handdator

Visa fullständig version : Högskoleprovet


Sheogorath
2006-01-19, 16:17
Hej,

Som vissa kanske har noterat så planerar jag att bli läkare, men har inte riktigt rätt betygssnitt från gymnasiet. Eftersom Komvux bitchar tänkte jag också försöka mig på Högskoleprovet. Jag har beställt något snordyrt övningskompendium som säkert kan hjälpa.

Nu till frågorna. Någon som har någon uppfattning om hur många som skriver 2,0 på sitt första försök? Hur mycket hjälper det att plugga? Tips i övrigt mottages gärna.

Thanks,

/Sheo

Fatalist
2006-01-19, 16:22
Fan, jag provade att skriva ett gammalt prov online, ska se om jag hittar URL'en! Säg gärna till om du redan har den, för jag är inte säker på om jag hittar den :D

Jag fick runt hälften rätt på ORD, lite sämre på resten. Inget höjdarresultat, men sen stressade jag mig igenom innan käket var klart.

GymTT
2006-01-19, 16:39
Hm vet inte om jag kan hjälpa dig med svar, men jag kan berätta om min polare (87a) som jag är impad av, han skrev första gången, fick 1.9, andra gången fick han 2.0. OBS detta är ingen pluggis typ, ute och festar och krökar varje helg, aja vissa föds med det i sig antar jag..

Gurk-Burk
2006-01-19, 16:48
Vet inte hur många som får 2.0 första gången, men det var 334 st som fick det i höstas, dvs 1% av alla som skrev. Jag tycker att det hjälper lite att plugga, om du pluggar med t.ex. ett snordyrt övningskompendium. Då får du lite bättre koll på hur det är upplagt.
Annars kan du ju alltid satsa på att jobba i 5 år också så får du 0.5 poäng extra på högskoleprovet.
Alla har ju svårt för olika grejer på provet men jag själv tycker att den svenska läsförståelsen är jävligast, stressig och svår...

Backe
2006-01-19, 16:49
www.2komma0.se

Sidan kostar visserligen pengar (500 kr?) men jag har provat den en gång och jag höjde mitt resultat utan att lägga ner många timmar. Det räckte för att jag skulle komma in på det jag ville. Man lär sig kanske inte "ny kunskap" men man får rutin, tips och teorier om hur frågorna ser ut och hur man lättast tar sig an dem...

De har någon sorts pengarna tillbaka garanti om man inte höjer sitt resultat jämfört med tidigare prov (om man gjort något).

Fartman
2006-01-19, 16:52
Det sättet du lättast lär höja ditt snitt på är nog om du ser till att plugga/lära sig en massa jävla ord.

Jman
2006-01-19, 17:16
Det mesta var enkelt speciellt mattedelen. Och jag har alltid trott jag varit på bra på svenska, men det var där jag förlorade mest poäng. Fick väl in en 3/4 av alla ord.

z_bumbi
2006-01-19, 18:16
Att göra övningsprov innan gör att man redan första gången man skriver det kan få ut höjningen som de flesta gör andra gången de skriver. Skriv många övningsprov.
Sen är det lite av ett lotteri då det vissa år kan finnas ord med som man känner igen medan det andra ord kan vara ord som man inte känner igen och inte ens kan gissa vad de betyder. Detta kan man inte påverka så det blir som det blir.

Det sätt jag enklast skulle kunna förbättra mitt eget resultat är att utnyttja all tid på proven men det problemet har nog inte alla.

Angel
2006-01-19, 18:41
jag gjorde det på kul och ja fick iallfall högre än medel. *jippi*

emmzan
2006-01-19, 18:46
lite OT. Jag skrev 1.4 första gången och 1.5 andra gången utan att öva på några prov. Jag läste upp mattebetyg mellan men det hjälpte inte mycket på mattedelen. Tror jag skulle få öva extremt mycket på gamla prov och då på mattefrågorna för att öka upp något speciellt. Min hjärna vill inte samarbeta med den typen av mattetal. Att jag har MVG i matte A-D hjälper fan inte skvatt av någon anledning. Surt men sant.

Så jag tog den långa vägen och läste upp betyg istället.


FÖrutom att köpa övningsmaterial finns ju också särskilda kurser man kan gå för att skriva högt resultat, har en bekant som skrev 2.0 efter en sån kurs.

mequm
2006-01-19, 18:48
Om du inte får 2.0 på högskoleprovet eller har 20.0 i betyg, skulle jag söka efter en plats i danmark. Antagningen låg ngt högre än 19.0 på ett universitet (kommer ej ihåg namnet). Dock var hela utbildningen på danska :)

emmzan
2006-01-19, 18:48
Finns väl vissa universitet där läkarutbildningen även har antagningsprov i Sverige?

Angel
2006-01-19, 18:49
Lite fakta till dig:


För tillträde till läkarutbildningen krävs, utöver grundläggande behörighet, följande särskilda behörighet:

Matematik D el etapp 4 el 3 åk NT
Fysik B el etapp 4 el 3 åk NT
Kemi B el etapp 3 el 3 åk N el 2 åk T el 1 åk TeKe
Biologi B el etapp 2 el 2 åk N
(För kurser/ämnen från gymnasieskolan är kraven lägst betyget Godkänd eller 3 i varje kurs/ämne.)

Urval
67% av platserna till gruppen med betyg, 33% av platserna till gruppen med högskoleprov.





