handdator

Visa fullständig version : Ung Kille BehÖver Tips / RÅd


Fricken
2006-01-20, 18:58
Hej! Har under flera månader bevakat kolozzeums lärorika forum..
är bekant me dem flesta utan att ens ha tjötat me dem IRL kan man säga =P

hur som haver. jag är 16 år fyllda. 172cm, 52 kg i vikt.
drabbades av anorexia för halvårsedan, svalt min kropp under hela
hösten. kommit i gång o käkat denna månaden och har nu
legat på 1800 sista dagarna. Vikten har inte ökat ett hekto än,
men det kommer väl.
Någon som kan svara på lite frågor?

- Min ämnesomsättning var under perioden då jag åt 1200 kcal NÅGOT nedsänkt, alltså inte nämnvärt rubbad - enligt läkarna.
hur som helst, den bör väl komma igång i full trim nu när jag börjar äta mer normalt?

- Hur mycket styrketräning ska jag köra för att hålla musklerna i trim
under viktuppgångsfasen? 3-4 gg i veckan lätt med armh, situps eller?
Vill ju inte bli fet, men räknar med en viss procentuell ökning av fett i.o.m viktuppgång givetvis =)

- kosten bör väl vara så "sund" som möjligt? Käkar mycket protein, äter kolhydrater efter GI's alla lagar och bestämmelser, har endast 1 tsk mättat fett (lätta) på smörgåsen på morgonen - annars är det omättade fetter i större mängder som gäller - Låter det bra?
Bör jag undvika något eller kan någon komplettera min kosthållning
med expert tips så att jag lägger på mig så mkt muskler och
så lite fett som möjligt?

- vad är eran uppfattning på aspartam och insulinpåslag?
vad jag har hört skall ett insulinsvar förekomma i sådana fall för individen endast och vissa klarar av den söta smaken?

- vad gäller träning och motion kör jag 4 raska promenader alá en timme om vardags och på helgen 1 rejälare promenad - räcker det som förbränningsträning/hålla i gång?

- MÅLTIDSFÖRSLAG!? herregud, jag käkar kvarg, keso, skinka, tonfisk och vitkål /rotfrukter i mängder - men kan ingen ge lite förslag på kombinationer eller högtidliga recept?

(tar nämligen med käk till skolan, palla gräddsåserna och alla snabbbvarianter på kolisar)

- BRÖDVAL - mjukbröd om det har låg sockerhalt, samt inte är baserat på vetemjöl - OKEJ eller?

- Kaffe försämrar insulinkänsligheten på längre sikt eller?

- Äpplen - för den söta smaken i gröt/keso/kvarg - BRA MAT? sent på kvällen?

- I alla möjliga livsmedel i t.ex pålägg, i mixer, i färdigmat anges Druvsocker eller maltodextrin som substans - men är blott en försumbar mängd som inte påverkar GI värdet nämnvärt eller bör man hålla tassarna borta?

- FINNS DET NÅGRA SUNDA FÄRDIGRÄTTER (frysta) att tillgå i våra affärer?

Kommer säkerligen att återvända hit med mina frågor när
jag skaffat mig en bas (gått upp i vikt) att bygga med för
lite träningsråd.

Tack på förhand!


/en ung, förhoppningsvis lovande byggare

Naesetgrabb
2006-01-20, 19:15
Får jag fråga hur dina mål ser ut? Vad strävar du efter? Du avslutar med "en ung, förhoppningsvis lovande byggare"... men det verkar som om du lever på en jävla svält diet och det kan bero på ditt förflutna av anorexia, men isf. borde det ju vara bäst att bryta den trenden.

mini
2006-01-20, 19:19
Två tips har jag:
* Posta bara i ett forum, jag tror att alla som läser den ena kostdelen även läser den andra.
* Slappna av! Skit i insulinpåslag och annat. Ät saker du gillar. Försök sluta räkna och fundera så mycket. Du är 16, ät det de serverar i skolan och det som lagas hemma.
Du håller precis på att försöka bryta din ätstörning. Ersätt den inte med en annan form. Det viktigaste för dig torde vara att lära dig äta utan att få skuldkänslor, att få ett mer normalt förhållande till mat. Det du visar ovan är inte det just nu för dig.

King Grub
2006-01-20, 19:21
Hej! Välkommen!

