handdator

Visa fullständig version : Överträning=dåligt psyke


gladiatorerna1
2002-08-30, 07:18
Jag har nu blivit väldigt övertränad i framförallt axlar och armar. Så här har jag kört:på axlar körde jag alltid fyra dropset ett dropset innebar att jag körde på fyra olika vikter. Alltså på en övning blev det 16 set. Jag körde alltid tre övningar. Jag trodde att ett dropset räknades som ETT Set. Jag hoppas ni hänger med vad jag menar. Jag körde på samma sätt på armar. Jag kunde även köra axlar och armar tre ggr/veckan.

Jag har känt mig så trött i kroppen och så har jag även tappat mycket volym på axlar och armar.Detta är inte inbilning. Häromdagen så var det någon som sa att jag har tappat på de ovannämnda muskelgrupperna. Axlarna var bredare och rundare och armarna var mycket grövre.´Nu mår jag jätte dåligt av att kolla mig i spegeln. Jag har nu vilat i tre dagar.Min fråga är komme jag att få tillbaka mina muskler igen. Kommer de tillbaka genom vilan eller genom att jag först vilar och sen tränar stenhårt igen?

Mycket tacksam för svar

gladiatorerna1
2002-08-30, 07:19
Oj, det var inte meningen att få med den där smile gubben.

z_bumbi
2002-08-30, 08:18
>Jag har nu vilat i tre dagar.

Vila lite till.

>Min fråga är komme jag att få tillbaka mina muskler igen.

Ja, om du vill.

>Kommer de tillbaka genom vilan

Antagligen inte helt men en del kan komma tillbaka.
Jämför med att köra ett vanligt pass, låta muskeln vila och sen har muskeln starkare och större.
Nu har du kört ett enormt långt pass över flera veckor så muskeln kommer att kompensera för allt slitage den varit utsatt för men kanske inte tillräckligt för att du ska komma tillbaka till förutvarande nivå.
Finns å andra sidan många träningsprogram som är upplagda så att man nöter ner muskeln några veckor för att sen återgå till den normala träningen.
Vänta och se, visst är det spännande hur kroppen reagerar ?

>eller genom att jag först vilar och sen tränar stenhårt igen?

Mycket troligt men jag tror inte du bör straffa axlar och armar så hårt den närmaste månaden utan bara hålla dem igång och eftersom du känner dig trött kanske du ska dra ner på totala volymen av träningen under samma period för att sen vara börja köra hårt en period igen (Med ett bättre upplägg.).

TommyBoy
2002-08-30, 08:35
Du behöver inte oroa dig!
Kroppen kompenserar slitaget mer än väl när du ändrar träningsrutin, det finns till och med en vedertagen träningsmetod som går ut på att överträna muskeln för att sedan kraftigt skära ned träningsdosen och på så sätt komma över trösklar i muskelutvecklingen.

Vila de berörda musklerna i en vecka - 10 dagar och kör sedan lågvolym med 6 tunga set uppdelat på 3 övningar och du ska se att det gör underverk.

goa_killen
2002-08-30, 08:51
Tänkte själv prova att köra 3-4 veckor med att träna varje muskelgrup 2ggr i veckan för at sedan ta nåra dar ledigt o en börja med att köra 1gång i veckan igen ungeför lika länge..

Kan va ql o prova lite olika varianter o testa sig fram...

För me je detta första veckan o ja känner mej rätt sliten redan nu.. De likox värker lite överallt..
Fast ja kommer att ha helgen ledit så...

gladiatorerna1
2002-08-30, 14:26
Till z-bumbi!

Tack så mycket för ditt svar!

Måste säja att du verkar kunnig inom området

Citat

"Vänta och se, visst är det spännande att se hur kroppen fungerer"

Nej, jag tycker att det är jätte hemskt, har dåligt psyke nu. Men en sak har jag lärt mig iallafall, jag tänker aldrig mer bli övertränad.Kan inte tro att det är sant att man verkligen tappar så mycket, men nu VET jag att det ÄR SANT! Och jag vill komma med goda råd till er som håller på att bli övertränade:VILA!

