handdator

Visa fullständig version : Anabolic Fuel


Hannes
2006-01-21, 13:24
Beställde det just, tänkte bara fråga om någon har bra erfarenheter av det?
En kompis brorsa sa att det gav rejält bra effekter på muskelbyggarsyfte men vad är era erfarenheter?

Det är i kapsel form, är det bara att ta det tillsammans med sin normala protein drink?

Tack på förhand

Pudzianovski
2006-01-21, 13:38
Ja, du har ju skrivit själv i denna tråd.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=55337&highlight=anabolic+fuel

Även om det kanske inte ger svar på dina frågor så kan du ju söka lite.

Hannes
2006-01-21, 13:57
Ja, du har ju skrivit själv i denna tråd.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=55337&highlight=anabolic+fuel

Även om det kanske inte ger svar på dina frågor så kan du ju söka lite.

Menar lite färskare erfarenheter, i de den tråden så var det inte särkillt många som testat utan mer frågade efter samma sak som jag, nu är det erfarenyheter jag vill höra

Allan
2006-01-21, 14:01
Beställde det just, tänkte bara fråga om någon har bra erfarenheter av det?


Nej. Skräp.

allan

Runda Grodan
2006-01-21, 14:03
Finns väl inte så mycket att säga. Det är väl grenade aminosyror, sådana som finns i proteinpulver tex? Med det vill jag ha sagt att jag skulle ha lagt pengarna på ett billigt vassleprotein istället.

King Grub
2006-01-21, 14:27
Nej. Skräp.

På vilket sätt då? Det är det väl knappast. BCAA är snarare synnerligen intressanta för att stimulera proteinsyntes.

Erkan
2006-01-21, 14:38
Men kan väl oxå göra att man går in i väggen ifall de blir obalans i BCAA?

MUGEN
2006-01-21, 15:19
Men kan väl oxå göra att man går in i väggen ifall de blir obalans i BCAA?

jepp, du blir utbränd och sjukskriver dig sex månader från jobbet.. :)

Don_Kocke
2006-01-21, 15:23
Bästa kosttilskottet jag använt

Hannes
2006-01-21, 18:20
Bästa kosttilskottet jag använt

Specifiecera dig? fick du bättre ökningar i massa lr tyngder lr både och? :)


På vilket sätt då? Det är det väl knappast. BCAA är snarare synnerligen intressanta för att stimulera proteinsyntes.

När ska man ta det då om man tar vassle protein runt träning också, 1 timme emellan vassle och BCAA eller? alltså för att de inte ska slå ut varandra.

Sverker
2006-01-21, 18:23
Hur skulle Leucin, Valin och Iso-leucin kunna slå ut varandra ?

Berätta mer så löser vi frågan

King Grub
2006-01-21, 20:24
När ska man ta det då om man tar vassle protein runt träning också, 1 timme emellan vassle och BCAA eller? alltså för att de inte ska slå ut varandra.

Det fina i kråksången är att du kan ta essentiella aminosyror (t ex BCAA) även mellan målen utan att effekten från dessa minskar gensvaret från proteinet i maten:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/abstract/288/4/E761

"These data indicate that CAA supplementation produces a greater anabolic effect than ingestion of intact protein but does not interfere with the normal metabolic response to a meal."

Allan
2006-01-21, 20:26
På vilket sätt då? Det är det väl knappast. BCAA är snarare synnerligen intressanta för att stimulera proteinsyntes.

Jag har provat det. Fick ingen som helst effekt under tre månader. Antingen var det skit i burken eller så var det nåt annat. Jag tror inte på sånt jag läser. Jag tror på det jag märker funkar.

allan

King Grub
2006-01-21, 20:30
Det är ju protein - dom aminosyror som antagligen är ansvariga för proteinsyntesen. Här finns nog inte "funkar för mig". :) Får du tillräckligt med protein från maten har säkert förvisso supplementering med extra aminosyror mindre verkan. Men funkar gör det. Det är tveklöst aminosyror som stimulerar nybildningen av muskelprotein, och leucin i synnerhet kan t o m vara ensamt ansvarig för proteinsyntesen.

Allan
2006-01-21, 20:33
Det är ju protein - dom aminosyror som antagligen är ansvariga för proteinsyntesen. Här finns nog inte "funkar för mig". :) Får du tillräckligt med protein från maten har säkert förvisso supplementering med extra aminosyror mindre verkan. Men funkar gör det. Det är tveklöst aminosyror som stimulerar nybildningen av muskelprotein, och leucin i synnerhet kan t o m vara ensamt ansvarig för proteinsyntesen.

Så varför gav det inga resultat då? Jag sköter min kost minutiöst för tillfället och blandar inte olika tillskott (som skulle kunna röra ihop en eventuell utvärdering). Och hur skulle det funka? Jag gav det tio veckor och det hände nada. Det må vara så att jävla principen är OK men produkten var det inte.

allan

King Grub
2006-01-21, 20:44
Varför du inte märkte något kan jag inte svara på, men det finns absolut ingen som helst tvekan att grenade aminosyror är effektiva - det är essentiella aminosyror som ensamt ansvarar för proteinsyntesen, dvs nybildningen av muskelprotein, stimulerad av styrketräning, genom förhöjning av signalaktivitet i rapamycin (mTOR)/p70 ribosomunderhet S6 kinas eukaryotisk initiationsfaktor 4 bindningsprotein 1 transportväg.

