handdator

Visa fullständig version : Tjoch av frukt!?


Don_Kocke
2006-01-21, 15:25
Har alltid hört att man kan äta hur mkt frukt som helst utan att bli tjock..stämmer detta? .. skulle jag t.ec kunna klämma i mig 50 äpplen varje dag under deffen utan att detta förstörde deffen ?

keffat_liv
2006-01-21, 15:29
självklart inte. Frukt innehåller kcal percis som allt annat.

Robbin
2006-01-21, 15:31
Om det vore så väl! Men om du går ner i vikt eller inte beror fortfarande på om du ligger på energiunderskott eller ej och äpplen innehåller energi.
Skulle man kunna äta hur mycket frukt som helst och ändå gå ner i vikt skulle ju deffen vara hur lätt som helst, vindruvor osv är ju nästan som godis ;)

Don_Kocke
2006-01-21, 15:36
men vafan då..varför säger alla fitness tjejer i tv program sånt för..e ni säkra på vad ni säger?..kan de inte va att fruktos bara pissas ut lr något sånt? jag har även hört av många att ett äpple bränner mer kcal än vad det inehåller

King Grub
2006-01-21, 15:42
e ni säkra på vad ni säger?..

All energi räknas in. Däremot ger frukt och grönsaker lite energi per viktenhet.

kan de inte va att fruktos bara pissas ut lr något sånt?

Fruktos är den kolhydrat som har störst möjlighet att lagras in som kroppsfett.

jag har även hört av många att ett äpple bränner mer kcal än vad det inehåller

Nej.

Don_Kocke
2006-01-21, 15:59
e ni säkra på vad ni säger?..

All energi räknas in. Däremot ger frukt och grönsaker lite energi per viktenhet.

kan de inte va att fruktos bara pissas ut lr något sånt?

Fruktos är den kolhydrat som har störst möjlighet att lagras in som kroppsfett.

jag har även hört av många att ett äpple bränner mer kcal än vad det inehåller

Nej.

Det har jag visst hört..och det känns som att magen får jobba mkt för att bryta ner ett hårt äpple..Blir t.ex alltid hungrig av att äta äpplen

Varför kallar alla isånafall frukt nyttigt?..enligt dig är det ju värre än det mesta godiset med tanke på att det är den sämsta kolhydraten

Fatcan
2006-01-21, 16:06
Varför kallar alla isånafall frukt nyttigt?

Därför att det innehåller en massa nyttiga spårämnen kanske? Tänk lite...

Antn
2006-01-21, 16:15
Det har jag visst hört..och det känns som att magen får jobba mkt för att bryta ner ett hårt äpple..Blir t.ex alltid hungrig av att äta äpplen

Varför kallar alla isånafall frukt nyttigt?..enligt dig är det ju värre än det mesta godiset med tanke på att det är den sämsta kolhydraten

Fortfarande energi in < energi ut som gäller om man vill gå ner i vikt. Jag tror att energin det krävs för magen att bryta ner ett äpple är ganska marginellt i sammanhangen, iafl fortfarande så pass att kalorierna du får av att äta det överstiger kalorierna du förbrukar i spjälkningen.

Frukter är nyttiga därför att dom är fullspäckade med vitaminer och antioxidanter och dylikt som överväger det faktum att dom även innehåller en hel del fettbildande fruktos. ;)

Godis har få positiva effekter förutom den goda smaken och det eventuella lyckorus du får av blodsockerhöjningen.

keffat_liv
2006-01-21, 16:15
Det har jag visst hört..och det känns som att magen får jobba mkt för att bryta ner ett hårt äpple..Blir t.ex alltid hungrig av att äta äpplen

Varför kallar alla isånafall frukt nyttigt?..enligt dig är det ju värre än det mesta godiset med tanke på att det är den sämsta kolhydraten

för mycket frukt är inte bra. Och fitness tjejer på tv är ju perfekt att lita på :thumbup: Enligt dem behöver man ju knappt träna ens. Köp deras maskin för en nätt liten summa och bli biff på 1 vecka.

King Grub
2006-01-21, 16:25
Det har jag visst hört..

Jag tvivlar inte på att du hört det. Det stämmer dock inte.

Varför kallar alla isånafall frukt nyttigt?..enligt dig är det ju värre än det mesta godiset med tanke på att det är den sämsta kolhydraten

Förutom att, som tidigare sagt, dom är fyllda med vitaminer, mineraler, spårämnen och antioxidanter, är det svårt att överäta fruktos genom att äta naturella frukter och grönsaker. Frukt och grönt innehåller till största delen vatten. Dom är inte energitäta. Jämför med riktigt godis, som nästan är i avsaknad av vatten och ger 80 g kolhydrat per 100 gram i stället för äpplets 14 gram. Men den lilla energi det ger skall räknas.

Don_Kocke
2006-01-21, 16:31
Det har jag visst hört..

Jag tvivlar inte på att du hört det. Det stämmer dock inte.