Jag kan börja besvara några av frågorna.

Min ämnesomsättning var under perioden då jag åt 1200 kcal NÅGOT nedsänkt, alltså inte nämnvärt rubbad - enligt läkarna.
hur som helst, den bör väl komma igång i full trim nu när jag börjar äta mer normalt?

Ja. Personer på långvarig svältdiet (t ex vid morbid övervikt) eller anorexiapatienter sänker normalt inte sin förbränning med mer än 8-12%, och vid återgång till normalt ätande börjar ämnesomsättningen normaliseras rätt omgående. Ett par veckor brukar innebära full återställning.

- Hur mycket styrketräning ska jag köra för att hålla musklerna i trim
under viktuppgångsfasen? 3-4 gg i veckan lätt med armh, situps eller?
Vill ju inte bli fet, men räknar med en viss procentuell ökning av fett i.o.m viktuppgång givetvis =)

Här behöver vi nog veta vad målet är - allmänt välbefinnande eller kanske t o m lite muskeltillväxt? Har du tillgång till en riktig träningslokal?

- kosten bör väl vara så "sund" som möjligt? Käkar mycket protein, äter kolhydrater efter GI's alla lagar och bestämmelser, har endast 1 tsk mättat fett (lätta) på smörgåsen på morgonen - annars är det omättade fetter i större mängder som gäller - Låter det bra?
Bör jag undvika något eller kan någon komplettera min kosthållning
med expert tips så att jag lägger på mig så mkt muskler och
så lite fett som möjligt?

Det du bör göra är att glömma allt vad GI och liknande heter. GI saknar betydelse. GI har ingen påverkan på vikt , insulinkänslighet, övervikt, insulinsvar, kroniska insulinnivåer, hunger eller matintag. Det är energiintaget som avgör.

Det går inte att använda GI-siffrorna som framtagits i isolerade studier och som finns i GI-tabeller i praktiken, vid en normal kosthållning.

Siffrorna är alltså oväsentliga. Ät oraffinerat, näringsrikt och naturligt = GI är irrelevant.

En normal, blandad kost baserad på bra mat är receptet.

Bra kolhydratkällor är pasta (särskilt fullkornsvarianterna), råris ochfullkornsris, potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, och linser.

Bra protein finns i kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, kvarg och många andra källor.

En kolhydratkälla+en proteinkälla per mål, plus fett om maten inte redan innehåller det (som t ex fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax redan gör): raps-, oliv-, eller linfröolja, nötter, mandlar och avokado.

Komplettera med grönsaker och frukt.

Viktigt är dock att det är inte av dramatisk betydelse hur ett enskilt mål ser ut. Huvudsaken är att det finns en bra bas. Att räkna för mycket på siffror är i ditt fall kontraproduktivt (även om jag förstår att det är svårt att helt släppa kontrollen så där hux flux), och i vissa fall, som med GI, finns det ingen anledning för någon att fixera sig vid siffrorna, eftersom dom saknar betydelse i det praktiska livet.

- vad är eran uppfattning på aspartam och insulinpåslag?
vad jag har hört skall ett insulinsvar förekomma i sådana fall för individen endast och vissa klarar av den söta smaken?

Aspartam ger inget insulinsvar hos någon.

- vad gäller träning och motion kör jag 4 raska promenader alá en timme om vardags och på helgen 1 rejälare promenad - räcker det som förbränningsträning/hålla i gång?

Jajamensan. För hjärta och lungor kan det vara bra att ersätta någon eller några promenader med någon mer konditionskrävande aktivitet som du tycker om, men att utöka mängden träning i fettförbrännande syfte finns det ingen som helst anledning till.

- BRÖDVAL - mjukbröd om det har låg sockerhalt, samt inte är baserat på vetemjöl - OKEJ eller?

Ja. Utmärkt. Precis likvärdigt med potatis, ris, gröt, osv.

- Kaffe försämrar insulinkänsligheten på längre sikt eller?

Nej, bara akut på kort sikt (och det har säkert ingen som helst betydelse för en frisk, ung, tränande individ heller), men tvärtom skyddar kaffe mot insulinresistens och diabetes på sikt.

- Äpplen - för den söta smaken i gröt/keso/kvarg - BRA MAT? sent på kvällen?

Helt okej. Frukt och grönt går alltid bra.