:D

King Grub
2006-01-21, 20:47
*uppdate* *uppdate* *uppdate*

För den intresserade, Leucine Regulates Translation Initiation of Protein Synthesis in Skeletal Muscle after Exercise, J. Nutr. 136:533S-537S, February 2006.

Det är leucin som är huvudrollsinnehavare i dramat!

"High-performance physical activity and postexercise recovery lead to significant changes in amino acid and protein metabolism in skeletal muscle. Central to these changes is an increase in the metabolism of the BCAA leucine. During exercise, muscle protein synthesis decreases together with a net increase in protein degradation and stimulation of BCAA oxidation. The decrease in protein synthesis is associated with inhibition of translation initiation factors 4E and 4G and ribosomal protein S6 under regulatory controls of intracellular insulin signaling and leucine concentrations. BCAA oxidation increases through activation of the branched-chain {alpha}-keto acid dehydrogenase (BCKDH). BCKDH activity increases with exercise, reducing plasma and intracellular leucine concentrations. After exercise, recovery of muscle protein synthesis requires dietary protein or BCAA to increase tissue levels of leucine in order to release the inhibition of the initiation factor 4 complex through activation of the protein kinase mammalian target of rapamycin (mTOR). Leucine's effect on mTOR is synergistic with insulin via the phosphoinositol 3-kinase signaling pathway. Together, insulin and leucine allow skeletal muscle to coordinate protein synthesis with physiological state and dietary intake."

Allan
2006-01-21, 21:01
Kan ju vara så att om man som jag äter rejält med fullvärdig kost i övrigt så blev det här att elda för kråkorna. Har svårt att tro att jag skulle ha underskott av BCAA-syror. Men eftersom jag inte betalade för burken kunde jag ju lika gärna testa!! :D


allan

Hannes
2006-01-21, 22:05
Det fina i kråksången är att du kan ta essentiella aminosyror (t ex BCAA) även mellan målen utan att effekten från dessa minskar gensvaret från proteinet i maten:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/abstract/288/4/E761

"These data indicate that CAA supplementation produces a greater anabolic effect than ingestion of intact protein but does not interfere with the normal metabolic response to a meal."

Kanon då behöver man inte oroa sig för det, så det är alltså bara att ta sin proteindrink förre träning + samt BCAA och sen efter träning 1 timme efter Proteindrink igen + BCAA .

:thumbup:

HenrY
2006-01-21, 22:06
Men vad är det för Effekt man skulle få an ett aminosyre tillskott?
Dvs, effekt som man känner av....

King Grub
2006-01-21, 22:07
Men vad är det för Effekt man skulle få an ett aminosyre tillskott?
Dvs, effekt som man känner av....

Det är inget du känner, ingen pirrande känsla i tårna - det är proteinsyntesen som stimuleras.

HenrY
2006-01-21, 22:09
Det är inget du känner, ingen pirrande känsla i tårna - det är proteinsyntesen som stimuleras.

Joo, det visste jag.
Men eftersom allan skrev något om att han inte fick någon effekt som han kände av så undrade jag var det var för effekt han Ville känna av för att han skulle tycka att preparatet var bra!;)

Jay-Z
2006-01-21, 22:39
Det är leucin som är huvudrollsinnehavare i dramat!



Och inte en enda ynka ensam svensk kosttillskottstillverkare säljer fritt leucin. Det blir att hoppa på båtjäveln till Finland. Inte är det dyrt heller. Varken båtresan eller leucinet. Satana.

Allan
2006-01-21, 22:52
Joo, det visste jag.
Men eftersom allan skrev något om att han inte fick någon effekt som han kände av så undrade jag var det var för effekt han Ville känna av för att han skulle tycka att preparatet var bra!;)

Det hände ingenting märkbart. Jag funkar precis som de allra flesta när det gäller kosttillskott; jag vill se resultat under en period. Resultat jag kan lita på stämmer utan att behöva genomgå en klinisk undersökning. Eftersom jag är en trägen - och kritisk - användare av kosttillskott finns det några saker jag kikar efter.
Allmänt välbefinnande, förhöjd kroppstemperatur, bättre tryck, viktuppgång/nedgång etc. Om jag inte ser några som helst förändringar under en tioveckorsperiod - och detta av ett preparat som faktiskt lovar det - vare sig i spegel eller på våg så finns det ett par orsaker till det (som jag kan upptäcka själv).
Antingen följer jag inte rekommenderade råd, vilket jag gjorde, eller så tränar jag för slött eller passivt (och då får man inga resultat av några tillskott) och det gjorde jag inte, eller så ger jag fan i kosten i övrigt vilket jag inte heller gjorde.
Under de förutsättningarna ska jag ha bättre utfall för att vara villig att satsa på en produkt. Det hände inte ett smack. Det finns saker man äter utan att känna någon direkt effekt men det här är en produkt som utlovar mer.

