handdator

Visa fullständig version : Ang. kreatin


keffat_liv
2006-01-18, 21:26
Finns det någon anledning till att ta kreatin (mon) innan och efter träningen? och finns det egentligen nån anledning till att man delar upp låt oss säga sina 40g på 2-4 omgångar under dagen än att svepa allt på en gång?

Larsson
2006-01-18, 21:29
Kan nog vara bra att dela upp om det är så mycket. Eftersom magen kan bli lite orolig hos vissa personer av kreatin.

keffat_liv
2006-01-18, 21:33
mjo det såklart. Dock har jag aldrig kännt av något sådant. Inget annat fel med det ananrs då? Tänkte mest om man glömmer ta nån dag.

aliquis
2006-01-18, 22:16
anledningen till att det skulle delas upp isf är väl för att de/man hoppas på att upptaget blir bättre än av 40 gram vid ett tillfälle. I vanliga fall får du ju i dig ett par gram med kosten varje dag.

stenis
2006-01-18, 23:06
jo de bör delas upp när de är så pass mycket, 40g kreatin kräver om jag inte är helt ute o cycklar bra mycket vatten, rejält med vatten, kan bli drygt att dricka allt på en gång, bättre o sprida då! på 3ggr typ.. frukost, lunch, kvällsmål tex.

mvh

keffat_liv
2006-01-18, 23:11
jo de bör delas upp när de är så pass mycket, 40g kreatin kräver om jag inte är helt ute o cycklar bra mycket vatten, rejält med vatten, kan bli drygt att dricka allt på en gång, bättre o sprida då! på 3ggr typ.. frukost, lunch, kvällsmål tex.

mvh

Så det krävs alltså vatten för att kreatinet ska tas upp? Att man ska dricka mycket vatten när man går på kreatin har jag förståt, men det krävs alltså att man dricker en massa vatten just när man tar det med? Finns det några riktlinjer på hur mkt vatten per gram man behöver?

Larsson
2006-01-18, 23:22
Så det krävs alltså vatten för att kreatinet ska tas upp? Att man ska dricka mycket vatten när man går på kreatin har jag förståt, men det krävs alltså att man dricker en massa vatten just när man tar det med? Finns det några riktlinjer på hur mkt vatten per gram man behöver?

Det är bara att ta en sked med kreatin direkt i munnen och skölja ned med ett glas vatten.

keffat_liv
2006-01-18, 23:25
Det är bara att ta en sked med kreatin direkt i munnen och skölja ned med ett glas vatten.

Så stenis har fel då? har heller aldrig hört att det skulle behövas nån viss mängd vatten för att ta upp kraetinet.

Larsson
2006-01-18, 23:58
Så stenis har fel då? har heller aldrig hört att det skulle behövas nån viss mängd vatten för att ta upp kraetinet.

Han kanske menar att du ska dricka mer vatten när du äter kreatin, eftersom det binder vätska i musklerna.

stenis
2006-01-19, 00:06
ja det jag menar är att du måste dricka mer vatten totalt sätt när du är på kreatinkur.. Som jag fick lära idag ska man inte överdriva intaget av vatten, de kan få negativa konsekvenser tydligen. Men tar du 40g kreatin på en gång så lär du nog dricka rejält med vatten, ett glas räcker nog inte då.. Men om vi säger att du dricker 1-2l vatten om dagen i vanliga fall, så ska du nu med kreatin iaf öka till 2-3l per dag.. ungefär, nå speciella mått på hur mycket vatten du SKA dricka finns nog inte, utan de är mer att du ska dricka mer vatten än vad du vanligtvis gör.

mvh

keffat_liv
2006-01-19, 10:21
jaja det var så du menade :thumbup: Jo det vet jag, men no problemo. Dricker nog minst 5 liter vatten om dagen.

Lizard
2006-01-19, 12:32
Vätskemängd och upptagsmekanismer för kreatin. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=47691)

Lizard