handdator

Visa fullständig version : vart FASIKEN är skillnadish? (svart och dödsmetall)


Big_Vik
2006-01-21, 02:18
Varför särar man på black och death har jag åtskilliga gånger frågat mig själv och forumet? Visst kan vi skönja en viss olikhet i musiken, men banden har ändå inspirerat varandra så pass mycket. Några band har ju t.o.m. bytt genre emellanåt.(?)

Några Dödsgrupperingar: (enligt wikipedia)
Angel Corpse, Arch Enemy, At The Gates, Bolt Thrower, Behemoth, Cannibal, Corpse, Carcass, Death, Deicide, Dismember, Dissection, Entombed, Immolation, Malevolent Creation, Morbid Angel, Nile, Opeth, Skinless, The Crown, Vader, Vomitory,

Ett par medlemmar i det svarta laget: (också enligt wikipedia)
1349, Abruptum,Bathory, Behemoth, Burzum, Carpathian Forest, Celtic Frost, tidiga Cradle of Filth, Dark Funeral, Darkthrone, Dimmu Borgir, Dissection, Woods of Infinity, Emperor, Enthroned, Excessum, Gorgoroth, Hellhammer, Immortal, Impaled Nazarene, Imperator, Maniac Butcher, Marduk, Mayhem, Mortiis, Mörk Gryning, Nattefrost, Old Man's Child, Ondskapt, Salacious Gods, Satyricon, Solace in the Shadows,

Det sataniska temat säger man ju är lite mer genomgående och välsvarvat i black till skillnad från death. Ta dödsmetallbandet Deicides låt sacrificial suicide (dock en jävligt bra låt!) som ett exempel, en låt som skulle få många satanister att skratta ihjäl sig. Att ge sitt liv för satan? för Lavey sågs självmord som den optimala masochistiska handlingen och detta skiljer sig inte ett dugg från andra troende som ger sitt liv för sin religion/gud. Med lavey-satanismen ville man komma bort från just det spirituella som kännetecknar alla andra religioner och istället skapa en livsåskådning i enhet med köttets lustar/de kristna sju dödssynderna. Det finns dock givetvis en mer religiös gren inom satanismen som dyrkar Satan och därav anser att denne finns på riktigt, frågan är bara hur stor/liten denna minioritet är?

Kan vi således säga att blackmetal-banden är mer insatta i satanism och kanske också även i div. ockulta krrejjer?

Med anledning av mord, mordförsök och kyrkbränder, frågar jag återigen, finns det ett större behov av att vara true (till sina sångtexter) vad beträffar black metal?

Nu önskar jag höra experterna (Pudde, Jwzrd, Dissector, Skaparn(!), Sonny m.fl.) diskutera flitigt över och redogöra för de största skillnaderna. :devil:

Helena B
2006-01-21, 02:20
Varför särar man på black och death har jag åtskilliga gånger frågat mig själv och forumet?

Har oxå alltid funderat på det. Jag menar same shit...

Big_Vik
2006-01-21, 02:20
Har oxå alltid funderat på det. Jag menar same shit...

Varför lägga värderingar i något man inte hört?

Helena B
2006-01-21, 02:23
Varför lägga värderingar i något man inte hört?

Menar det... Därför gör jag inte det.

Edit: Experterna kommer :)

Big_Vik
2006-01-21, 02:26
Menar det... Därför gör jag inte det.

Edit: Experterna kommer :)

haha, jag feltolkade "shit", Damn för alla dessa "the shit" uttryck :D

Helena B
2006-01-21, 02:31
haha, jag feltolkade "shit", Damn för alla dessa "the shit" uttryck :D

:thumbup:

Experternas svar kanske dröjer. Men jag känner bara till två grupper Vader och Cradle (vet inte vad du menar med tidiga). Men jag hör ingen skillnad på dessa två.

Krampus
2006-01-21, 02:32
Satanism av La Vey tolkar jag mer som en fiolsofi/livsåskådning än en religion, vilket nog var hans direkta syfte när han plitade ner grunderna för "anti-religionen".

Djävulsdyrkan är nog rätt benämning på den andra grenen som du åsyftar, även om La Vey och hans följeslagare sysslade med ritualer och liknande dem också, så var de på inget sätt religiösa avgudadyrkare - utan ritualerna var mer än väg till ett öppnat sinne. (Det var ett tag sedan jag läste The Satanic Bible).
Själva grund idén med Satanism är just att kasta av sig sitt ok av skuld som kristendomen gett västvärlden genom århundraden.
"Satansriterna" är mest en teatralisk antihandling imot kristenheten och alltså inte religiösa i sig själv.. Det vore att säga imot sig själv att avdyrka något.

Det här med Black/Death-metal är ju skitkul! :D
Jag vet ingen musikinriktning som blir så förnärmade som det folket när man placerar in fel grupp i fel kategori. Nördigt och pretentiöst kan tyckas och det är väll inget man önskar att vara om man nu är inne på samma idéer som gör musikstilarna gemensamma: Satansimen.

Big_Vik
2006-01-21, 02:39
Satanism av La Vey tolkar jag mer som en fiolsofi/livsåskådning än en religion, vilket nog var hans direkta syfte när han plitade ner grunderna för "anti-religionen".

Djävulsdyrkan är nog rätt benämning på den andra grenen som du åsyftar, även om La Vey och hans följeslagare sysslade med ritualer och liknande dem också, så var de på inget sätt religiösa avgudadyrkare - utan ritualerna var mer än väg till ett öppnat sinne. (Det var ett tag sedan jag läste The Satanic Bible).
Själva grund idén med Satanism är just att kasta av sig sitt ok av skuld som kristendomen gett västvärlden genom århundraden.
"Satansriterna" är mest en teatralisk antihandling imot kristenheten och alltså inte religiösa i sig själv.. Det vore att säga imot sig själv att avdyrka något.

Det här med Black/Death-metal är ju skitkul! :D
Jag vet ingen musikinriktning som blir så förnärmade som det folket när man placerar in fel grupp i fel kategori. Nördigt och pretentiöst kan tyckas och det är väll inget man önskar att vara om man nu är inne på samma idéer som gör musikstilarna gemensamma: Satansimen.

Var säger jag emot, det var ju det jag ville få fram! :(

Temple of Set kallas en liten skara som bröt sig ur Church of satan för att dyrka den egyptiske guden Set, jag vet inte om det är dessa man menar när man säger djävulsdyrkare eller om det mer är ett tredje alternativ?

Ja, jag fick för mig att magin skulle vara naturkrafterna eller något sådant, men min engelska kan svika mig. ;)

Hur mycket ingår satanismen i döds egentligen, mycket om död är det ju, men död har absolut inget med satanism att göra! Lavey säger ju med "gör mot andra såsom de gör mot dig" nej till mord i alla dess former, hur ska du kunna mörda någon som redan mördat dig?

Big_Vik
2006-01-21, 02:42
(Set är alltså egentligen densamma som Satan)

Helena B
2006-01-21, 02:44
(Set är alltså egentligen densamma som Satan)

Vaddå den egyptiske guden satan?

Kwon
2006-01-21, 02:46
Tror det var Pudzi som länkade en jäkla bra sida där man kunde se alla subgenres och förgreningar från rock till alla olika typer av metaller (även lyssna på smakprov).

Det var tex Thrash, Speed, Death, Doom, Black, Greek, Progressive, Nordic etc osv et al

Skillnader i riffen, trummorna och budskapen.