Varför kallar alla isånafall frukt nyttigt?..enligt dig är det ju värre än det mesta godiset med tanke på att det är den sämsta kolhydraten

Förutom att, som tidigare sagt, dom är fyllda med vitaminer, mineraler, spårämnen och antioxidanter, är det svårt att överäta fruktos genom att äta naturella frukter och grönsaker. Frukt och grönt innehåller till största delen vatten. Dom är inte energitäta. Jämför med riktigt godis, som nästan är i avsaknad av vatten och ger 80 g kolhydrat per 100 gram i stället för äpplets 14 gram. Men den lilla energi det ger skall räknas.

ok..vilka är alla dom vitaminerna,mineralerna,spårämnena osv?..någon som vet exakt vilka ämnen och hur mkt av dom 100 gram äpple innehåller?

King Grub
2006-01-21, 16:33
http://www.slv.se/templates/ldb_result.asp?lk=&ln=%E4pple%20&ug=&lg=&na=&ng=B%3AMaxibas&nd=1&ma=&tb=0&un=1&tn=

z_bumbi
2006-01-21, 16:35
för mycket frukt är inte bra.

Nej men det är oftat fysiskt ganska svårt att få i sig så mycket frukt så det blir för mycket.

King Grub
2006-01-21, 16:37
Nej men det är oftat fysiskt ganska svårt att få i sig så mycket frukt så det blir för mycket.

Inte om man redan tillfredsställt dagens Pepsi-behov (1.5 L) http://www.hevolve.com/ico/pepsi.gif

Cerberus
2006-01-21, 16:43
Hur många äpplen behöver man trycka i sig för att levern ska bli full av fruktos så att allt fruktos man får i sig efter det lagras som fett?

King Grub
2006-01-21, 16:43
Hur många äpplen behöver man trycka i sig för att levern ska bli full av fruktos så att allt fruktos man får i sig efter det lagras som fett?

Beror väl på glykogenstatus i levern när du börjar äta?

internethjälten
2006-01-21, 16:47
Inte om man redan tillfredsställt dagens Pepsi-behov (1.5 L) http://www.hevolve.com/ico/pepsi.gif

Tänka sig att det tog 3o.ooo inlägg innan jag hitta
något fel som du skrev ;)

Pepsi är en dryck av satan, annvänd Coca Cola ! :thumbup:

gustavk
2006-01-21, 16:48
FRUKTANSVÄRT osäker nu, men vare inte typ 50 gr fruktos som kunde tas hand om i levern? Resten omvandlas till fett.

Kort och gott gäller väl att man inte ska överäta ngt, varierat är däremot bättre.

Cerberus
2006-01-21, 16:50
Beror väl på glykogenstatus i levern när du börjar äta?

Om den e tom? För det är väl bara fruktos som lagras där?

Slartibartfast
2006-01-21, 16:52
Inte om man redan tillfredsställt dagens Pepsi-behov (1.5 L) http://www.hevolve.com/ico/pepsi.gif

Har du börjar dricka pepsi igen??

aliquis
2006-01-21, 16:59
Därför man skulle kunna råka ta ett äpple om man är hungrig, för att det är negativa kalorier i det? ;)

Däremot håller man sig väl halvmätt på rätt lite energi om man käkar frukt, men det är väl inte mycket mer än någon annan maträtt skulle jag tro, men en banan eller så kan ju lindra för stunden. (med att man äter färre måltider / mindre i nästa som följd)

King Grub
2006-01-21, 17:01
Om den e tom? För det är väl bara fruktos som lagras där?

Det är inte bara fruktos som lagras i levern. Du blandar nog ihop det: däremot kan fruktos bara lagras i levern, ingen annanstans.

Levern är inte tom på glykogen vid ett normalt liv.

En normal lever kan hålla 75-100 gram kolhydrat.

Jay-Z
2006-01-21, 17:17
En normal lever kan hålla 75-100 gram kolhydrat.

Lagras all fruktos utöver detta som kroppsfett?

z_bumbi
2006-01-21, 17:25
Inte om man redan tillfredsställt dagens Pepsi-behov (1.5 L) http://www.hevolve.com/ico/pepsi.gif

Sant.

King Grub
2006-01-21, 17:29
Lagras all fruktos utöver detta som kroppsfett?

Det finns inte många andra ställen för fruktosen att ta vägen.

Här finns mer läsning:

http://www.pubmedcentral.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=15723702

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/5

http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/89/6/2963

Fruktos ställer in metabolismen på mer effektiv fettinlagring.

"These data are compatible with the conclusion that a high intake of fructose selectively enhances adipogenesis, possibly through a shift of substrate use to lipogenesis."

Obes Res. 2005 Jul;13(7):1146-56.

Jay-Z
2006-01-21, 17:44
Tack för länkarna.

Vad tömmer effektivast levern på glykogen?

