handdator

Visa fullständig version : Hagamannen härjar på nytt


H.Emanuel
2006-01-19, 08:07
Den sk Hagamannen härjar i Umeå igen, vilket väl knappast undgått någon. Polisen har DNA men nekas att kolla upp det i det där blodregistret där alla födda från 75 och framåt finns med. Fick de tillträde skulle han sannolikt gripas. Kvinnor har erbjudit sig att agera "lockbeten" för att få fast honom, men får inte det för våran lagstiftning tillåter inte brottsprovokation. Samtidigt befaras det att mannens nästa gång mycket väl kan ha ihjäl ett offer, med tanke på det våld han utsatt sina offer för tidigare.
Helt sjukt.

Wennerberg
2006-01-19, 08:11
Den sk Hagamannen härjar i Umeå igen, vilket väl knappast undgått någon. Polisen har DNA men nekas att kolla upp det i det där blodregistret där alla födda från 75 och framåt finns med. Fick de tillträde skulle han sannolikt gripas. Kvinnor har erbjudit sig att agera "lockbeten" för att få fast honom, men får inte det för våran lagstiftning tillåter inte brottsprovokation. Samtidigt befaras det att mannens nästa gång mycket väl kan ha ihjäl ett offer, med tanke på det våld han utsatt sina offer för tidigare.
Helt sjukt.

Men vafan, varför nekas de tillgpng till dNA registret?

H.Emanuel
2006-01-19, 08:12
Men vafan, varför nekas de tillgpng till dNA registret?
För att det är integritetskränkande?

H.Emanuel
2006-01-19, 08:13
Vill härmed tillägga att dessa uppgifter är hämtade från media

Wennerberg
2006-01-19, 08:24
För att det är integritetskränkande?

Det är inte mer kränkande för kvinnorna i samhället att tvingas sitta inne varje kväll och fortfarande inte vara säkra? Man måste ju våga spela om man skall vinna. Kan de inte få ett sorts domstolsbeslut som ger dem tillgång? Det är löjligt, jag hade gladeligen gett tillgång till ett DNA register. Att det skulle vara kränkande för mig för att polisen försöker få tag i en psykopat är ju löjligt.

skaparn
2006-01-19, 08:38
Men vafan, varför nekas de tillgpng till dNA registret?

Antagligen för att om man lättar på restriktionerna som skyddar registret en gång är första steget taget mot att göra det igen. Gradvis kan alltfler brott komma att föranleda en titt i registret varpå allmänheten blir allt mindre benägen att finnas med i detta, och dess värde reduceras sedermera då det är kopplat till omfattningen.

Kanske?

Nitrometan
2006-01-19, 08:39
Vad blir nästa steg?

Fotografera alla bilar som är ute och kör? Nån av dem kan ju vara stulen...
Kamera i folks hem? De flesta misshandlar och våldtäkter sker ju i hemmet...

Hur vet de förresten att han är född efter 1975?

Wennerberg
2006-01-19, 08:41
Antagligen för att om man lättar på restriktionerna som skyddar registret en gång är första steget taget mot att göra det igen. Gradvis kan alltfler brott komma att föranleda en titt i registret varpå allmänheten blir allt mindre benägen att finnas med i detta, och dess värde reduceras sedermera då det är kopplat till omfattningen.

Kanske?

Och? Jag får hellre min DNA tagen än att behöva sitta och vara pisseorolig att min fru skall bli våldtagen och sönderskuren när hon är ute med sina tjejkompisar.

JJ
2006-01-19, 08:42
Jag ser faktiskt inga problem att tillåta slagningar i PKU registret för grova våldsbrott och mord. Jag tror inte heller allmänheten skulla misstycka.

skaparn
2006-01-19, 08:53
Och? Jag får hellre min DNA tagen än att behöva sitta och vara pisseorolig att min fru skall bli våldtagen och sönderskuren när hon är ute med sina tjejkompisar.

Du ja. Men ett register består av fler peroner.

Jag ser faktiskt inga problem att tillåta slagningar i PKU registret för grova våldsbrott och mord. Jag tror inte heller allmänheten skulla misstycka.

Egentligen tror jag inte heller att allmänheten skulle misstycka men det kan i viss mån bero på att man inte ser konsekvenserna i ett längre perspektiv.
Jag har heller ingen klar ståndpunkt, utan redogör mest för argumentationen från de satta att bevaka registret och hantera integritetsfrågor. Det är inte så solklart som man vid en första anblick av problemet kan tycka. Ofta blir vår brottsbekämpariver så stor att man underskattar uppluckringen av individuella rättigheter. Jämför antiterrorlagstiftningen.

Det har nog varit 2000-talets modeord, "antiterror".

Jay-Z
2006-01-19, 08:58
Finns det inte en övertro på DNA rent generellt? Vad säger DNA på en brottsplats? Jo, att DNA från en person finns på den platsen och inte att personen som DNA:t kommer ifrån har varit på den platsen.

Nu säger jag inte att det inte vore en bra idé i det här fallet att kika i ett DNA-register, men enligt mig verkar det finnas en övertro på DNA och hur bra det egentligen är som bevis. Som icke-jurist vet jag iofs inte hur tungt det väger som bevis i en domstol.

JJ
2006-01-19, 09:01
Jag har heller ingen klar ståndpunkt, utan redogör mest för argumentationen från de satta att bevaka registret och hantera integritetsfrågor. Det är inte så solklart som man vid en första anblick av problemet kan tycka. Ofta blir vår brottsbekämpariver så stor att man underskattar uppluckringen av individuella rättigheter. Jämför antiterrorlagstiftningen.


Jo, jag förstår. Men i det här fallet har man gärningsmannens DNA och verktyget för att hitta honom. Risken att en oskyldig drabbas är ju minimal (finns den ens?), vilket man verkligen inte kan säga om antiterrorlagstiftningen eller generella uppluckringar av integriteten (som att spara allas internettrafik t.ex., vilket garanterat kommer att missbrukas).

JJ
2006-01-19, 09:01
Finns det inte en övertro på DNA rent generellt? Vad säger DNA på en brottsplats? Jo, att DNA från en person finns på den platsen och inte att personen som DNA:t kommer ifrån har varit på den platsen.

Nu säger jag inte att det inte vore en bra idé i det här fallet att kika i ett DNA-register, men enligt mig verkar det finnas en övertro på DNA och hur bra det egentligen är som bevis. Som icke-jurist vet jag iofs inte hur tungt det väger som bevis i en domstol.

Men hittar man sperma i en våldtaken kvinna kan man nog få en fällande dom.

Lillgrabben
2006-01-19, 09:13
Jag är född - 75 ( är säkert med i registret) & har inga som helst problem med att de kollar i DNA-registret efter DNA matchande hagamannens.

Det skulle vara underbart ifall idioten åkte fast omgående så att inga fler tjejer / tanter / damer behöver få sina liv raserade. Lås in honom fortast möjligt & kasta bort nyckeln. *grr*

Dissector
2006-01-19, 09:14
Vad blir nästa steg?

Fotografera alla bilar som är ute och kör? Nån av dem kan ju vara stulen...
Kamera i folks hem? De flesta misshandlar och våldtäkter sker ju i hemmet...

Hur vet de förresten att han är född efter 1975?

Mja, kan väl vara så att det är mest sannolikt att han är i den åldern, och fick dom då tillgång till registret skulle dom ha svar på den frågan och kunna gripa honom =)

Peter-N1
2006-01-19, 09:16
Finns det inte en övertro på DNA rent generellt? Vad säger DNA på en brottsplats? Jo, att DNA från en person finns på den platsen och inte att personen som DNA:t kommer ifrån har varit på den platsen.

Nu säger jag inte att det inte vore en bra idé i det här fallet att kika i ett DNA-register, men enligt mig verkar det finnas en övertro på DNA och hur bra det egentligen är som bevis. Som icke-jurist vet jag iofs inte hur tungt det väger som bevis i en domstol.

DNA är grymt bra hjälp. Övertro har jag svårt att tro att det är. För DNA visar ju inte bara att personen funnits på platsen. Det visar oftast också vad personen gjort. DNA tas från tex kroppsvätskor, blod, hår m.m.
Hittar du sperma får du mannens DNA och identitet efter en våldtäkt. Har han använt kondom så kan man ändå få DNA från ev, pubishår, avskrap från offrets naglar om hon lyckats riva honom etc.

DNA är ju inte något som bara ligger på marken och visar att någon vart där, utan DNA:et kommer från något, tex hudrester, sperma, blod m.m. Därför bevisar det mycket mer än att bara personen varit på platsen.

Peter-N1
2006-01-19, 09:18
Mja, kan väl vara så att det är mest sannolikt att han är i den åldern, och fick dom då tillgång till registret skulle dom ha svar på den frågan och kunna gripa honom =)

Om inte annat så kan man utesluta flera saker. Tex att han inte är född-75 eller efter. Eller att han inte är född i Sverige.

Nitrometan
2006-01-19, 09:20
Japp. DNA är bra bevisning.

Men därifrån till att öppna PKU-registret är steget långt.

Det kommer isåfall att användas i fler och fler fall. Mord, våldtäkt, grova rån, misshandel, krogbråk, skadegörelse, misstanke om terrorism, snatteri, förargelseväckande beteende...

Precis som avlyssning i förebyggande syfte.

Brottsprovokation kan däremot vara motiverat i vissa fall.

Peter-N1
2006-01-19, 09:28
Japp. DNA är bra bevisning.

Men därifrån till att öppna PKU-registret är steget långt.

Det kommer isåfall att användas i fler och fler fall. Mord, våldtäkt, grova rån, misshandel, krogbråk, skadegörelse, misstanke om terrorism, snatteri, förargelseväckande beteende...

Precis som avlyssning i förebyggande syfte.

Brottsprovokation kan däremot vara motiverat i vissa fall.

Och vad är felet med det?

Tror dock att det bara kommer att gälla brott med häktningsskäl 1.

Nitrometan
2006-01-19, 09:43
Det skulle ju underlätta polisens arbete om man hade alla svenskars DNA, fingeravtryck, mobilsamtal, email och surfloggar i ett stort fint register. Skulle bli mycket lättare att hitta brottslingar.

Det enda jag vänder mig mot är integritetskränkningen. Har man inte gjort nåt olagligt ska man inte behöva finnas i polisens register.

Jag tycker inte att man ska övervaka och registrera personer innan misstanke finns.

Som att avlyssna folk för att de kanske säger nåt om nån illegal verksamhet nån gång i framtiden. Och då får man ju det på band. Eller också gör de det inte och då har man dem ändå inspelade.

Stoltz
2006-01-19, 09:46
Va, nu hänger jag inte med. Hur fan påverkar det min integritet att vara med i ett DNA register, ifall det stöder och hjälper till med infångandet med en galning som fullkomligt krossar kvinnors integritet?! Den här killen knäcker väl de flesta i det området, hade jag bott där hade jag fan inte velat vara ute efter mörkrets inbrott.

Lite tycker jag man får tåla för att kunna få fast ett sådant as!

Pellefant
2006-01-19, 09:47
Tror ni det är möjligt att polisen gör inofficiella slagningar i PKU registret för att peka utredningar och spaningar på rätt spår?

Nån polisfru kanske arbetar på registret, eller nån polis kanske har sin älskarinna där, eller nån polis kanske är med i samma jaktlag som nån kille på registret, tjänster och gentjänster...

Wennerberg
2006-01-19, 09:48
Du ja. Men ett register består av fler peroner.

Ja, och det är det jag tycker är vansinnigt, att folk misstycker. Det blir ju bara lättare att ta fast tjuvar om deras DNA finns att jämnföra med. Sen om vi är en stad med en mur runt om två hundra år, det är en annan femma.

Peter-N1
2006-01-19, 10:01
Tror ni det är möjligt att polisen gör inofficiella slagningar i PKU registret för att peka utredningar och spaningar på rätt spår?

Nån polisfru kanske arbetar på registret, eller nån polis kanske har sin älskarinna där, eller nån polis kanske är med i samma jaktlag som nån kille på registret, tjänster och gentjänster...

Ja, på film kanske. *screwy*

J.Saarela
2006-01-19, 10:04
Ja, på film kanske. *screwy*


Ne fy fan svenska polisen är så riktiga i allt! *screwy*

Peter-N1
2006-01-19, 10:11
Ne fy fan svenska polisen är så riktiga i allt! *screwy*

Det är det ingen som sagt, men det krävs lite mer än bara logga in i en dator och söka. Inte direkt så att det söks i registret varje dag. Naivt att tro att det bara är att söka på. Sedan så loggas allt.

