handdator

Visa fullständig version : Knälindor i marklyft?


Erik__
2006-01-20, 23:55
Såg det på nån bild här nånstans, någon som testat det? kommentarer / åsikter om det? skulle det funka för att ge bättre tryck i starten i sumo?

http://www.borasatletklubb.com/bilder/vm2003/2003_1109_141032aa.jpg

sweetkarolina
2006-01-21, 12:18
jag har testat, men tyckte inte det var värt besväret.
det gav ett visst tryck, visst. men att komma ner i bra startställning var inte lätt. och summan av det (tyckte jag) gjorde att det blev tyngre.

men testa du, och linda mycket lösare än i böjen.
för vissa funkar det väl, andra inte *rolleyes*

Erik__
2006-01-21, 12:23
Men det är fullt tillåtet?

Jag har grova problem med starten, får inget tryck *cry*

mystic[-_-]
2006-01-21, 12:25
Men det är fullt tillåtet?

Jag har grova problem med starten, får inget tryck *cry*

Har du inte väldigt starka ben? Det borde väll ge bra tryck i starten om du kör vanlig mark istället för sumo? Bara en fråga jag är ingen expert :D

sweetkarolina
2006-01-21, 12:27
tillåtet är det ja...

om du testar så berätta hur det går.

Erik__
2006-01-21, 12:29
']Har du inte väldigt starka ben? Det borde väll ge bra tryck i starten om du kör vanlig mark istället för sumo? Bara en fråga jag är ingen expert :D

Ökade 30kg på 3 pass sen jag bytte från konventionell stil till sumo :)

Jag tänkte mest, får ut sviinmkt av lindor i knäböj, strykan finns där, men allra längst ner är den väldigt begränsad.

Jense
2006-01-21, 12:40
träna upp så du får mer tryck då istället för att använda lindor o bälten o skit

Erik__
2006-01-21, 12:43
träna upp så du får mer tryck då istället för att använda lindor o bälten o skit

Vad tror du jag gör :S

men jag tror inte tävlingen går ut på vara mest hardcore, utan att lyfta mest.

Jense
2006-01-21, 12:45
Vad tror du jag gör :S

men jag tror inte tävlingen går ut på vara mest hardcore, utan att lyfta mest.


hardcore och hardcore vettig snarare.. borde va bäst att träna så mycket som möjligt utan sk hjälpmedel för att sen toppa med hjälpmedel på tävling.


och varför nite prova det här med knälindor i marklyft en gång för att se om det hjälper dig, fast riktiga karlar särar inte på benen eller hur man nu säger

HookersUnited
2006-01-21, 12:58
:D

Jense
2006-01-21, 13:01
:D


det är inte sumo.. det är ruggeria special :D

HookersUnited
2006-01-21, 14:55
det är inte sumo.. det är ruggeria special :D
Och Ruggeria special innebär vad? Jo, att sära på benen :booty:

Jense
2006-01-21, 14:55
Och Ruggeria special innebär vad? Jo, att sära på benen :booty:


ja men inte så mycket :D

bubbe
2006-01-21, 15:04
Som sagt testa!

har för mig jens flood använder lindor i sumo, problemet är väl förutom att komma ner att inte fastna med stången i lindningen. Jag skulle inte vilja linda benen igen efter supertighta tävlingslindningar i knäböjen innan.

Träna med utrustning om du behöver få in tekniken, bara dumt att spara det momentet till tävling och hoppas att allt funkar.

Erik__
2006-01-21, 16:24
Hm, blir nog att testa det där, men såå bra kan det ju inte vara när typ ingen använder det.

bubbe
2006-01-21, 16:28
Hm, blir nog att testa det där, men såå bra kan det ju inte vara när typ ingen använder det.

Jens flood är duktig på utrustning! Så man ska nog inte avfärda det hur lätt som helst. Många är starka, färre är experter på utrustningen.

Erik__
2006-01-21, 16:31
Jens flood är duktig på utrustning! Så man ska nog inte avfärda det hur lätt som helst. Många är starka, färre är experter på utrustningen.

hm jajo, jag kmo att tänka på det för jag har så sjukt mycket problem att få den första centimetern i lyftet.

Nucleus
2006-01-21, 18:40
Som sagt testa!

har för mig jens flood använder lindor i sumo, problemet är väl förutom att komma ner att inte fastna med stången i lindningen. Jag skulle inte vilja linda benen igen efter supertighta tävlingslindningar i knäböjen innan.

Träna med utrustning om du behöver få in tekniken, bara dumt att spara det momentet till tävling och hoppas att allt funkar.