Cerberus
2006-01-21, 17:50
Om man ligger på kaloriunderskott och äter massa frukt, då ska man väl inte bli fet, eller??

mangemani
2006-01-21, 18:20
Om man ligger på kaloriunderskott och äter massa frukt, då ska man väl inte bli fet, eller??


med tanke på att det predikas varje gång om att så länge man ligger på kcal minus så går man ner i vikt,så blir svaret uppenbarligen nej.

Akilles
2006-01-21, 19:35
Om man bulkar/överäter borde ju levern rimligen vara ganska välfylld av glykogen. Är det alltså dumt att äta extra mycket frukt, när man bulkar?

Jay-Z
2006-01-21, 19:48
Om man bulkar/överäter borde ju levern rimligen vara ganska välfylld av glykogen. Är det alltså dumt att äta extra mycket frukt, när man bulkar?

Och socker, eftersom det till hälften består av fruktos.

Zerohero
2006-01-21, 19:52
Och socker, eftersom det till hälften består av fruktos.

och laktos, som består till hälften av galaktos vilket också fyller levern :(
men så hemskt mycket laktos tror jag inte man får i sig om man inte dricker mängder mjölk förstås. men några gram till är det nog.

Akilles
2006-01-21, 20:04
Och socker, eftersom det till hälften består av fruktos.

Menar du "Ja det är dumt, och dessutom är det dumt att äta socker"?

King Grub
2006-01-21, 20:19
Tack för länkarna.

Vad tömmer effektivast levern på glykogen?

Konditionsträning.

King Grub
2006-01-21, 20:20
Om man ligger på kaloriunderskott och äter massa frukt, då ska man väl inte bli fet, eller??

Du kan stimulera de novo lipogenes även vid energiunderskott vid överätning av fruktos.

bubbe
2006-01-21, 20:41
levern kan hålla 75-100 gram kolhydrater, om låt säj den redan innehar 50% av sin kapacitet när man börjar äta äpplen, så kan man alltså bara äta ca 35-50 gram / 14 % * 100 gram = 250-357 gram äpplen innan fruktosen lagras in som fett?

Fredrik_S
2006-01-21, 20:46
ca två stora äpplen med andra ord

King Grub
2006-01-21, 20:48
Nu är ju inte 100% av kolhydraterna i frukt fruktos heller.

Sverker
2006-01-21, 20:51
och laktos, som består till hälften av galaktos vilket också fyller levern :(
men så hemskt mycket laktos tror jag inte man får i sig om man inte dricker mängder mjölk förstås. men några gram till är det nog.


Messmör är nog enklaste sättet att få i sig laktos :eating:

bubbe
2006-01-21, 20:55
Nu är ju inte 100% av kolhydraterna i frukt fruktos heller.

ok!

kollade i slv databasen, där står äpple med skal, 100 gr 7.7 gr msack mestadels fruktos antar jag. ger då 35-50 / 7.7 % x 100 = 454 - 649 gram innan fettinlagring.

bubbe
2006-01-21, 20:57
såg nu motsvarande i torkat äpple, 44 gram msack per 100gram. vilket skulle innebära fullt i levern redan efter 100 gram.

Dont eat torkad frukt!

z_bumbi
2006-01-21, 21:03
levern kan hålla 75-100 gram kolhydrater, om låt säj den redan innehar 50% av sin kapacitet när man börjar äta äpplen, så kan man alltså bara äta ca 35-50 gram / 14 % * 100 gram = 250-357 gram äpplen innan fruktosen lagras in som fett?

4,5 g fruktos och 1,3 g sackaros per 100 g,
5,3 g fruktos totalt per 100 g.

50 g fruktos är 940 g äpple med skal.

Sen kan man nog inte riktigt räkna exakt så men för att få i sig de mängder fruktos det brukar användas i forskningen så handlar det om ett kilo äpplen, eller mer, i en måltid.

bubbe
2006-01-21, 21:08
4,5 g fruktos och 1,3 g sackaros per 100 g,
5,3 g fruktos totalt per 100 g.

50 g fruktos är 940 g äpple med skal.


vart kollar du?

jag kollade i slv databas, msac 7.7 gr dsack 3.1 gr och sack 3.1 gr per 100 gr.

Synd att det inte står hur stor del av monosackrider som är fruktos

bubbe
2006-01-21, 21:12
Om vi antar att 5.3 gr fruktos är rätt värde, ger det 660 gram äpplen på 35 gram fruktos. En inte helt orimlig mängd att mumsa upp.

Andra frukter har säkert lägre värden, men tex jag sätter lätt i mig 1 kg fruktsallad iaf.

z_bumbi
2006-01-21, 21:12
vart kollar du?

Specialtabellerna på samma hemsida.

Greatness
2006-01-21, 21:15
Vad händer om man äter runt 5-8 äpplen per dag (lagras ju som fett då) men man ligger på ett kaloriunderskott? går man ner i vikt men ökar i fettmassa då?
I så fall finns det ingen vits med att deffa och äta mycket frukt samtidigt eftersom det är fettet ma nvill ha bort vid deff...

King Grub
2006-01-21, 21:18
Rör du på dig förbrukar du leverglykogen också.

