handdator

Visa fullständig version : Bra bönor


Max
2006-01-17, 22:49
Jag kokade mitt bönpaket jag hade haft i över 2 år i skafferiet förra veckan och förvånades över den goda smaken. Och som alla vet verkar bönor vara rena hälsomaten, men vilka bönor är allra bästa smak, näringsmässigt och tillagningsmässigt? Skiljer de sig åt över huvudtaget?

Antn
2006-01-17, 23:17
Jag har väl två bra alternativ...sojabönor har härlig och rik smak, men den stående favoriten som är riktigt god i den mesta matlagning och i sallader är kidney bönor =) riktigt mumsigt att bara röra ner i en grönsallad med röd lök och en vinägrett till :thumbup:

Näringsvärde på kidney-bönorna:

Näringsvärde per 100 g
Energi 1246kJ/298 kcal
Protein 22 g
Kolhydrat 48 g
varav sockerarter 1,9 g
Fett 1,5 g
varav mättat fett 0,2 g
Kostfiber 14 g
Natrium 10 mg
Järn 7 mg
Kalium 990 mg
Kalcium 110 mg
Magnesium 163 mg

smaklig måltid ;)

Isdrake
2006-01-17, 23:24
Här kan du läsa om dom olika bönorna. Desutom är SaltåKvar bäst. ;P
http://www.saltakvarn.se/produkt/bonorolinser.htm


Sojabönan är väl egentligen bäst eftersom den innehåller fullvärdigt protein. Däremot tycker inte jag den är så upphetsande i sig. Det är nog den enda bönan som jag inte tycker smakar så gott naturell. Däremot är det gott att göra biffar på dem, sen finns det en hel del färdiga produkter gjord på soja som är jätte goda.

Men jag personligen tycker nog mest om stora vita bönor. :P

aliquis
2006-01-17, 23:41
Jag kokade mitt bönpaket jag hade haft i över 2 år i skafferiet förra veckan och förvånades över den goda smaken. Och som alla vet verkar bönor vara rena hälsomaten, men vilka bönor är allra bästa smak, näringsmässigt och tillagningsmässigt? Skiljer de sig åt över huvudtaget?Ja, en del är ju mjöligare o grejer, jag tycker de blir bäst om man "kokar dem för mycket", vägra tuggmotstånd ;), alla är nog "bra" näringsmässigt, så prova olika. Jag tycker om stora vita bönor och linser, men en hel del annat går ner också, svarta är också fint. Black eye och abzuki eller vad de heter och mungbönor tillhör INTE favoriterna.

aliquis
2006-01-17, 23:44
Zetas borlottibönor är goda med, vad de heter på svenska vet jag inte.

Vanliga frysta "färska"(?) gröna ärtor fungerar ju med.

http://www.risenta.se/risenta/mainframe.htm?top=3&page1=produkt/nav.htm&page2=produkt/index.html

MyungChul
2006-01-18, 08:32
Kidneybönor, kikärtor, soltorkade tomater med keso och lite vinegrätt blir en bra "side sallad" enligt mig :)

thebandit
2006-01-18, 09:25
Kidneybönor. Godast och med bäst näringsvärde.

mela
2006-01-18, 09:30
kikärtor är ju det äckligaste man kan äta *spy*

men rostade soyabönor är mumsmusm!

Isdrake
2006-01-18, 12:27
En god sak jag brukar göra med mungbönor:
Wooka grönsaker med bönorna samt lök och blanda i krossade tomater/tomatpuré/ketchup eller vad man nu har hemma. Krydda med paprikapulver, svartpeppar och salt. Samtidigt kokar man fullkornsspagetti (som man helst ska bryta isär i mindre bitar först) och häller ner i woken och rör om. Jätte gott.

Max
2006-01-18, 22:48
Får iväg till affären imorrn och titta runt, det blir nog svarta och vita bönor till att börja med så får jag välja ut några mattips.

aliquis
2006-01-18, 22:53
Jag håller med om att kikärtor inte är något vidare, som hummus och falafel visst, men inte naturella.

aliquis
2006-01-18, 22:54
Får iväg till affären imorrn och titta runt, det blir nog svarta och vita bönor till att börja med så får jag välja ut några mattips.Kom ihåg att vi sade STORA vita ;)

aliquis
2006-01-18, 22:57
Ah, barlotti lär ju iofs vara pintobönor? Inte sett sådana på ett tag, men de är fina. Blackeye är också fina men smakar verkligen skit, skall inte ge så mycket gaser dock.
http://www.fruktogront.se/produkter/asp/g/baljvaxter/small%20Pintobönor.jpg
Pintobönor
http://www.enosvezia.se/upload/kokboken/scan7.jpg
Stora vita bönor
http://www.fruktogront.se/produkter/asp/g/baljvaxter/small%20Svarta%20bönor.jpg
Svarta bönor
http://www.delpilar.com.pe/castilla1.jpg
Black eye bönor
http://www.fruktogront.se/produkter/asp/g/baljvaxter/small%20Kidneybönor.jpg
Kidneybönor

Om man kokar svarta o vita får man lila bönor ;/

aliquis
2006-01-18, 22:59
Franska/svarta linser är jättematiga och är godast av linserna, trevlig konsistens med, kan vara lite svåra att hitta ibland dock:
http://www.kirstendixon.com/images/french%20lentils2.jpg


Varför skulle kidneybönor ha bäst näringsvärde? På vilket sätt? Mest protein? Mer järn o grejer?