Pellefant
2006-01-19, 10:14
Det är det ingen som sagt, men det krävs lite mer än bara logga in i en dator och söka. Inte direkt så att det söks i registret varje dag. Naivt att tro att det bara är att söka på. Sedan så loggas allt.

Fast ett antal snutar fastnar ju med fingrarna i kakburken varje år pga att det loggas för att de gjort sökningar de inte borde gjort i sina egna register. Därav min fundering. :)

Vad krävs mer än att logga in i datorn o söka då?

Rock'nRoll
2006-01-19, 10:15
Det enda jag vänder mig mot är integritetskränkningen. Har man inte gjort nåt olagligt ska man inte behöva finnas i polisens register.

Jag tycker inte att man ska övervaka och registrera personer innan misstanke finns.


Ett mycket billigt pris man får betala för att få fast typer som Hagamannen och annat avskumm.

Peter-N1
2006-01-19, 10:17
Det är skillnad på polisens register och sjukvårdens.
Vi har ju alla behörighet att söka i vilka register vi vill. Det hör ju till vår vardag.

PKU registret finns inte tillgängligt för polisen.

J.Saarela
2006-01-19, 10:23
Det är det ingen som sagt, men det krävs lite mer än bara logga in i en dator och söka. Inte direkt så att det söks i registret varje dag. Naivt att tro att det bara är att söka på. Sedan så loggas allt.



Ne det tror jag inte heller

Backe
2006-01-19, 10:23
Frågan handlär väl även ganska mycket om att PKU registret inte är ett polisiärt register. Det är upprättat av sjukvården för forskning och det är även det föräldrarna har fått info om när de godkännde registrering av sina barn.

Det polisen vill göra är att få ut listor på alla som begärt utträde ur registret. Det andra alternativet är att de begär ut ett massuttag på misstänktas DNA (flera hundra?). Om ett uttag beviljas kommer det sätta praxis för framtiden? Jag är lite orolig för hur förtroendet för de register sjukvården använder för forskning mm skulle påverkas. Kommer folk vägra medverka i sådana register i framtiden?

(I Anna Lindhs fall var det ETT BESLAG av EN MISSTÄNKT persons dna)

delta_mats
2006-01-19, 10:31
Jag anser att man ska få kolla upp mot PKU registret. Självklart.
Finns möjligheten att förhindra ytterligare våldtäkter och grov misshandel som totalt omkullkastar någons liv, jag då ska man ta den.
Det sjuka är att dom gjorde en koll när det gällde Anna Lind, visserligen kanske dom hade en misstänkt. Men aldrig att hon som människa är mer värd än någon annan. Alla ska ha samma rättigheter tycker jag.
Hoppas verkligen ingen mer drabbas innan dom tar tag i saken. För det skulle vara så fruktansvärt onödigt.

Cilia
2006-01-19, 10:33
Kolo löser ännu ett mysterium.
Spänningen är olidlig.

Pellefant
2006-01-19, 10:34
Det polisen vill göra är att få ut listor på alla som begärt utträde ur registret.

Känns sjukt om de skulle få det. Känns för mycket 1984 över det på något sätt.

Nitrometan
2006-01-19, 10:43
Jag har ingen riktigt uppfattning i frågan.

Tycker instinktivt att det känns fel att övervaka alla.

I det gamla DDR körde de ju mycket med avlyssning och angivare. Ungefär hälften av landets befolkning jobbade åt Stasi för att spionera på folk i sin närhet.

"Who watches the watchmen?"

Men självklart vill jag att Hagamannen och andra våldsverkare ska åka fast.

Pellefant
2006-01-19, 10:44
Någon som vet hur många som har direkt tillgång till PKU registret?

hasse36
2006-01-19, 10:45
PKU registret finns inte tillgängligt för polisen.Ett problem är att det sk registret inte är något register utan bara ett stort antal blodprov. Man kan alltså inte söka i någon databas och få fram den skyldige. Det man kan göra är kontrollera om en viss persons DNA matchar det DNA som gärningsmannen har lämnat.

Men jag har några frågor.
Har polisen tillgång till skattemyndighetens databaser?
Får polisen i så fall samköra detta mot tex belastningsregistret?

Enligt personer som är kunniga inom gärningsmannaprofiler, tex Åsgård och GW Persson, handlar det sannolikt om en ensamstående, lågutbildad - och därmed sannolikt - lågavlönad. Detta finns i skattemyndighetens register.

Med stor sannolikhet återfinns han i psykvårdens, socialtjänstens och polisens register. Där återfanns tex Ausonius och Mijailovich.

Med tillgång till dessa register är det en skitsak att plocka fram en lista med kandidater. Sedan är det bara att topsa dörrhandtagen till deras bostäder eller bilar.

Jag har sagt det förut. Hur jävla svårt kan det vara?

Cilia
2006-01-19, 10:45
Någon som vet hur många som har direkt tillgång till PKU registret?
sen vill jag veta hur många som har indirekt tillgång till PKU

Pellefant
2006-01-19, 10:57
sen vill jag veta hur många som har indirekt tillgång till PKU

Hur menar du?

Peter-N1
2006-01-19, 11:07
Ett problem är att det sk registret inte är något register utan bara ett stort antal blodprov. Man kan alltså inte söka i någon databas och få fram den skyldige. Det man kan göra är kontrollera om en viss persons DNA matchar det DNA som gärningsmannen har lämnat.

Men jag har några frågor.
Har polisen tillgång till skattemyndighetens databaser?
Får polisen i så fall samköra detta mot tex belastningsregistret?

Enligt personer som är kunniga inom gärningsmannaprofiler, tex Åsgård och GW Persson, handlar det sannolikt om en ensamstående, lågutbildad - och därmed sannolikt - lågavlönad. Detta finns i skattemyndighetens register.

Med stor sannolikhet återfinns han i psykvårdens, socialtjänstens och polisens register. Där återfanns tex Ausonius och Mijailovich.

Med tillgång till dessa register är det en skitsak att plocka fram en lista med kandidater. Sedan är det bara att topsa dörrhandtagen till deras bostäder eller bilar.