Leucin är säkert jättebra. Anabolic Fuel var det inte.

allan

King Grub
2006-01-22, 06:38
Uppregleras proteinsyntesen kan man som "effekt" vänta sig en nybildning av muskelprotein med ett par gram extra per dag. 10 veckor - 20, kanske 30 gram nytt muskelprotein i jämförelse. Hur man märker det vet jag inte, men det betyder inte att det inte sker eller att det inte räknas som en högst signifikant effekt.

Ekonom
2006-01-22, 14:54
Uppregleras proteinsyntesen kan man som "effekt" vänta sig en nybildning av muskelprotein med ett par gram extra per dag. 10 veckor - 20, kanske 30 gram nytt muskelprotein i jämförelse. Hur man märker det vet jag inte, men det betyder inte att det inte sker eller att det inte räknas som en högst signifikant effekt.

He he, säg att det är 20 gram nybildat muskelprotein på 10 veckor, (om man nu bara leker med siffror lite) på 100 veckor har du då fått kanske 2kg. muskler förutsatt att man har tränat väldigt ambitiöst samt inte varit sjuk nån längre period. och sen tänker man på vad ett sådant tillskott som bcaa/leucin skulle kosta per dag om man ska upp i en dosering som verkligen stimulerar proteinsyntesen ordentligt vilket på två år ~700 dar säkerligen uppgår till flera 1000 spänn.

Och sen frågar man säg själv, om jag kunde gå in på Ica och köpa 2 kg. muskelmassa för säg 5000 kr. skulle jag göra det? :cool:

King Grub
2006-01-22, 15:07
Det kostar att vara optimal. :D

Men 20 gram muskelprotein är inte så lite som det låter.

keffat_liv
2006-01-22, 15:41
Nu har jag inte hängt med här... Leucin är alltså det som stimulerar proteinsyntesen, eller?

King Grub
2006-01-22, 15:42
Essentiella aminosyror gör det, men leucin har en signalerande roll och låter skelettmuskulaturen koordinera PS.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1297759&postcount=17

keffat_liv
2006-01-22, 15:46
Essentiella aminosyror gör det, men leucin har en signalerande roll och låter skelettmuskulaturen koordinera PS.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1297759&postcount=17

mjo läste det, men engelskan är ju inet riktigt på den nivån än. Det bästa efter träning vore alltså att välja en fullvärdig proteinkälla med hög halt leucin?

King Grub
2006-01-22, 15:48
Ja, och inte bara då, uppenbarligen. BCAA stimulerar anabolism vid alla tillfällen, även mellan måltider, utan att störa anabolismen stimulerad av intakt protein måltiden. Och extra leucin i fri form efter träning tillsammans med EAA stimulerar proteinsyntesen ytterligare.

Zerohero
2006-01-22, 16:02
Det kostar att vara optimal. :D

Men 20 gram muskelprotein är inte så lite som det låter.

Så nu ska vi se. Jag tar ca8gram leucin per pass och gör 4 pass i veckan.
Jag får 20gram till muskelprotein för 10 veckor. På den tiden har jag förbrukat 4x8x10=320g leucin. Priset per 100g leucin(om man köper 400g påse) är 8,05€ så det blir 3.2X8.05€=25,8€ för 20gram muskelprotein. Så 1,29€ per gram muskelprotein. Så kilopriset blir 1299€(12 000kr kanske) för 1Kg muskelprotein som det tar 500 veckor eller ca 10år(!!) för att 1kg muskelprotein skall bildas.
Hmm, om det grå med 30gram kanske så blir det hela ca 950€´/kg muskelprotein och tiden 275veckor eller drygt 7 år. :D
Inte udnra på att man märkt så mcyket på några månader.

men muskelprotein binder ju vätska så om vi säger 25% protein per muskelkilo så blri det: 20x4=80g muskelmassa.på 10 veckor eller per år: 5,2x80=416g.

brukar man räkna ökning i msukelmassa, det där 70g/vecka i muskelprotein eller muskelprotein plus vätska`?

Annars så känns det nog lite tveksamt om det är värt det hela med det här leucinet.

King Grub
2006-01-22, 16:22
"Mixed muscle FSR, measured over a 6-h period of postexercise recovery, was significantly greater in the CHO+PRO+Leu trial compared with the CHO trial (0.095 ± 0.006 vs. 0.061 ± 0.008%/h, respectively, P < 0.05), with intermediate values observed in the CHO+PRO trial (0.0820 ± 0.0104%/h). "

Am J Physiol Endocrinol Metab 288: E645-E653, 2005.

Zerohero
2006-01-22, 16:42
"Mixed muscle FSR, measured over a 6-h period of postexercise recovery, was significantly greater in the CHO+PRO+Leu trial compared with the CHO trial (0.095 ± 0.006 vs. 0.061 ± 0.008%/h, respectively, P < 0.05), with intermediate values observed in the CHO+PRO trial (0.0820 ± 0.0104%/h). "

Am J Physiol Endocrinol Metab 288: E645-E653, 2005.

