handdator

Visa fullständig version : Brist på träningsvärk?


Lellan
2002-08-29, 19:44
Läste goakillens fråga om träningsvärk, å tänkte på en sak.. jag får nästan aldrig träningsvärk, kan bli totalslut och känna att jag verkligen tagit i men ingen värk för det..

Fär ett par veckor sedan vandrade jag en bergsled en dagstur i (avancerad terräng) 5 mil, det var svettigt (och kul) men ingen värk.. är man olika helt enkelt? För jag känner ju att jag GÖR något, och jag är INTE direkt vältränad??

De gånger jag får träningsverk är när jag testar någon ny övning eller de (ytterst få) gånger jag haft någon som passat så att jag kan köra riktigt till failure. När jag läst andra trådar inom ämnet så har jag fattat att det inte gör något att man inte får träningsvärk - men vad beror det på att man är så olika?? Lite nyfiken bara.. och ska jag försöka lägga in fler nya övningar, variera mera för att skaffa mig lite "dagenefterkänsla"? Eller satsa hårdare helt enkelt? (= skaffa nån som vill passa) :hbang:

Petrus
2002-08-29, 21:43
Träningsvärk får du främst av den negativa fasen i övningar. Prova gärna någon gång att göra negativa curls för biceps med vänster och vanliga curls med höger, eller något liknande för någon annan kroppsdel. Du kommer garanterat få träningsvärk i den delen som bara jobbade negativt, men inte i den andra...

Vänligen,,,
Petrus

Lellan
2002-08-29, 21:47
Försöker alltid tänka på den negativa fasen, men däremot kan jag vara dålig på att kontrahera och hålla kvar när det är som mest påfrestande (latmask..:rolleyes:) - kanske borde satsa på det? *funderar*

Tack för svaret förresten! :)