handdator

Visa fullständig version : Jag behöver hjälp!


Henke83
2006-01-18, 20:59
Har varit och röntgat skallen idag, pga att hjärnskakning som inte försvunnit sedan jag sparrade för 17dagar sedan. De hittade små hjärnblödningar och läkaren förbjöd mig att boxas eller träna överhuvudtaget i 2MÅNADER! *spy* Vilket är helt otänkbart. Blev sjukskriven i 10 dagar, sedan röntga igen.
Vad ska man ta sig till? Vad hade ni gjort i det läget?
Tacksam för vettiga svar. :confused:

puppas
2006-01-18, 21:00
Jag skulle se det som ett utmärkt tillfälle att vila och äta upp mig så jag kommer tillbaka starkare än nånsin.

Spiffy
2006-01-18, 21:01
Mycket att fundera över :confused:

Metal_boy_
2006-01-18, 21:02
Gör nått annat skoj under tiden och kom tillbaka taggad av bara fan. Eller så skiter du i vad läkaren säger och riskerar att bli ett kolli.

Angel
2006-01-18, 21:03
Det är inte värt att riskera din hälsa bara för att få träna. Kan sluta med mycket värre konsekvenser. Ta hand om dig själv.

Mental
2006-01-18, 21:03
Ähh, jag tycker du ska träna på som vanligt, jag menar, vad fan vet läkaren, de kan ju ingenting.

:thumbup:

Fettecke
2006-01-18, 21:05
Jag måste ju fråga om du vill dö eller inte? -med tanke på att det var "otänkbart" att sluta träna...

Ta en stor funderare, du har hur mkt tid som helst att lägga upp en plan över framtida träningar eller liknande... vet inte hur mkt gripper ansträngar igenligen... kan ju vara en mild form... fråga din doktor eller nått ;)

Henke83
2006-01-18, 21:07
Hmm, jag fattar ju att det inte är bra, men de psykiska konsekvenserna är ju nog så illa, mår verkligen skit nu. Man förtvinar ju för fan helt på två månader.

Ryska_raketen
2006-01-18, 21:08
Ett tips är att skaffa hjälm :thumbup:

Sverker
2006-01-18, 21:10
Ähh, jag tycker du ska träna på som vanligt, jag menar, vad fan vet läkaren, de kan ju ingenting.

:thumbup:

Jag tror att de kan en hel del. Problemet är ju inte ovanligt i amatörboxningen ;)

Du kan ju träna annat som komplement ett tag.

Frantic
2006-01-18, 21:13
Lär dig spela gitarr. Bli rockstjärna. Dö ung

Nej men det är väl ganska självklart att du ska ta det piano för att inte riskera allvarligare skador.

Nejv
2006-01-18, 21:13
Oj, hjärnblödningar av boxning? Det trodde jag aldrig... *rolleyes*

Kebab-Arne
2006-01-18, 21:15
Jag tror att de kan en hel del. Problemet är ju inte ovanligt i amatörboxningen ;)

Du kan ju träna annat som komplement ett tag.

Jag tror moderatorn missar ironin. ;)

Säger en läkare åt mig att inte träna i två månader skulle då jag lyda det rådet till punkt och pricka.

JoelR
2006-01-18, 21:17
Är nog inte så mycket mer du kan göra än att vila om du går runt med små hjärnblödningar i skallen. Sad but true.
Hur sparrade ni egentligen btw?

Verni
2006-01-18, 21:20
Ett tips är att skaffa hjälm :thumbup:jelm + dåhlig sickt = ennu ondare i hjernan.

Henke83
2006-01-18, 21:22
Tack allihopa.
Men det värsta skitet är att det huvudsakliga syftet med boxningen var att komma i super form inför race sässongen -06 som börjar i april (tävlar i karting) om ca 2månader alltså.
Nu känner jag bara för att supa bort resten av livet.
Låter säkert patetiskt i en dels öron men det finns nog ganska många som också förstår hur viktiga vissa saker är.

emmzan
2006-01-18, 21:24
Tack allihopa.
Men det värsta skitet är att det huvudsakliga syftet med boxningen var att komma i super form inför race sässongen -06 som börjar i april (tävlar i karting) om ca 2månader alltså.
Nu känner jag bara för att supa bort resten av livet.
Låter säkert patetiskt i en dels öron men det finns nog ganska många som också förstår hur viktiga vissa saker är.

Självklart är det patetiskt att ens fundera på att riskera liv och hälsa pga en fånig sport...
Lika självklart är det att man krisar ihop (mer eller mindre) när något som är betydelsefullt i ens liv skiter sig. *grr27*

Krya på dig!

Liten Men Fet
2006-01-18, 21:26
Hmm, jag fattar ju att det inte är bra, men de psykiska konsekvenserna är ju nog så illa, mår verkligen skit nu. Man förtvinar ju för fan helt på två månader.

Du verkar ju inte så klyftig nu verkar det som så du borde nog inte ha fler smällar på huvudet.
Äter du bra så tappar du knappt märkbart på 2 månader, det tar 1-2 veckor att få igång kroppen igen och du kan ju motionera försiktigt med promenader och kanske lite simning.
Om man har små hjärnblödningar och råkar ut för något mer så kan man råka riktigt illa ut, hjärnan kan ta mycket skada. Men det är klart att du får ju väga 2 månaders träning mot den förhöjda risken för permanenta hjärnskador och altzeimers å annat när du blir gammal.

Ditt val.

