handdator

Visa fullständig version : Elever i chock efter rollspel


Yankeee
2006-01-19, 20:20
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=514393&previousRenderType=6

Vad tänkte de egentligen? :laugh:

Ryska_raketen
2006-01-19, 20:21
mja

Fartman
2006-01-19, 20:23
tja, det lät inte så smart :D

internethjälten
2006-01-19, 20:23
hahahahahahaha, stockholmare ! :thumbup:

Keit
2006-01-19, 20:25
aah, jag som trodde dom rollspelade såna där troll å shit.

JJ
2006-01-19, 20:27
Va fan, och dit ska man flytta :laugh:

Frippe_L
2006-01-19, 20:28
Lika smart som att ringa andras föräldrar och säga att deras barn dött i en trafikolycka.
Korkat *screwy*

Pingu
2006-01-19, 20:31
Vilka förbannade idioter

m0gh
2006-01-19, 20:35
Haha tyckte de skulle vara ypperligt om de vore ett skämt.. om de var en seriös tanke var de ganska genialt oxå :bow:

Själv skulle jag skratta ihjäl mig ifall jag såg deras panikslagna ansiken, men min humor är lite weird oxå :D

emmzan
2006-01-19, 20:45
Tror fan inte dom tänkte alls.

m0gh
2006-01-19, 20:46
Tror fan inte dom tänkte alls.

Att göra de mot sjätteklassare kanske är lite väl tufft.. men mot snubbarna i högstadiet så var de ju ganska roligt :D?

emmzan
2006-01-19, 20:50
Att göra de mot sjätteklassare kanske är lite väl tufft.. men mot snubbarna i högstadiet så var de ju ganska roligt :D?

Man vet ju inte vad eleverna har för bakgrund eller hur dom mår i efterhand. "Dom fick prata av sig" enligt artikeln. Med vem? Med rektorn? Fanns någon psykolog?

Cilia
2006-01-19, 20:50
hahahahahahaha, stockholmare ! :thumbup:ppffttt, värmdöbor!!
stor skillnad






Va fan, och dit ska man flytta :laugh:
Told you! *L*

Yankeee
2006-01-19, 20:51
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11585429.asp :thumbup:

Pellefant
2006-01-19, 20:56
De kan inte klaga på att det inte var en realistisk övning iallafall. :devil:

ugglan
2006-01-19, 21:29
Vaffan, dom är ju stora tuffa högstadieelever. Ungarna i den åldern här i Solna-gettot knarkar, super, knullar och slåss. Lite skoj borde dom tåla va!

muddler
2006-01-19, 22:15
Va fan, och dit ska man flytta :laugh:

fint då blir vi grannar! :thumbup: gick även på hemmestaskolan i högstadiet och se så frisk jag blev! :D

Metal_boy_
2006-01-19, 22:18
Vilka jävla säktmedlemmar..

JJ
2006-01-19, 22:20
fint då blir vi grannar! :thumbup: gick även på hemmestaskolan i högstadiet och se så frisk jag blev! :D

Då får komma över på en whisky sen :thumbup:

skaparn
2006-01-19, 22:28
Oj! var min första reaktion.

Det kanske inte var så genomtänkt.

Fagen
2006-01-19, 22:34
Oj! var min första reaktion.

Det kanske inte var så genomtänkt.

Fast å andra sidan kanske det är bra att det blev "verkligt", att inte allt som handlar om barn och ungdomar lindas i i bomull. Törs nästan garantera att dessa ungdomar är "bättre förberedda" om det verkligen skulle hända något nu.

Ja, där stack jag kanske ut hakan lite mer än vad jag egentligen kan stå för, men om inte annat så säger väl detta något om hur vi hela tiden försöker skydda våra stackarns barn från allt som kan vara/verka skadligt. (curlingsyndromet)

skaparn
2006-01-19, 22:41
Ja, där stack jag kanske ut hakan lite mer än vad jag egentligen kan stå för, men om inte annat så säger väl detta något om hur vi hela tiden försöker skydda våra stackarns barn från allt som kan vara/verka skadligt. (curlingsyndromet)

Det är förstås inte bra att skapa en falsk trygghet, men att därifrån gå till ren chockterapi är lite magstarkt. Curling är en tråkig sport.

Fagen
2006-01-19, 22:47
Det är förstås inte bra att skapa en falsk trygghet, men att därifrån gå till ren chockterapi är lite magstarkt. Curling är en tråkig sport.

Jo, visst var det säkert en gräns som passerades här. De goda intentionerna kantar som sagt ofta vägen till ...

