handdator

Visa fullständig version : Vad är meningen med livet?


Krokodil
2006-01-18, 01:35
Nå?

Avesta
2006-01-18, 01:40
Du får börja

Dumleman
2006-01-18, 01:41
:laugh: Meningen med livet är att ifrågasätta livets mening.

High1ander
2006-01-18, 01:43
Som jag sa till en kompis för några timmar sen (är ett ordspråk som jag inte kan citera helt korrekt men) "Bara de som inte är kära frågar meningen med livet". Aja, eftersom jag inte är kär så undrar jag också meningen med livet :/

jesse
2006-01-18, 01:44
Meningen med livet är att lära sig dö ;) .

Trance
2006-01-18, 01:45
Ingenting, därför är det så bra. Man kan inte misslyckas med det.

Callister
2006-01-18, 01:48
Finns en omfattande lista. ;) Välj något som passar just Dig!

att dö (ur ett deprimerat perspektiv).
att föröka sig (ur ett darwinistiskt perspektiv).
att ens avkomma generation efter generation får mer förädlade gener (ur ett ras- eller klassbiologiskt perspektiv).
att samla på sig materiella egendomar (ur ett biologiskt-psykologiskt eller materialistiskt perspektiv).
att leva (ur ett ointresserat perspektiv).
att det inte finns någon mening (ur ett nihilistiskt perspektiv).
att älska (ur ett romantiskt perspektiv).
att susa (ur ett online-perspektiv).
att surfa (ur ett (vet ej) perspektiv).
att finna meningen med livet (ur ett zen-perspektiv?).
att utveckla sig till sin fulla potential (ur ett grekiskt filosofiskt perspektiv).
att hjälpa andra (ur ett altruistiskt-kristet-muslimskt perspektiv).
att få ett bättre nästa liv (ur ett hinduistiskt perspektiv).
att lämna någon form av spår efter sig till kommande generationer (ur ett egoistiskt perspektiv).
att absolut inte lämna någon form av spår efter sig till kommande generationer (ur ett ultra egoistiskt perspektiv).
att ha roligt (ur ett hedonistiskt perspektiv).
att få så många poäng som möjligt på Lunarstorm (ur ett fjortisperspektiv).
att hämnas (ur ett mobbat perspektiv).
42 (ur Liftarens Guide Till Galaxen).
att finna inre ro (ur ett epikuriskt perspektiv).
att bli bäst i världen på allt (ur ett självklart perspektiv).
att lära sig så många decimaler som möjligt i pi utantill (ur ett mattenörd perspektiv)
att nå upplysning (ur ett buddhistiskt perspektiv).
att knappa in fakta om näringsinnehållet i Eldroados Potatissallad etc.. (om du kallas "Väsk")

BajareN
2006-01-18, 01:55
Ingenting, därför är det så bra. Man kan inte misslyckas med det.

:thumbup:

sissa
2006-01-18, 01:56
Vad är meningen med livet?



inte den blekaste (förmodligen ingen särskild), men jag trivs rätt så bra med det *popcorn*

Batman
2006-01-18, 02:26
42 duh

n00b

tossefar
2006-01-18, 02:47
Tuttar?

mangemani
2006-01-18, 02:50
att leva lyckligt?

grisbil3n
2006-01-18, 02:55
Finna vägen till en stimulerande och trevlig tillvaro?

gustavk
2006-01-18, 03:21
Oj! viktigt att en sån här tråd kom upp! :) Har som skolarbete att skriva och behandla 2 författares åsikt om den saken. Jag valde Dostojevski och John Stuart Mill. Någon som har några tankar om dessa, har som kört fast lite med Dostojevski, får inte ut så mycket mer än att han stod för sympati och att hjälpa andra och därigenom få njutning själv..
Nå någon filosof som kan hjälpa mig och komma med några smarta resonemang??

Även kloka ord J.S Mill's uppfattningar är också välkomna ;)

internethjälten
2006-01-18, 05:05
Nå?