Det sket sig ju för mig DIREKT är ja såg matte D, ja har bara läst A-kursen...måste man alltså läsa B,C och D också....hujja, de lät svårt.

emmzan
2006-01-19, 18:50
Angel> tror inte mattekurserna är så farliga om man jämför med det man läser under läkarutbildningen. *spy*

Dumleman
2006-01-19, 18:56
Angel> tror inte mattekurserna är så farliga om man jämför med det man läser under läkarutbildningen. *spy*
Word, även om betygssnittet skulle sjunka så skulle det bara leda till att fler hoppar av läkarutbildningen.

emmzan
2006-01-19, 18:59
Word, även om betygssnittet skulle sjunka så skulle det bara leda till att fler hoppar av läkarutbildningen.

På veterinärutbildningen hade man antagningprov under 3 eller 4 år (osäker här). I min årskull har det varit många avhopp medan i kullen före och kullen efter är det mycket få avhopp (jämfört med tidigare kullar med bara betygsantagning)

Proven gick ut på att man skulle ha minst 1.3 i högskoleprov, fick sedan göra skriftligt prov och därefter en muntlig intervju. 300 till skriftliga, 100 till intervjun och kanske 50-55 antagna. Här har jag inte exakta siffror.

Utvärdering pågår. Dock är det ju ändå ett steg i rätt riktning att ge fler människor chansen. Man behöver inte ha toppbetyg i allting för att bli en bra veterinär.

Dumleman
2006-01-19, 19:14
På veterinärutbildningen hade man antagningprov under 3 eller 4 år (osäker här). I min årskull har det varit många avhopp medan i kullen före och kullen efter är det mycket få avhopp (jämfört med tidigare kullar med bara betygsantagning)

Proven gick ut på att man skulle ha minst 1.3 i högskoleprov, fick sedan göra skriftligt prov och därefter en muntlig intervju. 300 till skriftliga, 100 till intervjun och kanske 50-55 antagna. Här har jag inte exakta siffror.

Utvärdering pågår. Dock är det ju ändå ett steg i rätt riktning att ge fler människor chansen. Man behöver inte ha toppbetyg i allting för att bli en bra veterinär.
Ok så antalet avhopp ökade alltså efter att de hade slopat intagningsprovet till förmån för lottning?
Lägre betygssnitt borde leda till fler avhoppare. Många som bara har slöat igenom gymnasiet kommer att söka och sedan börja försöka slöa även där och när de märker att de inte kan slöa som de är vana så hoppar de av.

emmzan
2006-01-19, 19:19
Ok så antalet avhopp ökade alltså efter att de hade slopat intagningsprovet till förmån för lottning?
Lägre betygssnitt borde leda till fler avhoppare. Många som bara har slöat igenom gymnasiet kommer att söka och sedan börja försöka slöa även där och när de märker att de inte kan slöa som de är vana så hoppar de av.

Det har varierat mycket mellan kullarna och som jag skrev - man håller på att utvärdera genomgående just nu för att kunna uttala sig om avhoppningsfrekvensen.

Dock tycker jag inte att man kan generalisera och säga att bara för att man inte har 20.0 i betyg, att man slöat sig igenom gymnasiet och då skulle klara utbildningen sämre. Man kan ju skriva 2.0 på högskoleprovet och komma in på utbildningen utan att behöva vara speciellt bra på att plugga. Veterinärutbildningen handlar iaf mycket om att vara bra på att plugga in stora faktamängder och har man inget bra system för det blir det tyngre.

z_bumbi
2006-01-19, 19:27
Man kan ju skriva 2.0 på högskoleprovet och komma in på utbildningen utan att behöva vara speciellt bra på att plugga.

Någon speciell du tänker på? :D (Iofs bara 1,9 men det var inte långt ifrån.)

emmzan
2006-01-19, 19:28
Någon speciell du tänker på? :D (Iofs bara 1,9 men det var inte långt ifrån.)

Absolut inte! Då skulle jag skrivit att man inte behöver vara bra på att plugga bara för att man skrivit 1.9 på HP, tycker att basåret är värdelöst samt kan använda meningit i dess korrekta betydelse i en mening! :D

Pretender
2006-01-19, 19:55
Läs tidningar (ledare, debattinlägg o dyl) och böcker för att öka ordförrådet. Orddelen av provet är ju för många akilleshälen.

Matten och statistiken bör inte vara några problem ifall man bara gör lite övningsprov.

Skrev själv en svag 1.8 och med det sprack läkardrömmen och jag blev apotekare istället... är lika glad för det :)

Rockhard
2006-01-19, 20:01
Jag hade fått 2.0 om jag satt ett acceptabelt reslultat som tex 35 istället för 18 på orddelen *screwy* ....för övrigt ett totalt värdelöst test som inte visar någonting.

Rockhard
2006-01-19, 20:03
Det jag inte fattar är: om man skriver full poäng på svenska läsförståelsedelen vad har det då för betydelse om man inte vet vad några ord som aldrig används betyder? Eller har dom hämtat texterna i läsförståelsen från förskolans läsebok? :confused:

n1tro
2006-01-19, 20:05
Sheo: ORD är nyckeln till att få ett bra resultat på HP... Självkalrt måste du vara bra på de andra delarna också, men orden, ja de är många *spy*

Perscitus
2006-01-19, 20:07
Det jag inte fattar är: om man skriver full poäng på svenska läsförståelsedelen vad har det då för betydelse om man inte vet vad några ord som aldrig används betyder? Eller har dom hämtat texterna i läsförståelsen från förskolans läsebok? :confused:
En som inte fick så bra resultat på provet?

Fartman
2006-01-19, 20:10
Det jag inte fattar är: om man skriver full poäng på svenska läsförståelsedelen vad har det då för betydelse om man inte vet vad några ord som aldrig används betyder? Eller har dom hämtat texterna i läsförståelsen från förskolans läsebok? :confused:
hehe, känner igen den där frågan.. hade 19/20 på LÄS men totaldåligt 25/40 på ORD *grr27*