handdator

Visa fullständig version : Djupa knäböj.


Metal_boy_
2006-01-20, 10:48
Det snackas ofta om djupet på våra knäböj här inne på kolo. Är det egentligen rätt anatomiskt sätt?

Nitrometan
2006-01-20, 10:53
Förklara hur du menar.

Pudzianovski
2006-01-20, 11:06
Från http://www.bodybuilding.com/fun/berardi83.htm

More squat myths?!?

We’ve all heard it, if you dip below parallel during a squat, your kneecap will blow off and land in the front desk girl’s mocha latte. Well it just ain’t true! What’s that, you need a little more evidence? Ok boys and girls, its time for today’s episode of Fun With Musculoskeletal Anatomy.

The knee has four main protective ligaments that keep the femur from displacing on the tibia (ACL, PCL, MCL, LCL). These four ligaments are most effective at their protection during full extension and full flexion. Full extension would be when you are standing; full flexion would be when there is no daylight between your hamstring and your calf. When the knee is at 90 degrees of flexion (the halfway point), these four ligaments are almost completely lax and cannot exert much if any of a protective force at the knee (Zatsiorsky V. Kinematics of human motion. 1998 - published by Human Kinetics - p.301).

Unfortunately, the position where the protective ligaments of the knee are not doing any protecting is the common recommended stopping point of a squat. Therefore, as it as it turns out, this is the exact worst place you could reverse the motion under load.

If flexibility allows (heels staying planted, torso not flexing forward past 45 degrees), then a full squat where you lower yourself all the way to the ground is far safer on the knees than the traditional half squat. Guess what joint angle most leg extension machines start at? If you said 90 degrees, give yourself a pat on your healthy knee. This makes a full squat even safer than a leg extension machine (Wilk K et al. A comparison of tibiofemoral joint forces and electromyographic activity during open and closed kinetic chain exercises. Am J Sports Med; 24(4):518-527).

So am I telling you never to do parallel squats? No! Am I saying that you’ll injure yourself on a parallel squat? No, again! What I’m trying to do is simply make an argument for the safety of full squats, thereby relegating squat myth #2 to the fiery pits of hades.

Metal_boy_
2006-01-20, 12:29
Från http://www.bodybuilding.com/fun/berardi83.htm

More squat myths?!?

We’ve all heard it, if you dip below parallel during a squat, your kneecap will blow off and land in the front desk girl’s mocha latte. Well it just ain’t true! What’s that, you need a little more evidence? Ok boys and girls, its time for today’s episode of Fun With Musculoskeletal Anatomy.

The knee has four main protective ligaments that keep the femur from displacing on the tibia (ACL, PCL, MCL, LCL). These four ligaments are most effective at their protection during full extension and full flexion. Full extension would be when you are standing; full flexion would be when there is no daylight between your hamstring and your calf. When the knee is at 90 degrees of flexion (the halfway point), these four ligaments are almost completely lax and cannot exert much if any of a protective force at the knee (Zatsiorsky V. Kinematics of human motion. 1998 - published by Human Kinetics - p.301).

Unfortunately, the position where the protective ligaments of the knee are not doing any protecting is the common recommended stopping point of a squat. Therefore, as it as it turns out, this is the exact worst place you could reverse the motion under load.

If flexibility allows (heels staying planted, torso not flexing forward past 45 degrees), then a full squat where you lower yourself all the way to the ground is far safer on the knees than the traditional half squat. Guess what joint angle most leg extension machines start at? If you said 90 degrees, give yourself a pat on your healthy knee. This makes a full squat even safer than a leg extension machine (Wilk K et al. A comparison of tibiofemoral joint forces and electromyographic activity during open and closed kinetic chain exercises. Am J Sports Med; 24(4):518-527).

So am I telling you never to do parallel squats? No! Am I saying that you’ll injure yourself on a parallel squat? No, again! What I’m trying to do is simply make an argument for the safety of full squats, thereby relegating squat myth #2 to the fiery pits of hades.

Kanon, men är det där en källa att lita på?

Pudzianovski
2006-01-20, 12:52
Kanon, men är det där en källa att lita på?

Det får du avgöra själv.

"Marc McDougal is the founder and fitness director of Evolution Training Concepts, a company that takes cutting edge training and nutrition practices into the corporate environment. Marc studied Exercise and Sports Science in college, and has been working in the training/strength coaching field for the last 8 years.
He is an experienced fitness writer, with many published articles in the area of strength training, nutrition, and performance enhancement. Marc can be reached via email at marc@evolutiontrainingconcepts.com, and you can visit his site at: www.EvolutionTrainingConcepts.com."

Du kan ju maila och fråga honom. Det finns säket de som har en annan uppfattning än honom.

