handdator

Visa fullständig version : Protein muffins


Fairing
2002-08-30, 10:04
Någon som har ett bra recept??

Mallan kräver att vi serverar sådana på gymmet så det är väl bäst att börja baka då!

Mvh/Lasse

Munter
2002-08-30, 11:39
Det finns inga bra recept, har testat med alla möjliga varianter och smaker...tvi vale så dåliga. Om det är någon som går att rekommendera skulle det vara Shake'n'Bake med naturell flavör på proteinet. Och ta ett lättlösligt protein, förstås.

Mallan
2002-09-21, 12:36
Proteinpulver med god och läcker chokladsmak

Bakpulver

Dextropur eller annat sötningsmedel

Ägg

Minimjölk

Glutamin (valfritt)

Pofiber (finns vid hälsokost i matvaruaffärer och gör muffinsen fluggigare, används av glutenallergiker)

Druvkärnolja, rapsolja el. tistelolja

Vispa ägg och "socker",
blanda i proteinpulver, bakpulver, minimjölk, glutamin och pofiber sa att du far en lagom tjock smet.

Häll upp i formar och "voilla!!"

Man kan ju alltid byta ut proteinpulvret mot vaniljsmak och lägga i lite äpple, kanel och vanilinsocker -alt. vaniljstang-

:D

z_bumbi
2002-09-21, 12:58
Mallan: Varför druvsocker som sockerkälla ?
Är det inte jämförelsevis bättre med vanligt socker i så fall, eller varför inte fruktsocker ?

Viveqa
2002-09-22, 08:48
med druvsocker funkar de ju som protte-drink ersättare...

men varför inte en variant med sötningsmedel också..? :confused:

Mallan
2002-09-22, 08:50
z-bumbi; :D

Vad jag igentligen menade var väl "viktväktar socker" som Canderell osv. Bara för att göra dem lite mer "nyttiga"
:stick:

Men självklart gar vanligt socker, "det bruna sockret" eller vad man nu vill lika bra :thumbup:

Druvsockret maste a andra sidan ge en rejäl energikick :naughty:

Petrus
2002-10-03, 00:40
Engelsk recept, så tänk på måtten och ugnsvärmen när du bakar Lasse...
För fler recept;;; Kolla in Dessa sidorna!!! (http://www.google.com/search?q=protein+muffins&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sa=n&oq=proteinmuffins)

Vänligen,,,
Petrus



Cranberry Protein Muffins

I work out on a regular basis and I am always looking for ways to add more protein to my diet. These are very tasty high protein muffins! And they are virtually fat free with no sugar added.

13/4 cups unprocessed bran

2 scoops strawberry flavored protein powder

1 scoop regular flavored protein powder (whatever brand you like)

Whole-wheat flour

1-tablespoon baking powder

½ cup Motts cranberry-applesauce

2 egg whites

11/4-cup soymilk of skim milk

1 cup dried cranberries

Cooking spray

There is a reason why I didn’t put exactly how much wheat flour; in a measuring cup combine strawberry protein and regular protein then fill the rest of the way with flour to equal 1 cup of ingredients. In a large bowl combine this (protein and flour) with bran, and baking powder. Mix well with a fork.

In a small bowl combine cranberry applesauce, egg whites and milk. Mix well, and then add to dry mixture. Mix together and fold in dried cranberries.

Portion batter evenly into 2 1/2-inch muffin pans coated with cooking spray.

Bake at 400 degrees about 20 minutes. Makes 12 muffins

Sverker
2002-10-03, 06:27
Observera att detta är ett Amerikanskt recept:D

400 degrees är ju i Fahrenheit och blir 207 ° omräknat i Celsius:)

Lord_X
2002-10-16, 14:30
Originally posted by Tinner
tänk på måtten och ugnsvärmen


Hmmm... "dör" inte proteinet i ugnsvärme??

Mallan
2002-11-12, 09:52
Använde följande ingredienser. Mängden är lite sisadär da jag använde mig av ögonmatt.

Börja med att blötlägga 2dl "Bran Flakes" i 1 1/2dl Soja mjölk (jag använde den smaksatta varianten..vanilj).

Vispa 1dl "dietsocker", 4ägg (varav 2äggulor), 1 ragad msk honung till skum.

Ta fram en 3e bunke där du blandar;
1/2 tsk bakpulver
3 skopor proteinpulver (här tog jag vaniljsmak)
2msk mannagryn
1/2 dl fruktmüsli

Blanda sedan alla "3"skalar i en stor och tillsätt 1 msk olja (raps/tistel).

I med smeten i muffinsformar eller sockerkaksform och grädda 175grader.
Hur länge!??! Kolla med en sticka eller smal kniv da det beror pa vilken "form" du använder.

Man kan byta ut vaniljsmaken mot choklad eller jordgubb. Bara att ändra smaken pa Sojamjölken & Proteinpulvret

gasoliner
2002-11-12, 12:23
mummma..:thumbup:

Gassy/svullandes alla muffinsen..
körde chocolate mint i smeten..

miapia
2003-05-07, 20:15
provade receptet alldeles nyss... :thumbup:

tog rågflingor och havregryn istället för myslin, vanlig lättmjölk ist. för sojamjölk och protec+ choklad samt en msk kakao. det blev rätt bra, lite sega på ytan bara, och så fastnade dom i pappersformarna, men det kanske man kan avhjälpa med lite mer olja i smeten?

helt klart är det att rekommendera, inte minst för att smeten är så god... :eating:

nån som har orkat räkna ut nåt näringsinnehåll?

clash
2003-05-08, 00:21
Vad är det egentligen med brudar och bakverk?

Grahn
2003-05-08, 07:09
Nu är du ute på farligt territoruim Clash, försök dig aldrig förstå dig på dem! :D

miapia
2003-05-08, 09:51
Originally posted by clash
Vad är det egentligen med brudar och bakverk?

jag tycker allt som oftast att det är killar som är mest intresserade av bak-verk... :D

clash
2003-05-08, 10:25
jag visste väl att det var fel ordval :) ..ni e så omogna ;) ... dessutom så e jag inne på smisk så tänk på vad du skriver nu annars kan du få lite bak-värk oxå ;)

miapia
2003-05-08, 10:27
yeah yeah... :booty: