handdator

Visa fullständig version : Överkonsumtion av vatten


kalle_banan
2006-01-21, 11:41
Jag och mina vänner blev lite extra crazy igår och spelade vattenpoker.... :O
Tids nog hade ju alla förlorat många gånger var och vi började alla frysa, skaka och bli allmänt konstiga. Vad är det som skapar detta? Varför skakar man av hög vattenkonsumtion?

King Grub
2006-01-21, 11:44
Att dricka för mycket vatten under en kort tid gör att mängden blodplasma ökar. Natriummängden i bloden späds ut. Mängden salt tillgängligt för kroppens vävnader minskar, tills den minskningen påverkar hjärna, hjärta och musklers funktion. Hyponatremi kan i extrema fall leda till koma eller död - vattenförgiftning.

kalle_banan
2006-01-21, 11:51
tss, okej

emmzan
2006-01-21, 12:02
Som lätt OT men ändock kan kalvar få akut anemi av att dricka stora mängder (ffa kallt) vatten om de varit utan vattnet ett tag. Blodspädningen leder till hemolys, kissar rött etc.

Fricken
2006-01-21, 12:15
Att dricka för mycket vatten under en kort tid gör att mängden blodplasma ökar. Natriummängden i bloden späds ut. Mängden salt tillgängligt för kroppens vävnader minskar, tills den minskningen påverkar hjärna, hjärta och musklers funktion. Hyponatremi kan i extrema fall leda till koma eller död - vattenförgiftning.

Det här gäller samtliga vätskor eller?

2-3 liter vatten är nog en rekommenderad mängd om man tränar "måttligt" (luddigt begrepp)
4-5 liter = börjar närma sig lite mycket.
10 liter = en flicka jag hörde om på något forum avled
vid den dosen, så passa er vid pokerborden och gör inte kvällen
längre än behövligt.

kalle_banan
2006-01-21, 12:34
jag gissar på att vi låg mellan 2-4 liter/person
att man kunde dö av för mycket vattendrickande visste jag, men hur man praktiskt gjorde det visste jag inte. men nu ter det sig ganska logiskt att man dricker, pissar ut det och bara fortsätter tills man stupar.

keffat_liv
2006-01-21, 13:13
Kan man bli lite lös i magen av hög vattenkonsumtion? Hällde i mig 1,5 lite på väldigt kort tid och det som kom ut inne på dass var väldigt lite, men väldigt löst.

keffat_liv
2006-01-21, 13:14
Det här gäller samtliga vätskor eller?

2-3 liter vatten är nog en rekommenderad mängd om man tränar "måttligt" (luddigt begrepp)
4-5 liter = börjar närma sig lite mycket.
10 liter = en flicka jag hörde om på något forum avled
vid den dosen, så passa er vid pokerborden och gör inte kvällen
längre än behövligt.

men är 10 liter under hela dagen mycket? Ska jag ta mina 40g kreatin måste jag dricka 12 liter om dagen:/

Beast
2006-01-21, 13:31
men är 10 liter under hela dagen mycket? Ska jag ta mina 40g kreatin måste jag dricka 12 liter om dagen:/

Vad snackar du om, 5dl räcker gott o väl till 5g.

keffat_liv
2006-01-21, 13:32
Vad snackar du om, 5dl räcker gott o väl till 5g.

inte enligt lizard...

Osten80
2006-01-21, 13:36
men är 10 liter under hela dagen mycket? Ska jag ta mina 40g kreatin måste jag dricka 12 liter om dagen:/



12 liter om dagen är inte absolut inget att rekommendera under en längre tid.
Dina njurar får jobba ordentligt hårt på den mängden.

King Grub
2006-01-21, 14:25
men är 10 liter under hela dagen mycket? Ska jag ta mina 40g kreatin måste jag dricka 12 liter om dagen:/

10 liter vatten om dagen är vansinne.

Kaboffastar
2006-01-21, 14:36
men är 10 liter under hela dagen mycket? Ska jag ta mina 40g kreatin måste jag dricka 12 liter om dagen:/

Förklara !

keffat_liv
2006-01-21, 15:23
Förklara !


