handdator

Visa fullständig version : Försämras mat i kylskåpet?


LuThe
2006-01-19, 20:59
Hej har komit på att det är för jobbigt och tar för lång tid att laga ris, kyckling och allt dedär innan man ska äta..

Så jag har tänkt att laga mat, väga det och sedan placera allt i olika matlådor som jag bara kan plocka fram och värma när jag kommer hem. Min fråga är då;

Försvinner det ämnen eller blir maten mindre "bra" (rent näringsmässigt) om den förvaras i kylskåp ett par dagar?

GPa
2006-01-19, 22:10
Det svarar nog grub på snart, men annars kan du ju frysa in maten när den är "färsk" så håller den ännu längre än va den gör i kylskåpet.

LuThe
2006-01-19, 22:42
jo ja hoppas grub kmr *rolleyes* jag kmr spara maten i kylskåpet max 3 dygn så den hinner ju inte bli sämre på de sättet...

frågan va lite mer om de e några viktiga ämnen som "löses upp" eller ngt ... man har ju hört mkt så varför inte? :D

Ola Wallengren
2006-01-20, 10:18
Mängden av de energigivande näringsämenea minskar inte men vissa vitaminer och fetter kan förstöras något vid långvarig förvaring i kylskåp, speciellt om luft finns tillgängligt. Men jag skulle inte tro att 3 dagar i kylskåp har någon större betydelse. Det är ju bättre att du lagar bra mat som du har i kylskåpet och värmer upp än att välja fel snabbmat för att du inte orkar laga mat varje dag.

Ett större problem kan vara om du inte har så bra hygien i köket så att maten blir skämd när den står i kylen, men återigen, 3 dagar är inte så mycket i de flesta fall vad det gäller tillagad mat.

se även här på slv

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____9038.aspx

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____9491.aspx

Pellefant
2006-01-20, 13:57
Jag tycker att just ris blir dåligt redan efter ett dygn i matlåda i kylen, smakar annorludna på nått sätt. Håller någon med?

Bättre att frysa in det kanske och ta fram det samma morgon som du ska äta det.

LuThe
2006-01-20, 14:15
Jag tycker att just ris blir dåligt redan efter ett dygn i matlåda i kylen, smakar annorludna på nått sätt. Håller någon med?

Bättre att frysa in det kanske och ta fram det samma morgon som du ska äta det.

ja det smakar annorlunda men det är ju samma med all typ av potatis.. men ja bryr mig inte så mkt om smaken, nån mysig sås kan man ju göra med hjälp av kvarg så man får bättre smak på maten...

Men om man har maten i en plastpåse i kylskåpet under 3 dagar så är det lugnt?

Samboy
2006-01-21, 20:59
Hej har komit på att det är för jobbigt och tar för lång tid att laga ris, kyckling och allt dedär innan man ska äta..

Så jag har tänkt att laga mat, väga det och sedan placera allt i olika matlådor som jag bara kan plocka fram och värma när jag kommer hem. Min fråga är då;

Försvinner det ämnen eller blir maten mindre "bra" (rent näringsmässigt) om den förvaras i kylskåp ett par dagar?

klart den försämmras..men den är ju inte precis giftig efter 1 dag :) har hänt att morsan storlagat mat och vi brukar kunna äta det typ 2-3 dagar efter...om det finns något kvar av nånting. så länge du har bra temperatur i kylen så är det ju bra! om du vill hålla det lite längre kanske det går att frysa det! men som sagt nylagad mat är alltid fräshast och goast! samma sak om du köper en nybakad pizza o käkar o spara en bit i kylskåpet och sedan värmer upp det så smakar det skit!