handdator

Visa fullständig version : Äntligen! Nya rekord i undearmsstyrka!


Lövbiffen
2006-01-20, 10:02
!Den här tråden gäller nu min egen underarmsstyrka, så om du inte är intresserad så behöver du inte läsa!

Igår efter ett skönt benpass så blev jag lite sugen på att testa lite underarmstyrka! Och det gick riktigt bra!

Jag började med att sätta rekord i sittande underarmscurl med underarmarna på låren på 65kg*1, Strikt givetvis! Efter denna triumf så testade jag att gå upp till 70kg(en liten drömgräns för mej) och satte även den fläckfritt! :)
Jag kan tillägga att jag för ett år sen knappt kunde träna med bara stången utan att få ont i handlederna!

Jag testade enhandsmark, från golvet med 220 cm stång och lyckades dra 80kg fläckritt!

Dessutom så testade jag att platecurla 10 kilos plattor utan större ansträning, dock av modellen mindre!(två olika sorter, en lite större och en mindre!

Kan även lägga till att jag inte är nått greppfreak! Har problem med RB 160 :em:

Mart|n
2006-01-20, 10:16
Grattis! :)

Du kanske har lite sämre crushingstyrka, och bättre handleds & supportstyrka.

Lövbiffen
2006-01-20, 10:51
Tackar!
Jo det verkar så! Men jag har precis börjat köra grippers mer seriöst och hoppas givetvis att jag kan komma upp i lite styrka där också!

Får man fråga vad du tar i underarmscurl? Du är ju lite av en grepp-gud här på forumet! :)

petersson
2006-01-20, 10:53
Du är stark i underarmscurl! Jag gör kanske en femma på 40kg men kan nästan ta rb210 nu.

Lövbiffen
2006-01-20, 11:00
Ok, jo jag har ju som sagt ganska lätt för underarmscurl av nån anledning! :confused:
Jag har ökat jätte-snabbt i styrka på den övningen!
Det är ju faktist roligt att vara bra på nått som inte är så vanligt på gymmet :)

Jag har faktist en liten rolig historia angående underarmscurlen!
Det va så att en snubbe stod och körde lite halvtaskiga skivstångsroddar på 50kg och jag frågade om jag kunde köra efter! Det fick jag, men efter han slutförde ett set till!
Då han var klar så frågade han ifall han skulle lämna vikterna kvar och jag svarade ja! Sen så tog jag upp stången satte mej ner och gjorde en lätt tvåa
för att sedan sätta dit tio kilo till( till 60kg) och göra en femma!

petersson
2006-01-20, 11:03
Ok, jo jag har ju som sagt ganska lätt för underarmscurl av nån anledning! :confused:
Jag har ökat jätte-snabbt i styrka på den övningen!
Det är ju faktist roligt att vara bra på nått som inte är så vanligt på gymmet :)

Jag har faktist en liten rolig historia angående underarmscurlen!
Det va så att en snubbe stod och körde lite halvtaskiga skivstångsroddar på 50kg och jag frågade om jag kunde köra efter! Det fick jag, men efter han slutförde ett set till!
Då han var klar så frågade han ifall han skulle lämna vikterna kvar och jag svarade ja! Sen så tog jag upp stången satte mej ner och gjorde en lätt tvåa
för att sedan sätta dit tio kilo till( till 60kg) och göra en femma!

härligt :thumbup:

biffsson
2006-01-20, 11:34
Jag är mycket imponerad (avundsjuk) på din underarmsstyrka Lövbiffen. :bow:

Skulle vara intressant att se någon bild på dina underarmar.

polaren
2006-01-20, 11:40
Härligt Lövbiffen! Alltid kul att sätta PB! :)

Jag är mycket imponerad (avundsjuk) på din underarmsstyrka Lövbiffen. :bow:

Skulle vara intressant att se någon bild på dina underarmar.

Offtopic, men kul att se dig här, trodde du va bannad :( Har väntat på dina åsikter i min journal :D

Lövbiffen
2006-01-20, 11:50
Jag är mycket imponerad (avundsjuk) på din underarmsstyrka Lövbiffen. :bow:

Skulle vara intressant att se någon bild på dina underarmar.

Jag har tyvär ingen digitalkamera, men jag kan säga att dom inte mäter mer än kanske 33-34 cm!

Tackar för dom trevliga kommentarerna! :)

GymTT
2006-01-20, 12:21
Kul att höra!
Kör hårt

Mart|n
2006-01-20, 12:35
Tackar!
Jo det verkar så! Men jag har precis börjat köra grippers mer seriöst och hoppas givetvis att jag kan komma upp i lite styrka där också!

Får man fråga vad du tar i underarmscurl? Du är ju lite av en grepp-gud här på forumet! :)

Jag vet inte riktigt vad jag tar, har aldrig riktigt testat handledscurl med skivstång. Jag har en annan sak som jag tränar handleder med där utväxlingen/hävstången tydligen skulle vara 4:1 och där brukar jag reppa på 35kg.


Men nån greppgud är jag nog inte. Men det hade varit coolt att bli en :D

Lövbiffen
2006-01-20, 12:39
Ok, testa att köra lite med stång, det är riktigt roligt! :)

Du är ju riktigt vass på greppet och det är väl det viktigaste om man ja, tävlar i grepp ;)

Undrar om man nån gång kommer klara Coc 3 :sleep:

polaren
2006-01-20, 13:29
Undrar om man nån gång kommer klara Coc 3 :sleep:

Självklart, bara du tränar hårt! :)

Dumleman
2006-01-20, 14:29
Undrar om man nån gång kommer klara Coc 3 :sleep:
Ja det finns ju bara ett sätt hur du kan få svar på den frågan :).

Mart|n
2006-01-20, 17:55
Ok, testa att köra lite med stång, det är riktigt roligt! :)

Du är ju riktigt vass på greppet och det är väl det viktigaste om man ja, tävlar i grepp ;)

Undrar om man nån gång kommer klara Coc 3 :sleep:

Får testa det nån gång :) Men jag tycker inte att jag riktigt har tävlat på "riktigt" än. Men inför kommande LGC XIV så har jag iaf tränat ordentligt.

moue
2006-01-20, 18:21
hur går platecurl till?

Lövbiffen
2006-01-20, 18:35
hur går platecurl till?

Man tar en viktplatta och håller fast den mellan fingrarna och tummen! Det ska vara ungefär som ett pinch-grepp(rätta mej gärna om jag ger en dålig beskrivning)
och sen curlar du upp viktskivan med handleden så att den står rakt ut från handen!

Lövbiffen
2006-01-20, 18:36
Får testa det nån gång :) Men jag tycker inte att jag riktigt har tävlat på "riktigt" än. Men inför kommande LGC XIV så har jag iaf tränat ordentligt.

Hoppas det går bra på tävlingen! :thumbup:

moue
2006-01-20, 18:52
Man tar en viktplatta och håller fast den mellan fingrarna och tummen! Det ska vara ungefär som ett pinch-grepp(rätta mej gärna om jag ger en dålig beskrivning)
och sen curlar du upp viktskivan med handleden så att den står rakt ut från handen!

mot kroppen eller från kroppen?

Lövbiffen
2006-01-20, 18:59
Från kroppen! Du ska liksom ha handen vinklad med handflatan utåt!
Du kan lägga armen på benet eller mot en bänk, men du kan även hålla armen utåt i 90 grader och utföra curlen!