Beträffande din sista mening så lär du själv märka hur beskt den kommer att smaka när den kommer upp i halsen på dig, då du exhalterat ligger i fosterställning och knappt vågar titta när lag Annette Norberg i sista stenen tar hem Sveriges enda guld i kommande os...

mini
2006-01-19, 22:48
Ja, där stack jag kanske ut hakan lite mer än vad jag egentligen kan stå för, men om inte annat så säger väl detta något om hur vi hela tiden försöker skydda våra stackarns barn från allt som kan vara/verka skadligt. (curlingsyndromet)
Är det curlingsyndrom att undvika att lura barn att deras föräldrar har dött i en terrorattack?

Fagen
2006-01-19, 23:01
Är det curlingsyndrom att undvika att lura barn att deras föräldrar har dött i en terrorattack?

Ja, det är precis det jag menar. Tycker att de skulle ha visat fejkade bilder på föräldrarna också...

Nej, naturligtvis inte. Det jag försökte mena på var att syftet med en dylik övning blir väldigt svårt att uppnå om det inte är realistiskt. (Ungeför som de brandövningar man hade under högstadiet, där vissa lärare lugnt satt kvar och åt upp lunchen innan de lämnade skolan.)
Men nej, jag tycker inte att det är skolan uppgift att utsätta eleverna för chockartade upplevelser. Ville mest poängterara det svåra med uppgiften denna skola tagit på sig.

Sorry om jag verkade provokativ eller otydlig.

Antn
2006-01-19, 23:34
hahaha "Det kan till exempel handla om franska revolutionen, och få eleverna att komma in i tänkesättet." :laugh:

Den som är så aktuell. Tack gode att dom inte tog franska revolutionen som exempel iaf, vem vet vad barnen gjort då? ;)

Batman
2006-01-19, 23:55
Fast å andra sidan kanske det är bra att det blev "verkligt", att inte allt som handlar om barn och ungdomar lindas i i bomull. Törs nästan garantera att dessa ungdomar är "bättre förberedda" om det verkligen skulle hända något nu.

Ja, där stack jag kanske ut hakan lite mer än vad jag egentligen kan stå för, men om inte annat så säger väl detta något om hur vi hela tiden försöker skydda våra stackarns barn från allt som kan vara/verka skadligt. (curlingsyndromet)

Japp håller med om det.
Dagens ungar är så insnöade i falsk trygghet så det är löjligt.

Lite brutalt att dra en sådan sak för så små ungar dock.


För någon månad sedan ringde jag en polare till jobbet, det lät ungifär såhär.

-Hallu
-Tjenix, läget
-jo det är fint
- gutt, jobbar du eller ?
-ja
-ah ok, föresten din morsa är död
-VAAAAAAAAAAA!

Han blev rätt shockad men jag trodde inte han skulle ta det allvarligt alls med tanke på att jag småpratade först.

Ska ringa och säga att hans oönskade brud är på smällen igen nån dag.

mini
2006-01-20, 00:00
Dagens ungar är så insnöade i falsk trygghet så det är löjligt.

Vad är falskt med den? Och hur vet du hur trygga barnen idag känner sig?

Pingu
2006-01-20, 00:22
Skulle säga att dagens barn känner sig ganska otrygga

High1ander
2006-01-20, 00:34
Vad är falskt med den? Och hur vet du hur trygga barnen idag känner sig?
Dom känner ju inte till mytologin om knäckehäxan...

mini
2006-01-20, 00:50
Dom känner ju inte till mytologin om knäckehäxan...
Nä, det är sant. Be afraid, be very afraid säger jag bara.

Fagen
2006-01-20, 01:14
Pini och Mingu, om det är okej för trådskaparen, kan vi kapa denna tråden lite och tala om huruvida vi idag har ett samhälle där vi överbeskyddar "våra" barn, eller inte. Kan vara intressant. Antingen då utifrån a) ett jämförande perspektiv med andra länder/kulturer, b) utifrån samhällsförändringar i Sverige, detta för att ha nåogon form av referens i diskussionen. Eller utifrån trådens innehåll, dvs hur väl "förberedda" vi svenskar (och barnen i synnerhet) är på eventuella situationer som skiljer sig från det leverne vi lever i idag.

muddler
2006-01-20, 01:49
Då får komma över på en whisky sen :thumbup:

gött! :hbang:

Yankeee
2006-01-20, 05:39
Pini och Mingu, om det är okej för trådskaparen, kan vi kapa denna tråden lite

Självklart, såna här trådar är till för att spåra ur i en debatt om ett närliggande ämne :)

snelhest
2006-01-20, 09:04
rätt åt dem de larviga skitungarna. Hur fan kan man gå på nått sånt HAHAHA

Nitrometan
2006-01-20, 09:09
Dom känner ju inte till mytologin om knäckehäxan...
Dieselmannen då? Känner de till dieselmannen?