Tar en bild på kikärtorna med:
http://www.fruktogront.se/produkter/asp/g/baljvaxter/small%20Kikärtor.jpg

Ludvika
2006-01-18, 23:08
Kidneybönor är riktigt gott och mättande.

En burk avsköljd i durkslag
200g Torsk
3ml Rapsolja
Chilipulver
salt

1. Häll i rapsoljan i en varmpanna.
2. Stek torsken och hacka till små små bitar, använd gärna en gaffel.
3. Krydda rikligt med chilipulver och lite salt, så torsken får en lite brunaktigfärg.
4. Tillsätt 100g kidneybönor och rör om, låt stå 3-5min.
5. Servera och njut.

Protein: 55g
Kolhydrater: 47g
Fett: 9g

Max
2006-01-19, 22:25
Idag inhandlades stora vita bönor och mungbönor, hälften ligger i blöt och skall kokas imorgon. Sen blir det väl till att dra igång en gryta eller nåt.

Isdrake
2006-01-19, 23:11
Ta det lugnt när du kokar dom stora vita bönorna bara. Dom går lätt sönder (om man nu bryr sig om det). Jag tycker om att göra pålägg och dipp av dessa bönor eftersom dom är så mjuka. Bara att mixa med olja, vatten och kryddor. Mumma. =P

Lizard
2006-01-19, 23:19
De mörka bönorna har överlag mer antioxidanter än frukt och att Saltå skulle vara bättre än Risenta tvivlar jag mycket starkt på. Nota bene att Saltå är ett köpt varumärke av Coop och har ingenting med antroposoferna i Järna att göra. I alla fall inte när det gäller bönor. Risenta köper ofta dyrare produkter än konkurrenterna (GoGreen/Saltå) som oftas köper liggande bulk i kinesiska hamnar. Köp feta bönor som soya eller smaka på nötterna och jämför får du se.

Lizard

Isdrake
2006-01-20, 11:58
Lizard:
Jag menade inte att bönorna i säg skulle vara bättre i sig(det är ju trots allt samma varor). En stor skillnad på SaltåKvarn och Risenta är att Saltå enbart har krav-märkta varor (även dementer.märka vilket är ännu bättre) till skillnad från Risenta som är betydligt sämre för miljön. Fast byggare kanske enbart bryr sig om sina muskler så det spelar kanske ingen roll? ;P

Ett annat plus för SaltåKvarn är att deras förpackningar är mycket bättre. Jag tycker det är väldigt opraktiskt att förvara bönor i påsar som Risenta gör. SaltåKvarn har jätte bra paket som är återförslutsbara och enkelt staplas i skafferiet. :P

Coop är för övrigt överlägset när det gäller miljövänliga varor.

thebandit
2006-01-20, 13:13
Varför skulle kidneybönor ha bäst näringsvärde? På vilket sätt? Mest protein? Mer järn o grejer?

Massor med protein och fibrer, lite fett. *flex*

Juliette
2006-01-20, 14:25
Kidneybönor, kikärtor, soltorkade tomater med keso och lite vinegrätt blir en bra "side sallad" enligt mig :)

Mums! det där lät ju jättegott! Har du i några andra kryddor än ev salt och peppar? Man kanske kan ha lite färska basilikablad i?
Ska prova detta redan idag :eating:

aliquis
2006-01-20, 14:38
Massor med protein och fibrer, lite fett. *flex*Som i princip alla andra baljväxter? Kidneybönor är ju inte ens godast, så om det bara är det ser jag inte vad som är så speciellt med dem.

aliquis
2006-01-20, 14:40
Lizard:
Jag menade inte att bönorna i säg skulle vara bättre i sig(det är ju trots allt samma varor). En stor skillnad på SaltåKvarn och Risenta är att Saltå enbart har krav-märkta varor (även dementer.märka vilket är ännu bättre) till skillnad från Risenta som är betydligt sämre för miljön. Fast byggare kanske enbart bryr sig om sina muskler så det spelar kanske ingen roll? ;P

Ett annat plus för SaltåKvarn är att deras förpackningar är mycket bättre. Jag tycker det är väldigt opraktiskt att förvara bönor i påsar som Risenta gör. SaltåKvarn har jätte bra paket som är återförslutsbara och enkelt staplas i skafferiet. :P

Coop är för övrigt överlägset när det gäller miljövänliga varor.Å andra sidan går ju hela påsen eller pappersförpackningen åt på en gång när man kokar bönor?

thebandit
2006-01-20, 15:27
Som i princip alla andra baljväxter? Kidneybönor är ju inte ens godast, så om det bara är det ser jag inte vad som är så speciellt med dem.

