handdator

Visa fullständig version : Ryggträning i annat perspektiv


edvin
2006-01-19, 11:20
I en annan tråd så disskuteras ryggträning. För att inte sno topic så skapar jag en ny. Min fråga är väl inte så himla invecklad egenteligen men man kan ju krångla till det mesta...

Läget är så här, den 5 mars ska jag åka Vasaloppet. Min sommar har bestått i mycket löpning och när morsan slängde in en anmälan i slutet på sommaren kollade jag på mig själv i spegeln och upptäckte att jag har fan inte mycke till överkropp. Sagt och gjort så tog jag upp det tradiotionsenliga vintergymandet. Nu har jag väl lyckats fått på mig lite muskler, med betoning på lite. Det är iaf bättre än i sommras. Nu till själva frågan. Eftersom Vasaloppet är en historia som sträcker sig över ett flertal timmar och det är otroligt mycket stakande, har åkt en gång tidigare. Nu undrar jag om någon har några bra uthållighets övningar och då tänker jag närmast på ländryggen. Visst man kan ligga på golvet och köra ryggresningar men man måste ju köra typ 100 innan det känns, problemet är att jag tycker inte att det ger någon vidare ork heller. Brukar köra den hära "ryggbänken" eller vad man ska kalla det när man sätter fast fötterna och kör resningar, den tar bra, brukar även viktbelasta lite.

Nu kommer säkert någon säga "men ut och åk skidor för h-vete", det är klart hade det funnits tillräckligt av den dära vita varan hade det inte varit något snack om saken, tyvärr är det inte så i dagsläget. Är det någon som har några schysta erfarenheter, vad ska man tänka på, är det bara inhandla ett gummiband och dra fast i dörrposten som gäller?

Hmm blev långt och krångligt, hoppas ni har överseende.

JJ
2006-01-19, 11:28
är det bara inhandla ett gummiband och dra fast i dörrposten som gäller?


Det funkar rätt bra faktiskt. När isen ligger är det perfekt att öva stakträning för stakar gör man mycket under ett vasalopp.

delta_mats
2006-01-19, 11:34
Har du ingen tillgång till snö så är det ju svårt.
Men har du inlines eller rullskidor så ut och stakåka med dom.

Vet en som körde triceps extension i kabel på väldigt lätt belastning i en mindre evighet för att göra triccarna uthålligare.

Ryggen lär dock vara den som tar allra mest stryk så lägg fokus på uthållighet för kors och ländrygg. Ryggresningar och ryggövningen du själv beskrev, kör utan belastning och så många du bara orkar med, vila och kör igen osv.
Tänk på att Vasaloppet är 9 mil långt och du håller på i många timmar. 100 reps är ingenting. 1000 tals är det som gäller...

z_bumbi
2006-01-19, 11:47
Lokal träning
Ryggresningar, om man har två olika ställningar så kör den jobbigaste först och sen gå över till den lättare (Parallellt med golvet är jobbigare än om man har en vinkel.)

Roddmaskin, både konditionstypen och en vanlig funkar. Kondition har aldrig skadat så det bästa är kanske att köra i en konditionsinriktad.

Mage, utgör en stor del av stakningen.

Glöm inte att även köra med lägre reps och belastning så att maxstyrkan behålls.

Helkroppsträning
Stavgång eller snarare stavlöpning.

De redan nämda stakövningar. Med gummiband eller med en draghiss plus ett rep som handtag så man kan ta ut övningen helt.

Mal på.