innan träning: vanlig måltid.
Direkt innan träning: protein+kolhydrat
Direkt efter träning: kolhydrat
60 minuter efter träning: protein
120 minuter efter träning: protein+kolhydrat
180 minuter efter träning: protein+kolhydrat

Om man slavar för byggning så jo kanske.


Mer praktiskt vore kanske:

Innan träningen, säg 1-1,5 timma: vanlig mat

Efter träningen: återhämtningsdrink med protein och kolisar

kanske en timma senare när man kommer hem; en måltid vanlig mat

Jakobbus
2006-01-21, 15:58
Jag tror på detta upplägg:


60 minuter innan träning: vanlig måltid.
Direkt innan träning: protein+kolhydrat
Direkt efter träning: kolhydrat
60 minuter efter träning: protein
120 minuter efter träning: protein+kolhydrat
180 minuter efter träning: protein+kolhydrat
Fett?

keffat_liv
2006-01-21, 15:58
Om man slavar för byggning så jo kanske.


Mer praktiskt vore kanske:

Innan träningen, säg 1-1,5 timma: vanlig mat

Efter träningen: återhämtningsdrink med protein och kolisar

kanske en timma senare när man kommer hem; en måltid vanlig mat

Har ju varit upp 2 miljoner gånger att protein direkt efter träningen är onödigt.

Zerohero
2006-01-21, 16:03
Fett?

2-3h efter träningen behövs det väl t.o.m fett, men ingen ide med för mycket då det saktar ner magsäckstömningen för mycket.

Toljanen
2006-01-21, 16:16
Har ju varit upp 2 miljoner gånger att protein direkt efter träningen är onödigt.
Om man tagit protein direkt innan träning vilket Sparrisen inte gjort!

propser
2006-01-21, 16:22
ok jag kan göra som jag vill typ eller

King Grub
2006-01-21, 16:26
Om man tagit protein direkt innan träning vilket Sparrisen inte gjort!

Även utan det stimulerar intag av protein 1 h efter passet proteinsyntesen mycket mer.

King Grub
2006-01-21, 16:27
ok jag kan göra som jag vill typ eller

Tar du gainern i samband med träning (vilket du bör) är det bara bra om du äter igen, mat, 1 h senare.

Toljanen
2006-01-21, 16:34
Även utan det stimulerar intag av protein 1 h efter passet proteinsyntesen mycket mer.
Men om man tar både direkt efter och 1h efter, stimuleras proteinsyntesen mer då än med enbart proteinintag 1h efter, förutsatt att man inte tagit protein direkt innan och att man äter likadant senare?

King Grub
2006-01-21, 16:36
Proteinsyntesen är inte förhöjd över basnivåer 60-90 minuter efter passet.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/prot1.JPG

Anabolic Effect of Whey Protein After Exercise, R Wolfe, IWC 4th International Whey Conference 2005.

Toljanen
2006-01-21, 16:43
Men är det inte pga av proteinet innan som proteinsyntesen skuter i höjden 1h efter träning, eller är det proteinet 1h efter passet som triggar proteinsyntesen? I mitt exempel fanns inget proteinintag innan träning.

King Grub
2006-01-21, 16:44
Ovanstående diagram är sammanställt av resultaten från flera olika studier, i jämförande syfte. Varje studie har kontrollerat effekten vid endast ett intag. Studierna på 0 och 1 h efter passet har inte fått protein tidigare.

Toljanen
2006-01-21, 16:55
Det här sk "optimala uppläget som cirkulerar här på kollo:

60 minuter innan träning: vanlig måltid.
Direkt innan träning: protein+kolhydrat
Direkt efter träning: kolhydrat
60 minuter efter träning: protein
120 minuter efter träning: protein+kolhydrat
180 minuter efter träning: protein+kolhydrat

Är det framtaget från studien eller bygger det på gissningar utifrån studien?
Det kan ju räcka med att man tar protein direkt innan och äter en vanlig måltid 1h efter passet för att sedan äta var tredje timme för att vara sk "optimal"?

