handdator

Visa fullständig version : Knäproblem


Juv
2006-01-21, 13:31
I need help.
När jag tränar kondition så får jag väldigt ont i knäna. Smärtan dyker inte upp innan träningen utan det händer när jag ska börja gå och sedan springa på bandet. Jag försöker springa ca. 15-20 min men det går ju inte för att smärtan dyker upp. Jag har en gammal knäskada från förr, så det knäet kan vara lite underlig ibland. Men det andra knäet förstår jag mig inte riktigt på varför det gör så ont när jag väl ska börja springa. Ibland kommer smärtan vid anklarna också. Varför det dyker upp där hajjar jag inget.
Kan orsaken vara brist på något?

Alexlindgren
2006-01-21, 16:11
du kan ha en "dålig" fot, så att säga. Alltså kan du behöva inlägg när du ska springa, så var det för mig innan jag skaffade inlägg.

Juv
2006-01-21, 18:20
du kan ha en "dålig" fot, så att säga. Alltså kan du behöva inlägg när du ska springa, så var det för mig innan jag skaffade inlägg.

Inlägg?

agahowa22
2006-01-21, 18:49
han menar nog att du har någ fotvall. du kan kolla lätt själv om du har det. ställ dig rakt sen låt någon ta sina fingrar vid insidan foten där det böjer. får man inte in fingrarna en bit har man lågfotvall typ mitten av foten kanske? vet inte riktigt men på ett ca.

Edit:du måste va barfota :D + att detta kansek inte visar exakt att du har lågfotvall men kan vara ett steg p åvägen för att veta

Max
2006-01-21, 19:24
Testa att söka på löparknä och se om det stämmer in på ditt tillstånd.

Nån som råkat ut för löparknä, börjat stretcha och blivit bra? Hur lång tid tog det innan ni blev bättre? Kunde ni promenera normalt när ni började stretcha?

Jag kan fortfarande inte gå och aktiviteten skedde innan jul ju, har stretchat i två veckor och märker ingen skillnad. En plåga att gå i affären och handla *grr*

Juv
2006-01-22, 11:41
han menar nog att du har någ fotvall. du kan kolla lätt själv om du har det. ställ dig rakt sen låt någon ta sina fingrar vid insidan foten där det böjer. får man inte in fingrarna en bit har man lågfotvall typ mitten av foten kanske? vet inte riktigt men på ett ca.

Edit:du måste va barfota :D + att detta kansek inte visar exakt att du har lågfotvall men kan vara ett steg p åvägen för att veta

Men... Vad har det med saken om smärtorna i knäna?

Alexlindgren
2006-01-22, 11:43
hur man ställer foten när man går kan påfresta knäna och då orsaka smärta. Detta kan också orsaka smärta i rygg.

Juv
2006-01-22, 14:07
hur man ställer foten när man går kan påfresta knäna och då orsaka smärta. Detta kan också orsaka smärta i rygg.

Nu har jag testat teorin om foten. hur vet jag vad som är felet då? *förvirrad*

Alexlindgren
2006-01-22, 14:26
gå till en ortoped.