1oo.ooo inlägg på kolozzeums forum

Baha
2006-01-18, 05:23
Ingenting, därför är det så bra. Man kan inte misslyckas med det.

Ibland glömmer man det synd nog. :)

Garnax
2006-01-18, 07:01
Meningen med livet är att leva det.

Hur man gör det är upp till var och en

Angel
2006-01-18, 07:08
Meningen med livet är att finna den bästa möjliga partner att försöka sig med och att sedan lära sin avkomma allt den behöver veta och förbereda den för livet så den kan bära "människoarvet" vidare. Sedan kan man dö.!!!

supra
2006-01-18, 07:27
Fattar inte att ingen har skrivit detta?!


42

MasterChief
2006-01-18, 07:29
Fattar inte att ingen har skrivit detta?!


42


Blind?

Garnax
2006-01-18, 07:50
Meningen med livet är att finna den bästa möjliga partner att försöka sig med och att sedan lära sin avkomma allt den behöver veta och förbereda den för livet så den kan bära "människoarvet" vidare. Sedan kan man dö.!!!

Så dom människor som dör utan avkomma har misslyckats med livet?

Som jorden ser ut nu borde meningen med livet för jävligt många vara
att inte skaffa någon avkomma.

Nitrometan
2006-01-18, 08:17
:laugh: Meningen med livet är att ifrågasätta livets mening.
Du är nåt på spåren där.

"Life's a bitch and then you die."

Stoltz
2006-01-18, 08:48
Olika - Alla hittar olika meningar med livet.

Men ifall vi skulle ta en riktig universialsvar på frågan så skulle jag nog säga Kalle Anka.

Sniggel
2006-01-18, 09:34
Att lära sig att njuta av det.

mela
2006-01-18, 09:39
Pippa jättemkt och föra släktet vidare :thumbup:

Micke A
2006-01-18, 09:42
Att samla på sig så många prylar som möjligt innan man dör

puppas
2006-01-18, 09:43
det undrar fan jag med..

När man ser dom som jag jobbar med dagligen så blir man lätt lite deppig ang. livet, när risken finns att man ligger som grönsak de sista 5-10 åren av sitt liv.

:(



Mela : :kinky:

Nitrometan
2006-01-18, 09:56
Mela: Det är ett skönt tidsfördriv medan livet pågår.

Men det kan väl knappast vara meningen med livet?

mela
2006-01-18, 09:58
Mela: Det är ett skönt tidsfördriv medan livet pågår.

Men det kan väl knappast vara meningen med livet?

Jo.. Man måste ju föra livet vidare?
Sedan måste man ju njuta och ha lite skoj samtidigt :D

Om det inte är livets mening, vad är det då?
Bygga muskler och kolla på Pumping Iron ?
Äta kvarg ? (nej tommy)
Vara så lycklig som möjligt? (blir man om man pippar btw)

Krokodil
2006-01-18, 09:58
Melas förslag låter bäst hittills! :D

abbe
2006-01-18, 10:06
Kort sagt så har evolutionen genom tiden gynnat de individer som kunnat sätta upp små mål (samla mat, fixa kläder, tillsammans ta större djur och få mer mat osv). Efterhand så blev dessa mål större och i dag är vi i princip helt målinriktade. Med detta i bagaget så är det inte konstigt att vi vill veta meningen/målet med livet. Det kan ju inte vara så att det inte finns ett mål - eller är det bara ngt som vi, på grund av vår disposition, har svårt att acceptera?

Personligen är mitt mål precis vad jag vill att det ska vara. Inget annat.

Ninjasmurf
2006-01-18, 10:08
meningen med livet är kanske att man ska hitta meningen med sitt eget liv dvs
varje persons mening med sitt liv är unikt...

Yxel
2006-01-18, 11:15
Nänä, "Life's a bitch, fuck it".

mystic[-_-]
2006-01-18, 11:17
Ingenting, därför är det så bra. Man kan inte misslyckas med det.

:bow:

petersson
2006-01-18, 11:19
att hitta någon man kan somna brevid varje natt

Überbiffen
2006-01-18, 11:23
Fattar inte att ingen har skrivit detta?!