- I alla möjliga livsmedel i t.ex pålägg, i mixer, i färdigmat anges Druvsocker eller maltodextrin som substans - men är blott en försumbar mängd som inte påverkar GI värdet nämnvärt eller bör man hålla tassarna borta?

Om vi utesluter GI som vi kan glömma, är det mycket riktigt en fullständigt försumbar mängd i t ex pålägg. "Färdigmat" kan betyda mycket, så där är det svårare att ge ett säkert svar. Men om du läser innehållsförteckningen, ser du på ett ungefär: det är lagstadgat att ingredienserna måste listas i mängdordning.

Fricken
2006-01-20, 19:26
Får jag fråga hur dina mål ser ut? Vad strävar du efter? Du avslutar med "en ung, förhoppningsvis lovande byggare"... men det verkar som om du lever på en jävla svält diet och det kan bero på ditt förflutna av anorexia, men isf. borde det ju vara bäst att bryta den trenden.

Som idag t.ex:

8.00 1 port AXA gröt, 3 skivor fullkornsbröd med 1 dl keso, 4 ägg vitor

11.00 2 äpplen, en halv burk tonfisk

14 ca lunch - 1 burk tonfisk, 1 dl keso, 1 port fullkornspasta alá 85 gram

16-17 tiden - Kyckling filé (100gram) - rotfrukter, 1 dl kvarg
2 msk osötad ketchup

20.00 middag - Skinkstek ben-svålfri 100 gram, grönsaker, 1 port fullkornspasta, spenat,

22.00 Keso 1½ dl , skinka (pålägg 50 gram ca), tonfisk rester m.m

får det här till knappt 2000 kcal. tänk på att jag måste låta kroppen vänja sig vid mat igen. succesivt kmr jag öka =)
jag HAR verkligen brutit med trenden, mycket av min avmagring och den ej befintliga aptiten berodde under hösten på depression och andra psykiska problem (dock inga kvarstående :P) stress osv.
jag är ingen typisk anorektiker och går gärna upp flera kilo
men jag vill gärna bredda mina biceps lite hade jag tänk,
om man uttrycker det så =)

Dricker vatten till måltiderna, men även kan det bli 4 dl mjölk emellanåt.

nirre
2006-01-20, 20:48
Som idag t.ex:

8.00 1 port AXA gröt, 3 skivor fullkornsbröd med 1 dl keso, 4 ägg vitor

11.00 2 äpplen, en halv burk tonfisk

14 ca lunch - 1 burk tonfisk, 1 dl keso, 1 port fullkornspasta alá 85 gram

16-17 tiden - Kyckling filé (100gram) - rotfrukter, 1 dl kvarg
2 msk osötad ketchup

20.00 middag - Skinkstek ben-svålfri 100 gram, grönsaker, 1 port fullkornspasta, spenat,

22.00 Keso 1½ dl , skinka (pålägg 50 gram ca), tonfisk rester m.m

får det här till knappt 2000 kcal. tänk på att jag måste låta kroppen vänja sig vid mat igen. succesivt kmr jag öka =)
jag HAR verkligen brutit med trenden, mycket av min avmagring och den ej befintliga aptiten berodde under hösten på depression och andra psykiska problem (dock inga kvarstående :P) stress osv.
jag är ingen typisk anorektiker och går gärna upp flera kilo
men jag vill gärna bredda mina biceps lite hade jag tänk,
om man uttrycker det så =)

Dricker vatten till måltiderna, men även kan det bli 4 dl mjölk emellanåt.

fan fick min anorexi o bulimi (har fortfarande kvar men kommer i perioder, antar det har med känslorna att göra) hur komm du ur din depression? känner samma sak att vill bli stööre men ändå så svälter jag mig, eller hetsäter i perioder.

Fricken
2006-01-21, 11:31
fan fick min anorexi o bulimi (har fortfarande kvar men kommer i perioder, antar det har med känslorna att göra) hur komm du ur din depression? känner samma sak att vill bli stööre men ändå så svälter jag mig, eller hetsäter i perioder.

