handdator

Visa fullständig version : Minnesotastarvation-study


vega
2006-01-19, 22:36
Led tidigare av en ätstörning och vid ett besök hos en dietist nämnde hon denna studie, tyckte att det kunde vara trevlig läsning såhär i deff-tider ;)
Vad anser ni om resultatet?
http://jaoii.lunarpages.com/minn.html
Jag känner igen mig på hur min kropp reagerade och undrar om ni har liknande erfarenheter? Många skär ju ner rätt rejält på kalorierna under lång tid vid deff...

Lizard
2006-01-19, 23:09
Minnesotastudien är ju Den Stora Svältstudien som, till skillnad från andra svältstudier, faktiskt genomförts från start till mål och inte bara postumt konstaterar läget, något som är vanligare vid t ex svältkatastrofstudier.

Sammanfattningsvis visar den på att kroppen inte gillar att svälta extremt och resultatet tar sig allvarliga uttryck både kroppsligt och själsligt. Visst låter många av fallen som saxade ur våra anorexiajournaler där vi ibland får för oss att patienten är tokig från början fast studien pekar på möjligheten att det kan vara precis tvärt om.

Historiskt saknas en konsekvent framgånsrik diet, Minnesotasvält eller GI inräknat, utan framgångsrika viktreduceringar över mycket lång tid tycks ha mer av livstilsval över sig än födoämnesval, något de som sålt sina aktier och flyttat ut till naturfolken på Nya Guinea kan intyga.

Sen vill jag höja ett faderligt finger till alla er som bara ska "deffa lite".
Det är som nätpoker och sprit, du börjar så smått och sen utkristalliserar sig ett litet antal som blir spelberoende, alkoholister och - får ätstörningar. Urvalsunderlaget, alltså själva basen, ökar med antalet användare. Bättre att bestämma vem du är och hur du vill leva från och med nu.

Don't just get a life - get a good life.


Lizard