:thumbup:

Nitrometan
2006-01-20, 12:55
Kanon, men är det där en källa att lita på?
(Wilk K et al. A comparison of tibiofemoral joint forces and electromyographic activity during open and closed kinetic chain exercises. Am J Sports Med; 24(4):518-527)

Det är väl en pålitlig källa?

Fred Hatfield, som vid över 40 års ålder böjde 460 kg (kroppsvikt runt 115) och verkligen älskade knäböjen (lika mycket som Tom Platz gjorde det) har skrivit många bra artiklar... Här är en länk till en av dem:
http://www.drsquat.com/index.cfm?action=viewarticle&articleID=5

"What every squatter kneeds to know"

Pudzianovski
2006-01-20, 12:55
Här är en studie.

http://asme.pinetec.com/bio2001/data/pdfs/a0097172.pdf

z_bumbi
2006-01-20, 12:57
Kanon, men är det där en källa att lita på?

Även om författaren inte verkar veta skillnaden på 90 grader och att gå till parallellt så stämmer resten.
Knät är i de flesta fall mest "sårbart" vid 90 grader, även om jag nu inte tror att alla som kör till den vinkeln kommer att förstöra knäna så finns det ju ingen större anledning att inte gå djupare om man kan.

Pudzianovski
2006-01-20, 12:58
http://www.dolfzine.com/page253.htm

Nitrometan
2006-01-20, 12:59
Pudzi: Jag trodde det var John Berardi som hade skrivit den?

Han är iofs inte dålig.

Professional Background

Dr. John Berardi is the president of Science Link, Inc. and www.johnberardi.com, two multi-national corporations devoted to translating cutting edge exercise, nutrition, and supplement research into measurable health and performance results.

Science Link and www.johnberardi.com offer the following services to clients:

Educational products including print and e-books, videos, and DVDs covering a variety of training and nutrition related topics.

Client consultation services including both public and private seminars, public and private coaching groups, and one-on-one training and nutritional program design.

Commercial/private supplement formulation.

Commercial/private training & testing centre design.
In addition, Dr. Berardi’s diverse clientele includes (or has included):

US Bobsled Team

Canadian National X-Country Ski Team

The Olympic Oval in Calgary

Individual athletes in the following leagues: NFL, NHL, NBA, MLB & more...

Individual athletes in the following sports: Ironman Triathlon, Rugby, Cycling, Bodybuilding, Powerlifting, & more...

Educational Background

Dr. Berardi earned his Ph.D. in Kinesiology (with a specialization in Exercise and Nutritional Biochemistry) from the University of Western Ontario.

Throughout his education, he has received training in divergent disciplines including his Health Science, Philosophy, Psychology undergraduate studies at Penn State and Lock Haven Universities, Exercise Physiology masters training at Eastern Michigan University, and strength and conditioning certification through the National Strength and Conditioning Association.

As a result of this broad educational base, Dr. Berardi’s knowledge extends beyond the bounds of physical preparation and nutrition alone.

Athletic Background

Dr. Berardi is no stranger to the demands of elite athletics, having been successful in a number of sports including:


Power lifting (squat 650, deadlift 600, bench 430)

Track and field (AAU nationals in 100m and 200m)

Rugby (medaled @ national under 21 championships)

Bodybuilding (1st place at the 1995 Mr. Jr. USA)

Pudzianovski
2006-01-20, 13:00
Även om författaren inte verkar veta skillnaden på 90 grader och att gå till parallellt så stämmer resten.
Knät är i de flesta fall mest "sårbart" vid 90 grader, även om jag nu inte tror att alla som kör till den vinkeln kommer att förstöra knäna så finns det ju ingen större anledning att inte gå djupare om man kan.

Jag läser det som om han förstår skillnaden.

Pudzianovski
2006-01-20, 13:02
Pudzi: Jag trodde det var John Berardi som hade skrivit den?

Han är iofs inte dålig.

Sjävla artikeln jag kopierade in är skriven av Marc. Men hans källor är en del andra personer också (vilka han bygger sin artikel på).

Nitrometan
2006-01-20, 13:12
Sjävla artikeln jag kopierade in är skriven av Marc. Men hans källor är en del andra personer också (vilka han bygger sin artikel på).
Okaj.

wo0b9n
2006-01-20, 14:06
Jag går så lågnt ner det går. Största problemet är att mina fotleder är så stela.

Nitrometan
2006-01-20, 14:19
Hmmm. Stå bredare...

Här är en halvtaskig bild på Angelo Berardinelli, den kille jag har sett som har den bredaste ställningen i böjen relativt kropps-/benlängd.