Apos78
2006-01-21, 21:21
Att det lagras in som fett garanterar väl inte viktuppgång?? Om man ligger på underskott men får i sig mycket fruktos menar jag...

bubbe
2006-01-21, 21:21
iofs är ett äpple inte spec energirikt, ca 65 kcal blir det ju inte mycket fett av. (om man åt mer fruktos än levern kan lagra upp)

King Grub
2006-01-21, 21:23
Att det lagras in som fett garanterar väl inte viktuppgång?? Om man ligger på underskott men får i sig mycket fruktos menar jag...

Nej, du både lagrar in och förbränner fett varje dag, dygnet runt, även vid energiöverskott. Fettet du äter, t ex, lagras in som kroppsfett, till största delen. Men förbränns mer fett än du lagrar in, minskar kroppsfettmängden succesivt.

Greatness
2006-01-21, 22:55
4,5 g fruktos och 1,3 g sackaros per 100 g,
5,3 g fruktos totalt per 100 g.

50 g fruktos är 940 g äpple med skal.
50g fruktos på 940g äpple m. skal?
Och Levern kunde lagra 70g-100g fruktos?
Låter ju som att man kan äta 1.5kg äpple/dag utan problem.
Vad är skillnaden för äpple utan skal?

z_bumbi
2006-01-22, 10:23
50g fruktos på 940g äpple m. skal?
Och Levern kunde lagra 70g-100g fruktos?
Låter ju som att man kan äta 1.5kg äpple/dag utan problem.
Vad är skillnaden för äpple utan skal?

Levern kan lagra ca 70-100 g glykogen (Jag tror jag har sett högre siffror om man är vältränad konditionsidrottare?), inte fruktos. Snabbaste sättet att fylla på glykogen är att tillföra fruktos som sen omvandlas i levern men även glukos lagras som glykogen i levern.

Om man rör på sig under dagen och även tränar regelbundet så ser inte jag några problem med 1,5 kg äpplen per dag om man nu bara kollar på fruktosinnehållet, man kan dock inte äta massor av fruktsocker från andra källor om man gör det. Självklart gäller fortfarande regeln energi in vs energi ut.
Jag skulle inte rekommendera någon att äta 1,5 kg äpplen per dag däremot. :)

Jag kollade på äpplen med skal då det är det jag äter, siffrorna för utan skal finns med i tabellerna om du vill kolla på de siffrorna.

Greatness
2006-01-22, 11:08
Levern kan lagra ca 70-100 g glykogen (Jag tror jag har sett högre siffror om man är vältränad konditionsidrottare?), inte fruktos. Snabbaste sättet att fylla på glykogen är att tillföra fruktos som sen omvandlas i levern men även glukos lagras som glykogen i levern.

Om man rör på sig under dagen och även tränar regelbundet så ser inte jag några problem med 1,5 kg äpplen per dag om man nu bara kollar på fruktosinnehållet, man kan dock inte äta massor av fruktsocker från andra källor om man gör det. Självklart gäller fortfarande regeln energi in vs energi ut.
Jag skulle inte rekommendera någon att äta 1,5 kg äpplen per dag däremot. :)

Jag kollade på äpplen med skal då det är det jag äter, siffrorna för utan skal finns med i tabellerna om du vill kolla på de siffrorna.
Ahh, givetvis menade jag att det var glykol som lagrades i levern.
Tack f.ö. ! :D

King Grub
2006-01-22, 11:11
Glykol. :D

Osten80
2006-01-22, 11:13
Glykol. :D


Då slipper man i alla fall att frysa på vintern. :thumbup:

Greatness
2006-01-22, 11:22
Glykol. :D
hahaha, ffs, glykogen! :D
*confused*

adis
2006-01-22, 12:28
Jo det borde väll stämma , annars hade det inte funnits något som heter "frukt dieten" ;P

aliquis
2006-01-22, 13:31
Inte om man redan tillfredsställt dagens Pepsi-behov (1.5 L) http://www.hevolve.com/ico/pepsi.gifDu kör på sockrad nu?

Zerohero
2006-01-22, 13:32
Ja, ni pratar ju bara om äppel. Men det blir ju fruktos från grönsaker och andra frukter och galaktos från mjölkprodukter. För inet tala om socker, t.ex yougurt kan bidra en hel del där.
För att inte tala om ätardagarna, där var folk proppar i sig allt skräp. Blri säkert hunbdratals gram socker och vart hammnar då all fruktos *rolleyes* . så nån smart deffmetod är inte ätardagar med skräpmat.

King Grub
2006-01-22, 13:34
Du kör på sockrad nu?

Svårt att känna igen skämt när du ser dom?

aliquis
2006-01-22, 13:40
såg nu motsvarande i torkat äpple, 44 gram msack per 100gram. vilket skulle innebära fullt i levern redan efter 100 gram.

Dont eat torkad frukt!För att? Det är ju bara "komprimerad" frukt, går ju lika bra att äta 100g torkade äpplen som drygt 300g färska isf.