42
42 duh

n00b
;)

Slartibartfast
2006-01-18, 11:25
Orka läsa tråden, men...

Att bli bra i bänk, duh.

jwzrd
2006-01-18, 11:30
Livet har ingen mening, det är det som är det fina.

Slartibartfast
2006-01-18, 11:32
Livet har ingen mening, det är det som är det fina.

Precis min uppfattning. :thumbup:

Varför ska allting måsta ha en mening för att man ska kunna njuta av det?

Griip
2006-01-18, 11:33
Precis min uppfattning. :thumbup:

Varför ska allting måsta ha en mening för att man ska kunna njuta av det?


Precis som godis.

puppas
2006-01-18, 11:34
Precis som godis.


Charlie ? ;)

Tomten
2006-01-18, 11:35
Hur mycket man än försöker hitta en mening, så fattar man tillslut att det är meningslöst att försöka. :D

Snake
2006-01-18, 11:39
Meningen med livet är just att söka meningen med livet.

Grahn
2006-01-18, 12:03
Förutom 42, att ha kul medans man lever för man lär inte ha det som död.

Nitrometan
2006-01-18, 13:13
Meningen med livet är just att söka meningen med livet.
Nej, fy fan, det kan man ju inte snöa in på.

Snarare då att inte göra det. Läs vad den gode Siddartha Gautama kom fram till. han blev så småningom upplyst och kallas av sina anhängare för "Buddha".

Buddhismen är förresten en icke-missionerande religion. Bara en sån sak! Klart sympatiskt.

Kwon
2006-01-18, 13:19
För vissa är det att vinna en titel kallad "Herr *****" , för andra är det att göra/genomföra så mycket som möjligt under en livsstid.

För vissa är det att söka och hitta inre frid och upplysning, för andra är det att bli rik och kunna köpa allt de vill ha etc osv.

Det är relativt från person till person.

Generellt (för många) är det väl att kunna njuta av livet och ha kul medan en stor del också gör sitt bästa för att släkten skall kunna fortleva.

Annars så....42!

sissa
2006-01-18, 13:55
Förutom 42, att ha kul medans man lever för man lär inte ha det som död.


precis!

alla undrar vad meningen med livet är. vad är meningen med döden då?
det har jag ännu svårare att förstå.

Grahn
2006-01-18, 13:56
alla undrar vad meningen med livet är. vad är meningen med döden då?det har jag ännu svårare att förstå.

Kompost!

mela
2006-01-18, 13:56
precis!

alla undrar vad meningen med livet är. vad är meningen med döden då?
det har jag ännu svårare att förstå.


meningen med döden är att man ska få vila ordentligt när
man pippat så mkt under sin livstid *screwy* :D

sissa
2006-01-18, 13:58
meningen med döden är att man ska få vila ordentligt när
man pippat så mkt under sin livstid *screwy* :D

tala för dig själv. :D

vlket väl var det du gjorde iofs..

Nitrometan
2006-01-18, 13:59
meningen med döden är att man ska få vila ordentligt när
man pippat så mkt under sin livstid *screwy* :D
Mmmm. Bra tänkt. Kan behövas. *kissass*

mela
2006-01-18, 14:00
tala för dig själv. :D

vlket väl var det du gjorde iofs..

så du menar att meningen med livet inte är att vi
ska föra vårt släkte vidare? :eek:
Om folk inte skulle dö skulle jorden bli totalt överbefolkad och sprängas i luften :D

Kwon
2006-01-18, 14:00
meningen med döden är att man ska få vila ordentligt när
man pippat så mkt under sin livstid *screwy* :D

Det är ju en win/win situation!

Det är bra, du ser det positiva i allting, både livet och döden!