Kolla in en artikel av Louie Simmons om Angelo och hans träning.
http://www.deepsquatter.com/strength/archives/ls5.htm

Pudzianovski
2006-01-20, 14:32
Här är 2 bilder på några som böjer med smal fotställning. Beviserligen går det gå djupt då med.

Första bilden är Tibor Mezaros (styrkelyftare)

Pudzianovski
2006-01-20, 14:35
Till denna bilden bifogar jag lite info jag snodde från ett annat forum. :em:

"The guy with the tash is actually an Olympic weightlifter, Cuban guy called Idelberto Arranda. At '98 worlds he made an attempt on the world record in the clean and jerk, then less than 12 hours afterwards hit his usual scheduled training session in the athlete training hall where he back squatted 290 Kg for 2 reps at a BW of 77Kg. That's the kind of stuff I mean when I say that BBers don't train very well / are not as "tough" as some other athletes. It's not disparaging but it's just a fact that good OLers and PLers treat squatting 3-4 times BW as a daily kind of thing that doesnt even get interuupted by competing in a world championship."

jwzrd
2006-01-20, 14:39
Tibor! :bow:

Nitrometan
2006-01-20, 14:54
Bilden på Tibor är tagen på SL-VM för i Vejle i danmark för ett par år sen. Jag var där och tittade. Det var hemskt att se. Inte för att det är nåt fel att böja så smalt som han gör (gjorde), utan för att han föll med gravitationens fart ner utan att utnyttja studsen i botten. Han blev sittande. Och sen fick han starta vikten från bottenläget. Å andra sidan fick han bara ingångsvikten. Såg inte ut att ha nåt tryck alls. Sen gick han in på nytt världsrekord i marken och missade det. Bommade alltså ut sig.

Sen skrev han på nåt ungerskt forum att det var orättvist att de skulle börja testa för doping i Ungern. Han ville att de skulle få "tävla på lika villkor" med andra styrkelyftare i världen. Sen dök han upp på strongman- och WPC-tävlingar.

F.ö. var min kommentar bara menad som att "det är ingen ursäkt att inte försöka böja djupt för att fotlederna är stela".

Arranda ser tuff ut. Gillar OL-böjar.

Chandler
2006-02-25, 16:10
Intressant läsning! :thumbup: Vågar man sammanfatta som så, att det nästan för alla är lämpligast med djupa böjar? Själv böjer jag ingenting just nu (se signatur), men jag har redan börjat fundera på fortsättningen.. Övervägde nästan att sluta böja djupt (ifall det skulle varit orsak till skadan), men nu börjar jag nog väga åt andra hållet iaf.

Sonny
2006-02-25, 16:14
Jag vet att när jag böjjer, så känns det bättre i knäna när jag går så djupt jag kan än när jag går paralellt.

H.Emanuel
2006-02-25, 16:30
Mitt senaste böjpass:
"Du måste böja benen mer", utbrast en grov man som stått och kollat in mina fabulösa böj.
"Svårt med tekniken i den här övningen...", mumlade jag.
"Varför det?"
"Eh, ja jag..."
"Böj benen mer och räta på dig. Du slår ju förfan nästan näsan i väggen"
"hehe..ja, det..."
"Håll balansen, tänk dig att vikten är en pendel för kroppen"
"Pendel, det var ett bra tips"
Detta är samme man som sa åt mig att lägga på mer vikt i bänkpressen.
"Du kan förfan inte ligga och nöta på småvikter.Räkna ut vad du klarar med en repetition, en repetition på den vikten klarar du utan passning"

Yankeee
2006-02-25, 16:37
Till denna bilden bifogar jag lite info jag snodde från ett annat forum. :em:

"The guy with the tash is actually an Olympic weightlifter, Cuban guy called Idelberto Arranda. At '98 worlds he made an attempt on the world record in the clean and jerk, then less than 12 hours afterwards hit his usual scheduled training session in the athlete training hall where he back squatted 290 Kg for 2 reps at a BW of 77Kg. That's the kind of stuff I mean when I say that BBers don't train very well / are not as "tough" as some other athletes. It's not disparaging but it's just a fact that good OLers and PLers treat squatting 3-4 times BW as a daily kind of thing that doesnt even get interuupted by competing in a world championship."

Jag har nog sagt det förut, men det tåls att säga det igen. Det där är den absolut tuffaste bilden i träningsvärlden.

Gila
2006-02-25, 17:03
man brukar se folk som ställer en bänk bakom sig och går ner till rumpan nuddar bänken....har också hört pt:s säga att man ska köra så...finns det nån anledning till att köra så?