Läst den där studien(abstraktet) flera gånger och förstår att leucin förbättrar resultatet. Men inte så mcyket mer.
Vad betyder t.ex fractional synthetic rate? Nybildning av msukelprotein eller?
vad är det för procenter de egentligen talar om? Ioförsig är det en stor skillnad ser man.
Trodde att ditt exempel med 20gram muskelprotein var just med om man tog leucin. Lite förvirrande här :confused:

och hur är det med ökningen av muskelmassa som jag frågade. Räcknar man i muskelproteinökning i året när man säger att det inte går att bygga mer än max 5kg muskler i året?

King Grub
2006-01-22, 17:03
Större proteinsyntes och mindre proteinoxidation i det kritiska tidsintervallet timmarna efter träning, för att uttrycka saken med "normala" ord. :)

"Addition of leucine in the CHO+PRO+Leu trial resulted in a lower protein oxidation rate compared with the CHO+PRO trial. Protein balance was negative during recovery in the CHO trial but positive in the CHO+PRO and CHO+PRO+Leu trials. In the CHO+PRO+Leu trial, whole body net protein balance was significantly greater compared with values observed in the CHO+PRO and CHO trials."

Hur stor en skillnad blir i praktiken är omöjligt att sia om än. Det viktiga ligger i att man börjar blottlägga proteinsyntesens mysterier, efter många års ovisshet. Vet man i detalj vad som krävs för att stimulera proteinsyntesen maximalt, blir det mycket lättare att därefter pussla ihop en helhet som man kan använda i den praktiska träningen.

Zerohero
2006-01-22, 17:09
Större proteinsyntes och mindre proteinoxidation i det kritiska tidsintervallet timmarna efter träning, för att uttrycka saken med "normala" ord. :)

"Addition of leucine in the CHO+PRO+Leu trial resulted in a lower protein oxidation rate compared with the CHO+PRO trial. Protein balance was negative during recovery in the CHO trial but positive in the CHO+PRO and CHO+PRO+Leu trials. In the CHO+PRO+Leu trial, whole body net protein balance was significantly greater compared with values observed in the CHO+PRO and CHO trials."

Hur stor en skillnad blir i praktiken är omöjligt att sia om än. Det viktiga ligger i att man börjar blottlägga proteinsyntesens mysterier, efter många års ovisshet. Vet man i detalj vad som krävs för att stimulera proteinsyntesen maximalt, blir det mycket lättare att därefter pussla ihop en helhet som man kan använda i den praktiska träningen.

Jag, som började räckna hit och dit redan. Nå kanske man inte skall krångla till det hela så. Skall forsätta att köra på med leucin då.

men vart fick du det där 20gram ifrån?

King Grub
2006-01-22, 17:19
Det var en uppskattning baserad på normal styrketräningsstimulerad proteinsyntes - proteinnedbrytning.

GymTT
2006-01-22, 17:58
1. Vart kan denna anabolic fuel köpas?
2. Vilket livsmedel är rikt på leucin ?

MVH

Ekonom
2006-01-22, 20:15
1 överallt där de säljer twinlab, anabolic fuel ÄR bcaa så om det står just "bcaa" eller anabolic fuel är egalt

2 vassle

Racso
2006-01-22, 20:29
1 överallt där de säljer twinlab, anabolic fuel ÄR bcaa så om det står just "bcaa" eller anabolic fuel är egalt

2 vassle

1. Rätt

2.Typ rätt, men ändå fel: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1165457&postcount=75

Ekonom
2006-01-22, 23:52
1. Rätt

2.Typ rätt, men ändå fel: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1165457&postcount=75

Äru full eller? Han fråga ju vad som va rikt på leucin, inte om oxidation el. dyl. och vassle är väl synnerligen rikt på leucin

Racso
2006-01-23, 00:10
Äru full eller? Han fråga ju vad som va rikt på leucin, inte om oxidation el. dyl. och vassle är väl synnerligen rikt på leucin

Inte jag, men du verkar ha :cheers: förmycket... ;)

Om du läser en gång till, så förstår du kanske.:


Just vassle, ja. 57% av leucinet i vassle som tagits upp av muskeln oxiderar, men i princip inget av leucinet i kasein.

Jag tror inte GymTT är ute efter en näringskälla där leucinet är bränsle(oxiderar)... Så svaret på fråga två är snarare kasein än vassle.

Lizzie
2006-01-23, 11:19
Jag har provat det. Fick ingen som helst effekt under tre månader. Antingen var det skit i burken eller så var det nåt annat. Jag tror inte på sånt jag läser. Jag tror på det jag märker funkar.

allan

Du kanske glömde att träna?? Det är inte muskler på burk! ;)

HenrY
2006-01-23, 11:23
Du kanske glömde att träna?? Det är inte muskler på burk! ;)

Nu har du skrivit på din egen dödsdom!:D

jwzrd
2006-01-23, 11:30
Nu har du skrivit på din egen dödsdom!:D

Inte då, Allan låter sig inte provoceras av ironiseringar av hans egen person. Det har vissa av oss testat miljontals gånger.