I Black ska det la va lite Satanism o Corpsepaint medan Death ska va Zombies, döskallar o krejjer.

Förr så tyckte man Venom och Celtic Frost var Black Metal, men det utvecklades ju genom åren-ish.

Så kom Norge-vågen me DarkThrone o gänget.

Ett typiskt Death Metal band är väl bandet Death (även Necrophagia)! :D

Typiskt svensk Doom är ju Candlemass som är långsammare och deppigare.

Domedagsprofetior och andra krejjer-ish.

Ska försöka hitta länkish om Pudzish inte orkish.

Big_Vik
2006-01-21, 02:46
Vaddå den egyptiske guden satan?

kärt barn har många namn? :D

Krampus
2006-01-21, 02:54
Var säger jag emot, det var ju det jag ville få fram! :(

Temple of Set kallas en liten skara som bröt sig ur Church of satan för att dyrka den egyptiske guden Set, jag vet inte om det är dessa man menar när man säger djävulsdyrkare eller om det mer är ett tredje alternativ?

Ja, jag fick för mig att magin skulle vara naturkrafterna eller något sådant, men min engelska kan svika mig. ;)

Hur mycket ingår satanismen i döds egentligen, mycket om död är det ju, men död har absolut inget med satanism att göra! Lavey säger ju med "gör mot andra såsom de gör mot dig" nej till mord i alla dess former, hur ska du kunna mörda någon som redan mördat dig?

Nej jag ville bara reda ut lite begrepp va.. :)

Just Temple of Set var väll om jag inte minns fel dreas stora antagonister och jag tyckte nästan att det var lite komiskt när jag läste om det..
De var ju alla som höll på med satansimen mer eller mindre utråkad överklass som hängde i Hollywood under 60/70-talet i La Veys feta villa (som låten Hotel California f.ö sägs handla om..). Temple of set snubbarna tyckte helt enkelt att det var för lite hokus pokus och för mycket livsfrågor, så dem startade sitt eget och så pratade de aldrig någonsin igen med varandra som ett gäng sura kaffereps-kärringar där någon blivit utfryst för att de gått över till bridge-klubben.. :D

TOS är väll då alltså mer avgudadyrkare per deffinition...

Men det är nog som du säger: Black-genren har väll mer finslipat de satanistiska tonerna, men det skilljer ju sig även där mellan banden..
De är som med hiphop, punk osv..: De springer alla ur samma stam, men allt eftersom åren går så bildas sidogrenar och subkulturer. Det gemensamma är väll där att det som är originell från start alltind är bäst i början innan det blir sönderexpolaterat....
Det skönaste tycker jag är att inte bry sig utan plocka godbitarna som dyker upp, när det väl gör det, istället för att bli en sur puritian som envist tragglar på om hur bra allt var för..

Big_Vik
2006-01-21, 02:55
Tror det var Pudzi som länkade en jäkla bra sida där man kunde se alla subgenres och förgreningar från rock till alla olika typer av metaller (även lyssna på smakprov).

Det var tex Thrash, Speed, Death, Doom, Black, Greek, Progressive, Nordic etc osv et al

Skillnader i riffen, trummorna och budskapen.

I Black ska det la va lite Satanism o Corpsepaint medan Death ska va Zombies, döskallar o krejjer.

Förr så tyckte man Venom och Celtic Frost var Black Metal, men det utvecklades ju genom åren-ish.

Så kom Norge-vågen me DarkThrone o gänget.

Ett typiskt Death Metal band är väl bandet Death (även Necrophagia)! :D

Typiskt svensk Doom är ju Candlemass som är långsammare och deppigare.

Domedagsprofetior och andra krejjer-ish.

Ska försöka hitta länkish om Pudzish inte orkish.

Väl talat och sammanfattat Kwon, du är lika vis som du är snygg, och rolig. :)

Krampus
2006-01-21, 03:00
OBS: Jag vill bara säga här att jag inte gör några ambitioner på att försöka reda ut inriktningarna och skillnaden imellan banden/stilarna!!! :D

mangemani
2006-01-21, 04:17
är det inte en massa texter om satan osv i black medans det är en massa "brutalare" och "sjukare" texter i döds?

om man tar band som canibal corpse(döds) och marduk(black):
canibal corpse sjunger ju om en massa zombier som springer runt i natten och gör otäcka saker med sina kvinno offer,sjunger om hur man får orgasmer genom att skala av skinnet på ***** osv osv.
marduk sjunger om slakter av jesus(typ som jesus christ sodomized),samt andra lite mindre trevliga sånger.
själva musiken är lika meningslös och tråkig hos båda musik stilarna,lika tempo på trummorna,lika mycket gnissel på gitarerna osv,men det är väl texterna som skilljer dom två musik stilarna åt.

Corpobal
2006-01-21, 04:27
Att svara på vad black metal är eller vad det ska, eller har varit, är ingen lätt fråga. Somliga anser att black metalen är död sen tidiga nittiotalet medan andra tycker att den "utvecklats", till skit eller bara framåt musikaliskt.

Black metal har ju aldrig gått ut på glad gemenskap eller peace, love and understanding så att säga. Så att många ogillar eller hatar varandra inom dom olika grenarna är inte så konstigt...

Jag citerar en hel del från från anus.com.

Om death metal och dess uppkomst.

" However, what unified these concepts, and gave the genre its name, was its literal morbidity: it did not praise death, nor warn of it, but explored it in a strange obsession designed to reinforce the existence of "ultimate reality": the physical, natural, objective world in which we live, and in which we die. In fact, the early death metal especially can be explained almost exclusively by the Hellhammer slogan, "Only death is real."

This outlook, a primitive denial of all that asserted the existence of society on a level above or more important than natural reality, was not explicitly political, nor was it identifiable with any social movement except perhaps fragments of existentialism, nihilism and naturalism; it was certaintly not studied to that degree by the majority of death metal bands and fans."

Följt av, en bit senare i texten.

"Death metal had taken the style underground, but also generated a flood of "angry" mainstream imitators and sellouts. Bands like Pantera, Cannibal Corpse, and Tool made use of death metal imagery or technique in the format of complacent suburban music designed to fill lives with distraction.

For many, death metal died with the explosion of the Swedish scene and lyrics like those to the first Therion album - selfconscious, moral, and pious while being anti-religious and "metal," in a conflict that while not touching the music defined the decomposition of focus in the genre. Morality was "safe."





Många som inte gillade hur metalrörelsen förändrats sökte andra vägar, kolla till exempel på Darkthrones tidiga album och den riktning dom utvecklas efter det. Från death metal till minimalistisk black metal. Den ideologiska utvecklingen hörde samman med den musikaliska utveäcklingen. Fast för att inte gå ner mig allt för mycket så ska jag försöka hålla mig till det ideologiska.





Kanske är slött att jag citerar så mycket men dom formulerar det nog bättre av vad jag kunnat göra. Det klargör att det handlade om en ideologisk skillnad mellan death och black, en splittring av subkulturen som var oundviklig. Man ser också varför så många black metal band har paganistiska, ockulta eller abstrakta teman i sina texter. Hur pass bra den här ideologin stämmer överens med Laveyism eller annan satanism får någon som vet mer inom området svara på.



"Ignored were moral concerns over the survival and political rights of the whole of humanity, supplanted by a concern for the natural environment and pre-Christian tradition, as well as an appeal to the "eternal" - that which existed outside of a "progressive" society and its politicized march toward individualistic utopia. While these musicians were strongly independent, they distrusted illusions such as total autonomy of the individual, immortality and universal absolutes such as "freedom" and "justice." Theirs was the world of the wolf, the blizzard, and the indefinable idealism of those who exist alone in nature."