Henke83
2006-01-18, 21:32
Du verkar ju inte så klyftig nu verkar det som så du borde nog inte ha fler smällar på huvudet.
Äter du bra så tappar du knappt märkbart på 2 månader, det tar 1-2 veckor att få igång kroppen igen och du kan ju motionera försiktigt med promenader och kanske lite simning.
Om man har små hjärnblödningar och råkar ut för något mer så kan man råka riktigt illa ut, hjärnan kan ta mycket skada. Men det är klart att du får ju väga 2 månaders träning mot den förhöjda risken för permanenta hjärnskador och altzeimers å annat när du blir gammal.

Ditt val.
Jag vet ju att det är så egentligen, men man behöver nog höra det ändå, ska tänka på det och bullimiäta ;)

JJ
2006-01-18, 21:35
Jag skulle tränat ändå, att man dör ibland är smällar man får ta. Hardcore!!!

Liten Men Fet
2006-01-18, 22:44
Jag vet ju att det är så egentligen, men man behöver nog höra det ändå, ska tänka på det och bullimiäta ;)

Jag skulle inte smälla i mig vad som helst för då blir man tjock om man inte tränar. Men se till att du får i dig ordentliga portioner bra utspritt på dagen och ganska mycket protein så är det ingen fara.

Lizard
2006-01-18, 22:50
Tack allihopa.
Men det värsta skitet är att det huvudsakliga syftet med boxningen var att komma i super form inför race sässongen -06 som börjar i april (tävlar i karting) om ca 2månader alltså.
Nu känner jag bara för att supa bort resten av livet.
Låter säkert patetiskt i en dels öron men det finns nog ganska många som också förstår hur viktiga vissa saker är.

Bra! Kännetecknande för vinnare som Schumacher och andra är just förmågan att totalt tappa sugen och ge upp. Deras framgång består i själva verket i att de a l d r i g stött på några motgångar i sin karriär.


Lizard

Überbiffen
2006-01-19, 00:20
Jag behöver hjälp!
Ring poolia.

aliquis
2006-01-19, 01:43
Äsch då, efter 5 dagars vila kommer du inte vilja gå till gymmet ;)

Peter-N1
2006-01-19, 09:26
Har varit och röntgat skallen idag, pga att hjärnskakning som inte försvunnit sedan jag sparrade för 17dagar sedan. De hittade små hjärnblödningar och läkaren förbjöd mig att boxas eller träna överhuvudtaget i 2MÅNADER! *spy* Vilket är helt otänkbart. Blev sjukskriven i 10 dagar, sedan röntga igen.
Vad ska man ta sig till? Vad hade ni gjort i det läget?
Tacksam för vettiga svar. :confused:

Jag hade hellre tagit emot råd från läkaren än kollomedlemmar.

Lillgrabben
2006-01-19, 09:31
Har varit och röntgat skallen idag, pga att hjärnskakning som inte försvunnit sedan jag sparrade för 17dagar sedan. De hittade små hjärnblödningar och läkaren förbjöd mig att boxas eller träna överhuvudtaget i 2MÅNADER! *spy* Vilket är helt otänkbart. Blev sjukskriven i 10 dagar, sedan röntga igen.
Vad ska man ta sig till? Vad hade ni gjort i det läget?
Tacksam för vettiga svar. :confused:


Att du ens frågar......


Tacka fan för att du ska vila, minst så länge som läkaren sa. Du har bara ett liv - var rädd om det.

stahlberg
2006-01-19, 09:53
När man råkar ut för en skada av något slag ska man börja med att så exakt som möjligt ta reda på vad det är (vilket du gjort).

Om skadan är av den typen att den hindrar träning för en kortare eller längre tid framåt kan det kännas mycket deprimerande för en människa som tränar hårt, målmedvetet och träningsinriktat.

Emellertid är det så, att man för att överhuvudtaget kunna fortsätta sin karriär MÅSTE låta skadan läka. Om man börjar träna för tidigt är det troligt att skadan förvärras eller blir kronisk. Och då är karriären slut.

Man kan alltså välja mellan två onda ting :
1. Att följa läkar- och andra ordinationer, vila och låta skadan läka. Då kan man fortsätta sin karriär senare.
2. Att strunta i skadan och träna vidare. Men då är risken stor att man fullständigt förstör sin karriär.

Det klokaste är - fastän det kan kännas för jävligt - att vila enligt läkarens direktiv (längre om det behövs). Efter detta kan man fortsätta karriären på nytt. Om man är förhållandevis ung, och någorlunda i början av karriären, kan vilan på lång sikt (fastän det inte känns så JUST NU) vara till nytta. Det är dessutom ofta bättre att skador kommer i början av karriären än just innan man ska kämpa om t.ex en VM-titel. Av skadorna kan man lära sig att undvika det som orsakat skadan, och kan komma tillbaka "visare". Motivationen att börja träna igen efter uppehållet kan vara mycket stor.

Unna dig en paus. Gör sådant du inte annars hunnit med. Låt skadan läka. Och sedan kommer du igen.

Karl_alfred
2006-01-19, 10:03
Passas på att skaffa ett liv under dessa 2 månader vilket du uppenbarligen inte har om t räningen ska va så viktig.

Cilia
2006-01-19, 10:04
kan vi inte lägga den här tråden till Pippihranas tråd om användare på kolo?
tycker den är ett bevis på att han har en poäng.

Nina L
2006-01-19, 10:24
Vad ska man ta sig till? Vad hade ni gjort i det läget?Jag hade vilat minst 2 månader (troligen 3) från träningen, slutat emd boxningen och börjat ta hand om mig själv. Som någon skrev innan så har du bara ett liv, och det är dags att börja värdesätta det.

Jay-Z
2006-01-19, 10:30
Och när du har kommit över ditt "Gaaaaaaaahhhhh-mitt-liv-är-över-1111-!!!-stadium" kommer du att inse att det finns saker i ditt liv som tillför minst lika mycket som träningen.