Always look on the bright side of life *whistle*

sissa
2006-01-18, 14:03
Kompost!


eller så är det för att vi ska slippa ha eviga liv.
( ne, jag tror inte på återfödelse )

om vi visste att vi hade evigt liv så vetefanken vilka konsekvenserna skulle bli.

sissa
2006-01-18, 14:09
så du menar att meningen med livet inte är att vi
ska föra vårt släkte vidare? :eek:



jag har ingen aning om vad meningen med livet är. men tänk de som inte kan få barn då? eller som väljer att inte skaffa barn? saknar deras liv mening?

Kwon
2006-01-18, 14:11
eller så är det för att vi ska slippa ha eviga liv.
( ne, jag tror inte på återfödelse )

om vi visste att vi hade evigt liv så vetefanken vilka konsekvenserna skulle bli.

Jag tror på reinkarnation dock, så jag kanske inte är lika rädd för å kola som vissa andra. When it's time, it's time!

Om alla "visste" att de hade evigt liv hade ju konsekvenserna blivit att en hel del folk inte hade brytt sig lika mycket, dvs skitit i konsekvenserna helt!

mela
2006-01-18, 14:11
jag har ingen aning om vad meningen med livet är. men tänk de som inte kan få barn då? eller som väljer att inte skaffa barn? saknar deras liv mening?


hmm.. mjo :P men dom pippar nog ändå ska du se :D

nej men.. tror inte att det finns någon speciell mening med livet.
vi är här.. gör det bästa av situationen

Kwon
2006-01-18, 14:12
jag har ingen aning om vad meningen med livet är. men tänk de som inte kan få barn då? eller som väljer att inte skaffa barn? saknar deras liv mening?

Det e ju Melas (och andras) mening att skaffa ongar.

De som inte kan skaffa ongar biologiskt brukar ju adoptera! :D

De kanske får ha en annan mening med livet isf (eftersom de inte kan få barn) :)

Bara att hitta en NY mening med livet!

Man ska ju inte lägga sig ner å dö bara för att man inte kan skaffa ungar (på det naturliga sättet).

Grahn
2006-01-18, 14:13
Om alla "visste" att de hade evigt liv hade ju konsekvenserna blivit att en hel del folk inte hade brytt sig lika mycket, dvs skitit i konsekvenserna helt!

Säker på det? Ta tex miljöförstöring, om folk visste att de skulle få leva en evighet med vad de orsakat skulle de inte vara något mer försiktiga då?

Kwon
2006-01-18, 14:18
Säker på det? Ta tex miljöförstöring, om folk visste att de skulle få leva en evighet med vad de orsakat skulle de inte vara något mer försiktiga då?

Det är upp till person som vanligt, de som är mer miljömedvetna kommer ju självklart jobba för miljön för att de ska kunna ha ett så drägligt liv som möjligt i framtiden! :)

Men jag gissar att det kommer finnas en rejäl mängd människor som fullkomligt skiter i miljön och får en hel del andra tankegångar när de får reda på att de har ett "evigt" liv.

"Wow Evigt liv, då kan jag ju göra vad jag vill utan att bry mig!!!"

Vad tror du själv om människan i dagens samhälle och i de olika länderna?

Hur tror du folk reagerar om alla fick veta att de hade "evigt liv"? :D

Man kan ju bara spekulera hur det skulle se ut hos israelerna/palestinierna.

"Evigt liv! Fyfasiken, inte orkar jag käbbla med dom i all evighet! Nu måtte vi banne mig hitta på nån lösning!" :laugh:

Grahn
2006-01-18, 14:21
Det skulle helt klart vara intressant att veta vad som skulle hänt. :)

I LoTR filmversionen så har de ju tex lagt till ett knippe alver som går och dör. Det stör mig. En människa som dör förlorar kanske runt 60år eller ngt liknande. Tänk dig en med evigt liv, alverna tex, som trillar av pinn och förlorar en evighet.

Antog nu att man inte skulle åldras och dö och inte evigt liv att man skulle kunna sitta inne i centrum av solen och spela plockepinn.

Helena B
2006-01-18, 14:26
Vad är meningen med livet?