Låter illa =( får du ofta återfall? hur går det med musklerna om du periodvis utsätter dem och din kropp för undernäring? Jag hade inga större problem med tillfrisknandet. Just nu går jag i skolan försöker prestera på en väldigt hög nivå. Mycket utav depressionen berodde antingen på; - skolan, flickvännen eller helt enkelt på mig själv. jag har otroliga krav på mig själv när det gäller.. ah, fruktansvärt mycket saker iafl. Jag sysslar mycket med målning, lyrik samt prosa-författande och uppfinningar.
Filosofisk får jag ofta höra att jag är. Ibland kan jag sitta i flera timmar och försöka klura ut vad allting är om ingenting är på samma sätt för att sedan bli så totalt avskild från den konkreta tillvaron att jag tappar bort mig själv helt.
- Aja, jag är en grubblare helt enkelt, och väldigt ung pojke på samma gång.
När jag tog steget till ett friskare liv utan anorexian
utgick jag från en fras,

"vafan, du e 16 bast. svälta dig själv kan du göra i graven eller när
du är 50 år och har skaffat barn, villa, volvo och större förutsättningar för att lägga på dig en hängbuk" - "Men, kanske vill du kanske späka din kropp hela din glada ungdom och sedan vid 30 år fyllda när du tröttnat, fördärvat din ämnesomsättning så hänsynslöst förbannat att du riskerar fetma vid endast 2-3 tuggor av en pizza?"

aa, hoppas du förstår någorlunda. börja fråga dig själv frågor om
varför du inte lämnar hela skiten bakom dig en gg för alla och
börjar LEVA på RIKTIGT. jag är sannerligen ingen psykolog eller expert,
jag kan bara tala av egna erfarenheter, men att fråga sig själv:
"mår jag så särskilt bra när jag spyr upp käket?" - kan göra viss skillnad om man svarar seriöst och tänker till därutöver.
Visst, så enkelt är det inte och bryta med en ätstörning, och det krävs säkert behandling i flera år.. eller vänta..
krävs det? :)

Fricken
2006-01-21, 12:10
Hej! Välkommen!

Här behöver vi nog veta vad målet är - allmänt välbefinnande eller kanske t o m lite muskeltillväxt? Har du tillgång till en riktig träningslokal?


- vad är eran uppfattning på aspartam och insulinpåslag?
vad jag har hört skall ett insulinsvar förekomma i sådana fall för individen endast och vissa klarar av den söta smaken?

Aspartam ger inget insulinsvar hos någon.

- vad gäller träning och motion kör jag 4 raska promenader alá en timme om vardags och på helgen 1 rejälare promenad - räcker det som förbränningsträning/hålla i gång?

Jajamensan. För hjärta och lungor kan det vara bra att ersätta någon eller några promenader med någon mer konditionskrävande aktivitet som du tycker om, men att utöka mängden träning i fettförbrännande syfte finns det ingen som helst anledning till.

- Kaffe försämrar insulinkänsligheten på längre sikt eller?

Nej, bara akut på kort sikt (och det har säkert ingen som helst betydelse för en frisk, ung, tränande individ heller), men tvärtom skyddar kaffe mot insulinresistens och diabetes på sikt.
.

I skolan finns det lokal. Liten och orymlig men som ändå har det mesta.
Har dock funderat att lägga ut 700spänn för ett halvårs kort på Friskis gym.
Det upplägget jag kör här hemma, 3-4 gg i veckan innehåller överlag
armhävningar, situps övningar och övriga "hemma"-övningar för rygg och ben.

men finns det några rekommenderade övningar som kan tillämpas i hemmet
som inte krävar maskiner så att säga? '

(i syfte att hålla musklerna igång under viktuppgången och för en liten muskelökning. hänsyn bör tas vid att jag endast väger 52 kilo och har kraftigt avsaknad muskelmassa vid t.ex armpartiet. däremot bröst/axlar = hyfsade)

- Som svar på din fråga: är det frågan om en liten muskeltillväxt kanske?
jo på sikt. först och främst behöver jag lite hjälp med kost/träningsupplägg för att nå en bas att utgå ifrån liksom.

Så kaffe före promenader och i fettförbrännande syfte, på kortsikt (t.ex frigör friafettsyror etc.) är att slopa helt eller?