Mycket skitsnack i sådana här trådar, är nog rätt få fall där fruktintaget ligger bakom folks fetma ;) (skulle vara om någon käkar 2kg vindruvor om dagen då)

Hur säkert är det att de senaste teorierna om hur fruktos bryts ner osv stämmer? Och att de påverkar som man tror? Är det ens lika illa med frukt som ren fruktos när frukten även innehåller andra sockerarter som eventuellt påverkar hur kroppen använder energin?
Jag vet att ni snackade om en studie där råttor blev fetare snabbare av fruktos än med läsk innehållandes vanligt socker, men i frukt är det ju både glukos, sackaros och fruktos, blir det inte mer likt vanligt socker än ren fruktos då? Är det lika illa då?

http://www.classicbodybuilders.co.uk/80s/cahling1.jpg
http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1992/3/bilder/andreas_cahling_09.jpg
Cahling lyckades ju uppenbarligen klara sig undan fetman, men så rörde han ju på sig en hel del enligt någon av artiklarna (fast frukt förespråkas ju i dem med...)

Hur som helst är nog inte frukt det största problemet ;)

aliquis
2006-01-22, 13:41
Svårt att känna igen skämt när du ser dom?Kör du på sötningsmedel eller inget alls då? Lever du utan pepsi!? Hur går det? :D

aliquis
2006-01-22, 13:43
Vad händer om man äter runt 5-8 äpplen per dag (lagras ju som fett då) men man ligger på ett kaloriunderskott? går man ner i vikt men ökar i fettmassa då?
I så fall finns det ingen vits med att deffa och äta mycket frukt samtidigt eftersom det är fettet ma nvill ha bort vid deff...Om du ligger på energiunderskott kommer ju energin förbrukas och levern kommer inte vara full. Det är ju inte så att du har plats för dina 75-100 gram, när du äter ett äpple så stannar all fruktos i levern, och bara ligger där, när klockan sedan slår 00 töms den helt magiskt och då börjar på en ny period ;)

aliquis
2006-01-22, 13:44
Rör du på dig förbrukar du leverglykogen också.Omvandlas fruktosen till glukos då och går ut i blodet? Varför säger man/du då att vid full lever "kan det inte ta vägen någon annanstans", den får inte för sig att göra glukos av det? Eller krävs det rätt stor energibehov/lågt blodsocker för att det skall vara aktuellt?

King Grub
2006-01-22, 13:45
Hur säkert är det att de senaste teorierna om hur fruktos bryts ner osv stämmer? Och att de påverkar som man tror? Är det ens lika illa med frukt som ren fruktos när frukten även innehåller andra sockerarter som eventuellt påverkar hur kroppen använder energin?
Jag vet att ni snackade om en studie där råttor blev fetare snabbare av fruktos än med läsk innehållandes vanligt socker, men i frukt är det ju både glukos, sackaros och fruktos, blir det inte mer likt vanligt socker än ren fruktos då? Är det lika illa då?

Läs artiklarna jag länkade till.

Hur fruktos metaboliseras finns det inga "senaste teorier" om som kanske stämmer. Hur fruktos metaboliseras har man vetat länge.

aliquis
2006-01-22, 13:46
Läs artiklarna jag länkade till.

Hur fruktos metaboliseras finns det inga "senaste teorier" om som kanske stämmer. Hur fruktos metaboliseras har man vetat länge.Men jag orkade ju inte! :D, men ok.

Hade för mig ni diskuterade det där med hur man trodde att det eventuellt var för typ ett halvår-år sedan.

King Grub
2006-01-22, 13:49
Omvandlas fruktosen till glukos då och går ut i blodet? Varför säger man/du då att vid full lever "kan det inte ta vägen någon annanstans", den får inte för sig att göra glukos av det? Eller krävs det rätt stor energibehov/lågt blodsocker för att det skall vara aktuellt?

Levern kan bryta ned fruktos till glukos vid behov. Det beror helt på om det behövs eller inte. Självklart används leverglykogen vid behov. Det är ju knappast så att levern fylls en gång under din livstid och sedan blir allt du äter kroppsfett efter det.

arför säger man/du då att vid full lever "kan det inte ta vägen någon annanstans",

Därför att det är så. Är levern full finns det inte "plats" för mer fruktos i den, och fruktos kan inte lagras in direkt som muskelglykogen, utan måste ta vägen genom levern. Är levern full av glykogen... ja, som sagt.

King Grub
2006-01-22, 13:50
Hade för mig ni diskuterade det där med hur man trodde att det eventuellt var för typ ett halvår-år sedan.

Jo, men inte hur det metaboliseras. Snarare den långsiktiga påverkan på lipogenes, det metabola syndromet, dyslipidemi och insulinresistens.

aliquis
2006-01-22, 14:58
Därför att det är så. Är levern full finns det inte "plats" för mer fruktos i den, och fruktos kan inte lagras in direkt som muskelglykogen, utan måste ta vägen genom levern. Är levern full av glykogen... ja, som sagt.Tänkte inte på det, jag antar att jag tänkte att den portionerade ut lite till blodet, men då är det ju inte fruktos längre och den har kanske svårt att hinna med omvandlingen?