Nja. Bruna bönor och vita bönor har måttligt proteininnehåll. Andra exempel: Gröna linser - lite fibrer.
Sojabönor - mycket fett.
Kikärter - Lite protein och fibrer men mycket fett.

(Gröna linser och Sojabönor har dock massvis av protein)

Jag tycker att kidneybönor är överlägsna - Massor av protein, fibrer, folsyra och järn, samt minimalt med fett. Kidneybönan har även lägst kcal av exemplen ovan.

Men alla baljväxter är, precis som du säger, nyttiga.

Isdrake
2006-01-20, 19:28
Å andra sidan går ju hela påsen eller pappersförpackningen åt på en gång när man kokar bönor?

Jo, det är klart. Fast jag köper det mesta av dom, linser, linfrö, couscous mm. Dessutom har jag alltid flera sorters bönor hemma. Fast köper men bara bönor och använder dem direkt så spelar det väl ingen roll. Men jag tycker det faktum att SaltåKvarns är ekologiska gör dem överlägset bäst.

aliquis
2006-01-25, 22:29
Nja. Bruna bönor och vita bönor har måttligt proteininnehåll.
Vita bönor:
Protein 22 g
Kolhydrater 45 g
Kostfiber 16 g
Fett 1,6 g

Lite protein?

Kidneybönor har:
Protein 22 g
Kolhydrater 48 g
Kostfiber 14 g
Fett 1,5 g

Enorm skillnad?
Andra exempel: Gröna linser - lite fibrer.
Protein 24 g
Kolhydrater 50 g
Kostfiber 12 g
Fett 1 g

???????
Sojabönor - mycket fett.
Är väl inget fel på fett?
Protein 34 g
Kolhydrater 19 g
Kostfiber 15 g
Fett * 18 g
Kikärter - Lite protein och fibrer men mycket fett.
Protein 21 g
Kolhydrater 51 g
Kostfiber 10 g
Fett 5 g

Visst, var mer fett, men lite protein och fibrer? Hur mycket behöver du ha?
(Gröna linser och Sojabönor har dock massvis av protein)

Jag tycker att kidneybönor är överlägsna - Massor av protein, fibrer, folsyra och järn, samt minimalt med fett. Kidneybönan har även lägst kcal av exemplen ovan.

Men alla baljväxter är, precis som du säger, nyttiga.Något fel på energi? Varför äter du?

thebandit
2006-01-26, 07:07
Jaha där ser man. Dina siffror verkar stämma enligt livsmedelsverket.

Man ska tydligen inte lita på iFORM, där jag hämtade mina uppgifter. :furious:

Seb74
2010-07-11, 18:07
Sojabönan är väl egentligen bäst eftersom den innehåller fullvärdigt protein.

Tydligen inte den torkade iallafall?

http://www.proteinkvalitet.se/gronsaker/sojabonor-torkade

Sen verkar det som sojabönor ska koka typ 2 timmar, efter att ha legat i blöt lång tid...lite jobbigt.

z_bumbi
2010-07-11, 18:39
Tydligen inte den torkade iallafall?

http://www.proteinkvalitet.se/gronsaker/sojabonor-torkade


Proteinet från sojabönor funkar mycket bra för att täcka kroppens behöv av essentiella aminosyror om man äter enligt rekommendationerna dvs 0,8 g protein/kg kroppsvikt och dag. Äter man mer västerländskt med 1-1,5 g protein/dag så spelar inte de värdena någon större roll överhuvudtaget.

Sen verkar det som sojabönor ska koka typ 2 timmar, efter att ha legat i blöt lång tid...lite jobbigt.

Blötlägg över dan eller natten, byt vatten, koka i ca 1 h. Jag vet inte riktigt om jag tycker det är så jobbigt och man kan göra mycket på en gång.

Tycker man trots alt det är för jobbigt så kika bland linserna.

stafh
2010-07-11, 23:37
Förstår inte formuleringen på den där sidan.

"Sojabönor torkade har en proteinpoäng på 85%, och innehåller därför inte tillräcklig mängd essentiella aminosyror för att, som enda livsmedel, täcka kroppens proteinbehov."

Det har de väl visst, bara att det krävs lite mer av dem?

Anton Fräs
2010-07-12, 06:14
Jag tycker mest om kidneybönor. Slår alla andra bönor/linser med hästlängder.

Seb74
2010-07-12, 06:38
Förstår inte formuleringen på den där sidan.

"Sojabönor torkade har en proteinpoäng på 85%, och innehåller därför inte tillräcklig mängd essentiella aminosyror för att, som enda livsmedel, täcka kroppens proteinbehov."

Det har de väl visst, bara att det krävs lite mer av dem?

Precis vad jag funderat på, vad menas liksom...borde ju alltid gå att käka lite mer för att fylla kvoten av det som ligger lågt.

WHITEFOLKS
2010-07-12, 10:55
Ja så är det i princip.

Morty
2010-07-12, 11:41
Godast imo är mungbönor och kidneybönor. Dock fungerar alla. Sojabönor är tråkigast naturella, de måste koka så jävla länge också.