Ja det skulle jag gärna vilja ha svar på. Läser nu ett kurs och jag vet inte hur många böcker jag har läst om olika teorier om livskvalitet, vad är det som ytterst gör livet värt att leva och vad är det som gör ett liv bra för den som lever det? Tror inte det går att skapa en övergripande teori som uppfyller alla värdekraven. Men om man bara menar sig själv (läs jag) som person så måste meningen med livet vara att spendera varje dag som om den vore den sista. Främja både sig egen som andras livskvalitet. Men hur många gör verkligen det? Eller frågan är om det går att få samma mentala sinnesstämningen som en person som verkligen spenderar den sista dagen i livet?

Kwon
2006-01-18, 14:28
Det skulle helt klart vara intressant att veta vad som skulle hänt. :)
I LoTR filmversionen så har de ju tex lagt till ett knippe alver som går och dör. Det stör mig. En människa som dör förlorar kanske runt 60år eller ngt liknande. Tänk dig en med evigt liv, alverna tex, som trillar av pinn och förlorar en evighet.

Antog nu att man inte skulle åldras och dö och inte evigt liv att man skulle kunna sitta inne i centrum av solen och spela plockepinn.

Jag vet inte 100 % vad sissa menade med evigt liv. Tror inte hon menade osårbarhet iaf.

Återfödelse (ny kropp) men med alla minnen kvar, där själen tar med alla minnen och erfarenheter i och med att man blir upplyst och kommer underfund med att man har evigt liv.

Så trodde jag hon menade, kanske missförstod?

Säg att man blir mördad av person_x.

BAM! Så föds man någon annanstans.

Hela livet från och med barnsben tänker man på hämnd!
När man sedan blivit någorlunda gammal för att kunna hämnas så trillar person_x av pinn pga ålderdom! :D

Eller kan man ej dö av ålderdom med Sissa's definition av evigt liv?

Johan86
2006-01-18, 14:33
bli biff och dra 300kg i mark *flex*

Kwon
2006-01-18, 14:34
bli biff och dra 300kg i mark *flex*

Jo, det är många som har det målet, men att ha det som meningen med livet är väl lite å "ta i". (Hajjar du skämtet? 300kg i mark = ta i) :laugh: :thumbup:

Johan86
2006-01-18, 14:38
Jo, det är många som har det målet, men att ha det som meningen med livet är väl lite å "ta i". (Hajjar du skämtet? 300kg i mark = ta i) :laugh: :thumbup:

jo jag kanske "tog i lite" för mkt hohohoho :D

närå men meningen är väl som nån skrev tidigare att finna vägen till en stimulerande och trevlig tillvaro

High1ander
2006-01-18, 14:41
Det skulle helt klart vara intressant att veta vad som skulle hänt. :)

I LoTR filmversionen så har de ju tex lagt till ett knippe alver som går och dör. Det stör mig. En människa som dör förlorar kanske runt 60år eller ngt liknande. Tänk dig en med evigt liv, alverna tex, som trillar av pinn och förlorar en evighet.

Antog nu att man inte skulle åldras och dö och inte evigt liv att man skulle kunna sitta inne i centrum av solen och spela plockepinn.
På nått sätt ser jag inte "evighet" som något som måste vara bra.

Efter 2,68 evigheter så kommer nog iaf jag vara trött på det mesta. Så det är nog skönt att man disconnectar runt 80 barre. Vem vet, man kanske blir kopplad till en annan server och re-spawnar som nå annat intressant.

Kwon
2006-01-18, 14:43
På nått sätt ser jag inte "evighet" som något som måste vara bra.

Efter 2,68 evigheter så kommer nog iaf jag vara trött på det mesta. Så det är nog skönt att man disconnectar runt 80 barre. Vem vet, man kanske blir kopplad till en annan server och re-spawnar som nå annat intressant.

Om man ej trillar av pinn av ålderdom hade det nog blivit enormt tråkigt efter ett tag ja! :)

Inga fler utmaningar då man sett allt... :thumbup:

Knowledge
2006-01-18, 14:43
har inte läst tråden, men för mig är svaret ganska enkelt, att finna sin egen mening med livet, och förfölja den. :)

Grahn
2006-01-18, 14:44
På nått sätt ser jag inte "evighet" som något som måste vara bra.