Finns/fanns det ett större behov av att vara "true" inom black metal-rörelsen? Det skulle jag definitivt säga ja till. Här är en kort analys av våldshandlingarna och följderna. En del skulle säga att i samma stund som det "stora strålkastarljuset" hamnade på black metal så blev det början på slutet för den också, eftersom det blev "inne" att vara black metal...

"Much has been said about the burning of churches and killing of people that occurred in Norway and Sweden, but one thing is clear: where previous metal bands performed stunts to draw attention to themselves, the church burnings and killings were originally not intended for public consumption; they were private acts intended as ideological statements, not promotions for the personalities or bands behind them.

That indictment and capture eventually occurred is more a product of the youth and inexperience of teenagers regarding crime than a "me, me, look at me!" approach to publicity. Whatever the intention, as soon as news stories broke that over 70 churches had been burned, and at least five people killed, public attention took to black metal as it never had before."






NSBM blev ett naturligt steg för vissa, du kommer inte hitta NSBM som hämtar inspiration från tiden efter Europas kristnande och då det fortfarande var etniskt enkelriktat. Utan genren söker sig uteslutande till en tid innan judendomen och de religioner som sprungit ur den fick fäste i världsdelen. Till naturalistiska och etniskt romantiska ideal.




Nu till tiden då en del anser att black metal dog, men frågar du banden som ändrades själva så säger dom nåt annat förstås.

"and then amazingly fast black metal sold out in 1995 and death metal returned as longstanding artists improved technicality and specialized artistically. To say "sold out" in this context means to reveal the fundamental principles of an effort to be motivated by short term human desires, most commonly monetary greed or public image.

Making extreme music is a fine line between art and "entertainment," where in the latter media pander to the anticipations, weaknesses, lowest common drives and energies of the general population. As black metal's indulgences went from obscure opera to dinnertime comedy circus (Dimmu Borgir, Cradle of Filth, Dark Funeral), the faith of the public in the genre began to wane, and a new range of fans began to replace the old."

Ungefär där står vi idag med black metal, det finns fortfarande band som är trogen den ursprungliga black metalen och så finns det dessa band som är nåt annat....

Krampus
2006-01-21, 05:12
Att svara på vad black metal är eller vad det ska, eller har varit, är ingen lätt fråga.....


Kanoninlägg! :thumbup:

grisbil3n
2006-01-21, 06:34
Skillnaden är rätt uppenbar men det finns ju gott om hybrider. Textmaterialet är lite skitsamma, det är riffen, arrangemangen osv som avgör. Inte fan kan jag skilja på kängpunk och vanlig punk om jag tillfrågas, har inte lyssnat på skiten tillräckligt mycket liksom. LaVey o fan har inget me skiten o göra, nagellacksmaffian från Norge som satte igång skiten skapade sig väl en egen liten ideologi som kanske inte är så jävla lätt o reda ut.

skaparn
2006-01-21, 09:58
Jag skulle inte skriva under på att alla den band du listat under "döds" hör hemma där. Dissection är BM i min bok. Hur man ska skilja de två råder det antagligen delade meningar om, men jag brukar rekommendera klädselmetoden. Är din musik tillräckligt hård att du kan spela i jeans och t-shirt så spelar du Death Metal. Om man saknar distinkta riff och sången är svag och hes och man har klätt sig som vore det maskerad, då är det BM. Jag har erfarit att man inte på bandnamnet avgöra om det är BM, med undantag för namn som vinterondska och nagelvarg. Band kan dessutom genomgå en metamorfos som Behemoth har gjort och exempel på band som gått i andra riktningen finns också.

Jag brukar ju uttala mig ganska kategoriskt i frågor om DM och BM men jag ska tillfälligt släppa dogmerna. Min egen bedömning av vad som är vad grundar sig i mycket på vad jag tycker är bra och för att förenkla min värld hamnar allt skräp i BM och allt bra i DM. Jag gillar inte det väsande ljudet från gitarrerna, har inte hört ett enda tight riff, trummorna är aldrig någonsin tight eller speciellt aggresiva, snabbt är inte aggresivt. Här finns ett undantag i Crimson Moonlight som är ganska tight men det är ändå som att deras batterist inte orkar ända fram, jämför med Necrophagist. Visst är det en massa DM som inte är helt tight (Autopsy är ett bra exempel) men de kommer undan på samma sätt som punken gjorde, brutalitet och vilja räcker långt.
Så jag sträcker ut en hand till alla svartrockare och ger er att de två genrerna har en del gemensamt. Att jag så aktivt brukar terrorisera BM är att de som inte är insatt ibland blandar ihop de två och rekommenderar mig nåt vidrigt dåligt och jag är så lättstött. Sen har det kommit så många symfoniska varianter här i Umeå inte minst som drar ett löjets skimmer över all metal då media rör ihop allt.

Pudzianovski
2006-01-21, 10:43
Kan ju bero på att necrophagist har en trummaskin på en av sina skivor. :laugh:

Seth är inte samma sak som Satan. Set är gud över öken i Egypten.
(i många andra religioner kan gudar ha tvetydliga betydelser..ond...god...mittemellan..både och)

Skillnden mellan black och death är hur det låter och delvis texten.

Slutsats: Jag bryr mig inte om någon kallar mitt älsklingsband för det ena eller andra.

Progzilla
2006-01-21, 11:04
Musikaliskt finns det mera klara skillnader mellan genren, även om få band håller sig till en enda stil i varje låt och skiva.

Mycket generaliserat:

Black metal - tänk snabba backbeat trummor(ni vet, taka-taka-taka..) , ofta relativt repetitiva trumkomp med återkommande skrik i det högre registret.

Death metal - tänk tunga gitarriff, tekniskt avancerade trumkomp med growls och grunts i det låga registret.

Sonny
2006-01-21, 11:19
Vem som helst kan höra att det är skillnad på de båda.

Rock'nRoll
2006-01-21, 12:15
Musikaliskt sett är det ganska enkelt. Lyssna på en Morbid Angel låt. Lyssna på en Mutiilation låt.
Skillnaden är ganska uppenbar.

Ideologiskt sätt är det ju också en del som skilljer sig. Just begreppet "true" skapades av Varg och Euro i början av nittiotalet (Varg ansåg att det endast existerade tre band som var "true" i norge, Mayhem, Burzum och Darkthrone. Just att se spridantet av ondska som ett högre mål än musiken är väldigt speciellt för BM. Den hänsynslösa expoloateringen av Pelle Deads självmord med foton, halsband och ätade av hjärnsubstans skulle knappast dyka upp i någon annan musik genre. Läser man tex Pelles texter på De mysteriis så blir man inte direkt förvånad över att han tog sitt liv ett kort tag därefter. Frågar man ett death metal band som tex Cannibal Corpse om dom menar allvar med sina texter så skrattar dom bara.