Pepz
2006-01-23, 12:43
Och när tar Faring fram BCAA eller Leucin och säljer till oss hugade spekulanter?

Jay-Z
2006-01-23, 13:07
Och när tar Faring fram BCAA eller Leucin och säljer till oss hugade spekulanter?


http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1286508&postcount=22

Verkar inte hoppfullt, tyvärr.

jwzrd
2006-01-23, 13:37
Och när tar Faring fram BCAA eller Leucin och säljer till oss hugade spekulanter?

Jag har redan härjat om den saken :(

Fairing
2006-01-23, 14:50
BCAA I tablettform har vi haft recept och produkt på länge men vi trodde inte att det skulle sälja på den svenska marknaden så därför har vi inte startat tillverkningen av produkten (enbart en prototypserie för drygt 1 år sedan)

Vi kanske skall tänka om ;)

jwzrd
2006-01-23, 14:54
BCAA I tablettform har vi haft recept och produkt på länge men vi trodde inte att det skulle sälja på den svenska marknaden så därför har vi inte startat tillverkningen av produkten (enbart en prototypserie för drygt 1 år sedan)

Vi kanske skall tänka om ;)

Grejen är att om det blir i tablettform så blir det sannolikt rätt dyrt att äta "effektiva doser", eller är jag ute och cyklar?

GymTT
2006-01-23, 15:18
1 överallt där de säljer twinlab, anabolic fuel ÄR bcaa så om det står just "bcaa" eller anabolic fuel är egalt

2 vassle


Tack men tänkte på livsmedel, mat.

Ekonom
2006-01-23, 16:50
optimum har rätt bra pris på BCAA, 235:- för 200 kaps. på 1000mg. och de har även pulver. Shopen säljer ju ON, men vet ej om de säljer deras BCAA..

Men då borde det väl funka rätt bra att ta 6-8 kapslar BCAA före träningen ist. för proteindrinken, för de av oss med känslig mage...

jwzrd
2006-01-23, 16:51
Finns en produkt som heter Xtend från Scivation. googla på svenskt kosttillskott.

keffat_liv
2006-01-23, 17:17
vad vore det bästa att äta nu efter träningen om man ser till leucin, grubb?

King Grub
2006-01-23, 17:27
Vassle+EAA+leucin. Gissar jag.

keffat_liv
2006-01-23, 17:30
Vassle+EAA+leucin. Gissar jag.

Om man ska hålla sig till mat borde jag kanske också skrivit, vad är det då? Kollade lite på slvs hemsida och sojabönor och bönor överhuvudtaget verkar ha höga halter av leucin?

Sen så fanns det väl inte leucin tillskott i Sverige efter vad jag har läst i tråden? och eaa tillskott var visst svindyrt:)

edit: Vad är bcaa föresten?

King Grub
2006-01-23, 17:31
Mjölkproteiner är rika på EAA och leucin.

Sojaprotein är undermåligt i jämförelse och stimulerar inte anabolism efter träning lika väl.

King Grub
2006-01-23, 17:38
Man skall nog inte stirra sig blind enbart på leucin nu heller. Dom andra essentiella aminosyrorna byggs in som muskelprotein och är inte att underskatta. Fenylalanininbyggnaden räknas som det sanna måttet på proteinsyntes. Fenylalanin som tagits upp i skelettmuskulaturen kan inte oxidera, medan runt hälften av leucinet som tas upp oxiderar. Även om leucinet reglerar signalmekanismen, så är det inte nödvändigtvis leucinet man intar, som byggs in som muskelprotein.

keffat_liv
2006-01-23, 17:44
Man skall nog inte stirra sig blind enbart på leucin nu heller. Dom andra essentiella aminosyrorna byggs in som muskelprotein och är inte att underskatta. Fenylalanininbyggnaden räknas som det sanna måttet på proteinsyntes. Fenylalanin som tagits upp i skelettmuskulaturen kan inte oxidera, medan runt hälften av leucinet som tas upp oxiderar. Även om leucinet reglerar signalmekanismen, så är det inte nödvändigtvis leucinet man intar, som byggs in som muskelprotein.

Nej, det har ju funkat att bygga än så länge för de flesta av oss. Men det är kul att veta mer om det och i alla fall ha kunskapen.

Ninjasmurf
2006-01-23, 19:02
Sen så fanns det väl inte leucin tillskott i Sverige efter vad jag har läst i tråden? och eaa tillskott var visst svindyrt:)



EAA tillskott kan vara billiga om man vet var man ska leta...

Ekonom
2006-01-23, 20:12
medan runt hälften av leucinet som tas upp oxiderar. Även om leucinet reglerar signalmekanismen, så är det inte nödvändigtvis leucinet man intar, som byggs in som muskelprotein.