Du tror som sagt inte det eventuellt är "mindre dåligt" tillsammans med andra sockerarter som kan dra igång de processer som kanske dras igång av dem (flummigt när jag inte har läst på och kan något om det, får väl göra det ;/)

King Grub
2006-01-22, 15:26
Överäter man, får man dom negativa effekterna.

Nu är det nog, precis som du säger, svårt att överäta frukt så till den milda grad att man får för mycket fruktos, vid en blandad kost och ett normalt liv för en tränande person.

Om man vet med sig att man får för mycket, säg 150 gram, fruktos om dagen, och man får 75 g från frukt och grönsaker och 75 g från socker och läsk, så är det knappast frukten som man bör dra ner på.

Fruktostoleransen är individuell, och både aktivitet och övrig kost måste tas hänsyn till.

"The extent to which a person might be adversely affected by dietary fructose depends both on the amount consumed and on individual tolerance. With a few exceptions, the relatively small amounts of fructose that occur naturally in fruits and vegetables are unlikely to have deleterious effects."

Altern Med Rev. 2005 Dec;10(4):294-306.

Fruktos i för stora mängder är dåligt, värre än man tidigare trott, men att man skall uppnå dessa mängder genom att låta frukt och grönt ingå i en näringsrik och i övrigt oraffinerad kost är tveksamt. Att det är lättare att få i sig för stora mängder genom godis, läsk, juice, flingor och liknande raffinerade produkter är givet, men dessa livsmedel bör heller inte utgöra något betydande del av ett kostmedvetet näringsintag.

TylerDurden84
2006-01-22, 15:27
Någon som vet hur många procent av grönsaker, tex morötter och broccoli som innehåller fruktos? Är mestadelen stärkelse?

King Grub
2006-01-22, 15:31
Helt olika beroende på grönsak och mognad. Titta i SLV:s eller Finelis tabeller. Kolhydraterna i morötter är 96% sockerarter, t ex. Det betyder inte att morötter måste skys som pesten - dom ger bara 5-6 g digererbara kolhydrater per 100 g.

TylerDurden84
2006-01-22, 15:36
Bara 5-6 g? Då kan man ju lugnt knapra på!!

bubbe
2006-01-22, 15:51
För att? Det är ju bara "komprimerad" frukt, går ju lika bra att äta 100g torkade äpplen som drygt 300g färska isf.

Mycket skitsnack i sådana här trådar, är nog rätt få fall där fruktintaget ligger bakom folks fetma ;) (skulle vara om någon käkar 2kg vindruvor om dagen då)


100gram torkad frukt, kan jag stoppa mig under 10 min inte speciellt svår ätet.
Och med tanke på den låga nivån med vatten så fyller det ju inte så mycket i magen heller.

Jag tycker bara det är intressant, att man kan hitta studier som påvisar att just frukt orsakar fettinlagring. Ur ett praktiskt perspektiv gör det väl väldigt liten skillnad, men just det att alla i princip talar om ät hur mycket frukt som helst, sen är ju torkad frukt också frukt fast i sk komprimerad form med dom följderna som fruktos och sockerhalterna medför.

aliquis
2006-01-22, 16:06
100gram torkad frukt, kan jag stoppa mig under 10 min inte speciellt svår ätet.
Och med tanke på den låga nivån med vatten så fyller det ju inte så mycket i magen heller.

Jag tycker bara det är intressant, att man kan hitta studier som påvisar att just frukt orsakar fettinlagring. Ur ett praktiskt perspektiv gör det väl väldigt liten skillnad, men just det att alla i princip talar om ät hur mycket frukt som helst, sen är ju torkad frukt också frukt fast i sk komprimerad form med dom följderna som fruktos och sockerhalterna medför.Ja, men du står dig ju ett tag på 100g torkad frukt, och skulle det vara säg 300kcal hade du ju kunnat äta något med 30g fett istället men då hade ju som grub sade tidigare alltsammans lagrats som kroppsfett, tillfälligt, däremot kanske det senare är mer positivt för fettförbränningen. Hur som helst slänger du i dig typ 300kcal extra av vad som helst så blir det ju fläsk av det med. Om den torkade frukten däremot ingick i din matkvot för dagen är det väl inte så mycket att grubbla över, jag får inte sååå dåligt samvete om jag äter lite russin för att jag e hungrig ;)

bubbe
2006-01-22, 16:14
Ja, men du står dig ju ett tag på 100g torkad frukt, och skulle det vara säg 300kcal hade du ju kunnat äta något med 30g fett istället men då hade ju som grub sade tidigare alltsammans lagrats som kroppsfett, tillfälligt, däremot kanske det senare är mer positivt för fettförbränningen. Hur som helst slänger du i dig typ 300kcal extra av vad som helst så blir det ju fläsk av det med. Om den torkade frukten däremot ingick i din matkvot för dagen är det väl inte så mycket att grubbla över, jag får inte sååå dåligt samvete om jag äter lite russin för att jag e hungrig ;)

Men och ett stort men, var ju att studien pekade på fettinlagring trots att man låg på kcal underskott. Enbart genom att överfylla leverns möjlighet att lagra fruktosen, jag tyckte det var rätt intressant då det går emot vad åtminstånde jag har trott.

bubbe
2006-01-22, 16:20
Nu skrev jag något som jag säkert kommer få äta upp!