Euronymous såg texterna och attityden som den största skillnaden mellan dåtidens Death metal scen och den framväxande black vågen. han ansåg att det var åt helvete med band som uppträdde i gypaskor och tshirt. Alla sånna band spelade inte "Death metal", dom spelade "Life Metal". För att spela Death metal skulle man dyrka döden, hata människor och mena allvar med vad man sjöng om. Band som tex Cannibal Corpse, Morbid Angel och Atheist var i själva verket bara kristna humanister som borde dödas. Det här kulminerade i Mordbrands försöket på Christoffer Johansson från Therion i Stockholm då en ung förvirrad flicka på uppdrag av Varg försökte sätta eld på hans hus. Ett år senare så exploderade en bomb på en Deicide spelning i Stockholm men det är fortfarande oklart om det var norska djävulsdyrkare eller nån vegan gruppering som var skylldiga.
Nu för tiden så finns det knappast några band som är lika extrema och förutom musiken så är väll mest skillnaden corpse paint, dålig attityd mot omvärlden, ovilja att spela live och risig produktion.

Klassiska black metal citat:

"Dead var en mycket ond man/get"

"Om det var möjligt så skulle jag vilja att alla som skulle köpa våra skivor skulle fylla i ett fråge formulär och skicka in en bild på sig själva så vi får se att dem är tillräckligt onda"

"Det ska vara grått och jävligt" Diktatur! Människor ska lida! Berlinmuren ska upp igen!"

"Jag vill inte att människor ska repektera mig, jag vill att dom ska vara rädda och hata"

// Euronymous

"Musik skapades av gud så att människan skulle dyrka honom"

"Euronymous är inte rasist, han hatar alla lika mycket"

"Norden är för svenskar, norrmän och isländare alla andra ska dra åt helvete"

"Vi stödjer kristendomen eftersom den förtrycker folk, och vi bränner kyrkor för att göra den starkare. Då kan vi med tiden starta krig mot den. Människor är värdelösa och dumma. Jag stödjer alla diktaturer. Stalin, Hitler, Ceaucescu och jag kommer själv att bli skandinaviens diktator. Jag hatar fred och kärlek. Dumma jävla människor som går omkring och älskar varandra. Det är meningen att vi ska kriga"

// Varg Vikernes

Pudzianovski
2006-01-21, 12:22
Christofer Johnsson heter han.

Entombed kommenterade de norksa black metal grabbarna i ett program på p3 en gång med att garva åt dom friskt.

Big_Vik
2006-01-21, 12:23
Jag tänker vidhålla att den som kallar sig satanist och bränner kyrkor eller mördar människor är en jävla idiot som inte vet ett skit om satanism.

Vem som helst kan höra att det är skillnad på de båda.

Om vem som helst kunde beskriva skillnaden skulle jag inte bli tvungen att starta denna tråd?




Slutsats: Jag bryr mig inte om någon kallar mitt älsklingsband för det ena eller andra.

vilket är ditt älsklingsband? *popcorn*

Rock'n roll: Varför mördade han Mayhems sångare om han ansåg att denne var true? :confused: Det var väl främst av din text att döma de som var untrue som fick ta emot hans hat?

hangatyr
2006-01-21, 12:28
Varför mördade han Mayhems sångare om han ansåg att denne var true? Det var väl främst av din text att döma de som var untrue som fick ta emot hans hat?

var det itne för att han blivit spådd att mayhemkillen skulle mörda honom?

eller minns ajg helt fel nu?

Rock'nRoll
2006-01-21, 12:29
Rock'n roll: Varför mördade han Mayhems sångare om han ansåg att denne var true? :confused: Det var väl främst av din text att döma de som var untrue som fick ta emot hans hat?

Dead begick självmord i apris 1991, han skar sig med en förskärare och sköt sig i huvudet med ett gevär. Euronymous upptäckte liket och gjorde massa faanskap med det. Bla tog han bilder av det som sedan användes som omslag till bootleggen "Dawn of the black hearts". Bilden finns överallt på internet, inget jag tänker posta här dock.

Pudzianovski
2006-01-21, 12:31
Här är en bra text från wikipedia om Black Metal och var den egentligen kommer ifrån för de som vill tänka längre än Norge.

"Black metal is a musical genre which emerged in the early 1980s predating the great expansion of heavy metal 'extreme' genres. Black metal evolved from thrash metal, as did its sister genre death metal.

There are two views on the genre. One views black metal as a very specific form of music that must adhere to a particular 'style' in order for it to be a part of the genre; while the second considers the lyrical and philosophical/political ideology of the music (likely to be heavily inspired by Friedrich Nietzsche) to take more precedence in defining the genre itself, rather than 'style'.

The main originators of black metal are considered to be the bands Venom, Mercyful Fate, Bathory, Hellhammer, Bulldozer, Celtic Frost and Mayhem. The name of the movement comes from Venom's album Black Metal (a play on the term "Black Magic"). Albums that first sounded like what is generally considered to be black metal today are considered to be the recordings of Bathory in the mid 1980s. Most notably Under the Sign of the Black Mark.

Black metal congealed in its current form (known as the second wave of black metal, which is rooted much more heavily in classical musical theory) through the influence of Norwegian bands such as Darkthrone, Enslaved, Burzum, Mayhem, Immortal, Ancient, and Emperor, who began with the earlier style and introduced elements from mainstream heavy metal, classical music and popularised the style to a growing underground audience. Their influence is most apparent in the Satanic (or pagan) imagery, anti-Christian lyrics and occult themes."

Pudzianovski
2006-01-21, 12:37
Det här är Black Metal

*Fast guitars with tremolo picking.

*Lyrics that take the form of Satanic, Pagan, or occult themes which blaspheme Christianity. Bands such as Slayer, Landser, Deicide, Death's Head, and Immolation overlap lyrically with black metal somewhat, but are musically defined as death metal (Immolation, Deicide), thrash metal (Death's Head, Slayer), or Rock Against Communism (RAC) (Landser, Intimidation One).
Relatively thin guitar sound or relatively thick guitar sound, usually not in the middle.

*Limited production used intentionally as a statement against mainstream music and/or to reflect the mood of the music, to create atmosphere.
This 'underproduced' effect is often achieved by cutting out low and high frequencies, leaving just the mid frequency range.

*Fast, aggressive drums, often with blast beats. At other times, the drums can take a slower role usually accompanied by a very dry and empty tone — especially for the effect of the atmosphere of the music.

*Occasional electronic keyboard use. The violin, organ, and choir settings are most common, which gives the music an orchestral feel or a cathedral-like setting. Some bands tend to use keyboards very frequently, whether it be as an instrument or even as the basis of their entire sound. They are generally placed under the symphonic black metal label.

*High-pitched/distorted screeching vocals

*Swift percussion

*Cold, dark, sad, melancholy, or gloomy atmosphere

Pudzianovski
2006-01-21, 12:50
Här är 1 låt från Black Metal och en låt från Death Metal.


Black Metal (Darkthrone)

Black Määätal (http://websound.ru/MusicStyles/Metal-Black_Metal-Horror_Black_Metal%5EDarkthrone-Over_Fjell_Og_Gjennom_Torner.mp3)

Death Metal (Nile)

Death Määätallllllll (http://websound.ru/MusicStyles/metal-death_metal-brutal_death^nile-the_howling_of_the_jinn.mp3)

Big_Vik
2006-01-21, 12:52
Här är en bra text från wikipedia om Black Metal och var den egentligen kommer ifrån för de som vill tänka längre än Norge.

"Black metal is a musical genre which emerged in the early 1980s predating the great expansion of heavy metal 'extreme' genres. Black metal evolved from thrash metal, as did its sister genre death metal.

There are two views on the genre. One views black metal as a very specific form of music that must adhere to a particular 'style' in order for it to be a part of the genre; while the second considers the lyrical and philosophical/political ideology of the music (likely to be heavily inspired by Friedrich Nietzsche) to take more precedence in defining the genre itself, rather than 'style'.