Den vanligaste orsaken, enligt mig, till att vissa upplever små eller svaga effekter av kreatin är att de inte tar hänsyn till hur kreatin fungerar. Kreatin tillåter mer vätska att vara kvar i muskeln och dricker man för lite så uteblir gärna effekten. Man brukar tala om 2 - 3 dl extra vatten per gram kreatin, dvs om du tillför 15 - 20g kreatin så bör du dricka runt 3 till 6 liter extra vatten per dag.
Lizard

..

Sniggel
2006-01-21, 16:57
Om man tror sig dricka för mycket vatten, eller är på gränsen, borde man inte kunna tillsätta salt i rätt mängder för att minska riskerna? eller det är inte så enkelt?
Tänker på de som tar mycket kreatin och därför dricker mycket vatten på köpet

Ola Wallengren
2006-01-21, 16:58
..Originally Posted by Lizard
Den vanligaste orsaken, enligt mig, till att vissa upplever små eller svaga effekter av kreatin är att de inte tar hänsyn till hur kreatin fungerar. Kreatin tillåter mer vätska att vara kvar i muskeln och dricker man för lite så uteblir gärna effekten. Man brukar tala om 2 - 3 dl extra vatten per gram kreatin, dvs om du tillför 15 - 20g kreatin så bör du dricka runt 3 till 6 liter extra vatten per dag.
Lizard

Det verkar som han räknat eller tänkt lite fel där, eftersom man i allmänhet inte ökar mer än 2kg i vikt efter en laddning så behöver man ju i så fall inte dricka så värst mycket mer än det, extra under laddningsdagarna.

Cerberus
2006-01-21, 17:01
Jag tror nog jag dricker runt 3-5l vatten per dag, det mesta under själva träningspassen. Är detta okej eller kommer jag klappa ihop och dö vilken sekund som helst?

keffat_liv
2006-01-21, 17:06
Jag tror nog jag dricker runt 3-5l vatten per dag, det mesta under själva träningspassen. Är detta okej eller kommer jag klappa ihop och dö vilken sekund som helst?

då dör jag med. 5 liter är standard för mig att dricka om dan.

Lizard
2006-01-24, 13:56
Woha!? 40 gram kreatin?!
Cellerna tillåter inte en inlagring av sådana nivåer. I alla fall inte under kända omständigheter. Man kan alltså inte tillgodogöra sig 40g kreatin och därför behöver man inte dricka ikapp det heller. Man kan iofs inte tillgodogöra sig 20g heller, snarare 1 - 6g, men 20g är mer än tillräckligt för att flöda systemet för de allra flesta.

Lizard

Doktorn
2006-01-24, 14:23
Att dricka för mycket vatten under en kort tid gör att mängden blodplasma ökar. Natriummängden i bloden späds ut. Mängden salt tillgängligt för kroppens vävnader minskar, tills den minskningen påverkar hjärna, hjärta och musklers funktion. Hyponatremi kan i extrema fall leda till koma eller död - vattenförgiftning.


Nej det stämmer inte riktigt, kroppen kompenserar det direkt så blodplasma ändringen är ytterst tillfällig och liten. En frisk person kan dricka uppemot 20 liter (har en kompis som tog emot en sådan patient) utan att ge hyponatremi. Bara personen ifråga har normal njurfunktion....

jwzrd
2006-01-24, 14:43
Lo and behold, mer är inte bättre. Det var som själve fan, man lär sig något varje dag.

keffat_liv
2006-01-24, 16:36
Woha!? 40 gram kreatin?!
Cellerna tillåter inte en inlagring av sådana nivåer. I alla fall inte under kända omständigheter. Man kan alltså inte tillgodogöra sig 40g kreatin och därför behöver man inte dricka ikapp det heller. Man kan iofs inte tillgodogöra sig 20g heller, snarare 1 - 6g, men 20g är mer än tillräckligt för att flöda systemet för de allra flesta.

Lizard

whats all the fuss om uppladdningsfas då?? ..

jwzrd
2006-01-24, 16:40
whats all the fuss om uppladdningsfas då?? ..

Jag har redan försökt förklara, men eftersom det inte innefattar något extremt eller något coolt så antar jag att det inte intresserar dig (eller någon annan grabb mellan 15 och 30).

keffat_liv
2006-01-24, 16:45
Jag har redan försökt förklara, men eftersom det inte innefattar något extremt eller något coolt så antar jag att det inte intresserar dig (eller någon annan grabb mellan 15 och 30).

sant.