handdator

Visa fullständig version : Skillnad på tonfisk och pulver?


Fatzo
2006-01-18, 18:10
Hej,

Vad är det för skillnad på att äta en burk Abba tonfisk i vatten:
Energi: 220kcal
50g protte
0 kolisar och 2g fett

mot att äta 2.15 portion. pure whey med 23.2g protte, 2 .22g kolisar och 1.9 g fett per portion.

Om jag ändå skulle ätit makaroner och tonfisk, kan jag istället äta makaronen med prottepulver i minimjölk för att slippa tungmetallerna i fisken..

Antar att "köttet" i tonfisken gör nåt för mättnadskänslan? Missar man massa vitaminer och grejer?

Kan man isåfall också byta ut makaronerna mot Maltodextrin i motsvarande mängd utan att det är farligt?

(Vet att jag kan bli idiotförklarad för detta inlägg men jag är lite nyfiken bara) *screwy*

sissa
2006-01-18, 18:32
Hej,

Vad är det för skillnad på att äta en burk Abba tonfisk i vatten:
Energi: 220kcal
50g protte
0 kolisar och 2g fett

mot att äta 2.15 portion. pure whey med 23.2g protte, 2 .22g kolisar och 1.9 g fett per portion.

Om jag ändå skulle ätit makaroner och tonfisk, kan jag istället äta makaronen med prottepulver i minimjölk för att slippa tungmetallerna i fisken..

Antar att "köttet" i tonfisken gör nåt för mättnadskänslan? Missar man massa vitaminer och grejer?

Kan man isåfall också byta ut makaronerna mot Maltodextrin i motsvarande mängd utan att det är farligt?

(Vet att jag kan bli idiotförklarad för detta inlägg men jag är lite nyfiken bara) *screwy*


Maltodextrin är inge bra alls att hälla sig när det inte tas i anslutning till träningen. Proteinpulver är det väl annat med ( andra kan svara bättre än jag)

Sen tänker jag att om det bara är en tungmetallfråga, så finns det väl annat att käka förrutom tonfisk? finns ju massor olika slags kött och fisk och annat gott:)

Hjälten
2006-01-18, 19:02
jag går igenom två tonfisksburkar per träningsdag, är det för mycket? är det farligt?

sissa
2006-01-18, 19:11
jag går igenom två tonfisksburkar per träningsdag, är det för mycket? är det farligt?


http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=32269&highlight=tonfisk

internethjälten
2006-01-18, 19:26
jag går igenom två tonfisksburkar per träningsdag, är det för mycket? är det farligt?

många snackar om tungmetaller bla bla bla, men du kan
ju lika väl bli påkörd i morgon så lev i nuet !!!!

Ps, luktar det tonfisk när du kissar ? -det gör det
för mig när jag trycker +2 burkar / dygn.

Fatzo
2006-01-18, 19:37
många snackar om tungmetaller bla bla bla, men du kan
ju lika väl bli påkörd i morgon så lev i nuet !!!!

Ps, luktar det tonfisk när du kissar ? -det gör det
för mig när jag trycker +2 burkar / dygn.

Bryr mig inte så mkt om tungmetallerna, men frågan var egentligen vad det är för skillnad. Varför äter man tonfisk istället för prottepulver?

Hjälten
2006-01-18, 19:55
många snackar om tungmetaller bla bla bla, men du kan
ju lika väl bli påkörd i morgon så lev i nuet !!!!

Ps, luktar det tonfisk när du kissar ? -det gör det
för mig när jag trycker +2 burkar / dygn.

Ska nog dra ner ätandet till 1 burk/dag. Det är för billigt, gott och lätt för att undvika.

Nej, har inte lagt märke till att det luktar tonfisk när jag kissar.

internethjälten
2006-01-18, 19:57
Bryr mig inte så mkt om tungmetallerna, men frågan var egentligen vad det är för skillnad. Varför äter man tonfisk istället för prottepulver?

Tonfiks mättar på ett annat sätt än vad ett fabrikframställt
pulver gör, tonfisken känns mer "matig" om man säger så :thumbup:

Pengamässigt betalar jag 2.50-3.00kr för 30gram protein oavsett
om det är tonfiks, alaska pollock eller proteinpulver.