The main originators of black metal are considered to be the bands Venom, Mercyful Fate, Bathory, Hellhammer, Bulldozer, Celtic Frost and Mayhem. The name of the movement comes from Venom's album Black Metal (a play on the term "Black Magic"). Albums that first sounded like what is generally considered to be black metal today are considered to be the recordings of Bathory in the mid 1980s. Most notably Under the Sign of the Black Mark.

Black metal congealed in its current form (known as the second wave of black metal, which is rooted much more heavily in classical musical theory) through the influence of Norwegian bands such as Darkthrone, Enslaved, Burzum, Mayhem, Immortal, Ancient, and Emperor, who began with the earlier style and introduced elements from mainstream heavy metal, classical music and popularised the style to a growing underground audience. Their influence is most apparent in the Satanic (or pagan) imagery, anti-Christian lyrics and occult themes."

varför länkar du inte till den svenska översättningen istället, dock en mycket läsvärd text :thumbup:

Pudzianovski
2006-01-21, 12:54
varför länkar du inte till den svenska översättningen istället, dock en mycket läsvärd text :thumbup:

Svenska wikipedia är så jävla kass. *grr27*

Corpobal
2006-01-21, 14:17
Vill klargöra en sak, Varg Vikernes har aldrig kallat sig satanist och aldrig varit satanist. Hela satanistgrejen länkad till honom och hans eventuella dåd är påhittad av pressen och andra enfaldiga typer i ett försök att ge en förklaring.

Dissector
2006-01-21, 14:46
Varför särar man på black och death har jag åtskilliga gånger frågat mig själv och forumet? Visst kan vi skönja en viss olikhet i musiken, men banden har ändå inspirerat varandra så pass mycket. Några band har ju t.o.m. bytt genre emellanåt.(?)

Några Dödsgrupperingar: (enligt wikipedia)
Angel Corpse, Arch Enemy, At The Gates, Bolt Thrower, Behemoth, Cannibal, Corpse, Carcass, Death, Deicide, Dismember, Dissection, Entombed, Immolation, Malevolent Creation, Morbid Angel, Nile, Opeth, Skinless, The Crown, Vader, Vomitory,

Ett par medlemmar i det svarta laget: (också enligt wikipedia)
1349, Abruptum,Bathory, Behemoth, Burzum, Carpathian Forest, Celtic Frost, tidiga Cradle of Filth, Dark Funeral, Darkthrone, Dimmu Borgir, Dissection, Woods of Infinity, Emperor, Enthroned, Excessum, Gorgoroth, Hellhammer, Immortal, Impaled Nazarene, Imperator, Maniac Butcher, Marduk, Mayhem, Mortiis, Mörk Gryning, Nattefrost, Old Man's Child, Ondskapt, Salacious Gods, Satyricon, Solace in the Shadows,

Det sataniska temat säger man ju är lite mer genomgående och välsvarvat i black till skillnad från death. Ta dödsmetallbandet Deicides låt sacrificial suicide (dock en jävligt bra låt!) som ett exempel, en låt som skulle få många satanister att skratta ihjäl sig. Att ge sitt liv för satan? för Lavey sågs självmord som den optimala masochistiska handlingen och detta skiljer sig inte ett dugg från andra troende som ger sitt liv för sin religion/gud. Med lavey-satanismen ville man komma bort från just det spirituella som kännetecknar alla andra religioner och istället skapa en livsåskådning i enhet med köttets lustar/de kristna sju dödssynderna. Det finns dock givetvis en mer religiös gren inom satanismen som dyrkar Satan och därav anser att denne finns på riktigt, frågan är bara hur stor/liten denna minioritet är?

Kan vi således säga att blackmetal-banden är mer insatta i satanism och kanske också även i div. ockulta krrejjer?

Med anledning av mord, mordförsök och kyrkbränder, frågar jag återigen, finns det ett större behov av att vara true (till sina sångtexter) vad beträffar black metal?

Nu önskar jag höra experterna (Pudde, Jwzrd, Dissector, Skaparn(!), Sonny m.fl.) diskutera flitigt över och redogöra för de största skillnaderna. :devil:

Först, vill jag inte kalla ens gamla Cradle of Filth för Black Metal. Ett gäng virrpottor det där. Dessutom, termen var alltid lite märklig. Euronymous i Mayhem sa ungefär såhär:

"Folk har missupfattat Black metal. Black metal är satanisk musik, oavsett om bandet spelar gammal hårdrock och är sataniska så är det Black Metal"

Det är det nog inte många som håller med om idag dock.
I övrigt stämde väl listan ganska bra.

Angående låttexten och satanismen så är det nog ganska få Blackmetalband av dom som är satanister, som är LaVeyianer. Det är också enligt mig den allra simplaste, mest harmlösa och förklastliga typen av satanism.
Som du också nämnde faktiskt, så rör det sig nog om något annat än LaVeyism i dom fallen. Jag vill också rätta dig med "En mer seriös gren.... Grenarna är flera, och det måste inte nödvändigtvis vara en lätt tänkt dyrkan av den kristna Satan. Dock kanske den redan befintliga Satanism-tråden lämpar sig bättre för detta samtal...

Två band som jag kommer på just nu som är uppriktigt satanistiska är Dissection och Arckanum. Båda i kaos - gnostisk / anti-kosmisk satanism. Många av de andra banden är nog inte speciellt "äkta" satanister när det väl kommer till krita.

Dissector
2006-01-21, 14:57
Jag tänker vidhålla att den som kallar sig satanist och bränner kyrkor eller mördar människor är en jävla idiot som inte vet ett skit om satanism.

Jag hävdar att du har fel där. Kan du utveckla hur du menar med att han inte vet ett skit om satanism?

Detta var visst avsett för Rock'N'Roll, men men. Du får fler svar =)
Vilket är ditt älsklingsband? *popcorn*
Mayhem

Rock'n roll: Varför mördade han Mayhems sångare om han ansåg att denne var true? :confused: Det var väl främst av din text att döma de som var untrue som fick ta emot hans hat?

Ingen mördade Mayhem's sångare. Han tog livet av sig 1991. Det var gitarristen Euronymous som blev mördad av Varg. Anledningarna sägs vara många, bland annat några kontrakt hit och dit, Varg hävdade först att det var självförsvar (vilket man nog kan förkasta). Varg sades vara otroligt arg på Euronymous (Eller Öystein som han hette egenltigen) över diverse saker, så som att han stängde ner metalbutiken 'Helvete' helt utan större anledning. Helt enkelt började nog Varg störa sig mer och mer på Öystein.

Som ett OffT P.S har en föredetta metal-skivbutiksägare här i Halmstad en gammal Mayhem-vinyl med Öysteins blod på, som råkade stå i hallen natten då han blev mördad =) Synnerligen en relik för BM-fans :D

Vill klargöra en sak, Varg Vikernes har aldrig kallat sig satanist och aldrig varit satanist. Hela satanistgrejen länkad till honom och hans eventuella dåd är påhittad av pressen och andra enfaldiga typer i ett försök att ge en förklaring.

Jag har starkt för mig att Vikernes kallade sig själv satanist i media också, men detta enbart för extra PR och inget som han någongång menade nåt allvar med.

Pudzianovski
2006-01-21, 15:35
vilket är ditt älsklingsband? *popcorn*


Jag har inget specifikt utan jag ville bara framhålla att jag bryr mig inte så mycket.

:thumbup:

grisbil3n
2006-01-21, 15:40
Jag har inget specifikt utan jag ville bara framhålla att jag bryr mig inte så mycket.

