handdator

Visa fullständig version : För många träningspass?


CroCop
2006-01-21, 12:28
Har nyligen börjat i shootfighting och det har rubbat min styrketräning helt och hållet. Om jag skulle fortsätta med styrketräningen i samma mängd skulle jag behöva träna 10 ggr/vecka och det pallar inte kroppen. så här ser "schemat" ut nu:
Måndag: Dans (halvjobbigt) "core" på slutet.
Tisdag: Shooto
Onsdag: Aerobics
Torsdag: Dans, Shooto
Fredag: Dans och Aerobics

Jag tränade förut 3 pass/ vecka, måndag ben, onsdag rygg biceps, lördag bröst triceps axlar. Det funkar inte nu, funderar på om jag ska dra ner till 2 eller kanske 1 ! pass styrketräning, men jag vill gärna forstsätta bygga styrka.. Dansen och aerobicen kan jag inte ta bort tyvärr. Hur göra ? 1 eller 2 pass styrka i veckan ? två helkroppspass eller uppdelat?

z_bumbi
2006-01-21, 14:12
Tränar du dans/aerobics eller instruerar du?

krellik
2006-01-21, 21:53
Med den här typen av schema blir det i princip nödvändigt att få in styrkan på förmidagarna eller morgonen på dagar du redan tränar så att du kan få in så många möjliga kompleta vilodagar som möjligt.

Det innebär även att du måste skära bort allt ovesäntligt. Tex något åt det här hållet: Pass 1: Knäböj, bänkpress, chins
Pass 2: Marklyft, militärpress, stångrodd
(Det här är vad jag själv kör vid sidan av all mma och boxning....)

..Å eftersom dansen och aerobicsen tydligen inte var valfri så säger jag inget om den...;):P

Trollet11
2006-01-22, 12:53
Mina veckor ser ut såhär.

Mån Gym
Tis Thaiboxning & Kondition
Ons Submission wrestling & Gym
Tors Shootfighting
Fre Thaiboxning/Submission wrestling & Gym
Lör Vila
Sön Shootfighting


styrkan kör jag i tre helkroppspass, det funkar när man vant sig och om man aktar sig för spriten =)

denna och förra veckans styrkepass har sett/kommer se ut såhär

Knäböj 5x6-10

Frivändningar 5x6-10

Stångrodd 5x6-10

Plan hantelpress 5x6-10

Stå. Enarms skruvpressar 5x6-10

Smalbänk 5x6-10

Frenchpress 5x6-10

Hammercurl 5x6-10

Powershrugs 5x6-10

Repcrunches 5x10-15

CroCop
2006-01-22, 20:19
Med den här typen av schema blir det i princip nödvändigt att få in styrkan på förmidagarna eller morgonen på dagar du redan tränar så att du kan få in så många möjliga kompleta vilodagar som möjligt.

Det innebär även att du måste skära bort allt ovesäntligt. Tex något åt det här hållet: Pass 1: Knäböj, bänkpress, chins
Pass 2: Marklyft, militärpress, stångrodd
(Det här är vad jag själv kör vid sidan av all mma och boxning....)

..Å eftersom dansen och aerobicsen tydligen inte var valfri så säger jag inget om den...;):P
Jag går i skolan från 8 till 4 så det blir svårt att få in träning på morgonen :/ Jag instruerar inte :p
Trollet11: hur orkar du med återhämtningen ? Efter ett benpass på måndagen är jag helt slut i benen på tisdagen på träningen, kanske är en vanesak? Jag funderar på att splitta kroppen i 2 delar ungefär såhär:

Pass 1 :
Stångrodd 5*8-10
Latsdrag V-grepp 3*8-10
Ryggres med vikt 3*8-10
Shrugs 3*10-12
Stångcurl 3*8
Hantelcurl 3*8
baksida lår 3 set

Pass 2 :
Hantelpress 3*8
Lutande hantelpress 3*10
Dips 3*max
skullcruchers 3*8-10
Tricepspress i kabelhiss 3*8
Drag till hakan i kabelhiss 3*8-10
Framåtlutade axelflyes 3*8
framsida lår 3 set

Vad tycks ? mycket rygg för styrka. är inte säker på när jag ska lägga in dessa pass i veckan, funderar på att köra pass 1 på lördag och pass 2 på måndag. Vad sägs om det?

z_bumbi
2006-01-22, 20:57
Har du gym i närheten någon av de träningsdagar du redan har?

CroCop
2006-01-23, 14:44
Har du gym i närheten någon av de träningsdagar du redan har?
Ja, men innan shooten är det omöjligt för det blir för jobbigt..

krellik
2006-01-23, 15:04
Försök ta styrkan på dina dans och aerobics dagar, det lär vara det som funkar bäst för dej.

z_bumbi
2006-01-23, 15:06
Ja, men innan shooten är det omöjligt för det blir för jobbigt..

Nej men efter kanske?

Två alternativ som kan passa in med träningen som du har idag, styrka efter shoton på tisdagen och styrka på lördag i båda fallen.

Antingen kör man två olika helkroppspass där det på tisdagen är väldigt kort och bara innefattar några få basövningar och det på lördagen är längre och man kan få mer småmuskler.
Eller så delar man kroppen så att man har en kort pass på tisdagen och resten på lördagen. Nackdelen är att de musklergrupper som hamnar på tisdagen får träning när de redan är trötta.

Här kletade jag ihop något om judo och gällande ungefär samma förhållanden.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=21437&page=1&pp=15&highlight=judo