H.Emanuel
2006-02-25, 17:06
man brukar se folk som ställer en bänk bakom sig och går ner till rumpan nuddar bänken....har också hört pt:s säga att man ska köra så...finns det nån anledning till att köra så?
Har också sett folk som gör så. Nån trygghetsgrej antar jag. Ser också folk som använder såväl bälte som nackskydd när de böjer med typ 40 kilo

Arne Persson
2006-02-25, 17:07
Att djup knäböj inte är farlig bevisas av att tynglyftningen existerar! :bow: :bow: :bow:

Allan
2006-02-25, 17:10
Bra exempel http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37042&highlight=fantomb%F6jjar


allan

Ryska_raketen
2006-02-25, 17:12
Bra exempel http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37042&highlight=fantomb%F6jjar


allan


nej inte direkt. Om det var syftet att lägga upp länkar till filmer, då dom inte fungerade.

H.Emanuel
2006-02-25, 17:13
nej inte direkt. Om det var syftet att lägga upp länkar till filmer, då dom inte fungerade.
"Sidan kan inte visas"

tuben
2006-02-25, 17:14
http://bearny.no-ip.org/BotevSquat.wmv

den med botev iaf

Chandler
2006-02-25, 17:15
Litet OT, men iaf: Vad kan det då riktigt bero på att mitt ena knä gav upp när jag tränade med vikter jag hanterat i över ett år? Min teknik är säkert inte den bästa, men den har ju fungerat så länge. :em:

z_bumbi
2006-02-25, 18:31
man brukar se folk som ställer en bänk bakom sig och går ner till rumpan nuddar bänken....har också hört pt:s säga att man ska köra så...finns det nån anledning till att köra så?

Att man inte vet bättre brukar vara den vanligaste orsaken men det kan finnas skäl att vissa personer kör så, att ha det som standardmetod när man lär ut böj är däremot inte något jag skulle rekommendera.

Cerberus
2006-02-25, 18:38
Tycker att djupa knäböj ger mycket mer träningsvärk i lår och röv än vad paralella gör. Tuffare är det också :D även om jag inte böjer några monstervikter ännu.

ManuelIT
2006-02-25, 22:08
Här är 2 bilder på några som böjer med smal fotställning. Beviserligen går det gå djupt då med.

Första bilden är Tibor Mezaros (styrkelyftare)

Hur fan kommer han sedan upp när han står så smalt? Ser ut att gå mot naturens lagar att kunna göra det.

aliquis
2006-02-26, 00:05
Fan vad mäktig den svartvita bilden var :hbang:

Kappa
2006-02-26, 00:17
Antar att man får börja gå lite djupare då, lika bra om det är säkrare. Jobbigt som fan dock :whipped:

Jorgen
2006-02-26, 00:27
Antar att man får börja gå lite djupare då, lika bra om det är säkrare. Jobbigt som fan dock :whipped:
Det skall vara jobbigt att träna.

Bönne
2006-02-26, 00:37
När jag går så djupt jag kan, dvs i ett sådant läge där jag kan slappna i framsida lår utan att något händer, så vevar jag runt med knäna när jag trycker mig upp på tyngre vikter, men sedan har jag nog rätt smal fotställning också.

Men hur som helst kan det omöjligt vara bra för knäna känns det som, står jag brett kommer jag inte alls djupt, tävlingsgodkänt, men inte så djupt så det känns naturligt.

rQx
2006-02-26, 01:05
Känns som knäna ska smälla när som helst om man går parallellt bara.

Är det farligt om knäna åker innåt under en böj?

Jman
2006-02-26, 01:32
Känns som knäna ska smälla när som helst om man går parallellt bara.

Är det farligt om knäna åker innåt under en böj?
Antingen fel fotställning eller för tungt. Benen ska bara jobba i en riktning.
Kanske obalans i muskulaturen. Pröva gynstolarna.

emmzan
2006-02-26, 10:02
Känns som knäna ska smälla när som helst om man går parallellt bara.

Är det farligt om knäna åker innåt under en böj?


Att låta knäna falla inåt under böjen är inte att rekommendera. Öva på att hålla ut knäna under hela böjen och ffa på uppvägen.

Herkulez
2006-02-26, 10:10
Litet OT, men iaf: Vad kan det då riktigt bero på att mitt ena knä gav upp när jag tränade med vikter jag hanterat i över ett år? Min teknik är säkert inte den bästa, men den har ju fungerat så länge. :em:
dålig dag kanske?

Chandler
2006-02-26, 10:48
dålig dag kanske?

Det var väl antagligen det. Svårt att acceptera. :cryout:

rQx
2006-02-26, 12:48
Okej, för när jag presar ur mig det sista då brukar knäna vilja innåt.

polaren
2006-02-26, 14:33
Okej, för när jag presar ur mig det sista då brukar knäna vilja innåt.

För mig med, men jag har plockat bort lite vikt nu sen jag upptäckte det :)