Har inte läst studien, och har inga belägg annat än den diskussionen vi för här. Så ta min post med en nypa salt!

aliquis
2006-01-22, 23:17
Men och ett stort men, var ju att studien pekade på fettinlagring trots att man låg på kcal underskott. Enbart genom att överfylla leverns möjlighet att lagra fruktosen, jag tyckte det var rätt intressant då det går emot vad åtminstånde jag har trott.Vilket inte var så konstigt, eftersom den rymmer x gram kolhydrat och omvandlingen till glukos går långsamt, får den då mer fruktos än vad den hinner omvandla till glukos så.. tja, måste det ju ta vägen någonstans, som grub sade. Det behöver ju dock inte betyda att du totalt sett under den dagen blev fetare bara för att lite lagrades in som fet.

MagnusG
2008-12-01, 15:32
Hmm.. varför skriver ni fruktos med röd text undrar jag? :)

Sedan har jag en annan undring.
För att jag är lat och inte orkar göra mig mackor eller annan typ mål mat (vilket jag heller inte har tid åh plats för, då jag reser mycket som IT-tekniker), så äter/dricker jag, minst 2 ggr om dagen, en måltidsersättare ifrån Dalblads. En portion innehåller följande:

Näringsvärde per portion 75 g

Kcal 276
Protein 32g
Kolhydrater 36g varav 21,3g fruktos, laktos 10 g Fett 0,4g

Jag tränar 4 ggr i veckan (SL), är 170 cm och väger 75/76 kg.

Mitt dagliga intag av denna fruktos kommer att bli mellan 42-63 g / dag UTÖVER vad jag får i mig till frukost och lunch.

Min fråga är då.. är denna måltidsersättare "dålig" för en person som lilla mig?
Eller är den dålig överhuvudtaget? :Virro

C.E.J.
2008-12-01, 15:36
Hmm.. varför skriver ni fruktos med röd text undrar jag? :)

För att du använt fruktos som sökord, eller klickat på en länk där fruktos varit sökord ;)

Scratch89
2008-12-01, 15:38
Antagligen är fruktosen tillsatt för att ge drinken lågt GI, eller något liknande. Jag tror inte att 50 gram fruktos om dagen är farligt, men det fyller upp rekommendationerna att max 10 E% ska komma ifrån socker.

MagnusG
2008-12-01, 16:01
För att du använt fruktos som sökord, eller klickat på en länk där fruktos varit sökord ;)

Haha.. satt åh fundera på det jag med. Men jag har inte sökt på det. Men jag kom på sedan att jag "länkat" mig hit. Antar att den "länken" va en sökning :)

MagnusG
2008-12-01, 16:03
Antagligen är fruktosen tillsatt för att ge drinken lågt GI, eller något liknande. Jag tror inte att 50 gram fruktos om dagen är farligt, men det fyller upp rekommendationerna att max 10 E% ska komma ifrån socker.

Ja så är det. (att dom tillsatt det för att få lågt GI)
Men efter att man läst allt om fruktosens negativa effekt, som högre fettinlagring m.m. så börjar man ju undra om denna "diet-produkt" är bra för dieten överhuvudtaget?
Jag vill ju inte proppa i mig denna dagligen och i slutändan bli tjock av den. Känns ju rätt lönlöst.

Onigiri
2008-12-01, 16:56
Vilka vardagsproblem dagens människor har som räknar kalorier och fettlagring från äpplen...

Pillert
2010-01-14, 00:16
Är en livlig debatt på flashback om frukt.
Jag själv har fått inmatat att det finns ämnen man missar om man inte äter frukt o grönsaker och istället äter vitaminpiller.

Bör man förkasta all frukt och bara äta grönsaker?

Trapper Buzz
2010-01-14, 00:35
--
Bör man förkasta all frukt och bara äta grönsaker?

Precis. Mänskan och dess semiföregångare har haft fel i hundratals tusen år.
Några instant experts på Kolozzeum, Sweden har precis räknat ut att frukt inte behövs.

Xerxex
2010-01-14, 00:40
Precis. Mänskan och dess semiföregångare har haft fel i hundratals tusen år.
Några instant experts på Kolozzeum, Sweden har precis räknat ut att frukt inte behövs.

frukt är överskattat, grönsaker är underskattat. Men frukt är inte skit för det.