Förklara för en trögfattad jävel (mej) en sista gång nu Grub, om nu hälften av leucinet från vassle som tas upp oxiderar, vad är då vitsen att lägga till extra leucin till en vassledrink?

King Grub
2006-01-23, 20:29
Det är inte nödvändigtvis aminosyrorna du äter som byggs in som muskelprotein. Leucin reglerar proteinsyntesen genom någon kontrollmekanism. Den intracellulära poolen av aminosyror, som inte kan övervakas, har en kontrollerande funktion över proteinsyntes- och nedbrytning; stimulering av proteinsyntesen sker när den intracellulära koncentrationen av EAA sjunker, vilket tyder på att det finns någon extracellulär eller membranassocierad sensor som, kanske via intracellulära signalprocesser, påverkar proteinsyntesens mekanis, och leucin har här en central roll.

keffat_liv
2006-01-23, 20:50
EAA tillskott kan vara billiga om man vet var man ska leta...

Jag vet var jag ska leta om du skickar pm;) nä men seriöst. Vad kan dom gå på, bara för att checka? Har nog inte lust att slänga några pengar på tillskott ändå.

Ekonom
2006-01-23, 22:03
Det är inte nödvändigtvis aminosyrorna du äter som byggs in som muskelprotein. Leucin reglerar proteinsyntesen genom någon kontrollmekanism. Den intracellulära poolen av aminosyror, som inte kan övervakas, har en kontrollerande funktion över proteinsyntes- och nedbrytning; stimulering av proteinsyntesen sker när den intracellulära koncentrationen av EAA sjunker, vilket tyder på att det finns någon extracellulär eller membranassocierad sensor som, kanske via intracellulära signalprocesser, påverkar proteinsyntesens mekanis, och leucin har här en central roll.

alltid lika kul att föreställa sig hur man ser ut när man läser din grekiska.. *rolleyes*
Men själva funderingen va just om nu 50 % oxiderar, varför ta ytterligare vid det tillfället är det inte som att fylla på ett överfullt glas med mer - det går inte i mer, bara rinner över???

Jag har förstått att leucin kan vara mäktig, men jag har fattat det som att det leucinet som finns i vassle räcker och att kroppen inte kan tillgodogöra sig mer vid samma tillfälle.. Svara bara på om jag har fattat fel isf. :bow:

solo
2006-01-23, 22:17
Bara lugn Ekonom om några månader när du förstått vad han skrivit har det kommit nya forskar rapporter om nåt annnat som är bättre eller annan dos eller rent av att du ska ta nåt 35 min o inte 30 min efter träningen o då är du på ruta 1 igen :D *innocent*

King Grub
2006-01-23, 22:27
alltid lika kul att föreställa sig hur man ser ut när man läser din grekiska.. *rolleyes*
Men själva funderingen va just om nu 50 % oxiderar, varför ta ytterligare vid det tillfället är det inte som att fylla på ett överfullt glas med mer - det går inte i mer, bara rinner över???

Jag har förstått att leucin kan vara mäktig, men jag har fattat det som att det leucinet som finns i vassle räcker och att kroppen inte kan tillgodogöra sig mer vid samma tillfälle.. Svara bara på om jag har fattat fel isf. :bow:

Tänk "signalprocess". Även om leucinet som tagits upp i muskeln till hälften oxiderar, kan intaget det agera signalerande för att bygga in aminosyror i form av muskelprotein genom en extracellulär eller membranassocierad sensormekanism, något som klart visas genom studien jag länkade till tidigare i tråden, där man uppreglerat proteinsyntesen just genom att lägga till fritt leucin.

Det är överhuvudtaget inte säkert att det är leucinet (eller dom andra aminosyrorna) du druckit/ätit som tas upp i muskeln och byggs in som muskelprotein.

Ninjasmurf
2006-01-24, 09:18
Jag vet var jag ska leta om du skickar pm;) nä men seriöst. Vad kan dom gå på, bara för att checka? Har nog inte lust att slänga några pengar på tillskott ändå.
min burk gick på 149:- för 120tab

Ekonom
2006-01-24, 09:57
Tänk "signalprocess". Även om leucinet som tagits upp i muskeln till hälften oxiderar, kan intaget det agera signalerande för att bygga in aminosyror i form av muskelprotein genom en extracellulär eller membranassocierad sensormekanism, något som klart visas genom studien jag länkade till tidigare i tråden, där man uppreglerat proteinsyntesen just genom att lägga till fritt leucin.

Det är överhuvudtaget inte säkert att det är leucinet (eller dom andra aminosyrorna) du druckit/ätit som tas upp i muskeln och byggs in som muskelprotein.

Nu kopplar jag döh!!! fattade inte att det leucin som ändå oxiderar kundeha någon verkan, men nu är jag med!

King Grub
2006-01-24, 09:58
Nu kopplar jag döh!!! fattade inte att det leucin som ändå oxiderar kundeha någon verkan, men nu är jag med!