Jag har sagt det förut. Hur jävla svårt kan det vara?

Vi har tillgång till en person inkomst uppgifter m.m. Det ligger i våra register och vi behöver inte kontakta skattemyndigheten för det.

Nitrometan
2006-01-19, 11:27
Vi har tillgång till en person inkomst uppgifter m.m. Det ligger i våra register och vi behöver inte kontakta skattemyndigheten för det.
Ibland vore det bra med samkörning av vissa register.

Antar att nån pratar med DataInspektionen om det?

Dumleman
2006-01-19, 11:36
Tror ni det är möjligt att polisen gör inofficiella slagningar i PKU registret för att peka utredningar och spaningar på rätt spår?

Nån polisfru kanske arbetar på registret, eller nån polis kanske har sin älskarinna där, eller nån polis kanske är med i samma jaktlag som nån kille på registret, tjänster och gentjänster...
Alltså jag tror de har järnkoll på vem som söker vad och om de har tillstånd att söka det dem söker. Det finns säkert anställda som endast har den uppgiften, att övervaka att de söker sådant som de har tillstånd att söka.

Grahn
2006-01-19, 11:37
Undrar om de lågavlönade i landet inte skulle bli lite lätt irriterade efter att polisen för nitiofjärde gången kommer och topsar deras dörr eller tar in dem för förhör.
Brott begås ju i allmänhet av lågavlönade, skitbra ledtråd!

Dumleman
2006-01-19, 11:41
Eftersom att jag har sett många polisfilmer på tv och därmed är expert på allt så tycker jag att de ska köra med lockbeten. De låter några polistjejer gå runt på lite ensligare ställen sent på natten för att locka fram honom typ.

snelhest
2006-01-19, 11:51
Eftersom att jag har sett många polisfilmer på tv och därmed är expert på allt så tycker jag att de ska köra med lockbeten. De låter några polistjejer gå runt på lite ensligare ställen sent på natten för att locka fram honom typ.
allmänt känt att hagamannen uppstår ur tomma intet på ensliga platser när en ensam kvinna går förbi. :thumbup:

Bamse
2006-01-19, 12:19
Efterlyst direktsänder ikväll från Umeå i detta ärende.

delta_mats
2006-01-19, 12:23
Bra tipsat. Det ska bokas in.

Nitrometan
2006-01-19, 12:51
Eftersom att jag har sett många polisfilmer på tv och därmed är expert på allt så tycker jag att de ska köra med lockbeten. De låter några polistjejer gå runt på lite ensligare ställen sent på natten för att locka fram honom typ.
Brottsprovokation är fortfarande förbjudet i Sverige.

PS. Nån kanske ska tipsa efterlyst om denna tråd?

mini
2006-01-19, 13:00
Förutom att jag blir grinig på att människan våldtar och misshandlar blir jag grinig på den makt han får över tusentals tjejer och kvinnor som låser in sig av rädsla.

Cilia
2006-01-19, 13:02
Förutom att jag blir grinig på att människan våldtar och misshandlar blir jag grinig på den makt han får över tusentals tjejer och kvinnor som låser in sig av rädsla.
jag är bara allmänt grinig. Behöver inte ens en sån ursäkt men annars så håller jag med dig.
jag blir förbannad på att jag känner mig begränsad i vardagen. Att jag inte känner att jag kan springa i parken när det är mörkt för att det kan hända saker och att det anses som dumt och oansvarligt. Det har på ngt sätt blivit legitimt att vi ska leva i rädsla.

Rockhard
2006-01-19, 13:05
Den sk Hagamannen härjar i Umeå igen, vilket väl knappast undgått någon. Polisen har DNA men nekas att kolla upp det i det där blodregistret där alla födda från 75 och framåt finns med. Fick de tillträde skulle han sannolikt gripas. Kvinnor har erbjudit sig att agera "lockbeten" för att få fast honom, men får inte det för våran lagstiftning tillåter inte brottsprovokation. Samtidigt befaras det att mannens nästa gång mycket väl kan ha ihjäl ett offer, med tanke på det våld han utsatt sina offer för tidigare.
Helt sjukt.

Brottsprovokation? :MrT: Måste fan vara det sjukaste jag hört. Jäkligt stor skillnad på det och att nån polis börjar sälja roider på gymmet för att sätta dit boddy-buildare tex.

Nitrometan
2006-01-19, 13:13
Brottsprovokation? :MrT: Måste fan vara det sjukaste jag hört. Jäkligt stor skillnad på det och att nån polis börjar sälja roider på gymmet för att sätta dit boddy-buildare tex.
Mycket möjligt. Men så är det iaf.

Coldsmith
2006-01-19, 13:23
http://www.vk.se/Article.jsp?article=43580

hundar rular fett

Årets hund? (-98)
Tror den fick en extra stor matbit när den kom hem iaf.

Metal_boy_
2006-01-19, 13:26
Förutom att jag blir grinig på att människan våldtar och misshandlar blir jag grinig på den makt han får över tusentals tjejer och kvinnor som låser in sig av rädsla.


Men du behöver inte gå ute och vara rädd om du håller dig till mig stumpan :naughty:

mini
2006-01-19, 13:36
Men du behöver inte gå ute och vara rädd om du håller dig till mig stumpan :naughty:
Pft, du skulle ju bara få en panikattack om någon hoppade på mig. Jag kör på hundgrejen istället.

Herkulez
2006-01-19, 13:46
Pft, du skulle ju bara få en panikattack om någon hoppade på mig. Jag kör på hundgrejen istället.
:laugh:

Grahn
2006-01-19, 14:03
Lite mycket Metal & Mini tjat överallt nu tycker jag. Det finns en tid och en plats för allt, försök hitta den.

Kwon
2006-01-19, 14:11
Lite mycket Metal & Mini tjat överallt nu tycker jag. Det finns en tid och en plats för allt, försök hitta den.

Jag tycker det är gulligt! :D

PePPinO
2006-01-19, 14:23
Vad spelar det för roll om folk känner sig kränkta av en slagning i det sk PKU registeret,det viktiga måste väll ändå vara att få fast våldtäktsmannen.
Misstänker att dom som är emot en sån slagning ändrar sig när deras Flickvän/fru/dotter eller syster blir våldtagen, och det finns sperma men att det inte går att göra en sökning för att nån stackare känner sig kränkt!

