handdator

Visa fullständig version : Helgad vare bostadsmarknaden och kapitalismen


JJ
2006-01-19, 18:34
som idag gett mig 625' i vinst. Fan vad skönt, jag förstår att ni är glada för min skull :D

Nismo
2006-01-19, 18:43
2/3 skattepliktigt?

Jay-Z
2006-01-19, 18:44
Grattis ffs! :thumbup:

Arnesson
2006-01-19, 18:44
Hehe, bara att lyfta på hatten :D

Bara flytta till hyreslägenhet och köpa sportbil :D

Fettecke
2006-01-19, 18:46
som idag gett mig 625' i vinst. Fan vad skönt, jag förstår att ni är glada för min skull :D

Ditt as... berätta för oss dödliga hur man gör ?!

mangs
2006-01-19, 18:54
Köper hu och eller lägenhet som man sedan säljer vid rätt tillfälle.


Grattis JJ, Var skall ni flytta nu?

JJ
2006-01-19, 19:01
Nytt hus på Värmdö med havsutsikt och båtplats, så jag blir ju tvungen att köpa en båt. Och en platt tv. Och så blir det gym i källaren :)
Fettecke, man bor i bostadsrätt i sthlm i några år, sen säljer man. Det här är min andra lyckade försäljning, men nu blir det hus. Orkar inte flytta mer.

JJ
2006-01-19, 19:01
2/3 skattepliktigt?

Ja, men man får skjuta upp skatten om man köper ett dyrare boende. Vi kommer betala lite skatt nu dock, varför orkar jag inte gå in på.

mangs
2006-01-19, 19:02
ok, det låter ju riktigt skönt. Lycka till med huset! :thumbup:

JJ
2006-01-19, 19:03
ok, det låter ju riktigt skönt. Lycka till med huset! :thumbup:

Tackar, hur går det för er då?

Cilia
2006-01-19, 19:06
Grattis till vinsten och en bra försäljning.
Kan inte säga att jag är avis på att bo i hus på Värmdö men vi har alla olika preferenser hur vi vill bo *s*

Gurk-Burk
2006-01-19, 19:06
Stort grattis, hoppas du kommer trivas i ditt nya hus!

mangs
2006-01-19, 19:07
Ja du, det har varit mycket fram och tillbaka med den förra ägaren och nu har vi det senaste halvåret hållit på med advokat och stämningar mm. pga de problem som vi upptäckt. Bla feldragen el, fel på poolen, saknade bygglov mm Inte speciellt kul men förhoppningsvis kommer allt att lösa sig. Huset är annars fint och vi trivs bra så det blir nog bra till slut. :)

JJ
2006-01-19, 19:08
Grattis till vinsten och en bra försäljning.
Kan inte säga att jag är avis på att bo i hus på Värmdö men vi har alla olika preferenser hur vi vill bo *s*

Jag hade inte tänkt bo där först, men det är riktigt fint och det tar 15-20 minuter till mitt älskade söder så det blir nog bra.

Yankeee
2006-01-19, 19:08
Jag hade inte tänkt bo där först, men det är riktigt fint och det tar 15-20 minuter till mitt älskade söder så det blir nog bra.

Mao frugan bestämde :D


Grattis :thumbup:

JJ
2006-01-19, 19:10
Mao frugan bestämde :D


Grattis :thumbup:

Haha, nä, hon ville först bo kvar i stan ett par år. Men jag smygletade lite hus i Nacka, sen såg vi det här och då var det kört.

skaparn
2006-01-19, 19:33
Kan inte annat än instämma i rubruken. Lustigt att det några minuter innan du skapade tråden knackade en herre från Hyresgästföreningen på dörren. Han undrade om jag inte visste att de fanns eftersom jag inte var medlem. Det blev en ganska intressant diskussion då han visade sig vara betydligt mer nyanserad än deras officiella retorik ger sken av. Men vi enades till slut om att vara oense efter jag orerat över vikten av att ingen konsumtionvara ska av samhället premieras över någon annan.

Ehh, just ja, denna tråd handlade inte om mig.
Grattis till affären! Vill inte EU förändra systemet som ger möjlighet att skjuta upp skatten förresten?

Cilia
2006-01-19, 19:58
Vill inte EU förändra systemet som ger möjlighet att skjuta upp skatten förresten?
nej det vill dom inte men utgångspunkten är att det ska vara en fri marknad och att det då ska gälla samma regler oavsett vilket land affären görs i.
om vi ska ha kvar skattesystemet avseende uppskjutande av skatt bör det gälla alla husförsäljningar oavsett vilket land den görs i. Det är där problemet kommer in. Hur ska man ha koll på husförsäljningar i andra länder och med andra system?

skaparn
2006-01-19, 20:13
nej det vill dom inte men utgångspunkten är att det ska vara en fri marknad och att det då ska gälla samma regler oavsett vilket land affären görs i.
om vi ska ha kvar skattesystemet avseende uppskjutande av skatt bör det gälla alla husförsäljningar oavsett vilket land den görs i. Det är där problemet kommer in. Hur ska man ha koll på husförsäljningar i andra länder och med andra system?

Vad menar du med "nej"?

SR (http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/tema/artikel.asp?ProgramID=1630&Nyheter=&artikel=756379)

Dumleman
2006-01-19, 20:15
Money, money, money
Must be funny
In the rich man's world
Money, money, money
Always sunny
In the rich man's world
Aha-ahaaa
All the things I could do
If I had a little money
It's a rich man's world
:D.

Cilia
2006-01-19, 20:36
Vad menar du med "nej"?

SR (http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/tema/artikel.asp?ProgramID=1630&Nyheter=&artikel=756379)
jag har uppfattat det så att vi kan ha kvar systemet förutsatt att det gäller samma oavsett land där försäljningen sker

christian
2006-01-19, 20:46
jag har uppfattat det så att vi kan ha kvar systemet förutsatt att det gäller samma oavsett land där försäljningen sker

Du har rätt.


EU-kommissionen kräver att Sverige luckrar upp skattereglerna kring reavinster på bostäder. Svenskarna ska kunna skjuta upp sin reavinstskatt även när de köper bostäder utomlands, något som är förbjudet i dag.


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=330821
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=330479