Fatzo
2006-01-18, 21:41
Tonfiks mättar på ett annat sätt än vad ett fabrikframställt
pulver gör, tonfisken känns mer "matig" om man säger så :thumbup:

Pengamässigt betalar jag 2.50-3.00kr för 30gram protein oavsett
om det är tonfiks, alaska pollock eller proteinpulver.


Så om jag förstått dig rätt så kan man käka makaroner och prottepulver om man inte har nån tonfisk hemma och det är inte sämre än "orginalet" förutom att tonfisken mättar mer i magen och är godare.

Ärligt luktar det tonfisk, har bara ätit 200g om dagen i två dagar men nu banne mig tyckte jag fan det lukta tonfisk på toan.

King Grub
2006-01-18, 21:51
Om man kan tänka sig någon skillnad i muskeltillväxt (och jag tvivlar på att man kan göra det, praktiskt), är mjölkprotein om något effektivare vad gäller att stimulera proteinsyntesen.

Max
2006-01-18, 22:15
Ska nog dra ner ätandet till 1 burk/dag. Det är för billigt, gott och lätt för att undvika.

Nej, har inte lagt märke till att det luktar tonfisk när jag kissar.
Mitt kiss luktar tonfisk när jag ätit tonfisk, även om det bara varit en halv burk. Det luktar också väldigt starkt och konstigt när jag ätit musslor eller räkor.

Ludvika
2006-01-18, 22:20
Ingen större skillnad, utan precis som någon skrev innan mättnadskänslan.

internethjälten
2006-01-19, 05:02
Så om jag förstått dig rätt så kan man käka makaroner och prottepulver om man inte har nån tonfisk hemma och det är inte sämre än "orginalet" förutom att tonfisken mättar mer i magen och är godare.

Ärligt luktar det tonfisk, har bara ätit 200g om dagen i två dagar men nu banne mig tyckte jag fan det lukta tonfisk på toan.

Nej, jag äter inte pasta då det inte är en naturprodukt
utan en tillverkad sak, sen gillar jag inte värderna i den
heller.

Fatzo
2006-01-19, 12:30
Nej, jag äter inte pasta då det inte är en naturprodukt
utan en tillverkad sak, sen gillar jag inte värderna i den
heller.


Förstår inte ditt svar... hade det stått prottepulver istället för pasta så hade jag varit med men...

MUGEN
2006-01-19, 14:17
Förstår inte ditt svar... hade det stått prottepulver istället för pasta så hade jag varit med men...

pasta är lika lite naturprodukt(??) som proteinpulver.. men jag är också konfunderad

Zerohero
2006-01-19, 15:27
Vad händer egentligen om man har fått i sig för mycket tungmetaller?

internethjälten
2006-01-19, 16:21
pasta är lika lite naturprodukt(??) som proteinpulver.. men jag är också konfunderad

Ja ? -vilket träd eller buske växer makaroner på då ?

Precis, ingen ren naturprodujk utan ngt skit som är
hopajoxat i en fabrik *emo-thumbs-down*

Jag håller mig bara till rena produkter -enkelt va ?

King Grub
2006-01-19, 16:42
Ja ? -vilket träd eller buske växer makaroner på då ?

http://www.ndwheat.com/images/quick_facts_durum.jpg

Batman
2006-01-19, 17:10
Vad händer egentligen om man har fått i sig för mycket tungmetaller?

Ptja man blir en vandrande circus av smärta.
Tex vad som händer vid Kvicksilverförgiftning : otäck metallsmak i munnen, svullet tandkött och lossnande tänder. Nervösa darrningar, kraftig salivflöde på flera liter om dagen.
Detta mättes och antecknades noga, eftersom det ansågs vara ett tecken på hur snabbt tillfrisknandet gick. Inflammationen i munhålan gjorde det ofta svårt för patienten att äta, och slutet blev inte sällan att hon svalt ihjäl.

Saxat från susning.nu
Och om jag minns rätt så kan man inte bota tungmetallsförgiftning vidare bra.
En NO lärare till mig på gymnasiet sopade kvicksilver när han var ung och han fick darrningar i kroppen som troligtvis berodde på det.

Underskatta inte hur farlig en termometer är, och tonfisk i stora mängder.

Sedan tillhör ju Bly och Cadimum Tungmetaller oxå, massa trevliga symptomer som man kan lägga till på listan.

Apos78
2006-01-19, 18:21
http://www.ndwheat.com/images/quick_facts_durum.jpg


Jag kanske har dålig humor men det där var fan fyndigt :D