Vad spelar d för roll om jag finns med där?dom ser ju inte mig iaf det är ju inte mitt dna så varför känna sig kränkt?
Sen att det kommer användas till alla brott tror jag inte på, men att det används till grövrebrott kan väll inte göra något?

Metal_boy_
2006-01-19, 14:34
Pft, du skulle ju bara få en panikattack om någon hoppade på mig. Jag kör på hundgrejen istället.


:laugh: Jo men det är det som är grejen, panikattacken är ju en försvarsmekanism. :D


http://www.absoluteanime.com/full_metal_panic/index.jpg

grisbil3n
2006-01-19, 14:48
Kannibaler och fanstyg överallt numera verkar det som, börjar kännas ostabilt på allvar.

Dumleman
2006-01-19, 15:26
Brottsprovokation är fortfarande förbjudet i Sverige.

PS. Nån kanske ska tipsa efterlyst om denna tråd?
Hur får du det till brottsprovokation? Är det förbjudet för civilklädda kvinnliga poliser att patrullera ensliga platser under nattetid (för det är där jag antar att han gömmer sig den fan, han lär väl tyvärr inte vara så dum att han hoppar på någon mitt i en folkmassa?)? Nu råkade jag kalla det lockbete men jag har ytterst svårt att tro att det går att bevisa att det verkligen var i det syftet som de var där.

Nitrometan
2006-01-19, 15:34
Hur får du det till brottsprovokation? Är det förbjudet för civilklädda kvinnliga poliser att patrullera ensliga platser under nattetid (för det är där jag antar att han gömmer sig den fan, han lär väl tyvärr inte vara så dum att han hoppar på någon mitt i en folkmassa?)? Nu råkade jag kalla det lockbete men jag har ytterst svårt att tro att det går att bevisa att det verkligen var i det syftet som de var där.
Du kallade det för lockbete. Och gav därmed sillen (Leif Sill-Bärs-Ki) ett argument att få grabben att slippa undan.

Vad menar du annars att de skulle gjort där?

Varför ens ge honom chansen till ett sånt försvar?

delta_mats
2006-01-19, 15:40
Vad spelar det för roll om folk känner sig kränkta av en slagning i det sk PKU registeret,det viktiga måste väll ändå vara att få fast våldtäktsmannen.
Misstänker att dom som är emot en sån slagning ändrar sig när deras Flickvän/fru/dotter eller syster blir våldtagen, och det finns sperma men att det inte går att göra en sökning för att nån stackare känner sig kränkt!

Vad spelar d för roll om jag finns med där?dom ser ju inte mig iaf det är ju inte mitt dna så varför känna sig kränkt?
Sen att det kommer användas till alla brott tror jag inte på, men att det används till grövrebrott kan väll inte göra något?


Håller fullständigt med allt du skriver.

Dumleman
2006-01-19, 15:45
Du kallade det för lockbete. Och gav därmed sillen (Leif Sill-Bärs-Ki) ett argument att få grabben att slippa undan.

Vad menar du annars att de skulle gjort där?

Varför ens ge honom chansen till ett sånt försvar?
Patrullerat som poliser gör. Sen skit samma egentligen vad försvaret blir huvudsaken att han fångas in och det fort.

Besserwisser
2006-01-19, 15:48
Du kallade det för lockbete. Och gav därmed sillen (Leif Sill-Bärs-Ki) ett argument att få grabben att slippa undan.

Vad menar du annars att de skulle gjort där?

Varför ens ge honom chansen till ett sånt försvar?

Bra, han fälls inte för just det överfallet, men frikänns garanterat inte från ansvar för de tidigare.

Ralle
2006-01-19, 15:52
Hur får du det till brottsprovokation? Är det förbjudet för civilklädda kvinnliga poliser att patrullera ensliga platser under nattetid (för det är där jag antar att han gömmer sig den fan, han lär väl tyvärr inte vara så dum att han hoppar på någon mitt i en folkmassa?)? Nu råkade jag kalla det lockbete men jag har ytterst svårt att tro att det går att bevisa att det verkligen var i det syftet som de var där.

Helt ödsliga platser är det ju inte.. Teg (som det senast hände på) är ju typ umeås näst största stadsdel och ligger bara några hundra meter från stadskärnan.

Nitrometan
2006-01-19, 16:00
Patrullerat som poliser gör. Sen skit samma egentligen vad försvaret blir huvudsaken att han fångas in och det fort.
Ja. Du har säkert rätt. Huvudsaken är att han buras in.

Dessutom har domstolarna fri bevisprövning i Sverige.

Fartman
2006-01-19, 17:10
Vad används egentligen det där PKU-registret till?
Identifiera döda?

Jag tycker lätt att vid grövre brott (våldtäkt, mord) borde polisen få söka i det registret.

Coldsmith
2006-01-19, 17:17
Intressant ändå, i en sån här tråd är folk fullt villiga att gå över till amerikanska systemet med fler poliser och hårdare tag :). Annars brukar det låta annorlunda minst sagt.

skaparn
2006-01-19, 17:27
Intressant ändå, i en sån här tråd är folk fullt villiga att gå över till amerikanska systemet med fler poliser och hårdare tag :). Annars brukar det låta annorlunda minst sagt.

Om jag tillåts slänga med med en fackterm skulle jag vilja kalla det för tidsinkonsistenta preferenser. I stundens hetta lockar det att öppna upp alla register och ge polisen carte blanche för intrång i privatlivet. Med tiden kommer öppnandet av Pandoras ask dock framstå som ett misstag då den är väldigt mycket svårare att stänga.

Så vart är centralbankens motsvarighet då det gäller integritetsfrågor?

Trance
2006-01-19, 17:30
Om jag tillåts slänga med med en fackterm skulle jag vilja kalla det för tidsinkonsistenta preferenser. I stundens hetta lockar det att öppna upp alla register och ge polisen carte blanche för intrång i privatlivet. Med tiden kommer öppnandet av Pandoras ask dock framstå som ett misstag då den är väldigt mycket svårare att stänga.

Så vart är centralbankens motsvarighet då det gäller integritetsfrågor?

Undra hur folk ställer sig till...allvarliga copyright-brott och ISP-register till exempel.

