handdator

Visa fullständig version : Går jag upp i vikt av proteinpulver


noeLLY
2006-01-19, 01:32
Hejsan, nu är det så att jag lyckats gå ner till ca 80kg från 101½kg

jag vill gärna gå ner lite till för att få fram konturer etc på kroppen

Det jag nu undrar över är om jag skulle kunna börja med ett proteinpulver och fortfarande gå ner i vikt alt. plana ut? för det är lite mycket häng kvar på mig!

kan inget om kosttillskott etc!


Är det en sån här deff jag kanske ska prova mig på?


somsagt är ruskigt okunnig inom detta å det värsta skulle vara om jag fick ytterligare fett på min kropp genom att jag börjar med proteinpulver!


tyvärr lider jag fortfarande av dåligt självförtroende så gravt att det påverkar mitt sociala liv! därför jag vill vara så säker innan jag börjar med nått

aliquis
2006-01-19, 01:46
Äter du mer än du gör av med blir du fetare, äter du mindre blir du lättare. Om du ligger precis på gränsen o tillsätter proteinpulver kommer du gå upp i vikt, ligger du rätt mycket "på minus" och tillsätter proteinpulver kommer du fortfarande gå ner, och ligger du bara lite minus och tillsätter proteinpulver kanske du står still i vikt.

Ersätter du lite av ditt energiintag med proteinpulver kommer du med lite tur tappa mer fett och mindre muskel / öka mindre fett och mer muskler än om du inte hade gjort det, men proteinrik mat hade gett samma effekt.

Proteinpulvret är ju inte magiskt på något sätt, det bara hjälper till att göra det enklare att få mer protein om man nu vill ha det, men energi ger det precis som "allt" annat (där allt är fett som ger mest energi, sedan alkohol och sist kolhydrater och protein som ger lika mycket.)

Ascent
2006-01-19, 11:51
Det jag vill veta först är hur du gjort för att gå ner de ca 20kg du hittills klarat av och hur lång tid det tagit? Har din viktminskning avstannat eller går du fortfarande ner i vikt? Hur tränar du om du gör det?

För min del fungerar det med proteinpulver, men det fungerar även utan. Jag har det mest som "ett smidigt sätt att få i min tillräcklig mängd protein", framförallt med tanke på att jag anser att keso är djävulens påfund.

Har du gjort någon ihopräkning under ett par dagar för att se hur mycket energi du får från kolhydrater, proteiner och fett? Om inte kan det vara en bra idé. Är det så att du ligger lågt i proteinintag kanske du borde ta en proteinshake om dan och försöka minska lite på kolhydraterna alternativt fettet?

Starkt jobbat med viktnedgången annars! *yourock*

polaren
2006-01-19, 14:09
Som aliquis säger är inte det något magiskt med proteinpulver, det är mat i pulverform. Jag skulle inte ersätta vanlig mat med det, men jag tar det däremot som tillskott för att slippa lägga till ännu ett mål mat på kvällen.

Jag skulle rekommendera dig att ta en titt i den här tråden (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881). En mycket bra "deff-guide".

Vill också grattulera till 20kg viktnedgång, starkt jobbat! :)

noeLLY
2006-01-20, 01:13
Jag har slutat att sitta vid datorn på nätterna (nästan iaf) och sova på dagarna!

börjat röra mig mer helt enkelt! går morgon promenader ganska ofta! sen styrketränar jag! jag har stannat lite nu tror jag! inte kört någe morgon promenader på ett tag nu så kan vara därför också!

det har tagit ca 2år! så jag har varit lite lat! dock inte gått in stenhårt för att gå ner i vikt hela tiden! utan mer nu på slutet!

denna ihop räkning då ? hur går den till? måste jag väga maten etc? eller kan jag på något ungefär räkna ut ?

deffguiden gjorde mig lite klokare men fortfarande mycket som är oklart i den för mig! tyvärr :/ Im just stupid I think :cryout:

Det jag vill veta först är hur du gjort för att gå ner de ca 20kg du hittills klarat av och hur lång tid det tagit? Har din viktminskning avstannat eller går du fortfarande ner i vikt? Hur tränar du om du gör det?

För min del fungerar det med proteinpulver, men det fungerar även utan. Jag har det mest som "ett smidigt sätt att få i min tillräcklig mängd protein", framförallt med tanke på att jag anser att keso är djävulens påfund.

Har du gjort någon ihopräkning under ett par dagar för att se hur mycket energi du får från kolhydrater, proteiner och fett? Om inte kan det vara en bra idé. Är det så att du ligger lågt i proteinintag kanske du borde ta en proteinshake om dan och försöka minska lite på kolhydraterna alternativt fettet?

Starkt jobbat med viktnedgången annars! *yourock*

noeLLY
2006-01-20, 01:16
Som aliquis säger är inte det något magiskt med proteinpulver, det är mat i pulverform. Jag skulle inte ersätta vanlig mat med det, men jag tar det däremot som tillskott för att slippa lägga till ännu ett mål mat på kvällen.

Jag skulle rekommendera dig att ta en titt i den här tråden (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881). En mycket bra "deff-guide".

Vill också grattulera till 20kg viktnedgång, starkt jobbat! :)

så du menar om jag tar en proteindrink efter träning (om det nu är då man ska ta den) så blir det som extra mat? mat med enbart protein dvs!?

det jag är ute efter är att fortsätta tappa fett och bygga muskler! på smidigast sätt!

kanske ska fortsätta som jag gjort och gå ner tills jag är nöjd med kroppen och sedan bygga på det?


kram å tack så mycket :booty:

King Grub
2006-01-20, 06:33
Så länge du räknar med energin från proteinpulvret i dagens intag kan du använda det som vilken proteinkälla som helst, en smidig sådan vid t ex ansträngning. Det går även att använda till måltid, om man skulle vilja det.

Nucleus
2006-01-20, 11:34
så du menar om jag tar en proteindrink efter träning (om det nu är då man ska ta den) så blir det som extra mat? mat med enbart protein dvs!?

det jag är ute efter är att fortsätta tappa fett och bygga muskler! på smidigast sätt!

kanske ska fortsätta som jag gjort och gå ner tills jag är nöjd med kroppen och sedan bygga på det?
:booty:

Prottedrycka direkt före, under eller direkt efter det beror lite på hur din näringstiming ser ut i övrigt rundt ditt pass.

Mat med enbart protte, eller i huvudsak protte är till exempel, kycklingfile, grillad kyckling utan skinn, kalkonfile,tonfisk, kvarg (samma som kesella men mycket billigare på Lidl).

Det är kanske bättre å fortsette å gå ned och sen bygga på när du har kommit dit du vill med din vikt, å deffe+ bygge muskler samtidig är mycket svårt, nästan omöjligt.
Men ett tungt styrkepass under deff hjälper din kropp att spara på musklerna och bränna fett istället, men detta forutsätter,om jag inte har fel att du käkar proteinholdig mat/ drycka.

/N

sundvall
2006-01-24, 09:31
Nej du går inte upp i vikt av proteinpulver, du går upp i vikt av det totala kaloriöverkottet över hela dagen.