Metal_boy_
2006-01-20, 09:20
rätt åt dem de larviga skitungarna. Hur fan kan man gå på nått sånt HAHAHA


Hej bullen jag har ett problem. Flickorna vill inte ligga med mig, dom säger att jag har hestnylle.

Nitrometan
2006-01-20, 09:33
Myten om dieselmannen:

De flesta av er har nog stött på honom på ett eller annat sätt.
Detta är dieselmannens tillvägagångssätt:
Efter att du lagt dig efter en normalt blöt kväll på stan och du inte anar någon fara,
kommer han smygande...Han har som vanligt med sig det han behöver och det som blivit hans
varumärke;en hammare, småpengar och en halv liter diesel.

Först tar han dina kläder som du så prydligt vikt ihop och slänger dem runt omkring i lägenheten. Därefter stänger han fönstret och tar på dig skorna igen.
Så tar han alla dina sedlar och byter ut dem mot lite småpengar.

Sedan slår han dig i huvudet med en hammare och häller ner en halv liter diesel i din hals.

Har du mot förmodan inte kommit hem själv på kvällen utan har med dig en helt obekant person av det motsatta könet,byter han ut denne mot ett mindre praktfullt exemplar
och får denne att tala en mindre begriplig och ganska ful dialekt på morgonen.

Ryktet säger också att han ibland planterar hår på din tunga, spyr på dina kläder och
delar ut ditt telefonnummer till alla möjliga otäckingar på gatan,
men detta är för tillfället obekräftade rykten...

skaparn
2006-01-20, 09:43
b) utifrån samhällsförändringar i Sverige, detta för att ha nåogon form av referens i diskussionen.

För det första är jag inte tillräckligt gammal för att kunna med säkerhet säga hur skyddade barn var på 70-talet. Ej heller har jag egna barn, så hur mycket det idag förekommer en världsfrånvänd uppfostran vet jag heller inget om.

Men det har aldrig hindrat mig från vild spekulation.

Tror inte det kan skönjas en trend som går mot mer beskyddande, om det finns en trend så går den snarare åt motsatt håll. När jag hört mina föräldrar berätta om hur det var att växa upp under pågående Dackefejd så är det tydligt hur världen har krympt. Visst nådde dem bilder från andra världskriget och svältande barn i Afrika (det hette bara Afrika på den tiden) men mängden intryck från oroshärdar är betydligt större idag än den någonsin varit.
Vart leder oss detta?
Med all sannolikhet är det inte bra för barn att i tidig ålder konfronteras med alla världens problem utan någon sorts filtrering från föräldrar. Det finns ingen anledning att visa barnen amerikanska FN-soldater som släpas efter en bil, nyhetssändningar ska föräldrar se tillsammans med barnen och det skulle vara klädsamt om de mest makabra bilderna sparades till sena nyhetssändningar på redaktionernas eget initiativ.

Utopi, ja. Vem har tid att sitta med barnen stup i kvarten och bevaka deras nyhetsfrosseri? Sen har jag stött på en hel del föräldrar som verkar ganska världsfrånvända själva, att kräva av dem att de skulle kunna förmedla en nyanserad bild till sina barn kanske inte går. Då blir det som vanligt att röster höjs för att ska vara skolans plikt och i desperation så kommer en del snedsteg såsom det rollspel tråden inleddes med.

Abstract: Det var inte bättre förr, men något lättare

Nyckelord: Förr, nu, spekulation

mr ruhl
2006-01-20, 09:51
jävla idioter, hade mitt barn varit med där hade nog jag oxå polisanmält händelsen..kul om ens barn ringer och gråter och tror att man dött bara för att nåt pucko lurat i dom det :whipped: och vad har händelsen att göra med att svenska barn är överbeskyddade?? tror inte att det gjort nån skillnad om dom körde samma rollspel i nåt annat land, barnen hade nog inte uppskattat det i varesig i somalien eller danmark el sverige..

Nitrometan
2006-01-20, 11:16
Halloj!

Tänkte på de här banden från Bin Laden, är inte det nåt slags rollspel och övning i katastrofberedskap?

Kolla på reaktionerna i USA?

mini
2006-01-20, 11:31
Fagen: jag tänker inte diskutera hur "vi" uppfostrar "våra" barn ur ett jämförande historiskt eller kulturellt perspektiv. Jag har inga barn. Jag jobbar inte med barn. Jag umgås inte med barn. Jag forskar inte om barn. Det enda jag kan göra är att gissa. Frågan är hur intressant det är att diskutera då?