Efter 2,68 evigheter så kommer nog iaf jag vara trött på det mesta. Så det är nog skönt att man disconnectar runt 80 barre. Vem vet, man kanske blir kopplad till en annan server och re-spawnar som nå annat intressant.

Ja det är ju definitivt en sida av myntet. Men å andra sidan med en evighet eller sju att leva så kan man ju alltid hoppas på att det någon gång definitivt borde bli bättre. ;)

Micke A
2006-01-18, 14:44
Ett alternativt svar:

En liten hudcell ställer sig frågan "Vad är meningen med livet?".
Frågan är om hudcellen ens kan:

- Förstå att den i sig själv som ensam cell inte särskilt viktig, men att den genom sitt "dagliga liv" hjälper till att bära upp en större helhet.

- Förstå hur denna stora helhet som den ingår i fungerar och vad dess mening med sitt liv är i si tur?

supra
2006-01-18, 14:45
Blind?

tydligen

Kwon
2006-01-18, 14:46
har inte läst tråden, men för mig är svaret ganska enkelt, att finna sin egen mening med livet, och förfölja den. :)

STALKER!!!! :D

Följa den eller Förfölja den??? :confused:

Alla har ju sin egen väg till paradiset/himlen/upplysningen/målet vad du nu har...

Det finns flera vägar mot samma mål, du kan tex ta en helikopter till kullens topp, alt cykla, jogga etc..

Vissa vägar tar längre tid, är jobbigare osv men du kan få en hel del erfarenheter och lärdomar på vägen!

Det enda tråkiga för de som tror på reinkarnation är ju att hårddisken rensas efter varje gång, så man kan ej ta med sig alla gamla kunskaper utan får börja om på nytt.

Micke A
2006-01-18, 14:46
På nått sätt ser jag inte "evighet" som något som måste vara bra.

Efter 2,68 evigheter så kommer nog iaf jag vara trött på det mesta. Så det är nog skönt att man disconnectar runt 80 barre. Vem vet, man kanske blir kopplad till en annan server och re-spawnar som nå annat intressant.

Jag hade nog inte tackat nej till att perioden mellan 20-40 varat i 100 år istället för i 20. Resten av livet kunde då vara "normallängd".

backflash
2006-01-18, 14:47
Det är upp till person som vanligt, de som är mer miljömedvetna kommer ju självklart jobba för miljön för att de ska kunna ha ett så drägligt liv som möjligt i framtiden! :)

Men jag gissar att det kommer finnas en rejäl mängd människor som fullkomligt skiter i miljön och får en hel del andra tankegångar när de får reda på att de har ett "evigt" liv.

"Wow Evigt liv, då kan jag ju göra vad jag vill utan att bry mig!!!"

Vad tror du själv om människan i dagens samhälle och i de olika länderna?

Hur tror du folk reagerar om alla fick veta att de hade "evigt liv"? :D

Man kan ju bara spekulera hur det skulle se ut hos israelerna/palestinierna.

"Evigt liv! Fyfasiken, inte orkar jag käbbla med dom i all evighet! Nu måtte vi banne mig hitta på nån lösning!" :laugh:


Tror att Dr. Kwonsey är inne på någonting här. Döden i sig verkar vara en stor motivationsfaktor för många. Att utföra någonting under tiden man lever blir därmed en rätt stor sak. Nordborna för nåna årtusenden sen talade ju om att minnet av någon är det sista som försvinner (har jag för mig), därmed blir minnet ett liv efter döden baserat på vad som har utförts innan döden. Därmed blir motivationen att göra någonting vettigt, från sitt perspektiv, mycket större än att bara sitta och pilla i naveln hela dagen. En hel del uppfinningar hade därmed nog förlorats om vi hade haft ett evigt liv just pga det hade varit evigt. Detta då förutsatt att evigt just betyder evigt - och därmed även osårbarhet.