Det är nog så det inte är. Det kanske inte är det leucinet som har "verkan". ;) Det är leucinet du äter som signalerar till proteinsyntesen att uppregleras. Leucinet som tas upp i muskeln (och delvis oxiderar) kanske härrör från den intracellulära aminosyrepoolen. Det är extracellulära aminosyror som reglerar proteinsyntesen, men det är inte nödvändigt dom som byggs in som muskelprotein.

King Grub
2006-01-24, 10:27
Wolfe et al 2005:

http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/namnls1.jpg

Ekonom
2006-01-24, 10:57
HAHA du är för skön just när man trodde polletjäveln hade fallit ner så kommer du och plockar upp den igen *grr27*

Ja, jag blev ju inte så mycket klokare av den där teckningen, men vi gör så här, tydligen är inte det nåt problem med att leucinet i vassle kan oxidera, och det går dessutom bra att ta ännu mer fritt, så då nöjer jag mej med det och låter verkningsmekanismen förbli ett mysterium!

tack ändå! ;)

Roots
2006-01-24, 11:24
Försöker mig på en liknelse till förklaring, om jag fattat det rätt. För att kanske göra det enklare ...

Vi tänker oss Sverige under stormaktstiden, som är väldigt krigsbenäget. Vi har då en kung (kroppen), genom att reta honom (inta leucin) så bestämmer han sig för att anfalla (uppreglera proteinsyntesen) ett land (en muskel). Den här kungen är dessutom så att varje gång man retar honom (intar leucin) så startar han ett krig (uppreglerar proteinsyntesen). Men det är inte själva kriget som vinns med hjälp av retningen, det står soldaterna och vapnen (all mat med essentiella aminosyror) för.

Så man kan se leucinet som är det som retar kungen (alltså får igång proteinsyntesen), men det är inte nödvändigtvis just retningen som gör att kriget vinns, retar man kungen utan att han har några soldater och vapen (EAA) så händer inte särskilt mycket intressant.

Nåja, sådana här liknelser blir antingen så att de bara förvirrar eller gör att folk åtminstone förstår ungefär vad det handlar om. Rätta mig gärna om jag har fel eller om liknelsen är dålig ...

Zera
2006-01-24, 12:13
min burk gick på 149:- för 120tab

Hur mycket innehåller 1 tablett då?

Ninjasmurf
2006-01-24, 12:28
Hur mycket innehåller 1 tablett då?
Det får du ta reda på själv :)
SELF Extramin heter den

Jay-Z
2006-01-24, 12:47
Hur mycket innehåller 1 tablett då?

För lite imho. Får ju dra i sig rätt många tabletter för att komma upp i 5 gram leucin t ex.

internethjälten
2006-01-24, 17:00
Allan sa att det är skräp.. så ? -lås tråden ! ;)

Akilles
2006-01-24, 19:19
Tänk "signalprocess". Även om leucinet som tagits upp i muskeln till hälften oxiderar, kan intaget det agera signalerande för att bygga in aminosyror i form av muskelprotein genom en extracellulär eller membranassocierad sensormekanism, något som klart visas genom studien jag länkade till tidigare i tråden, där man uppreglerat proteinsyntesen just genom att lägga till fritt leucin.

Det är överhuvudtaget inte säkert att det är leucinet (eller dom andra aminosyrorna) du druckit/ätit som tas upp i muskeln och byggs in som muskelprotein.

Då har jag missuppfattat något. Jag trodde att det fortfarande var osäkert huruvida det var leucinet, någon annan aminosyra eller flera andra aminosyror tillsammans, som hade denna signalprocess. Jag trodde att det enda man visste säkert om leucinet var att det är en indikator, som man brukar använda som mätsticka i samband med proteinsyntetisk forskning. Du har även ofta understrukit att det är EAA (dvs alla åtta) som är verksamma i proteinsyntesen. Den studie som lyckats stimulera proteinsyntesen mest, var Tipton och Wolfes som använde sig av alla åtta EAA i samma inbördes proportioner som i mänskligt muskelprotein - har jag för mig att du skrev. Har jag missuppfattat, eller har det kommit nya rön? Är man nu säker på att det är leucinet som stimulerar proteinsyntesen, och inte EAA i allmänhet?

King Grub
2006-01-24, 19:25
Då har jag missuppfattat något. Jag trodde att det fortfarande var osäkert huruvida det var leucinet, någon annan aminosyra eller flera andra aminosyror tillsammans, som hade denna signalprocess. Jag trodde att det enda man visste säkert om leucinet var att det är en indikator, som man brukar använda som mätsticka i samband med proteinsyntetisk forskning. Du har även ofta understrukit att det är EAA (dvs alla åtta) som är verksamma i proteinsyntesen. Den studie som lyckats stimulera proteinsyntesen mest, var Tipton och Wolfes som använde sig av alla åtta EAA i samma inbördes proportioner som i mänskligt muskelprotein - har jag för mig att du skrev. Har jag missuppfattat, eller har det kommit nya rön? Är man nu säker på att det är leucinet som stimulerar proteinsyntesen, och inte EAA i allmänhet?

