handdator

Visa fullständig version : Skall förbränna, hur funkar konditionen jämtemot styrket?


Heikkan
2006-01-18, 16:50
Jag har som mål att förbränna, öka lite kondition och inte tappa för mycket muskler.

Jag har tänkt något i stil med:
måndag: joggning 30 minuter före frukost, ungefär 5-6 km. (~120 i puls så jag inte förbränner muskler).

tisdag: samma som måndagen, 30 minuter 5-6km före frukost.

onsdag: Köra styrketräning på dagen, tänkt köra jäkligt tungt, lågreppare, 4-8,3-4 set, 2-3 övningar per grupp.

Torsdag: joggning 30 minuter på morgonen 5-6km, eller joggning på eftermiddagen/kvällen.

Fredag: Vilodag.

Lördag: Köra Styrketräning, det jag inte körde på onsdag, samma där, tungt, lågreppare, 4-8 reps,3-4 set 2-3 övningar per grupp.

Söndag: Köra intervallträning på löprundan.

Skall börja äta havregrynsgröt som frukost, samt 2 bananer och 1 ägg efter mina morgonpass.
Skall även sluta med på snacksen, läsken och snabbmaten.
Men får äta "skit" under en valfri helgdag.

Kroppsinformation:
184cm lång.
Väger kring 97-99kg.
Hyffsat stark, har lite massa även, vill få fram lite linjer.

Kommentarer önskas!


Hur kommer styrkan bli påverkad av detta? vill inte tappa allt för mycket muskler?

polaren
2006-01-19, 13:36
Tja Heikkan, tycker upplägget ser bra ut! Men hur har du tänkt äta resten av dagen? Mellanmål och sånt tänkte jag på då.

Tror du kan få bättre svar om en moderator flyttar tråden till en annan forumdel :)

Heikkan
2006-01-19, 13:42
Jag tänker käka för att hålla uppe förbränningen, ta ett äpple eller något som mellanmål!

Jo, vore bra om någon flyttar tråden! tack på förhand.

Micke A
2006-01-19, 13:43
Du bränner inte mer muskler för att du har en puls > 120!

Hur din styrka utvecklas beror på många faktorer, bl.a hur stort kaloriunderskott du har (ju större desto snabbare viktminskning men också större förlust av muskelmassa), hur du äter och hur du tränar din styrka.

Det kan tappa lite i styrka under dieten men med konditionsökningen ökar din uthållighet.

Heikkan
2006-01-19, 13:55
Men jag menar, det där med pulsen, man skall ju inte köra stenhårt FÖRE FRUKOST?

När jag kör på eftermiddagen/kvällen, kommer det bli mycket intervaller och i hårdare tempo.

Em1l
2006-01-19, 15:47
"Även korta (15-20 minuter), riktigt intensiva pass före frukost är effektiva. Korta intervallpass innebär högre förbränning. Studier har dessutom visat att detta inte har en muskelproteinnedbrytande effekt, om det dagliga proteinintaget är högt nog (+2 gram per kilo kroppsvikt), och man äter direkt efter, gärna med vassle som del av proteinkällorna."

saxat från Grubs Deffguide.

King Grub
2006-01-19, 15:54
Men jag menar, det där med pulsen, man skall ju inte köra stenhårt FÖRE FRUKOST?

När jag kör på eftermiddagen/kvällen, kommer det bli mycket intervaller och i hårdare tempo.

Över en längre mätperiod än själva aktiviteten innebär fastande konditionsträning mindre proteinförbränning än efter födointag. Proteinförbränningen minskar efter konditionsträning i fastande tillstånd, medan den i stället ökar efter avslutad aktivitet vid träning efter födointag.

Heikkan
2006-01-19, 17:02
Så man kan variera mellan 30mins joggande (lunkande), och 15-20 minuters stenhård intervall?

Heikkan
2006-01-19, 17:12
Och hur skall jag ta proteinet? brukade ta äggvitor efter morgonträning förut...

maRRtin
2006-01-19, 17:17
Så man kan variera mellan 30mins joggande (lunkande), och 15-20 minuters stenhård intervall?
Huvudsaken är att du gör nåt som du tycker är roligt och kan motivera dig till att göra.

King Grub
2006-01-19, 17:19
Och hur skall jag ta proteinet? brukade ta äggvitor efter morgonträning förut...

Ät en vanlig frukost efteråt.

Heikkan
2006-01-19, 17:21
Typ, havregrynsgröt + nån macka? blir det bra?

King Grub
2006-01-19, 17:21
Ja, gärna något proteinrikt till.

Heikkan
2006-01-19, 17:36
typ, en proteindrink bestående av whey80 eller nått ägg?

Johan_P
2006-01-21, 00:48
typ, en proteindrink bestående av whey80 eller nått ägg?

Jo, precis som Grub skrev nyss, protein :thumbup:

Personligen skulle jag druckit mjök till och lagt skinka eller makrill på mackorna, lätt sätt att öka proteinmängden.