handdator

Visa fullständig version : Definiera "hård" träning


30cm
2006-01-21, 00:19
Det handlar inte om hård träning eller inte. Man kan träna hårt utan att köra till fail (vad dom nu anser vara fail i denna studien).

Okej, så vad utmärker hård träning? intesitet? tyngd? smärta? fail? burn? pump? volym? smarthet? konsekvens? effektivitet? eller vad?


(Har tidigare tagits upp här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=7490 )

Pudzianovski
2006-01-21, 00:24
För mig är det en blandning av det där. Men visst fan kan man göra en träning hård eller tuff och köra 20 set 20 reppare i knäböj till failure. :D

keffat_liv
2006-01-21, 01:46
hård träning är när du är helt slutkörd efter passet.

Rock'nRoll
2006-01-21, 02:01
Tycker nästan att det skulle vara mer interesant att få veta vad den där intensiteten alla pratar om egentligen är. Vila mindre mellan seten? Köra snabbare repps? Kan man vila 2 min mellan seten och fortfarande köra intensivt?

Jax
2006-01-21, 10:04
Hård träning för mig är när man behöver vilan mellan passen. Man behöver inte nödvändigtvis skrika ut sin smärta när man kör sitt åttonde pumpset för biceps. För mig handlar det mer om att ligga på en jämn och lagom nivå. Lagom är när vilan precis är tillräcklig.

GymTT
2006-01-21, 10:32
För mig handlar det inte om att köra RÅ intensivt med max 30 sek vila mellan seten, för mig handlar det om ganska intensivt, (ca 1min mellan seten) och verkligen trycka upp den där sista repen med viljan,fram med fightingface!

Jorgen
2006-01-21, 10:56
Vad som är hård träning flyttas fram med åren. Det jag för sju år sedan ansåg var hård träning är det inte i dag längre. Hård träning är för mig inte att köra maxtungt och till fail i alla set. När man känner att muskelgruppen/erna man tränar är slut, då har man tränat hårt. Och som sagt, den gränsen, när är musklerna slut, den flyttas framåt med åren.

pragmatist
2006-01-21, 11:47
Som jag skrev i den andra tråden anser jag att fysiskt hård träning förstås i kombination av:

1) totalt utfört fysiskt arbete under en viss tidsrymd (den "effekt" man utvecklar - lyfter du 2000 kilo i veckan tränar du hårdare än om du lyfter 1000 kilo)
2) hur tungt du lyfter i relation till ditt 1RM
3) den kraft du utvecklar när du lyfter (massa x acceleration)

Det är detta jag anser vara fysiskt hård träning. Om man går till failure eller inte tycker jag mest är en fråga om mentalt/psykologiskt hård träning (som iofs har en fysisk/neurologisk aspekt).

Herkulez
2006-01-21, 11:49
Vad som är hård träning flyttas fram med åren. Det jag för sju år sedan ansåg var hård träning är det inte i dag längre. Hård träning är för mig inte att köra maxtungt och till fail i alla set. När man känner att muskelgruppen/erna man tränar är slut, då har man tränat hårt. Och som sagt, den gränsen, när är musklerna slut, den flyttas framåt med åren.så sant :thumbup:

internethjälten
2006-01-21, 11:49
när man är klädd i baggypants, brottarlinne, midjeväska,
piratscart på huvudet och skriker hela tiden oavsett
om man lyfter vikter eller inte -det är hård träning :laugh:

Runda Grodan
2006-01-21, 11:52
När man blir fuktig i armhålorna. :D

Herkulez
2006-01-21, 11:54
när man är klädd i baggypants, brottarlinne, midjeväska,
piratscart på huvudet och skriker hela tiden oavsett
om man lyfter vikter eller inte -det är hård träning :laugh:
:laugh:

Jax
2006-01-21, 11:54
när man är klädd i baggypants, brottarlinne, midjeväska,
piratscart på huvudet och skriker hela tiden oavsett
om man lyfter vikter eller inte -det är hård träning :laugh:
...och jag kan lova er att impegas tränar hårt. :D

Verni
2006-01-21, 12:15
Jag tycker även hård träning involvelar uppoffringar i någon mån. Att träna 6 på morgonen för att man inte har tid den resterande dagen t ex.

HookersUnited
2006-01-21, 12:45
När jag går från gymmet och känner "Fy fan HookersUnited, YOU RULE IN THE NAME OF WANNAHOCKALOOGIE!!! Det där hade du satan i mig inte kunnat göra bättre!" har jag tränat hårt.

Oftast handlar det om att klara uppsatta mål inför passet.

PePPinO
2006-01-21, 14:31
när man är klädd i baggypants, brottarlinne, midjeväska,
piratscart på huvudet och skriker hela tiden oavsett
om man lyfter vikter eller inte -det är hård träning :laugh:


Har en medelålders snubbe som ser ut precis så som du beskriver på gymet där ja tränar;P