Dumleman
2006-01-19, 17:50
Intressant ändå, i en sån här tråd är folk fullt villiga att gå över till amerikanska systemet med fler poliser och hårdare tag :). Annars brukar det låta annorlunda minst sagt.
Det är inte samma personer som skriver det i den här tråden som är emot det i en annan tråd även om du nog skulle vilja att det vore det. Du får gärna citera.

delta_mats
2006-01-19, 21:00
Efterlyst på tv3 börjar nu.

Coldsmith
2006-01-19, 21:32
Det är inte samma personer som skriver det i den här tråden som är emot det i en annan tråd även om du nog skulle vilja att det vore det. Du får gärna citera.

Jag pratar om tonläget, inte specifika individer.

PePPinO
2006-01-19, 22:00
Jag anser att Polisen självklart skulle få använda sig av brottsprovokation, såg ett program från USA där dom åkte ut med en rätt fin bil till en parkeringsplats där d förekommi bilstölder,sen spelade dom upp en scen,kastade nycklen på marken o gick därifrån.
Det tog ungefär 3 min så kom d snubbar för att sno bilen, dom blev gripna för bilstöld, mycket bra eftersom det lär ju minska bilstölderna.
Det är ju visserligen ett annat brott men tror att brottsprovokation skulle vara mycket bra i en del fall.
Det skulle ju va vid självklara saker som Narkotika,Prostitution,Rån,Våldtäkter alltså vid grövre brottslighet.Och ja jag anser det är grovt att sno en bil.
Om dom kunde få tillgång till Pku registret KANSKE "haga-mannen" skulle vara identifierad nu,skulle inte d vara bra för alla stackars kvinnor som han lurar på?

delta_mats
2006-01-19, 22:02
Jag pratar om tonläget, inte specifika individer.

Utveckla det tack.

H.Emanuel
2006-01-19, 22:03
Om dom kunde få tillgång till Pku registret KANSKE "haga-mannen" skulle vara identifierad nu,skulle inte d vara bra för alla stackars kvinnor som han lurar på?
Jo, det skulle det, men problemet är just att dom inte får tillgång till det

skaparn
2006-01-19, 22:14
Om dom kunde få tillgång till Pku registret KANSKE "haga-mannen" skulle vara identifierad nu,skulle inte d vara bra för alla stackars kvinnor som han lurar på?

Helgar ändamålet alltid medlen?

PePPinO
2006-01-20, 00:15
Helgar ändamålet alltid medlen?


Alltid är väll att ta i?
I mina ögon är inte fildelning ett brott som jag inte ens tycker ska utredas, men för att skydda oskyldiga människor från ett istortsett icke existensberittigat kräk så ja!
En människa som han som utför dessa dåd har försatt sin rätt att få vistas fritt i vårat samhälle,han passar i ett fängelse (dock ett vanligt fängelse bland vanliga interner) där kan han avnjuta sina sista år som någons flickvän! *kissass*

Peter-N1
2006-01-20, 08:17
Eftersom att jag har sett många polisfilmer på tv och därmed är expert på allt så tycker jag att de ska köra med lockbeten. De låter några polistjejer gå runt på lite ensligare ställen sent på natten för att locka fram honom typ.

Det kallas brottsprovokation och är tyvärr olagligt.

Peter-N1
2006-01-20, 08:20
Pft, du skulle ju bara få en panikattack om någon hoppade på mig. Jag kör på hundgrejen istället.

:laugh: :laugh: :laugh:

Peter-N1
2006-01-20, 08:25
Hur får du det till brottsprovokation? Är det förbjudet för civilklädda kvinnliga poliser att patrullera ensliga platser under nattetid (för det är där jag antar att han gömmer sig den fan, han lär väl tyvärr inte vara så dum att han hoppar på någon mitt i en folkmassa?)? Nu råkade jag kalla det lockbete men jag har ytterst svårt att tro att det går att bevisa att det verkligen var i det syftet som de var där.

Det räknas som brottsprovokation. Det spelar ingen roll hur du lägger upp det syftet är ändå att locka fram ett våldtäksförsök.
Advokaten skulle häva detta med bestämdhet.

För är syftet att du ska patrullera efter en våldtäksman så gör du det i uniform i avskräckande syfte.

Att släppa ut en ensam polistjej i syfte att "patrullera" är inte trovärdigt.

J.Saarela
2006-01-20, 08:37
Peter-N1! sluta häng framför datorn och sätt dit han i stället!

Peter-N1
2006-01-20, 08:38
Peter-N1! sluta häng framför datorn och sätt dit han i stället!

Jag ska :em:

skaparn
2006-01-20, 09:20
Alltid är väll att ta i?
I mina ögon är inte fildelning ett brott som jag inte ens tycker ska utredas, men för att skydda oskyldiga människor från ett istortsett icke existensberittigat kräk så ja!

Är det ditt svar? Jag undrade hur mycket du är beredd att acceptera för att få fast en våldtäktsman. Du skrev:

Om dom kunde få tillgång till Pku registret KANSKE "haga-mannen" skulle vara identifierad nu,skulle inte d vara bra för alla stackars kvinnor som han lurar på?

och jag vill veta hur långt argumentet "bra för alla stackars kvinnor" räcker. Tillåta avlyssning av alla mäns telefoner?

Anledningen att jag förföljer alla som utan förbehåll propsar på ett omedelbart öppnande av register är att jag avkräver dem en garanti att det inte ställer till med tidigare nämnda problem för forskning och integritet. "Jag skulle inte bry mig om dom rotade i min genpool" håller inte. Tror dessutom att man underskattar vilket stort steg det är, och hur det bara kommer att bli allt lättare få tillgång till registren med tiden.

PePPinO
2006-01-20, 09:46
[QUOTE=skaparn]Är det ditt svar? Jag undrade hur mycket du är beredd att acceptera för att få fast en våldtäktsman?

Ja du,ser inte hur ett öppnande av PKU registret skulle kunna förstöra för mig när man använder det vid grövre brott såsom mord/våldtäkt?
Vet inte vad du är rädd för,men jag vet bestämt att nån sperma från mig lär inte hittas på en brottsplats!
Och samtidigt vet jagatt det inte kommer finnas min saliv på ett gevär från ett rån!