Beträffande aspartam vore det intressant att veta vartifrån
studierna som påvisar insulinpåslag fått sina slutsatser från.
En osanning brukar man ju säga, baserar sig på åtminstone ett litet korn av sanning. Frågan är om vi någonsin kommer få ta del av ett
garanterat svar. Finns det inte dem som säger sig ha känt av
ett blodsocker fall då? Ni som tränar och säkert använder er av
aspartam i mängder (prottedrinkar, kesella, etc etc) borde
väl ha en ganska avgörande röst?
nåväl.. lagom konsumtion = aldrig skadlig antar jag väl.
skulle va gott att kunna dricka några glas cola light för att
stilla sötbegäret emellanåt, utan att KANSKE veta att man häller i sig gift så att säga. Nog om aspartam, det finns trådar om sådant jag vet :em:


Jag ägnade mig åt långdistanslöpning innan. Har kondition som en björn (hoppas jag). Miltiden var 38 minuter innan, men räknar med att ha förlorat en hel del nu. Dock har jag ägnat mig åt mer lr mindre konditionskrävande aktiviter under "svältperioden", så att den skall väl vara i någorlunda trim.
Alltså - hur snart kan jag komma igång med joggingen utan att
jag försvårar viktuppgången och återställningsprocessen?

Kaloriintag som jag hållt i 4 dagar såhär långt: 1800 kcal+
Vikten: +-0 (ligger fortfarande på 52 kg)

Dags för en ökning kanske :)

Hur bör jag öka mängden motion, (om ens alls föresten),
och styrketräningen i o m att kilona kommer efterhand?

En sista fråga: Låt säga att man äter sig fruktansvärt mätt, fyller magen
till max (som det känns åtminstone) och sedan ägnar sig åt någon slags fysisk aktivitet - hur illa tar matsmältningen vid av detta och vad sker med maten som inte kan brytas ned i lugn och ro? lagras det i fettvävnaderna, alt. glykondepåena om de inte kan tas upp i tarmarna som t.ex protein lr kolhydrater?

Tack grub! Du är en riktig förebild! Överflödigt smicker gillar vi killar inte,
men det kändes grymt gött och se att du tog dig tid och besvarade mina
förfrågningar såpass på direkten.

Räkna med att jag kommer fortsätta vara frågvis.
skall dock försöka hålla mig mer till frågor som berör
allmänheten här på forumet mer (dvs inte svältproblem etc.) :)

King Grub
2006-01-21, 13:11
Så kaffe före promenader och i fettförbrännande syfte, på kortsikt (t.ex frigör friafettsyror etc.) är att slopa helt eller?

Koffein frigör fettsyror i vila. Vid aktivetet ökar det energiförbrukningen, men i ditt läge är det väl inte något att eftersträva att skapa ett energiunderskott.

Beträffande aspartam vore det intressant att veta vartifrån
studierna som påvisar insulinpåslag fått sina slutsatser från.

Det är just det - det finns INGA studier som påvisar det. ALLA studier visar entydigt att ingen insulinfrisättning sker.

Am J Clin Nutr. 2005 Nov;82(5):1011-6. Functional magnetic resonance imaging of human hypothalamic responses to sweet taste and calories.

"Evidence exists that beverages do not trigger appropriate anticipatory physiologic responses, such as cephalic phase insulin release. Therefore, it is of interest to elucidate the food properties necessary for triggering adaptive responses. Previously, we found a prolonged dose-dependent decrease in the hypothalamic functional magnetic resonance imaging signal after ingestion of a glucose solution. OBJECTIVES: The aims of the present study were to measure the effects of sweet taste and energy content on the hypothalamic response to glucose ingestion and to measure the concomitant changes in blood glucose and insulin concentrations. DESIGN: Five healthy, normal-weight men participated in a randomized crossover design trial. The subjects were scanned 4 times for 37 min on separate days with functional magnetic resonance imaging. After 7 min, they ingested 1 of the following 4 stimuli (300 mL of each): water (control), a glucose solution, an aspartame (sweet taste) solution, or a maltodextrin (nonsweet carbohydrate) solution. RESULTS: Glucose ingestion resulted in a prolonged and significant signal decrease in the upper hypothalamus (P < 0.05). Water, aspartame, and maltodextrin had no such effect. Glucose and maltodextrin ingestions resulted in similar increases in blood glucose and insulin concentrations. However, only glucose triggered an early rise in insulin concentrations. Aspartame did not trigger any insulin response."

Aspartame--the sweet-tasting dipeptide--does not affect the pancreatic insulin-secreting function,Sadovnikova NV, Fedotov VP, Aleshina LV, Shvachkin IuP, Girin SK.