:thumbup:

Bekänn färg för fan! Bornholm!

Spinkot
2006-01-21, 15:56
"Det här kulminerade i Mordbrands försöket på Christoffer Johansson från Therion i Stockholm då en ung förvirrad flicka på uppdrag av Varg försökte sätta eld på hans hus."

Har läst något om en yxa i dörren,iofs kanske inte det ena utesluter det andra

Jense
2006-01-21, 16:01
Här är 1 låt från Black Metal och en låt från Death Metal.


Black Metal (Darkthrone)

Black Määätal (http://websound.ru/MusicStyles/Metal-Black_Metal-Horror_Black_Metal%5EDarkthrone-Over_Fjell_Og_Gjennom_Torner.mp3)

Death Metal (Nile)

Death Määätallllllll (http://websound.ru/MusicStyles/metal-death_metal-brutal_death^nile-the_howling_of_the_jinn.mp3)


nil är så jävla mårg

Dissector
2006-01-21, 16:02
"Det här kulminerade i Mordbrands försöket på Christoffer Johansson från Therion i Stockholm då en ung förvirrad flicka på uppdrag av Varg försökte sätta eld på hans hus."

Har läst något om en yxa i dörren,iofs kanske inte det ena utesluter det andra

Varg har ju blivit lite av en idol för småpojkar och flickor som vill vara "true" också =) Två flickor som satte fyr på en kyrka sade sig göra det för att imponera på "Greven". Flera såna saker. När Greven ändå hade ihjäl BM-världens största musiker ;) Men det är väl två sidor av dom dupare insatta kan man väl säga, Pro-Vikernes och Anti-Vikernes :)

grisbil3n
2006-01-21, 16:13
Varg har ju blivit lite av en idol för småpojkar och flickor som vill vara "true" också =) Två flickor som satte fyr på en kyrka sade sig göra det för att imponera på "Greven". Flera såna saker. När Greven ändå hade ihjäl BM-världens största musiker ;) Men det är väl två sidor av dom dupare insatta kan man väl säga, Pro-Vikernes och Anti-Vikernes :)

Dom försökte väl tutta på domkyrkan i Uppsala om jag inte missminner mig? Jävla god idé...

Dissector
2006-01-21, 16:16
Dom försökte väl tutta på domkyrkan i Uppsala om jag inte missminner mig? Jävla god idé...

Ja jag hade då inte spillt en tår över domkyrkan i Uppsala, däremot ett litet skratt åt flickornas anledning :laugh:

(Okej, Domkyrkan i Uppsala kan jag väl tycka ska få stå kvar av skäl som att den säkert är trevlig att titta på och av historiska skäl, men som domkyrka i sig så.. Nae visst)

Löjtnant Blank
2006-01-21, 16:21
Javla hardrockare. Ni ar fula.

Kwon
2006-01-21, 16:51
Javla hardrockare. Ni ar fula.

HAHA! Din Syltare! (Synthare).

Minns du kriget mellan hårtorkare och syltare förr i tiden? :D

grisbil3n
2006-01-21, 16:53
Ja jag hade då inte spillt en tår över domkyrkan i Uppsala, däremot ett litet skratt åt flickornas anledning :laugh:

(Okej, Domkyrkan i Uppsala kan jag väl tycka ska få stå kvar av skäl som att den säkert är trevlig att titta på och av historiska skäl, men som domkyrka i sig så.. Nae visst)

Tänkte mest att det känns rätt döfött att försöka elda sten hehe...

Dom kom ju aldrig in liksom, kan se framför mig hur dom står på huk utanför med en liten kvisthög framför sig placerad vid dörrjäveln, kvistarna brinner, sminket rinner men inte fan fattar kyrkan eld.

Sonny
2006-01-21, 18:58
Dom kom ju aldrig in liksom, kan se framför mig hur dom står på huk utanför med en liten kvisthög framför sig placerad vid dörrjäveln, kvistarna brinner, sminket rinner men inte fan fattar kyrkan eld. :laugh: :laugh:

Dissector
2006-01-21, 22:59
Tänkte mest att det känns rätt döfött att försöka elda sten hehe...

Dom kom ju aldrig in liksom, kan se framför mig hur dom står på huk utanför med en liten kvisthög framför sig placerad vid dörrjäveln, kvistarna brinner, sminket rinner men inte fan fattar kyrkan eld.

Hahaha :laugh:
Jo det hade varit en syn kanske =)

I övrigt förstår jag inte att det kan vara så svårt att höra skillnad på BM och DM som folk verkar tycka =) Tycker man får en känsla av vad det är tillochmed, mer än bara konkreta skillnader i musiken

Big_Vik
2006-01-22, 00:00
Jag hävdar att du har fel där. Kan du utveckla hur du menar med att han inte vet ett skit om satanism?

Två band som jag kommer på just nu som är uppriktigt satanistiska är Dissection...

I helvete heller att de är! Sådär beter sig inte satanister. Har för mig att jag läste något om att: "De var seriösa i sin sataniska tro och sångaren mördade några månader efter splittringen därför en homosexuell man..." osv. Såna texter lackar jag på! Självproklamerade satanister och folk som dyrkade Satan fanns visserligen i alla möjliga former långt innan Lavey, men det var först i och med church of satan som satanismen blev ett begrepp.

En satanist kan omöjligt döda en människa, det går bara inte, försök själv tillämpa satanismens gyllene regel på mord gör mot andra såsom de gör mot dig. Hur ska du kunna mörda någon om du redan är död och mördad själv? (förutsatt att du inte är liket i Cannibal Corpses' texter förstås :D) Visst har medlemmarna i Tempel of Set en poäng i att Church of Satan inte borda få kalla sig satanister då de senare inte ens tror på satans existens utan bara utnyttjar honom för att sälja sin filosofi...Detta kan dock knappast säger jag, ge TES någon som helst rätt att stjäla ordet satanist!

Förresten förespråkar satanismen (jag tror jag skriver Laveyismen fr.o.m. nu) total sexuell frihet, så länge den inte involverar någon som inte vill bli involverad, varför man bör respektera homosexuella, eller i vart fall inte döda dem. En kyrka är en plats där kristna exekverar motsatsen till satanismens ritualer. Enda giltiga anledningen att bränna ner en kyrka är således om en kristen bränt ner platsen där man utför sina egna, sataniska ritualer.

Jag skulle därför säga att man inte kan kalla sig satanist om man är övertygad om att Satan finns, mördar eller bränner ner kyrkor. Möjligen skulle Dissector och alla andra som inte lever upp till Laveyismen kunna kallas för djävulsdyrkare.

Du glömde Dark Funeral som likväl kallar sig även sataniser, jag antar dock att även de istället menar djävulsdyrkare eftersom de har grishuvuden uppsatta på pålar under sina konserter. En satanist skulle aldrig döda ett djur annat än i självförsvar eller för att skaffa mat. Djävulsdyrkare vet jag däremot inte riktigt hur det är med, men jag antar att de är något mer postivit inställda till djurplågeri. Dessutom gör de genom att kalla sig satanister livet surt för de äkta satanisterna.

Tror inte vi kommer så mycket längre nu, så nu tycker jag att vi avslutar med att avnjuta t.ex. Behemoth - Decade of theroin, eller Horna - Black metal sodomy, allt efter behag och skiter i vilken genre banden tillhör. :thumbup:

Kwon
2006-01-22, 00:37
Om vi bortser från ideologier och dylikt som följer med vissa subgenrer, vad tycker du bäst om musikaliskt big vik?