Avlyssna allas telefoner,vad skulle det vara bra för?Jag anser inte att man ska få avlyssna telefoner utan förbehåll,måste finnas nån misstanke av någe slag, och det ska va en misstanke om grövre brott!!!Inte fildelning ;)

Sen anser jag att begår man ett brott o blir straffad för det, ett grövre brott så ska man bli tvingad att lämmna ifrån sig ett dna prov som sen lagras för framtida bruk.
Lämmna ifrån sig DNA vid begånget brott kan ju inte vara värre än fingeravtryck?O även om nu dom "stackars" kriminella anser det så, synd om dom.
Är som Peter-N1 skrev är man våldtäktsman är det klart man är rädd för ett öppnande av DNA registret!

skaparn
2006-01-20, 10:01
Är som Peter-N1 skrev är man våldtäktsman är det klart man är rädd för ett öppnande av DNA registret!

Antagligen. Men jag då? Är så långt en internetgaranti räcker ingen våldtäktsman men räds ändå ett öppnande.

PePPinO
2006-01-20, 10:05
Antagligen. Men jag då? Är så långt en internetgaranti räcker ingen våldtäktsman men räds ändå ett öppnande.


Synd att du känner så, för vore den allmänna meningen en annan so vore många brott lösta.S
Sen är det synd om dom som får sina liv förstörda tack vare en gris, som får gå fri för att man inte får använda tillgängliga resurser.
Fast det är klart med sveriges rättsystem får han väll bara 3 år för en våldtäkt iaf, vore bättre om vi tog efter Thailand i just den frågan , deras strafflängd på våldtäkt är verkligen någe att ta efter.

Grahn
2006-01-20, 15:06
Amerikanska modellen med lockbeen är ju inte spec snygg alltid, de tjatar ju närmast på folk tills de blir brottslingar istället för att passivt vänta på att bura in de som redan är det.
Vet inte om jag tycker att en civilklädd poliskvinna på promenad är riktigt samma sak. Fast viss blir det svårare att dra gränsen.

Dumleman
2006-01-20, 15:14
Amerikanska modellen med lockbeen är ju inte spec snygg alltid, de tjatar ju närmast på folk tills de blir brottslingar istället för att passivt vänta på att bura in de som redan är det.
Vet inte om jag tycker att en civilklädd poliskvinna på promenad är riktigt samma sak. Fast viss blir det svårare att dra gränsen.
Ja precis jag begriper inte hur det kan ses som brottsprovokation men om Peter-N1 säger det så är det så för han ska veta :).

Grahn
2006-01-20, 15:22
Han har nog rätt, fast jag tycker isf utformningen av lagen är ngt märklig. En helt normal sak som en kvina som tex joggar i en park har jag svårt att se som en otilbörlig provokation. Provokation vore mer ngt i stil med att lägga ut en påse pengar i parken och bura in de som tar den för stöld....

Pellefant
2006-01-20, 15:26
Hoppas några driftiga personer själva ordnar med lockbete(tex en modig tjej som joggar i parken samt några gömda personer i buskarna) på kvällen, då polisen inte får göra det.

Grahn
2006-01-20, 15:28
Hoppas några driftiga personer själva ordnar med lockbete(tex en modig tjej som joggar i parken samt några gömda killar i buskarna) på kvällen i Umeå, då polisen inte får göra det.

Lustigt nog får ju privatpersoner göra det, man skulle tro att det gick under medborgargarde eller dyl. Fast det är en stor stad och många kvällar att vara på rätt plats vid rätt tillfälle för att det ska lyckas.

Snake
2006-03-29, 14:32
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=533026&previousRenderType=6 Ser lovande ut, hoppas dom tagit det jävla kräket nu och sen gå lös med skärbrännaren på honom.

skaparn
2006-03-29, 17:43
hoppas dom tagit det jävla kräket nu och sen gå lös med skärbrännaren på honom.

Tycker du att polisen ska använda en skärbrännare på honom ifall han visar sig vara skyldig?

Snake
2006-03-29, 17:44
Tycker du att polisen ska använda en skärbrännare på honom ifall han visar sig vara skyldig?

Den här fällan tänker jag inte gå på, försök med någon annan. :sleep:

Trance
2006-03-29, 17:47
Den här fällan tänker jag inte gå på, försök med någon annan. :sleep:

Tycker du verkligen att han skall försöka med någon annan, huh?

skaparn
2006-03-29, 17:47
Den här fällan tänker jag inte gå på, försök med någon annan. :sleep:

Du skrev ju det människa! Vad menar du egentligen?

Snake
2006-03-29, 17:49
Du skrev ju det människa! Vad menar du egentligen?

Det var ett sätt att uttrycka mitt hat mot honom, vad är det som är så svårt att förstå? Jag förstår vad du är ute efter, du behöver inte vara broder duktig nu och mata mig med moralkakor.

skaparn
2006-03-29, 17:58
Det var ett sätt att uttrycka mitt hat mot honom, vad är det som är så svårt att förstå? Jag förstår vad du är ute efter, du behöver inte vara broder duktig nu och mata mig med moralkakor.

Vad skönt att det fanns "broder duktig" och "moralkakor" för dig att slänga på mig. Varför skriver du sånt du inte menar? Jag vet att folk gör det hela tiden, även i den andra tråden om Hagamannen, men det är många som stjäl också utan att jag frestas. Två fel gör inte ett rätt.

Perscitus
2006-03-29, 18:00
Det är lika svårt som vanligt med den här DNA-registerfrågan. Små steg som kan tyckas självklara, varför ska man inte använda ett hjälpmedel som ligger framför en? Det kan låta helt sjukt, men Hitler tillsattes också på samma vis. Vad var fel med en drivande politiker som hade så mycket bra att komma med? Han lanserade så sakteliga judeutrotningen, men den stod inte med på programmet från första början. DNA för våldtäktsmän idag, analys för fastställning av olämpliga individer i samhället imorgon. Se bara när vi kan börja dra slutsatser om individer utifrån DNA och inte bara identifiera. Tråkigt om du har en gen som inte gillas? Låter konstigt, men vad är konstigt? Många vill ha ett sånt system, varför skulle det inte bli verklighet då? Redan idag säljs ju t.ex. information om mobiltelefonsamtal för ringa summor i USA sedan alla fantastiska teroristlagar som ska skydda världen från ondska trätt i kraft. DNA-analysen är en kunskap som kan orsaka långt mer skada än upptäckten av atomkärnans energi.