Metal_boy_
2006-01-20, 11:33
Fagen: jag tänker inte diskutera hur "vi" uppfostrar "våra" barn ur ett jämförande historiskt eller kulturellt perspektiv. Jag har inga barn. Jag jobbar inte med barn. Jag umgås inte med barn. Jag forskar inte om barn. Det enda jag kan göra är att gissa. Frågan är hur intressant det är att diskutera då?


Frågan är, gör du barn?

High1ander
2006-01-20, 11:43
Fagen: jag tänker inte diskutera hur "vi" uppfostrar "våra" barn ur ett jämförande historiskt eller kulturellt perspektiv. Jag har inga barn. Jag jobbar inte med barn. Jag umgås inte med barn. Jag forskar inte om barn. Det enda jag kan göra är att gissa. Frågan är hur intressant det är att diskutera då?
Bli medlem i mansklubben nu, det ända män gör är att gissa och vara experter på saker de inte har en aning om (jag är inget undantag).

Personligen så vettefan, vad ska man säga till barn om terrorism, Sverige är inte i nuläget ett land med risk egentligen att råka ut för nått.

Sen hur säger man det till barn och hur ofta "Per, det finns folk med skägg från mellanöstern som vill skrika Allah Akhbar, och spränga sig själv och döda massa oskyldiga, så tänk på det nu när du går till skolan".

Tror nog det duger som det är.

Fartman
2006-01-20, 11:55
Myten om dieselmannen:

De flesta av er har nog stött på honom på ett eller annat sätt.
Detta är dieselmannens tillvägagångssätt:
Efter att du lagt dig efter en normalt blöt kväll på stan och du inte anar någon fara,
kommer han smygande...Han har som vanligt med sig det han behöver och det som blivit hans
varumärke;en hammare, småpengar och en halv liter diesel.

Först tar han dina kläder som du så prydligt vikt ihop och slänger dem runt omkring i lägenheten. Därefter stänger han fönstret och tar på dig skorna igen.
Så tar han alla dina sedlar och byter ut dem mot lite småpengar.

Sedan slår han dig i huvudet med en hammare och häller ner en halv liter diesel i din hals.

Har du mot förmodan inte kommit hem själv på kvällen utan har med dig en helt obekant person av det motsatta könet,byter han ut denne mot ett mindre praktfullt exemplar
och får denne att tala en mindre begriplig och ganska ful dialekt på morgonen.

Ryktet säger också att han ibland planterar hår på din tunga, spyr på dina kläder och
delar ut ditt telefonnummer till alla möjliga otäckingar på gatan,
men detta är för tillfället obekräftade rykten...

Nä, den där jäveln! Han har jag garanterat råkat ut för! Visste bara inte vad han hette förrens nu.. *grr27*

skaparn
2006-01-20, 13:05
Fagen: jag tänker inte diskutera hur "vi" uppfostrar "våra" barn ur ett jämförande historiskt eller kulturellt perspektiv. Jag har inga barn. Jag jobbar inte med barn. Jag umgås inte med barn. Jag forskar inte om barn. Det enda jag kan göra är att gissa. Frågan är hur intressant det är att diskutera då?

I brist på egen expertis kan vi ju fråga Yankeee - kolos egna supernanny

http://www.geocities.com/TelevisionCity/7365/Pictures/Fran/04.jpg

hangatyr
2006-01-20, 13:37
hehe.
påminner om den här radiouppläsningen av världarnas krig som gjordes ngn gång på 30talet.

HellCat
2006-01-20, 13:45
fint då blir vi grannar! :thumbup: gick även på hemmestaskolan i högstadiet och se så frisk jag blev! :D


håller med, gick oxå där o helt frisk blev man. Rätt skoj när skolan stängdes då o då för att 9:orna slängde in rökgranater o fösökte sätta eld på skolan stup i kvarten. Rånade lärarna osv...

mini
2006-01-20, 13:48
håller med, gick oxå där o helt frisk blev man. Rätt skoj när skolan stängdes då o då för att 9:orna slängde in rökgranater o fösökte sätta eld på skolan stup i kvarten. Rånade lärarna osv...
Värmdö, vilket stenhårt ghetto...

muddler
2006-01-20, 15:32
Värmdö, vilket stenhårt ghetto...

du anar inte ;)

Bäckarn
2006-01-21, 14:21
i was there.. jobbar mittemot skolan på d nya bygget där , hela parkeringen blev full av minst sagt oroliga elever..