Jens kör inte med lindor, kolla själv:
http://www.gsk.nu/Movie/Jens_mark_3e.mpg

Om jag inte minns fel så gör han hellre inte det på träning.
Men lindor är en smaksak, och några tycker det ger mer medan andra tycker det är nåt struligt skit.

Prova själv så känner du hur det funkar för dig.

/N

bubbe
2006-01-21, 18:43
Jens kör inte med lindor, kolla själv:
http://www.gsk.nu/Movie/Jens_mark_3e.mpg

Om jag inte minns fel så gör han hellre inte det på träning.
Men lindor är en smaksak, och några tycker det ger mer medan andra tycker det är nåt struligt skit.

Prova själv så känner du hur det funkar för dig.

/N

aha, såg honom i höstas på DM med lindor i sumo. eller var det någon annan?

Nucleus
2006-01-23, 14:09
aha, såg honom i höstas på DM med lindor i sumo. eller var det någon annan?

Du har säkert rätt, iofs så spelar inte det nån större roll för trådskaparn.

/N

bubbe
2006-01-23, 14:19
Du har säkert rätt, iofs så spelar inte det nån större roll för trådskaparn.

/N

Är helt med dig!

Funkar det bättre med lindor och han inte har något emot det efter knäböjningen så kör hårt.

Bönne
2006-01-23, 14:56
träna upp så du får mer tryck då istället för att använda lindor o bälten o skitÄhh, bälte är en annan femma, är som magnesium, hjälper en bara att utnyttja den styrkan som redan finns där.

Nitrometan
2006-01-23, 15:09
Det är väldigt få som använder lindor i marklyft. Det tyder på att det inte är revolutionerande bra.

I sumo är starten det svåra. När stången väl lättar från golvet är den din... ;)
Ibland är det bara tekniken som inte är tillräckligt bra. Man ska ha "rätt" startställning och sen orka "hålla allt på plats" med den teknik man använder tills stången börjar röra sig.

Man kan träna t.ex.
* vanlig mark
* mark från "pall"
* sumo
* extremt bred sumo
* sumo från "pall"

Allt med syfte att bli starkare och dra mer. Stahlberg kan säkert tipsa om hur han gör med sina lyftare.

Med pall ovan menar jag en upphöjd plattform runt 5-10 cm (variera) att stå på (gummivikter brukar funka utmärkt).

Med rätt startställning vil jag bara markera att den ställning som är rätt måste anpassas efter individen och de förutsättningar denne har (längd, vinklar, styrka m.m.).

Erik__
2006-01-23, 16:31
jag har testat sumo med ryckfattning i brist på platå, stahlis trodde jag var ormmänniska.

Ska prova med lindorna en gång hur som helst, sitter och försöker få på mig dräkten nu! benen är omöjliga :(

stahlberg
2006-01-23, 18:18
Jag håller med den som skrev, att det är bra att vänja sig vid utrustningen i tid. Utrustningen påverkar tekniken en del, och eftersom du snart ska tävla är det bara bra att vänja sig i tid. Efter tävlingen kan du sedan börja varva utrustningslösa (grundstyrke- och styrketränings-)perioder med utrustnings- (styrketränings- och tävlingsförberedelse-)perioder.

Till Nitrometans inlägg kan man inte tillägga mycket mer än en applåd.

Det finns bara två saker jag inte FULLSTÄNDIGT håller med Nitrometan om :
1. Sumomarklyftare KAN ha slutet tyngst (istället för som vanligt början) OM a) de startar lyftet humpback eller
b) de har problem med greppet.
2. Själv tycker jag att plattformen man står på i marklyft ska vara en aning lägre än vad Nitrometan tycker (nämligen 3-5 cm). Orsaken är att man oftast vill träna marklyftstarten i marklyft från "pall". För att kunna träna starten bra borde lyftet påminna om vanliga marklyft. Om man lyfter från en hög plattform kommer lyfttekniken att ändras, så att den inte lika bra "betjänar" startträning för vanliga marklyft.

Marklyft från plattform kan göras både traditionellt och sumo. Att stå på viktskivor tycker jag fungerar med traditionella marklyft, men i sumo har skivorna en tendens att börja glida. Själv har jag låtit en snickare tillverka en "plattform" på exakt 3 cm i syfte att träna sumostarter från plattform. (Till ett framtida program ska jag låta tillverka en 5 cm hög plattform också)

Erik__
2006-01-23, 18:58
har 9 eller 10 tunga ryggpass kvar innan SM, tror nästan det blir att träna rätt tävlingslikt varje pass fram till dess, efter det ska jag börja pilla, skulle vilja ta 25,5kg mera *cry*

förresten vad får ni människor ut av dräkten i sumo?