handdator

Visa fullständig version : Låset frusit fast


ArnoldOnLehmä
2006-01-18, 14:30
Vet inte ens om man vågar fråga såna här saker utan att bli kallad för pucko av piranha :)
Iallafall så har mitt cykellås (granitlås) frysit fast flera gånger nu och det har även rostat ganska illa så det går knappt använda ens vid plusgrader. Vet att det finns nån slags olja? som gör att det inte fryser fast men kommer inte ihåg vad det heter. Vet ni ?

PowPow
2006-01-18, 14:30
Vet inte ens om man vågar fråga såna här saker utan att bli kallad för pucko av piranha :)
Iallafall så har mitt cykellås (granitlås) frysit fast flera gånger nu och det har även rostat ganska illa så det går knappt använda ens vid plusgrader. Vet att det finns nån slags olja? som gör att det inte fryser fast men kommer inte ihåg vad det heter. Vet ni ?

Låsolja.
http://www.karlsson.se/direct.aspx?artid=5412386785047

Grahn
2006-01-18, 14:32
Vet iofs inte om det hjälper om det är så rostigt, köp nytt kanske?

Helena B
2006-01-18, 14:33
Varmt vatten brukar jag använda när det har frusit fast, som idag.

PowPow
2006-01-18, 14:33
Varmt vatten brukar jag använda när det har frusit fast, som idag.

Motverkar även rost väldigt bra. *host*

PowPow
2006-01-18, 14:35
Vet iofs inte om det hjälper om det är så rostigt, köp nytt kanske?

Hjälpte mitt i alla fall. Blir som nytt efter varje smörjning. Fast det beror klart även på graden av rost. Rost kan också smörjas, så så länge det inte ändrat form på grund av rost så borde det fungera hur bra som helst.

Grahn
2006-01-18, 14:35
En ordentlig infettning är väl egentligen bättre än olja som oftast bara tenderar att hjälpa för stunden.

Helena B
2006-01-18, 14:35
Motverkar även rost väldigt bra. *host*

Skrev bara vad jag gjorde och hans lås hade frusit fast.

Annars så kanske det varma vattnet kan få honom att fördärva låset mer så han måste köpa ett nytt, som han EGENTLIGEN borde göra :D

ArnoldOnLehmä
2006-01-18, 14:36
Låsolja! Var ju det jag sökte på på google. Jag borde inte sitta framför en dator, allt blir ju fel.
Tack så mycket :thumbup:

edit: Låset började rosta typ förra veckan och det är ganska nytt så det borde räcka med låsolja