Perscitus
2006-03-29, 21:10
Lyckligtvis löste sig det hela innan man av desperation använde PKU-registret: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=533026&previousRenderType=6

H.Emanuel
2006-03-30, 06:40
Vilken lättnad att de tog honom. Det tycks ju vara säkert att det är rätt man också

wintersnowdrift
2006-03-31, 19:34
Bumpar lite.

Expressen har ju offentliggjort namn och bild på den s.k. "Hagamannen". Skrämmande tycker jag och framför allt väldigt onödigt med tanke på att han har familj. Dessutom; hur blir det nu med eventuella vittneskonfrontationer? Han kan ju inte knytas via DNA till alla brott (han häktades idag på sannolika skäl misstänkt för tre av dem där DNA-bevis finns).

FÅR man publicera namn och bild på misstänkta även om det kan tänkas försvåra polisutredningen?

//Kristin

H.Emanuel
2006-03-31, 19:38
Bumpar lite.

Expressen har ju offentliggjort namn och bild på den s.k. "Hagamannen". Skrämmande tycker jag och framför allt väldigt onödigt med tanke på att han har familj. Dessutom; hur blir det nu med eventuella vittneskonfrontationer? Han kan ju inte knytas via DNA till alla brott (han häktades idag på sannolika skäl misstänkt för tre av dem där DNA-bevis finns).

FÅR man publicera namn och bild på misstänkta även om det kan tänkas försvåra polisutredningen?

//Kristin
De menar att de bevis som finns är så pass starka att de är säkra på hans skuld, igår visade dom namn och bild på Efterlyst också. Men jag tror att det är ovanligt att man hänger ut nån så snabbt innan denne är dömd i domstol eller ens har erkänt.

Metal_boy_
2006-03-31, 19:38
Vilken lättnad att de tog honom. Det tycks ju vara säkert att det är rätt man också


Ja nu blir det ju säkert riskfritt att gå ut och lufta musen igen :)

Baan
2006-03-31, 19:39
FÅR man publicera namn och bild på misstänkta även om det kan tänkas försvåra polisutredningen?

//Kristin

Från tidigare fall skulle jag säga ja. Det handlar ju om att sälja löpsedlar :)

Den etiska regeln som tidningarna har är att först lägga upp namn, bild samt övrig info när någon är dömd, och syftet med det ska väl vara att informera om en dålig människa. Antar jag.

H.Emanuel
2006-03-31, 19:39
Ja nu blir det ju säkert riskfritt att gå ut och lufta musen igen :)
Metal Boy, vafan skulle inte du slopa kolo?

Dante
2006-03-31, 19:40
Från tidigare fall skulle jag säga ja. Det handlar ju om att sälja löpsedlar :)

Den etiska regeln som tidningarna har är att först lägga upp namn, bild samt övrig info när någon är dömd, och syftet med det ska väl vara att informera om en dålig människa. Antar jag.

Trevligt för resten av familjen, imho under all kritik.

Baan
2006-03-31, 19:40
Metal Boy, vafan skulle inte du slopa kolo?

Lugna sig, det är väl work in progress?

H.Emanuel
2006-03-31, 19:41
Anna Lindhs mördare vadhannuhette tillexempel, de väntade rätt länge med att publicera namn och bild på honom. Och likadant den där Ulf Olsson

Metal_boy_
2006-03-31, 19:41
Metal Boy, vafan skulle inte du slopa kolo?


Det är svårt för en veteran att kasta in handduken :D

Baan
2006-03-31, 19:43
Anna Lindhs mördare vadhannuhette tillexempel, de väntade rätt länge med att publicera namn och bild på honom. Och likadant den där Ulf Olsson

Jag tror tidningarna för en gångs skull tänkte till, även om jag är tämligen säker på att bilderna ändå kom upp innan han dömdes. Möjligt att polisen gjorde en del påtryckningar för att tidningarna inte skulle publicera någon bild, men jag är tveksam.

H.Emanuel
2006-03-31, 19:49
Jag tror tidningarna för en gångs skull tänkte till, även om jag är tämligen säker på att bilderna ändå kom upp innan han dömdes. Möjligt att polisen gjorde en del påtryckningar för att tidningarna inte skulle publicera någon bild, men jag är tveksam.
Anna Lindhs baneman hängdes ut i och med att han erkände har jag för mig förresten. Men iofs fanns han i utländska medier hela tiden.

Tänker på stackaren de tog först som var helt oskyldig, även om de inte visade bild o namn så hängdes hela hans liv ut till allmän beskådan

Baan
2006-03-31, 19:52
Anna Lindhs baneman hängdes ut i och med att han erkände har jag för mig förresten. Men iofs fanns han i utländska medier hela tiden.

Tänker på stackaren de tog först som var helt oskyldig, även om de inte visade bild o namn så hängdes hela hans liv ut till allmän beskådan

Jag har taskigt minne så mycket möjligt att du har rätt, men jag har för mig att han erkände ganska sent, efter bildpubliceringen? Men äh, minnet sviker.

Jupp, den som blev tagen först kan inte ha varit glad, även om han förblev anonym (?) för dom flesta (man kan ju tänka sig att hans bekantskapskrets kände igen beskrivningen); bilden av honom i massmedia kan ha inte varit särskilt neutral, kan tänka mig att han framställdes som en galning.

H.Emanuel
2006-03-31, 20:00
Jag har taskigt minne så mycket möjligt att du har rätt, men jag har för mig att han erkände ganska sent, efter bildpubliceringen? Men äh, minnet sviker.

Jupp, den som blev tagen först kan inte ha varit glad, även om han förblev anonym (?) för dom flesta (man kan ju tänka sig att hans bekantskapskrets kände igen beskrivningen); bilden av honom i massmedia kan ha inte varit särskilt neutral, kan tänka mig att han framställdes som en galning.
Nån huligantyp som var kriminell och hade varit taskig mot några tjejer (som inte drog sig för att låta sig intervjuas om honom, det gjorde heller inte hans "vänner") Jag minns inte det där särskilt väl, men de var runt där han vuxit upp, pratade med fd grannar, hela köret.