"The action of a synthetic dipeptide aspartam (150 to 180 times as sweet as glucose) on pancreatic insulin-secretory function of rats was studied in vivo and in vitro. The drug was given orally while drinking (300 mg/kg body weight) or was added to the incubation medium of cultivated pancreatic cells (20 mM). It was shown that insulin content in the rat blood serum remained unchanged 10 and 35 minutes after aspartam administration. The drug did not exert any stimulating effect upon insulin secretion following the addition to the pancreatic cell culture medium. It is concluded that aspartam exhibits no direct or mediated action on pancreatic insulin-secretory function."

J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 1985 Oct;31(5):533-40. Effects of aspartame on diabetic rats and diabetic patients.

"The effects of aspartame (L-aspartyl-L-phenylalanine methyl ester) on plasma glucose and insulin levels were investigated in diabetic rats and patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus. The oral administration of 0.45 mg aspartame per 100g body weight, which is equivalent to 150 mg of glucose in sweetness, to streptozotocin-induced diabetic rats had no effect on the plasma glucose or insulin levels. Also, 225 mg oral aspartame loading, which is equivalent to 75 g of glucose in sweetness, to patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus did not increase plasma glucose or insulin levels, although 75 g of oral glucose loading increased plasma glucose and insulin levels in diabetic patients as expected. Aspartame ingestion for three days at a dose of 24-48 mg per day and the intake of snacks flavored with 240 mg of aspartame also did not increase fasting plasma glucose levels. These results suggest that acute administration of aspartame has no influence on plasma glucose or insulin levels in diabetic rats and patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus."

Cell Signal. 1998 Nov;10(10):727-33. Effects of artificial sweeteners on insulin release and cationic fluxes in rat pancreatic islets.

"Beta-L-glucose pentaacetate, but not alpha-D-galactose pentaacetate, was recently reported to taste bitter and to stimulate insulin release. This finding led, in the present study, to the investigation of the effects of both bitter and non-bitter artificial sweeteners on insulin release and cationic fluxes in isolated rat pancreatic islets. Sodium saccharin (1.0-10.0 mM), sodium cyclamate (5.0-10.0 mM), stevioside (1.0 mM) and acesulfame-K (1.0-15.0 mM), all of which display a bitter taste, augmented insulin release from islets incubated in the presence of 7.0 mM D-glucose. In contrast, aspartame (1.0-10.0 mM), which is devoid of bitter taste, failed to affect insulin secretion. A positive secretory response to acesulfame-K was still observed when the extracellular K+ concentration was adjusted to the same value as that in control media. No major changes in 86Rb and 45Ca outflow from pre-labelled perifused islets could be attributed to the saccharin, cyclamic or acesulfame anions. It is proposed that the insulinotropic action of some artificial sweeteners and, possibly, that of selected hexose pentaacetate esters may require G-protein-coupled receptors similar to those operative in the recognition of bitter compounds by taste buds."

Am J Clin Nutr. 1998 Sep;68(3):531-7. Aspartame: neuropsychologic and neurophysiologic evaluation of acute and chronic effects.

"BACKGROUND: Neurobehavioral symptoms have been reported anecdotally with aspartame. OBJECTIVE: This study sought to determine whether aspartame can disrupt cognitive, neurophysiologic, or behavioral functioning in normal individuals. DESIGN: Forty-eight healthy volunteers completed a randomized, double-blind, placebo-controlled, crossover study. The first month was aspartame free. Subjects then consumed sodas and capsules with placebo, aspartame, or sucrose for 20 d each. Order was randomized and subjects were assigned to either a high- (45 mg x kg body wt(-1) x d(-1)) or low- (15 mg x kg body wt(-1) x d(-1)) dose aspartame group. Neuropsychologic and laboratory testing was done on day 10 of each treatment period to determine possible acute effects and on day 20 for possible chronic effects. RESULTS: Plasma phenylalanine concentrations increased significantly during aspartame treatment. Neuropsychologic results; adverse experiences; amino acid, insulin, and glucose values; and electroencephalograms were compared by sex and by treatment. No significant differences were found for any dependent measure. CONCLUSION: Large daily doses of aspartame had no effect on neuropsychologic, neurophysiologic, or behavioral functioning in healthy young adults."