Till Tommyboy!

Tack så mycket för ditt svar!

Här har vi också en som är duktig inom området!

Nu känner jag mig mycket lugnare. Nu får jag vila och sedan får jag köra hård lågvolym träning.

Föresten måste beröma din hemsida.


Nu känner jag mig mycket lugnare

gladiatorerna1
2002-09-02, 12:07
Detta kommer nu att låta som en typisk nybörjarfråga:rolleyes:
Är det någon kunnig här som kan lägga upp ett bra schema på hur jag kan dela upp muskelgrupperna så att jag kan träna enligt 3-1-3 systemet? Nu är det viktigt att jag inte övertränar någon muskelgrupp.

Mycket tacksam för svar

TommyBoy
2002-09-02, 15:04
...att överträna med ett 3-1-3 system går ganska lätt, däremot kan det vara en god idé att i intervall om låt säga 2 månader lägga in ett sådant system.
Vanligast är att grovt sett dela muskelgrupperna i rygg, ben o bröst:

Dag 1: Rygg, biceps, underarm.

Dag 2: Ben, vader.

Dag 3: Bröst, triceps, axlar.


Det är ett krävande program och setantalet per pass kan bli högt, viktigt är att se över övningsvalet noggrannt och bara inkludera övningar som man vet tar bra samt att köra med hög intensitet.

gladiatorerna1
2002-09-03, 17:54
Till Tommyboy!

Tack så mycket för ditt svar!

Med ditt upplägg hur många dagar/vecka kör man då?

Tror du att jag får tillbaka mina muskler snart?

Vill tilläga att jag har höga mål med träningen.Jag satsar på att kunna tävla i bodybouldning.

clash
2002-09-10, 12:35
Alltså ... behöver du verkligen träna 6 ggr i veckan?

Jag kan ju rakt av säga att med tanke på hur mycket kunnande du verkar ha så borde du knappast vara i ett läge då du måste tok-chocka kroppen för att komma vidare ... träna armar och axlar 3 ggr i veckan? ...Vad tänkte du på? Mer är absolut inte bättre!

Personligen tycker jag att ett bättre alternativ mot att sönder-chocka kroppen med att överträna den är att lägga in lite välbehövlig vila.

Något väldigt grundläggande som du måste ha klart för dig är att musklerna inte växer på gymmet. Dom växer när du vilar - det är då musklerna kan reparera skadorna du åsamkat dom genom träning och bygga upp sig starkare och större.

Vilan är jätteviktig! - Att fuska med vilan sabbar resultaten på samma sätt som att fuska med träningen! (vilket du antagligen märkt nu)

Om jag vore du skulle jag ta ledigt från träningen ett tag och sen gå på ett schema med max 4-5 dagar i veckan!

clash

gladiatorerna1
2002-09-12, 13:20
Till Clach_pb!

Jag vill verkligen träna 6 dagar/vecka men jag måste dra ner lite för att inte överträna.

Faktum är att jag VET mycket väl att det är under vilan man växer och att överträning ger helt motsatta effekter.Men jag tänkte "det händer aldrig mig".Jag tänkte inte överhuvudtaget...

Jag tränar väldigt hårt för att jag verkligen vill tävla.Men mitt problem är mitt dåliga psyke. Ibland kan jag känna så här när jag tränar "det här setet var för dåligt" (även fast jag körde stenhårt) eller "idag körde jag axlar för dåligt" då vill jag ta igen det.Men jag har verkligen lärt mig att man inte ska ta igen några pass då detta kommer att leda till att man tappar musklerna istället.:( :nono:

clash
2002-09-12, 14:11
Jo men det är väl ett ganska sunt sätt att tänak det får en ständigt att vilja förbättra sig.

Det beror ju oxå lite på vad du just nu vill åstadkomma med din träning. Att träna 6 dagar i veckan är knappast optimalt för att bygga massa t ex. men om du satsar på deff fungerar det kanske bättre.