handdator

Visa fullständig version : Max-OT och tankar kring träning


SamHag
2006-01-18, 17:36
Har tränat nu i ungefär 6 månader riktigt seriöst. 5 ggr i veckan. Jag kör Max-OT ungefär 4 månader av den perioden. Det har gått riktigt bra men det känns lite sämre nu. Jag vet inte om det är bara det att jag har ätit för lite kolhydrater , men min vikt och muskelökning har verkligen stått stilla ett tag.

Vad tycker ni om Max-OT? Det jag söker efter är enbart muskelökning, ingen fettförbränning eller dylikt . Vilken metod anser ni är bäst för sådant?

Jorgen
2006-01-18, 17:37
Vilken metod anser ni är bäst för sådant?
Hård kontinuerlig träning med massor av mat och vila vid rätt tillfälle.

SamHag
2006-01-18, 17:43
Kom med något mindre obvious snälla ;)

Ninjasmurf
2006-01-18, 17:43
Håller med Jorgen...
Max-OT har jag testat och jag tycker inte om det så mycket, tycker skaderisken är för hög...Däremot lär man sig intensitet av metoden vilket är bra att ha med sig till framtida pass

Jorgen
2006-01-18, 17:45
Kom med något mindre obvious snälla ;)
Vadå?
Du frågar vilken metod som jag tycker är bäst. Jag svarade med vilken metod som jag tycker är bäst. Vad är problemet?
Träna och ät. Så bygger man muskler. Krångla inte till det så förbaskat.

SamHag
2006-01-18, 17:46
Aha, men vad menar ni då. Att man ska köra typ 6-8 , vila mindre osv? Jag vet inte vad han menar med "Hård kontinuerlig träning"

SamHag
2006-01-18, 17:47
Sorry Jorgen, trodde du bara sa att "Träna hårt och ät och vila" , vetej vad kontinuerlig träning menas , sorry :)

Jorgen
2006-01-18, 17:48
Sorry Jorgen, trodde du bara sa att "Träna hårt och ät och vila" , vetej vad kontinuerlig träning menas , sorry :)
kontinuerlig kontinuerligt kontinuerliga adj.
ständig, ständigt återkommande; som håller på utan avbrott, oavbruten, fortlöpande

SamHag
2006-01-18, 17:50
kontinuerlig kontinuerligt kontinuerliga adj.
ständig, ständigt återkommande; som håller på utan avbrott, oavbruten, fortlöpande

Har missat 5 gånger totalt sedan jag började för 6 månader sen. Ser inte vad det har med min fråga o göra.

polaren
2006-01-18, 17:54
Har missat 5 gånger totalt sedan jag började för 6 månader sen. Ser inte vad det har med min fråga o göra.

Kanske dags för lite vila då? :)

Jorgen
2006-01-18, 17:55
Har missat 5 gånger totalt sedan jag började för 6 månader sen. Ser inte vad det har med min fråga o göra.
6 månader ja. Kom igen när du har kört kontinuerligt i tio år. Då har du förmodligen även en bra fysik. Det är därför man skall använda insidan av huvudet när man tränar, så att man kan hålla sig från skador och annat otrevligt som kan stoppa en på ens väg.
Sen om du kör Max-OT eller tränar efter eget huvud spelar ingen roll. Så länge du kan hålla på oavbrutet så kommer det att bli muskler av det.
Givetvis med rätt vila när det behövs.

SamHag
2006-01-18, 18:00
6 månader ja. Kom igen när du har kört kontinuerligt i tio år. Då har du förmodligen även en bra fysik. Det är därför man skall använda insidan av huvudet när man tränar, så att man kan hålla sig från skador och annat otrevligt som kan stoppa en på ens väg.
Sen om du kör Max-OT eller tränar efter eget huvud spelar ingen roll. Så länge du kan hålla på oavbrutet så kommer det att bli muskler av det.
Givetvis med rätt vila när det behövs.

K tack.

Men ändå, det finns väl ändå bättre och sämre sätt att träna?

SamHag
2006-01-18, 18:00
Kanske dags för lite vila då? :)

Tog en veckas vila i julas vilket jag inte anser som att "missa" :hbang:

Jorgen
2006-01-18, 18:13
K tack.

Men ändå, det finns väl ändå bättre och sämre sätt att träna?
Ja, såklart att det finns. Men vilka dom är måste man själv upptäcka. Vissa kör 30 set triceps och tycker att det är skitbra, andra kör 3 set och tycker att det är det bästa.

SamHag
2006-01-18, 18:27
Ja, såklart att det finns. Men vilka dom är måste man själv upptäcka. Vissa kör 30 set triceps och tycker att det är skitbra, andra kör 3 set och tycker att det är det bästa.


Ok , tacktack :)

King Grub
2006-01-18, 18:31
Det träningssystem du använder är helt okej så länge du gör framsteg.

Ökar du inte i kroppsvikt, trots att du vill, äter du för lite.

tegel
2006-01-18, 18:58
Jag hade inte styrketränat speciellt mycket innan jag började köra enligt Max-Ot för ung. 2 år sen. Tycker att upplägget är bra för att det:

introducerar basövningar
förespråkar vilovecka
framhäver vikten av en bra kost


ok, de väver in en massa reklam för deras produkter..men för mig va det ok eftersom jag i och med max-ot fick en väldigt bra start på min "träningskarriär". Jag kör fortforande på deras produkter, trots att jag vet att de är rätt mycket dyrare än förmodligen likvärdiga produkter... men jag är tacksam över att de la upp ett sånt logiskt och bra program, annars hade jag kanske jag hade tröttnat av vimsa runt och köra lite här och lite där. Med max-ot fick jag klart för mig vilka övningar som är bra och vilka som är mindre bra..(det är så klart en subjektiv bedömning).

sundvall
2006-01-18, 19:05
Jag hade inte styrketränat speciellt mycket innan jag började köra enligt Max-Ot för ung. 2 år sen. Tycker att upplägget är bra för att det:

introducerar basövningar
förespråkar vilovecka
framhäver vikten av en bra kost


ok, de väver in en massa reklam för deras produkter..men för mig va det ok eftersom jag i och med max-ot fick en väldigt bra start på min "träningskarriär". Jag kör fortforande på deras produkter, trots att jag vet att de är rätt mycket dyrare än förmodligen likvärdiga produkter... men jag är tacksam över att de la upp ett sånt logiskt och bra program, annars hade jag kanske jag hade tröttnat av vimsa runt och köra lite här och lite där. Med max-ot fick jag klart för mig vilka övningar som är bra och vilka som är mindre bra..(det är så klart en subjektiv bedömning).


:thumbup:

pragmatist
2006-01-18, 19:48
Inget träningsprogram fungerar i oändlighet, inte Max-OT eller något annat heller. Kroppen vänjer sig och det går trögare och trögare. Lösningen är att byta upplägg och träningsparametrar med jämna mellanrum, ju mer genomgripande bytet är desto bättre. Och nej, att byta från bänkpress till hantelpressar men i övrigt träna precis likadant är inte ett genomgripande byte. :D