King Grub
2006-01-21, 16:58
Det är väl mina gissningar. Och det finns inte bara en studie att utgå från. Tipton och Wolfe har varit flitiga.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Display&dopt=pubmed_pubmed&from_uid=11440894

Det kan ju räcka med att man tar protein direkt innan och äter en vanlig måltid 1h efter passet för att vara optimal?

Det fungerar säkert utmärkt (kolhydrat före passet minskar muskelnedbrytning under passet och ger bättre proteinbalans).

Proteinintag 1 h efter träning och 3 h efter träning har lika stor effekt på proteinsyntesen.

Proteinintag 1 h efter träning minskar inte den anabola effekten av motsvarande mängd 1 h senare.

skrot
2006-01-26, 15:22
"kolhydrat före passet minskar muskelnedbrytning under passet och ger bättre proteinbalans"

skulle det inte funka att då ta weider giant mega mass fuel 4000 "som jag har cirkus, 128g kollisar och 48g prot", innan träning (1 H). Där har jag ju en bra mängd kollisar. Iom att jag tränar direkt efter jobb har jag inte tid att bygga en riktig måltid innan träning.

Jag hade tänkt köra en likadan efter träning också. Låter det vettigt eller får jag i mig för mycket kollisar.

King Grub
2006-01-26, 15:27
Ta gainern direkt innan passet.

Och kolla innehållsförteckning: står kollagenprotein som proteinkälla: spola ner skräpet. Weider är kända för att ha kollagenprotein i en del av sina produkter, och kollagen har ett biologiskt värde som är 0 och som inte kan användas i proteinsyntesen = slaktavfall och helt värdelöst. Nu minns jag inte om det är MM2000 eller MM4000 som innehåller det.

keffat_liv
2006-01-26, 15:28
60 minuter innan träning: vanlig måltid.
Direkt innan träning: protein+kolhydrat
Direkt efter träning: kolhydrat
60 minuter efter träning: protein
120 minuter efter träning: protein+kolhydrat
180 minuter efter träning: protein+kolhydrat

Är ju din gissnign grub. Varför har du valt 1 timme mellan varje mål efter träningen? Skulle det inte t.ex. funka med en halvtimme emelllan?

Davil
2006-01-26, 15:28
"kolhydrat före passet minskar muskelnedbrytning under passet och ger bättre proteinbalans"

skulle det inte funka att då ta weider giant mega mass fuel 4000 "som jag har cirkus, 128g kollisar och 48g prot", innan träning (1 H). Där har jag ju en bra mängd kollisar. Iom att jag tränar direkt efter jobb har jag inte tid att bygga en riktig måltid innan träning.

Jag hade tänkt köra en likadan efter träning också. Låter det vettigt eller får jag i mig för mycket kollisar.
weider mega mass 4000:s protein är kollagen vilket är totalt värdelöst ! Dessutom äkligt, hästhovar,grishud och annat slaktavfall *spy*

King Grub
2006-01-26, 15:30
Är ju din gissnign grub. Varför har du valt 1 timme mellan varje mål efter träningen? Skulle det inte t.ex. funka med en halvtimme emelllan?

Varför mätta vävnaden med mer protein när aminosyrekoncentrationerna redan är i topp?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1305403&postcount=5

Om vi säger 40 g protein per mål handlar det om 200 gram protein över en period av 5-6 timmar och du tror att du kan tillgodogöra dig mer? :confused: Hur mycket av dom 200 gram protein blir muskelprotein när dygnet är slut? 5 gram? Blir det mer om du tillför protein ännu oftare?

skrot
2006-01-26, 15:34
tack för denna upplysning , sjag skall direkt byta

Davil
2006-01-26, 15:38
Både MM 2000 och MM 4000 har kollagen som största proteinkälla, enligt deras hemsida.

keffat_liv
2006-01-26, 15:48
Varför mätta vävnaden med mer protein när aminosyrekoncentrationerna redan är i topp?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1305403&postcount=5

Om vi säger 40 g protein per mål handlar det om 200 gram protein över en period av 5-6 timmar och du tror att du kan tillgodogöra dig mer? :confused: Hur mycket av dom 200 gram protein blir muskelprotein när dygnet är slut? 5 gram? Blir det mer om du tillför protein ännu oftare?