Kwon
2006-01-18, 14:47
Jag hade nog inte tackat nej till att perioden mellan 20-40 varat i 100 år istället för i 20. Resten av livet kunde då vara "normallängd".

Ja, man skulle ju inte vilja vara 80-åring i tex 300 år.

Perioden 20-40 i 200 år hade varit helt ok.

Fast....vissa är ju 18 år för alltid...växer aldrig upp! :laugh:

Kwon
2006-01-18, 14:50
Tror att Dr. Kwonsey är inne på någonting här. Döden i sig verkar vara en stor motivationsfaktor för många. Att utföra någonting under tiden man lever blir därmed en rätt stor sak. Nordborna för nåna årtusenden sen talade ju om att minnet av någon är det sista som försvinner (har jag för mig), därmed blir minnet ett liv efter döden baserat på vad som har utförts innan döden. Därmed blir motivationen att göra någonting vettigt, från sitt perspektiv, mycket större än att bara sitta och pilla i naveln hela dagen. En hel del uppfinningar hade därmed nog förlorats om vi hade haft ett evigt liv just pga det hade varit evigt. Detta då förutsatt att evigt just betyder evigt - och därmed även osårbarhet.

Dr. Kwonsey! :D

Tack för titeln Bro! :laugh: :thumbup:

Om man visste att man hade "evigt" liv hade ju ej livet varit så "värdefullt" som man anser nu!

Nu finns även ju tankar angående konsekvenser som till en större del skulle försvinna om alla visste att man hade "evigt".

Det är ju bara att leka med tanken, vad skulle man själv göra om man visste att man hade "evigt" liv. :)

Ganska intressant tanke hur tankegångarna kan förändras.

aowen
2006-01-18, 14:52
Att leva och må bra...

sundvall
2006-01-18, 14:54
Kvinnobröst.

datorjaevel
2006-01-18, 15:01
Nå?

Att det ska finnas någon mening med livet är någonting vi inbillat oss

Jman
2006-01-18, 15:02
Meningen med livet? Att ständigt lära sig och uppleva nya saker. Denna fantastiska hjärna vi har behöver matas ständigt för att fungera optimalt. Att bemästra något, att uppleva nya känslor.
... och när inget annat fungerar så går jag ner till gymmet eller tar en vansinnesrunda med cykeln för att riktigt röra omkring i grytan så att en massa tillfredställande substanser frigörs ... :thumbup:

backflash
2006-01-18, 15:12
Dr. Kwonsey! :D

Tack för titeln Bro! :laugh: :thumbup:

Om man visste att man hade "evigt" liv hade ju ej livet varit så "värdefullt" som man anser nu!

Nu finns även ju tankar angående konsekvenser som till en större del skulle försvinna om alla visste att man hade "evigt".

Det är ju bara att leka med tanken, vad skulle man själv göra om man visste att man hade "evigt" liv. :)

Ganska intressant tanke hur tankegångarna kan förändras.

:D så lite så

Håller definitivt om att livet inte hade ansetts vara 'värdefullt' för så många, och även då att konsekvenserna av ens handlande hade antagligen spelat mycket mindre roll, både tankemässigt och handlingsmässigt. E.g. så hade olika transportmedel inte varit så intressanta att ta fram, eftersom vi ändå har all världens tid på oss. Om vi inte har ett behov av att komma någonstans snabbt så känns det inte riktigt lika angeläget att göra någonting åt det. Antagligen ett lite mindre stressat samhälle, alla softar, röker på och går omkring nakna och sprider kärlek*... ungefär som 70talet

Men lite synd hade det varit om alla Gothare, leva i vissheten om att man aldrig kommer dö :/ ... Ifs, 'dö' som ord hade inte existerat så de hade först varit tvungna att beskriva någonting som de inte vet någonting om, kanske... livet bortom livet eller någonting. De hade kunnat starta en tankesmedja om hur man ska nå detta livet ... vilket ifs hade blivit motsägelsefullt eftersom de inte hade vetat om att det är döden de längtar efter... eh ... *lägger ner spliffen*


__________________
fast hade 'kärlek' som sådan existerat?