Alltså - hur snart kan jag komma igång med joggingen utan att
jag försvårar viktuppgången och återställningsprocessen?

Det är en fråga om energi in minus energi ut. Ju mer du rör dig, desto mer måste du äta. Jäkta inte, men i takt med att du kan äta mer, kan du också introducera mer träning om du vill och tycker det är roligt.

En sista fråga: Låt säga att man äter sig fruktansvärt mätt, fyller magen
till max (som det känns åtminstone) och sedan ägnar sig åt någon slags fysisk aktivitet - hur illa tar matsmältningen vid av detta och vad sker med maten som inte kan brytas ned i lugn och ro? lagras det i fettvävnaderna, alt. glykondepåena om de inte kan tas upp i tarmarna som t.ex protein lr kolhydrater?

Hur lång tid inpå talar vi om? Att äta kolhydrat innan ökar kolhydratoxidationen under aktiviteten och minskar fettförbränningen. Det är positivt för prestationsförmågan. Om man försöker sig på intensiv aktivitet för kort tid efter ett stort mål lär dock prestationsförmågan bli lidande av det. Men varför skulle man äta sig så proppmätt och sedan försöka prestera maximalt efter? Hellre då vänta tills maten sjunkit undan.

Fricken
2006-01-22, 15:27
Hoppas det här blir min sista personliga förfrågan till er
experter när det gäller min brytning med anorexia och
återuppbyggnaden.

Trots allt är ni de enda som är kvalificerade nog att svara, eftersom
allt dietisterna gör är att slå upp min förfrågan i nått antikt litterärt verk från 70-talet, sedan ler dem och bokstaverar "bör", "skall", "tabell och mått".
I mitt intresse ligger dock att bygga mig en bas och
börja träna seriöst för en påtaglig ökning i muskelmassa.
Syftet och det långsiktiga målet är alltså bodyfitness

nu till frågornaHur länge bör jag hålla mig till kalorimängden 1800?
(har hållt det i 4 dagar nu sedan jag kom underfund med att bryta
svälten (1200kcal då))

motionsvanorna lyder som följer: (övriga personupgf. finns ovan)
4 raska promenader á 60 min om vardags
och en längre på helgen.
Styrketräningar 3-4 i veckan, endast med kroppen (inga vikter).
I ungefärg 30 min per pass, hyfsat intensivt.

Kan jag påskynda min ämnesomsättning till det normala
genom att öka till t.ex 2000 (alt. mer) eller bör jag
hålla mig på 1800 ett tag till framöver?

Vikten har visat 0.5 kg uppåt på en veckas tid.
Vätskeansamlingar på kroppen är vanliga vid sånna här "återställningar" eller?
Antar att jag kommer se rätt så plufsig ut i början, när
fett och vätska återkommer och ska balanseras upp med musklerna igen.
Hoppas det går fort.

Tacksam för svar!

Pepz
2006-01-22, 18:27
Jag är inte kvalificerad nog att ge dig råd när du har ätstörningar, jag vill bara önska dig lycka till och hoppas att du kan få uppleva den njutning som mat faktiskt är utan att behöva tänka på vad som "kan" hända med din kropp.

heraso
2006-01-22, 22:50
Hoppas det här blir min sista personliga förfrågan till er
experter när det gäller min brytning med anorexia och
återuppbyggnaden.

Trots allt är ni de enda som är kvalificerade nog att svara, eftersom
allt dietisterna gör är att slå upp min förfrågan i nått antikt litterärt verk från 70-talet, sedan ler dem och bokstaverar "bör", "skall", "tabell och mått".
I mitt intresse ligger dock att bygga mig en bas och
börja träna seriöst för en påtaglig ökning i muskelmassa.
Syftet och det långsiktiga målet är alltså bodyfitness

nu till frågornaHur länge bör jag hålla mig till kalorimängden 1800?
(har hållt det i 4 dagar nu sedan jag kom underfund med att bryta
svälten (1200kcal då))

motionsvanorna lyder som följer: (övriga personupgf. finns ovan)
4 raska promenader á 60 min om vardags
och en längre på helgen.
Styrketräningar 3-4 i veckan, endast med kroppen (inga vikter).
I ungefärg 30 min per pass, hyfsat intensivt.

Kan jag påskynda min ämnesomsättning till det normala
genom att öka till t.ex 2000 (alt. mer) eller bör jag
hålla mig på 1800 ett tag till framöver?

Vikten har visat 0.5 kg uppåt på en veckas tid.
Vätskeansamlingar på kroppen är vanliga vid sånna här "återställningar" eller?
Antar att jag kommer se rätt så plufsig ut i början, när
fett och vätska återkommer och ska balanseras upp med musklerna igen.
Hoppas det går fort.

Tacksam för svar!


Jag kan bara tala i egenskap av egen upplevd erfarenhet och inte som expert men det kanske duger i alla fall.

Jag bröt mitt grava svälttillstånd för snart åtta månader sedan. Var då nere på hiskeliga 38 kilo till mina 168 cm(tjej) och det var ingen vacker syn. Har idag en normalvikt på ca 56 kilo och betecknar mig själv som vältränad men normal. Nog med bakgrund över till frågorna;

Kan jag påskynda min ämnesomsättning till det normala
genom att öka till t.ex 2000 (alt. mer) eller bör jag
hålla mig på 1800 ett tag till framöver?

Påskynda en rejäl cirkulation i kroppen kan du absolut göra, jag tvingades från mina tidigare 1200kcal till drygt 3000kcal/dag på ca en vecka. Ganska snart slutade jag frysa, började tom svettas rejält, pulsen stegrades ordentligt och även magen började röra på sig. *innocent* Viktuppgången gick fort i början, men ju mera jag stoppade i mig desto långsammare gick det för att sedan stabilisera sig. Att öka från 1800 till 2000 kcal kommer INTE att göra dig stor, det är fakta. Väger du dig varje dag? Försök begränsa dig till en gång i veckan istället för att få ett mera gällande referensvärde, bäst en fast morgon innan frukost, nykissad och klar:-) Det hade nog varit bra för dig att öka till 2500 så snart som möjligt, och sedan därifrån ta ytterliggare ett steg.

Vikten har visat 0.5 kg uppåt på en veckas tid.
Vätskeansamlingar på kroppen är vanliga vid sånna här "återställningar" eller?
Antar att jag kommer se rätt så plufsig ut i början, när
fett och vätska återkommer och ska balanseras upp med musklerna igen.
Hoppas det går fort.


+0,5kg räknas INTE i ditt fall, troligtvis bara vätska. Vikten kan pendla rejält och oförklarligt både uppåt och nedåt, och då gäller det att våga hålla sig till planen och den utstakade vägen. Du kommer troligen att uppleva dig som plufsig och allmänt jobbig, känner igen det så väl, men låt det ta den tid det tar. Låt tankarna komma och var ärlig mot dig själv. Är de rimliga? Stirra dig inte blind på ett "problemområde". Om du tycker magen är stor, titta på benen och armarna, är de inte ganska tunna? KAN du verkligen vara tjock med så lite underhudsfett på benen, ryggen, halsen(inga dubbelhakor väl;-)) whatever. Lyft blicken och titta på människor runt dig, är de stora i förhållande till dig?
Hastigheten på viktuppgången kan bara du själv styra, jag skulle rekommendera att du vågar sätta fart på ditt matintag. Att våga gå från 1200 till 1800 kan låta litet , men är stort, en eloge! :bow: Börjar du bli orolig så håll kvar en eller två veckor och kolla på vad som händer med vikten under tiden(två vägningar). Öka i den takt du känner dig mogen för, men backa ALDRIG! :furious: Det är livsfarligt att börja nagga i kanten, och det finns alldeles för mycket att förlora på det.

Träningen vågar jag inte riktigt svara på, det överlåter jag till dem med mera kött på benen. (Fattar du? Kött på benen? haha... :D )

Fricken
2006-01-22, 23:22
tack så hjärtligt! ditt svar betydde otroligt mycket! överallt
har jag sökt efter en kunnig med egna erfarenheter =)
allt går bra nu med ätandet alltså? jätteskönt att höra.

Imorgon ska jag väga mig igen, då var det 1 vecka sedan
jag ökade till 1800. Visar vågen 0.5kg till 1kgs ökning anser
jag att det på en veckas tid är en sund viktuppgång.
Dags kan då vara att lägga på åtminstone 200 kcal.
Skolan kräver mycket energi.
Hoppas inte jag behöver återkomma med fler frågor, om du förstår ;)