Vet inte därför jag fråga. Att det skulle mättas till slut är självklart annars hade man kunnat stoppa i sig protein hela tiden efter passet, men jag visste inte att 1 timme var gränsen för när man kunde äta nytt igen eller varför.

skrot
2006-01-26, 16:04
så nu blev det en super mass fuel istället, anignen färre kg men desto bättre får jag hoppas :D. då skall jag testa ett nytt upplägg kost upplägg idag.

Kreatin är igång typ.
Innan träning (1H innan): 2 ripped fuel, 2 anabolic fuel, + 1 super mass
direkt efter: super mass
1-2 H efter: måltid, 2 anabolic fuel
läggdags: L-glutamin
Bra/dåligt?

King Grub
2006-01-26, 16:06
Vet inte därför jag fråga. Att det skulle mättas till slut är självklart annars hade man kunnat stoppa i sig protein hela tiden efter passet, men jag visste inte att 1 timme var gränsen för när man kunde äta nytt igen eller varför.

Det är inte ens säkert att man kan göra det med 1 timmes mellanrum så många gånger efter träningen. Man har bara undersökt två intag i rad.

GymTT
2006-01-26, 16:35
så nu blev det en super mass fuel istället, anignen färre kg men desto bättre får jag hoppas :D. då skall jag testa ett nytt upplägg kost upplägg idag.

Kreatin är igång typ.
Innan träning (1H innan): 2 ripped fuel, 2 anabolic fuel, + 1 super mass
direkt efter: super mass
1-2 H efter: måltid, 2 anabolic fuel
läggdags: L-glutamin
Bra/dåligt?


Varför en super mass direkt efter? Varför L-glutamin?

skrot
2006-01-26, 16:40
fylla på depåerna efter.
L-glutaminet funkar bra som nattprotein

King Grub
2006-01-26, 16:42
L-glutaminet funkar bra som nattprotein

Nej, det gör det inte. Glutamin saknar fullständigt effekt på proteinsyntesen, och att supplementera med glutamin ger varken effekt på muskeltillväxt eller styrka eller minskar muskelnedbrytning. Pengarna i sjön.

apa_ola
2006-01-26, 16:56
Det är inte ens säkert att man kan göra det med 1 timmes mellanrum så många gånger efter träningen. Man har bara undersökt två intag i rad.


Men om det i framtiden visar sig att två intag (1h och, säg, 3h efter träning) är "det bästa", kan man då anta att om man nu tar tre intag (1h, 2h och 3h efter träning) mättar vävnaden och drar ned syntesen till basnivå eller är ett av målen bara bortkastat ur byggnadsperspektiv (ej i dranedtillbasnivå-perspektiv)?

oj, lång mening. Hoppas ngn förstår. Ja, jag vet att det saknas studier. Hypotetiskt, please!

King Grub
2006-01-26, 16:58
Men om det i framtiden visar sig att två intag (1h och, säg, 3h efter träning) är "det bästa"

Det är redan visat.

kan man då anta att om man nu tar tre intag (1h, 2h och 3h efter träning) mättar vävnaden och drar ned syntesen till basnivå eller är ett av målen bara bortkastat ur byggnadsperspektiv (ej i dranedtillbasnivå-perspektiv)?

Vet inte var gränsen går vid oralt intag.

keffat_liv
2006-01-26, 17:05
För att vara säker kanske man bör hålla sig till att äta 1 timme och 3 timmar efter träning istället för 1, 2 och 3, tills fler studier gjorts på det.

King Grub
2006-01-26, 17:08
1 och 2 h efter träning går bevisat utmärkt i alla fall (ifall man skall gå till sängs kanske det inte är så bra att sitta uppe och vänta på att "kunna" äta).

keffat_liv
2006-01-26, 17:11
1 och 2 h efter träning går bevisat utmärkt i alla fall (ifall man skall gå till sängs kanske det inte är så bra att sitta uppe och vänta på att "kunna" äta).

okej. Kanske ska hålla mig till det då så länge. Jag sitter alltid uppe och väntar på att äta. Aldrig klar med träningen förrän 20-21 och då hade jag egentligen velat gå och lägga mig, men brukar inte komma i säng förrän 24-01.