Black eller Death?

När jag var yngre gillade jag Death mkt bättre helt klart.

Mycket tyngre gitarrriff och inte så tokigt snabba trummor! :D

Början på Scream Bloody Gore av gruppen Death var grymt tung tyckte jag! :thumbup:

Dissector
2006-01-22, 01:22
I helvete heller att de är! Sådär beter sig inte satanister. Har för mig att jag läste något om att: "De var seriösa i sin sataniska tro och sångaren mördade några månader efter splittringen därför en homosexuell man..." osv. Såna texter lackar jag på! Självproklamerade satanister och folk som dyrkade Satan fanns visserligen i alla möjliga former långt innan Lavey, men det var först i och med church of satan som satanismen blev ett begrepp.

En satanist kan omöjligt döda en människa, det går bara inte, försök själv tillämpa satanismens gyllene regel på mord gör mot andra såsom de gör mot dig. Hur ska du kunna mörda någon om du redan är död och mördad själv? (förutsatt att du inte är liket i Cannibal Corpses' texter förstås :D) Visst har medlemmarna i Tempel of Set en poäng i att Church of Satan inte borda få kalla sig satanister då de senare inte ens tror på satans existens utan bara utnyttjar honom för att sälja sin filosofi...Detta kan dock knappast säger jag, ge TES någon som helst rätt att stjäla ordet satanist!

Förresten förespråkar satanismen (jag tror jag skriver Laveyismen fr.o.m. nu) total sexuell frihet, så länge den inte involverar någon som inte vill bli involverad, varför man bör respektera homosexuella, eller i vart fall inte döda dem. En kyrka är en plats där kristna exekverar motsatsen till satanismens ritualer. Enda giltiga anledningen att bränna ner en kyrka är således om en kristen bränt ner platsen där man utför sina egna, sataniska ritualer.

Jag skulle därför säga att man inte kan kalla sig satanist om man är övertygad om att Satan finns, mördar eller bränner ner kyrkor. Möjligen skulle Dissector och alla andra som inte lever upp till Laveyismen kunna kallas för djävulsdyrkare.

Du glömde Dark Funeral som likväl kallar sig även sataniser, jag antar dock att även de istället menar djävulsdyrkare eftersom de har grishuvuden uppsatta på pålar under sina konserter. En satanist skulle aldrig döda ett djur annat än i självförsvar eller för att skaffa mat. Djävulsdyrkare vet jag däremot inte riktigt hur det är med, men jag antar att de är något mer postivit inställda till djurplågeri. Dessutom gör de genom att kalla sig satanister livet surt för de äkta satanisterna.

Tror inte vi kommer så mycket längre nu, så nu tycker jag att vi avslutar med att avnjuta t.ex. Behemoth - Decade of theroin, eller Horna - Black metal sodomy, allt efter behag och skiter i vilken genre banden tillhör. :thumbup:

Jag är mycket medveten om vad LaVeyismen säger och gör. Men det är som så att satanism inte i sig är en specifik religion eller livsåskådning. Satanism är snarare ett samlingsbegrepp för olika typer av livsåskådningar och religioner som har en Satansbild i fronten. Således är det ganska fel att säga "Satanismen säger det och det"... Dissection och andra band av den typen har aldrig hävdat sig vara LaVeyianer eller liknande. Jag förkastar fullständigt att begreppet "satanism" endast innefattar LaVeys skitsnack. "äkta" satanister måste inte vara LaVeyianer.. Jag tycker att de är de minst äkta satanisterna. Kan väl givetvis bero på att den typ av satanism jag själv ägnar mig åt är helt annorlunda. Angående det om satanismen och mordet hade det nog i tillfället att göra med amfetaminet de tog, men det är ingen idé att lacka på det ändå, för satanism och mord går alldeles utmärkt ihop om det gäller någon annan satanism än LaVeys vansinniga trams.

Rock'nRoll
2006-01-22, 02:35
Det var gitarristen Euronymous som blev mördad av Varg. Anledningarna sägs vara många, bland annat några kontrakt hit och dit, Varg hävdade först att det var självförsvar (vilket man nog kan förkasta). Varg sades vara otroligt arg på Euronymous (Eller Öystein som han hette egenltigen) över diverse saker, så som att han stängde ner metalbutiken 'Helvete' helt utan större anledning. Helt enkelt började nog Varg störa sig mer och mer på Öystein.

Jag har starkt för mig att Vikernes kallade sig själv satanist i media också, men detta enbart för extra PR och inget som han någongång menade nåt allvar med.

Helvete stängdes ner för att polisen pressade Euro att göra det då det blivit en samlingspunkt för kyrkbrännare och andra suspekta individer. När även Bard Eithun trummis i emeror som döda en homosexuell man nått tidigare jobbade där så höll polisen järnkoll på Helvete. Det gick inget vidare ekonomiskt heller. Helvete fanns dock kvar som postorder firma ända till Euros död.

Vikernes har kallat sig allt möjligt men alltid senare tagit tillbaka det. Euronymous sa i nån intervju att Vikernes hadde påståt att han var en Alv under tiden i Old Funeral. Efter det blev han Satanist, sedan hedning, sedan nynazist (fortfarande hedning och med det nya efternamnet Quisling). En ganska rolig sak är att i nån intervju från 95 så spyr Varg massa galla över Venom. "Venom är ett jävla skitband" "Jag hatar och har alltid hatat venom, det var Aarseths grej" etc.. Men kollar man på videon där Vikernes förs till rättegången så har han en Venom tröja. Ingen har vänt kappan efter vinden lika många gånger som han.

Varför Vikernes mördade Varg är en fråga som nog aldrig kommer lösas. i grunden så bottnade det i att varg inte fått pengar för sin första LP och EP som Euro släppt på sitt bolag, Euro hade tydligen köpt möbler för dem pengarna istället. Sen var det avundsjuka och skit med i bilden + att Varg är total vrickad. Själv försvar är nog bara skit snack. varg och Snorre hadde försökt fixa ett ganska starkt alibi för kvällen vilket är ganska skummt om man som varg påstår bara skulle prata affärer. Sen hadde väl Euro över 20 knivhugg varav många i ryggen när han dog, märkligt att försvara sig genom att hugga någon som endast är iförs kalsonger i ryggen.

"Det här kulminerade i Mordbrands försöket på Christoffer Johansson från Therion i Stockholm då en ung förvirrad flicka på uppdrag av Varg försökte sätta eld på hans hus."

Har läst något om en yxa i dörren,iofs kanske inte det ena utesluter det andra

Hon försökte sätta eld på ytterdörren, lite rökskador blev resultatet.


Dissection och andra band av den typen har aldrig hävdat sig vara LaVeyianer eller liknande.

jons verision är nog det virrigaste jag någonsin läst.

http://www.mlo-scandinavia.tk/

"obs! De texter och ritualer som finns att finna på denna hemsida kan innehålla beskrivningar på handlingar som enligt dem flesta scandinaviska länder är olagliga. MLO uppmanar ej läsaren till att utföra någon av följande ritualer som kan bryta emot scandinaviska lagar, och avsäger sig allt ansvar för de villjestarka som ändå väljer att följa sina egna satanistiska viljor."


:)

Löjtnant Blank
2006-01-22, 02:50
HAHA! Din Syltare! (Synthare).