Referensen i inlägg #17: Leucine Regulates Translation Initiation of Protein Synthesis in Skeletal Muscle after Exercise, J. Nutr. 136:533S-537S, February 2006.

keffat_liv
2006-01-24, 19:27
För lite imho. Får ju dra i sig rätt många tabletter för att komma upp i 5 gram leucin t ex.

WOW skojar dom. 2g eaa bara på 1 tabblet. Det blr 12 stycken varje timme efter träningen. Det blir 36 stycken en träningsdag :thumbup:

Akilles
2006-01-24, 20:05
Referensen i inlägg #17: Leucine Regulates Translation Initiation of Protein Synthesis in Skeletal Muscle after Exercise, J. Nutr. 136:533S-537S, February 2006.

Innebär detta att EAA- och BCAA-tillskott är "onödiga"? Att den enda fördelen med dem framför intakt protein är att de innehåller en högre andel leucin? I post #16 skrev du att:

det är essentiella aminosyror som ensamt ansvarar för proteinsyntesen

Är detta ett påstående som revideras i och med post #17, eller ska man se det som att leucinet ger signalen, och de EAA man intagit byggs in som muskelprotein?

Kombineras leucin bäst med intakt protein, BCAA eller EAA?

Zera
2006-01-24, 20:13
För lite imho. Får ju dra i sig rätt många tabletter för att komma upp i 5 gram leucin t ex.

Jupp, 5 gram leucin krävs 30 tabletter... blir ett par burkar i veckan :)

GymTT
2006-01-24, 20:27
Vart kan man köpa ren leucin? OT sorri

King Grub
2006-01-24, 21:00
Innebär detta att EAA- och BCAA-tillskott är "onödiga"? Att den enda fördelen med dem framför intakt protein är att de innehåller en högre andel leucin? I post #16 skrev du att:



Är detta ett påstående som revideras i och med post #17, eller ska man se det som att leucinet ger signalen, och de EAA man intagit byggs in som muskelprotein?

Kombineras leucin bäst med intakt protein, BCAA eller EAA?

Läs om tråden.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1301477&postcount=58

Jag vet inte mer än jag skrivit. Proteinsyntesens samtliga mysterier blev inte glasklara hux flux i går. :)

Vill du veta mer detaljer, rekommenderar jag att du köper den refererade studien. Eller mailar Donald Layman på dlayman@uiuc.edu eller Robert Wolfe på rwolfe@utmb.edu

Jag vet inte, om någon i världen kan ge dig säkra råd om hur du kombinerar och supplementerar för bästa praktiska effekt, men om dessa "någon" finns, så är det ovanstående.

Racso
2006-01-24, 21:03
Vart kan man köpa ren leucin? OT sorri

I finland :/

Akilles
2006-01-25, 19:36
Läs om tråden.

Jepp, jag borde ha läst om hela tråden i ett sammanhängande svep. Ursäkta.

Ola Wallengren
2006-01-26, 09:49
Alfalfa frö och groddar innehåller 60%+ av BCAA, var av en stor del leucin.

Trots det är det nog inget att rekommendera, de innehåller dessutom höga halter fytoöstogener, ev bekämpningsmedel och även ett ämne som kan framkalla SLE eller SLE liknande symtom.

Synd, annars skulle alfalfa mjöl med en proteinhalt på ca 30% va något att titta närmare på.

Bite
2006-01-28, 12:31
Referensen i inlägg #17: Leucine Regulates Translation Initiation of Protein Synthesis in Skeletal Muscle after Exercise, J. Nutr. 136:533S-537S, February 2006.

Lite trivia:

Forskaren som gjort studien heter Layne Norton, aktiv bodybuilder och postar på muscle mayhem. Bomba honom med PM nu :D

Pepz
2006-02-20, 16:51
Lånar denna tråd då jag anser den passande.
jag är dålig på aminosyror, är det något som saknas i detta EAA tillskott?

Amino Acid Profile per 13.45 grams:

L-Leucine - 4500mg
L-Isoleucine - 800mg
L-Valine - 2000mg
L-Lysine - 2000mg
L-Phenylalanine - 1700mg
L-Threonine - 1400mg
L-Histidine - 650mg
L-Methionine -450mg

GymTT
2006-02-20, 17:13
Lånar denna tråd då jag anser den passande.
jag är dålig på aminosyror, är det något som saknas i detta EAA tillskott?

Amino Acid Profile per 13.45 grams:

L-Leucine - 4500mg
L-Isoleucine - 800mg
L-Valine - 2000mg
L-Lysine - 2000mg
L-Phenylalanine - 1700mg
L-Threonine - 1400mg
L-Histidine - 650mg
L-Methionine -450mg

Vart hittade du de?

apa_ola
2006-02-26, 22:05
"...requires dietary protein or BCAA to increase ..."

dietary protein? vad betyder det?
protein från dieten, maten alltså, eller?

Bite
2006-02-26, 22:48
"...requires dietary protein or BCAA to increase ..."

dietary protein? vad betyder det?
protein från dieten, maten alltså, eller?
Ja, från kosten helt enkelt