Dreas
2010-01-14, 00:42
Är en livlig debatt på flashback om frukt.
Jag själv har fått inmatat att det finns ämnen man missar om man inte äter frukt o grönsaker och istället äter vitaminpiller.

Bör man förkasta all frukt och bara äta grönsaker?Riktigt så är det ju inte. Ifall du kollar diskussionen nu så är den lite ändrad. Tror du kan förse dig med alla ämnen som behövs utan att äta frukt eller grönsaker, det kan vara c-vitamin då kanske som inte man får i sig nog av?

Trapper Buzz
2010-01-14, 00:44
Objection, your honours (eller: Xerxex): är frukt överskattat?
Jag ser nästan ingen svensk över tio år äta frukt idag.

en stor stark
2010-01-14, 15:37
Objection, your honours (eller: Xerxex): är frukt överskattat?
Jag ser nästan ingen svensk över tio år äta frukt idag.

Det kan väl vara överskattat ändå? Jag ser inte många svenskar över tio år som inte säger typ "vill du bli frisk/gå ner i vikt/få muskler etc etc så måste du äta frukt". Även ifall vissa inte äter frukt så hindrar det inte dom från att tro att frukt är mer eller mindre nyttigast i världen. Vilket inte är fallet.

Eddie Vedder
2010-01-14, 15:42
Objection, your honours (eller: Xerxex): är frukt överskattat?
Jag ser nästan ingen svensk över tio år äta frukt idag.

Har du någonsin suttit på ett möte eller en tenta? Folk petar ju i sig frukt i tid och otid, ett äpple här och ett päron där.

Frumpish
2010-01-14, 16:02
jag anmäler mig själv som testsubject :D har snittat 2-3 äpplen om dagen + flera andra frukter i snart ett halvår, vi får se om jag blir tjock, då vet vi ju hur det ligger till!




:D

Sniggel
2010-01-14, 16:21
Objection, your honours (eller: Xerxex): är frukt överskattat?
Jag ser nästan ingen svensk över tio år äta frukt idag.

På kolo lär du hitta folk med de mest udda vanorna. Då kanske det är bra att påpeka fakta och inte generalisera.

Frukt är bra för de flesta. Men det är knappast något jättenyttigt livsmedel eller något som inte går att överäta.

Trapper Buzz
2010-01-14, 16:30
"Har du någonsin suttit på ett möte eller en tenta?"

Jovars, det har hänt. Handlar inte det mest om vikthysterikor av det täcka könet?
Känner kanske alldeles för få sådana. :D
En redig banan och ett äpple samt en clementin omsider kommer jag ändå aldrig sluta med. Framförallt hindrar lust till frukt ungarna att sukta efter gott och sött hela tiden.

Ett högt naturligt c-vitaminintag förhindrar irriterande sjukdomar som förkylning etc.

Eddie Vedder
2010-01-14, 16:34
"Har du någonsin suttit på ett möte eller en tenta?"

Jovars, det har hänt. Handlar inte det mest om vikthysterikor av det täcka könet?

Framför allt är det nog tjejer ja. Men överlag tycker jag folk i min omgivning äter mycket frukt. Nu ser jag ju säkert övervägande personer med hög utbildning både där jag handlar och där jag befinner mig om dagarna så något snedvridet kan det vara (konsumtion av frukt förefaller ju något högre i den gruppen om man ser på kostvaneundersökningar).

Men å andra sidan har jag samma erfarenheter från "riktiga livet" också även om frukten där äts mer som ett komplement till kakorna och bullarna.

Äter man en bakelse på fikapaus nummer 1 så är ju den "kompenserad" om man dessutom trycker i sig två äpplen en timme senare...

.....eller vänta nu.:MrT:

Per B
2010-01-14, 16:41
Möjligen är nyttigheten av frukt överdriven när det handlar om innehåll av vitaminer och annat, samtidigt som den innehåller den förhatliga fruktosen. Men i min värld så hänger frukt ihop med att man i övrigt tänker lite mer på vad man äter i övrigt, och om frukten bidrar till det så är det ju väldigt positivt.

Jag är själv hopplös när det handlar som sötsaker såsom glass, mjölkchoklad och smågodis: tar jag lite så kommer mitt sötsug igång och jag kommer att äta betydligt mer (1 glass blir nästan alltid 3-4). Denna effekt har jag dock aldrig känt av när jag äter frukt, och jag är en storkonsument av framför allt clementiner (kan utan vidare äta 2 kg på en dag när det är som värst).

Per B
2010-01-14, 16:51
Denna effekt har jag dock aldrig känt av när jag äter frukt, och jag är en storkonsument av framför allt clementiner (kan utan vidare äta 2 kg på en dag när det är som värst).

Jag måste förtydliga mig här eftersom det låter som jag säger mot mig själv. Men jag kan utan vidare äta 3-4 clementiner utan att suget kommer igång (men har jag 1 kg äter jag upp allt också). Detta gäller dock inte godis, utan där måste jag ha mer om jag väl börjat.