Minns du kriget mellan hårtorkare och syltare förr i tiden? :D
Ha, ha! Syltare! Jag var väldigt liten när kriget nådde sitt klimax, men jag kommer ihåg en del. Brorsan hade sådana där jeans med femtusen revor i, långt hår och skit. Vilka tider, vilka tider.

Kwon
2006-01-22, 03:37
BIG VIK!

LÄSA SIG LITE

Klickisen (http://members.lycos.nl/wolfheart/blackmetal.html)

Krampus
2006-01-22, 03:42
HAHA! Din Syltare! (Synthare).

Minns du kriget mellan hårtorkare och syltare förr i tiden? :D


Man! Du måste vara 1000år! Allanklass på detta ju! :hbang:
Syntharna fick stryk jämt vad jag kommer ihåg av syrrans polare ifrån den tiden..

Pudzianovski
2006-01-22, 12:48
Big vik: Jag håller med Dissector i det han skriver. Du är lite låst vid hur du tycker det är.

Laveys satanism kallas modern satanism och är ganska ny. Men man fruktade redan satan/djävulen osv i Sverige på 1600 talet också som ni kanske sett i Häxornas tid nu på tv. Men man fruktade även satan/djävulen för länge längesen....så hans existens och dess påföljder av att tro att ondskan finns har funnits länge.

Dissector
2006-01-22, 13:05
jons verision är nog det virrigaste jag någonsin läst.

http://www.mlo-scandinavia.tk/

"obs! De texter och ritualer som finns att finna på denna hemsida kan innehålla beskrivningar på handlingar som enligt dem flesta scandinaviska länder är olagliga. MLO uppmanar ej läsaren till att utföra någon av följande ritualer som kan bryta emot scandinaviska lagar, och avsäger sig allt ansvar för de villjestarka som ändå väljer att följa sina egna satanistiska viljor."

:)

MLO's satanism är inte det minsta virrig? :P
Dessutom, det enda som tänks vara olagligt i dom ritualerna är blodsoffer. Inga andra av "aktiviteterna" i samband bed ritual är olagliga =)

Jag har studerat MLO och Liber Azerate i lite över ett år nu, och det är nog den mest solklara, viljestarka och kraftfullaste satanism som jag känner till.

Dissector
2006-01-22, 13:07
jons verision är nog det virrigaste jag någonsin läst.

http://www.mlo-scandinavia.tk/

"obs! De texter och ritualer som finns att finna på denna hemsida kan innehålla beskrivningar på handlingar som enligt dem flesta scandinaviska länder är olagliga. MLO uppmanar ej läsaren till att utföra någon av följande ritualer som kan bryta emot scandinaviska lagar, och avsäger sig allt ansvar för de villjestarka som ändå väljer att följa sina egna satanistiska viljor."

:)

MLO's satanism är inte det minsta virrig? :P
Dessutom, det enda som tänks vara olagligt i dom ritualerna är blodsoffer. Inga andra av "aktiviteterna" i samband bed ritual är olagliga =)
Man förkastar ju dock inte heller mord och våld, men det är inget som ombeds direkt av folk att gå och göra, utan snarare att det inte upplevs som något negativt, så det borde inte vara olagligt det heller

Jag har studerat MLO och Liber Azerate i lite över ett år nu, och det är nog den mest solklara, viljestarka och kraftfullaste satanism som jag känner till.

grisbil3n
2006-01-22, 13:54
Har också läst Liber Azerate, den är skitrolig. Ett tips till alla tjejer är att ta vara på det geggiga som utsöndras under en period en gång i månaden, dess riktiga namn är Drakens blod och det är en mycket potent magisk kraftkälla.

Dissector
2006-01-22, 14:00
Har också läst Liber Azerate, den är skitrolig. Ett tips till alla tjejer är att ta vara på det geggiga som utsöndras under en period en gång i månaden, dess riktiga namn är Drakens blod och det är en mycket potent magisk kraftkälla.

Sådant där är symboliskt också =)

grisbil3n
2006-01-22, 14:53
Sådant där är symboliskt också =)

Jo det var ju jävligt lätt att greppa "symboliken" i Liber Azerate du hehe...

Big_Vik
2006-01-22, 15:28
Big vik: Jag håller med Dissector i det han skriver. Du är lite låst vid hur du tycker det är.

Laveys satanism kallas modern satanism och är ganska ny. Men man fruktade redan satan/djävulen osv i Sverige på 1600 talet också som ni kanske sett i Häxornas tid nu på tv. Men man fruktade även satan/djävulen för länge längesen....så hans existens och dess påföljder av att tro att ondskan finns har funnits länge.

Jag förstår hur du menar Pudde. Hittade det hära, vet dock inte om det har någon betydelse:

"In an older sense, Satanism also refers to unorthodox practices within Abrahamic religions deemed by the orthodoxy to be in diametrical opposition to the Abrahamic God. For example, the earliest recorded instance of the word is in "A confutation of a booke (by Bp. Jewel) intituled An apologie of the Church of England", by Thomas Harding (1565):

ll, ii, 42 b, "Meaning the time when Luther first brinced to Germanie the poisoned cuppe of his heresies, blasphemies, and Satanismes."

grisbil3n
2006-01-22, 15:42
Ursprungsformen är renässanssatanism har jag fått för mig, människor tillhörandes samhällets övre skickt som klär sig i svarta kåpor och idkar snusk o har sig. Men det kanske är helt fel?

skaparn
2006-01-22, 19:34
Kan ju bero på att necrophagist har en trummaskin på en av sina skivor. :laugh:

Vilken?

Pudzianovski
2006-01-22, 19:45
Vilken?

Onset of Putrefaction

skaparn
2006-01-22, 19:49
Onset of Putrefaction

Ok, det visste jag inte. Men det det riktigt bländande trumspelet finns ju på Epitaph, så jag behöver inte förändra min världsbild.

Pudzianovski
2006-01-22, 19:51
Ok, det visste jag inte. Men det det riktigt bländande trumspelet finns ju på Epitaph, så jag behöver inte förändra min världsbild.

De har ju en och annan live trummis oxå. Men det var lite kul att du nämnde just Necrophagist.

HellCat
2006-01-23, 00:24
Jag har knappt orkat läsa igenom hela tråden, men för mig låter det garanterat som samma skit alltihopa.

Men oj, nu skäller pojken på mig. Detta var vad han sa när han försökte förklara skillnadenn för mig:

"Bra DM kommer från Florida eller Sverige. DM-banden har bermudashorts.
BM kommer från Norge, och låter som en arg humla i en tändsticksask.
OBS. ovan gäller mest old-school."

Detta var en alldeles lagom förklaring för mig :cool: :sleep:

Kwon
2006-02-21, 04:34
Hellcat, arga humlor från Norge med rätt känsla för mode!

http://metal.eu.org/fun/immortalk.jpg

tossefar
2006-02-21, 04:43
Hellcat, arga humlor från Norge med rätt känsla för mode!

http://metal.eu.org/fun/immortalk.jpg

Man ser ju att katterna är polare!!1

Chaan
2009-08-13, 07:24
Det här med Black/Death-metal är ju skitkul! :D
Jag vet ingen musikinriktning som blir så förnärmade som det folket när man placerar in fel grupp i fel kategori.

Lol


Som ett OffT P.S har en föredetta metal-skivbutiksägare här i Halmstad en gammal Mayhem-vinyl med Öysteins blod på, som råkade stå i hallen natten då han blev mördad =) Synnerligen en relik för BM-fans :D


Haha det ryktet har jag missat - det måste anses som synnerligen troligt :thumbup: