handdator

Visa fullständig version : OMG gått ner 5,3kg på 2 veckor


Cerberus
2006-01-20, 12:54
Vägde mig idag nu, med precis samma förhållanden som sist, före frukost efter toabesöket.

Nu blir jag nojig över att jag gått åt alldeles för hårt, jag käkar ganska mycket kolisar och käkar mycket protein varje dag. Tror jag ska öka protein-intaget lite, ett extra mål per dag eller nåt. Kört kardio i snitt 5 ggr i veckan och då före frukost oftast.

Om jag mätte rätt har jag också minskat 2,5cm runt höften också. Tycker inte att jag blivit svagare på gymmet, t.om blivit starkare i vissa övningar.

Får se hur det går med ben idag eftersom det är bendag, ska äta extra mycket kolisar innan passet sen.

Hoppas jag inte förlorat för mycket muskler *cry*

Från 82kg till 77,7kg idag på två veckor alltså.

Runda Grodan
2006-01-20, 12:57
82-77,7=4,3 :)

Du har räknat fel på ett kilo.

Cerberus
2006-01-20, 12:58
aha, haha jag fick G i matte A så det är min ursäkt hehe

GymTT
2006-01-20, 13:06
Vägde mig idag nu, med precis samma förhållanden som sist, före frukost efter toabesöket.

Nu blir jag nojig över att jag gått åt alldeles för hårt, jag käkar ganska mycket kolisar och käkar mycket protein varje dag. Tror jag ska öka protein-intaget lite, ett extra mål per dag eller nåt. Kört kardio i snitt 5 ggr i veckan och då före frukost oftast.

Om jag mätte rätt har jag också minskat 2,5cm runt höften också. Tycker inte att jag blivit svagare på gymmet, t.om blivit starkare i vissa övningar.

Får se hur det går med ben idag eftersom det är bendag, ska äta extra mycket kolisar innan passet sen.

Hoppas jag inte förlorat för mycket muskler *cry*

Från 82kg till 77,7kg idag på två veckor alltså.



Vad för form av cardio innan frullen? morgonprommis?

Verkar va bra jobbat iaf, go on with it

Cerberus
2006-01-20, 13:12
Cykling på gymmet, generellt väldigt intensivt. Började på 45 min och är nu uppe i 55 min.

Dock är jag orolig att jag förlorat för mycket muskler i processen *cry*. Om jag inte blivit svagare så borde jag väl inte ha förlorat muskler, eller??? Är orolig i min besatthet att komma i form att jag kört alldeles för hårt och förlorat en del av mina hårt förtjänta muskler..

Radiohead
2006-01-20, 14:10
Cykling på gymmet, generellt väldigt intensivt. Började på 45 min och är nu uppe i 55 min.

Dock är jag orolig att jag förlorat för mycket muskler i processen *cry*. Om jag inte blivit svagare så borde jag väl inte ha förlorat muskler, eller??? Är orolig i min besatthet att komma i form att jag kört alldeles för hårt och förlorat en del av mina hårt förtjänta muskler..

Det beror på om du 1. tävlar i styrkelyft, 2. vill gå ner i vikt pga hälsoskäl. Om du har svarat 2 på frågan så ska du nog inte oroa dig för att råka tappa lite muskler också. När du nått din målvikt tror jag du kan hämta in eventuell muskelförlust relativt fort när du går tillbaks till mer normal kost.

Cerberus
2006-01-20, 14:14
Varken eller :P Jag har kollat på för mycket byggarfilmer så jag ska bli deffad har jag tänkt mig hehe

Inte pga hälsoskäl alls, det tog jag hand om för flera år sen. Nu är det bara kosmetiskt.

Action
2006-01-20, 14:20
Beror en hel del på hur du åt precis innan du inledde dieten. Jag vägde mig förra måndagen och vägde då 98,8kg, nu drygt 1,5veckor senare väger jag 94,5. Hade spenderat helgen i Skottland och ätit mycket och gott, det innebär alltså att den mesta viktnedgången är vätska.

Cerberus
2006-01-20, 14:30
Jag åt väl i princip som vanligt då, var tredje timma, eller varannan t.om(aptiten e underlig).

Men jag har kämpat hårt i tre veckor(dock vägde jag mig inte förrän två veckor sen) så bara vätskeförlust kan det knappast vara. Aja, kan bara påverka det jag gör framåt nu iaf ;) Mer protein och mindre antal kardiopass.

userfriendly
2006-01-20, 15:56
Jag åt väl i princip som vanligt då, var tredje timma, eller varannan t.om(aptiten e underlig).

Men jag har kämpat hårt i tre veckor(dock vägde jag mig inte förrän två veckor sen) så bara vätskeförlust kan det knappast vara. Aja, kan bara påverka det jag gör framåt nu iaf ;) Mer protein och mindre antal kardiopass.


eller mer mat??

Cerberus
2006-01-20, 17:48
eller mer mat??

Mer protein står det, det räknas väl som mat?

Radiohead
2006-01-20, 17:56
Mer protein står det, det räknas väl som mat?

Tror det:D

Radiohead
2006-01-20, 17:56
Varken eller :P Jag har kollat på för mycket byggarfilmer så jag ska bli deffad har jag tänkt mig hehe

Inte pga hälsoskäl alls, det tog jag hand om för flera år sen. Nu är det bara kosmetiskt.

Så länge du klarar ungefär samma vikter som innan ska du inte vara orolig.

kroy
2006-01-21, 11:10
Detta är, enligt mig, varför man ska hålla koll på matintaget under deffen, så att man kan veta på ett ungefär hur mycket som är vatten/glykogen av det man går ned i vikt.

Hos vissa kan det stå för en stor del av vikten, och mitt råd vore att fortsätta som du gör.. antagligen kommer nästa 2v period inte resultera i alls lika stor viktnedgång. Om det mot förmodan gör det är det helt klart dags att börja räkna kalorier..

Ta det lugnt och fortsätt som du gör, om du ökar i träningssammanhang kan det inte ha gått alltför mycket fel...

z_bumbi
2006-01-21, 14:00
Mer protein står det, det räknas väl som mat?

Iom att du redan äter mycket protein varje dag så är det någon större mening med att äta mer?

Cerberus
2006-01-21, 14:10
Detta är, enligt mig, varför man ska hålla koll på matintaget under deffen, så att man kan veta på ett ungefär hur mycket som är vatten/glykogen av det man går ned i vikt.

Hos vissa kan det stå för en stor del av vikten, och mitt råd vore att fortsätta som du gör.. antagligen kommer nästa 2v period inte resultera i alls lika stor viktnedgång. Om det mot förmodan gör det är det helt klart dags att börja räkna kalorier..

Ta det lugnt och fortsätt som du gör, om du ökar i träningssammanhang kan det inte ha gått alltför mycket fel...

Tycker inte alls man ska behöva räkna kalorier, det passar inte mig iaf. Om jag inte går ner i vikt så ökar jag antingen kardio eller minskar mat(föredrar det första).

Och jag verkar inte ha blivit svagare i något så det fungerar bra :)

Slartibartfast
2006-01-21, 15:54
Orka läsa tråden, men...

Det är därför man väger sig varje morgon.

Cerberus
2006-01-21, 16:45
Orka läsa tråden, men...

Det är därför man väger sig varje morgon.

Inte speciellt bra att väga sig varje morgon, skapar störningar i huvet(för mig iaf). Dessutom kan kroppen pendla en hel del i vikt på ett dygn utan att man blivit fet.

Osten80
2006-01-21, 16:59
Dessutom kan kroppen pendla en hel del i vikt på ett dygn utan att man blivit fet.


Det är ju därför du ska väga dig varje morgon och dra ett snitt på det.
Felrisken är klart mindre då.
Du ska ju inte korrigera ditt kaloriintag efter varje morgons vägning, utan du går ju fortfarande efter hela veckans ned eller uppgång.

Fredrik_S
2006-01-22, 11:27
Väg dig varje dag och dra ett vecko snitt eller jämför måndag mot måndag och tisdag mot tisdag osv...
Varför ska det skapa störning? Ta det som ett led i morgonprosessen, och tänk inte mer på det är just den sekunden du skriver upp siffran. analyser kan du göra i efterhand

Fredrik_S
2006-01-22, 11:34
Jag vägde 76,8 för tre dar sen och 73.5 i morse, skillnaden var att jag hade varit upp sent och ätit väldigt mycket under dagen och kvällen innan 76,8 samt sovit bara 4 timmar. Igår åt jag ganska dåligt(lite) och somna tidigt sov 10 timmar.

Trots toalettbesök och vägning vid samma tid så kan det alltså skilja väldigt mycket mellan vissa dagar.

Herkulez
2006-01-22, 11:47
håller man samma mat varje dag (samma antal kcal och samma fördelning av k p och f) så ska man inte behöva väga sig varje dag.

Toljanen
2006-01-22, 12:57
Jag vägde mig varannan dag under min deff i våras som varade i 4 månader. Och vid nästan alla tillfällen vägde jag lite mindre än gången innan. Eftersom jag åt lika mycket varje dag och aldrig hade någon ätardag var vikten stabil om man försummar viktnedgången.

Cerberus
2006-01-22, 14:19
Därför jag VET att jag får störningar i huvet om jag ska väga mig varje dag...har hänt förut kan jag säga.. Sen bryr jag mig inte om jag skulle väga mer ngn dag, jag använder vågen som ett mätverktyg på att jag gör rätt och styrkan och spegeln som ett mått på att jag inte förlorar muskelmassan.