handdator

Visa fullständig version : Linda handlederna?


Alexlindgren
2006-01-17, 22:23
Hej! Jo jag har på senare tid börjat få problem med handlederna, t.ex. idag när jag körde triceps extensions så pallade jag inte av att köra eftersom att jag fick sån förjävlig smärta. Skulle det hjälpa att linda handlederna, och isf med vad?

Tips tack ;)


MVH. Alex


Kan någon admin flytta denna till rehab/skador?

Larsson
2006-01-17, 22:24
Har du väldigt ont bör du kanske överväga att kolla upp vad det kan bero på.

Mr. Moose
2006-01-18, 07:00
Hej! Jo jag har på senare tid börjat få problem med handlederna, t.ex. idag när jag körde triceps extensions så pallade jag inte av att köra eftersom att jag fick sån förjävlig smärta. Skulle det hjälpa att linda handlederna, och isf med vad?

Tips tack ;)


MVH. Alex


Kan någon admin flytta denna till rehab/skador?

Smärta är kroppens sätt att tala om att något är fel. Lyssnar du inte nu får du betala konsekvenserna senare.

Vila, kolla vad som orsakat det. Analysera din teknik i t ex bänkpress, hur håller du handlederna, rakt eller "släpper" du dem?

Claes

Claes

Alexlindgren
2006-01-18, 07:06
hm det är sant, kanske får kolla upp med någon läkare. Saken är den att t.ex. nu känner jag ingenting i handlederna, men efter något tungt lyft i t.ex. bicepscurl eller triceps extensions smärtar det till. Efter bänken känner jag inte något.

Ska jag gå till min lokala läkarmottagning eller?

Alexlindgren
2006-01-18, 07:09
Handlar det kanske om att jag är för svag i handlederna i jämförelse till min övriga styrka? Kanske borde köpa en gripper och träna upp :)

Min polare har också kännt smärtningar i handleden efter t.ex. tung 1a eller 2a i bicepscurlen.

Ascent
2006-01-18, 08:30
Du har inte drabbats av karpaltunnelsyndrom aka musarm? Jag får ordentlig smärta emellanåt i handleden om jag inte aktar mig. Just nu har jag lite problem efter att jag överansträngde handleden pga att jag sydde (japps, med nål och tråd) mer eller mindre ett par dagar i sträck.

Jag vet om problemet och ser till att akta mig när jag känner av det. Mindre vikter, handledslindning och mer kontroll på handledens hållning. Sen på med lite inflammationsdämpande salva och avvakta nån vecka eller två.

z_bumbi
2006-01-18, 09:03
Hur länge har du tränat och hur mycket tränar du?
Viloveckor?

Alexlindgren
2006-01-18, 19:17
hm, musarm lär deet inte vara eftersom att jag har musen i höger hand och har ont i vänster handled. Okej, ska be farsan köpa en linda och lite antiinflammatorisk salva då.

Jag har tränat cirkus 1½ år då, du kan kolla i journalen.

tigerofsweden
2006-01-18, 19:31
hm, musarm lär deet inte vara eftersom att jag har musen i höger hand och har ont i vänster handled. Okej, ska be farsan köpa en linda och lite antiinflammatorisk salva då.

Jag har tränat cirkus 1½ år då, du kan kolla i journalen.

Har du smärta i en specifik del av handleden eller i hela?

Samboy
2006-01-18, 20:59
Hej! Jo jag har på senare tid börjat få problem med handlederna, t.ex. idag när jag körde triceps extensions så pallade jag inte av att köra eftersom att jag fick sån förjävlig smärta. Skulle det hjälpa att linda handlederna, och isf med vad?

Tips tack ;)


MVH. Alex


Kan någon admin flytta denna till rehab/skador?

testa att köra på ett annat sett eller nån annan triceps övning.. så slipper du få ont.

Samboy
2006-01-18, 21:04
Smärta är kroppens sätt att tala om att något är fel. Lyssnar du inte nu får du betala konsekvenserna senare.

Vila, kolla vad som orsakat det. Analysera din teknik i t ex bänkpress, hur håller du handlederna, rakt eller "släpper" du dem?

Claes

Claes


alla som tränar får smärta och sånt får man leva med om man vill bygga kroppen!

Dumleman
2006-01-18, 21:10
alla som tränar får smärta och sånt får man leva med om man vill bygga kroppen!
Finns många olika sorters smärtor lille vänn.

Samboy
2006-01-18, 21:17
Finns många olika sorters smärtor lille vänn.

yes men man får ta det som kommer ..tränar man fel får man klandra sig själv och vet man att man inte utför övningar rätt så borde man träna lätt och få in tekniken eller om det inte går så får man ta och beställa en personlig tränare..som visar hur allt ska gå till.

Jorgen
2006-01-18, 21:21
alla som tränar får smärta och sånt får man leva med om man vill bygga kroppen!
Nej. Dålig smärta skall man göra något åt. Annars blir det ingen kropp av det.

Alexlindgren
2006-01-18, 21:21
har kört dessa övningar ett bra tag, började lätt o har trappat upp. Alltså, om vi säger att man kollar på sin egen handled med handflatan nedåt så är det ett ben längst till vänster. Det är det det smärtar i.

bubbe
2006-01-18, 21:26
har kört dessa övningar ett bra tag, började lätt o har trappat upp. Alltså, om vi säger att man kollar på sin egen handled med handflatan nedåt så är det ett ben längst till vänster. Det är det det smärtar i.

vilken hand?

tror inte på lindor i ditt fall.

Se till att vila handleden, när du kör igång igen så gå på övningar som du inte får ont av. När du märker att handleden är helt bra, då tycker jag du ska börja kolla tekniken i övningen. Du kanske bara gör något konstigt när du lägger ifrån dig stången el dyl?

Alexlindgren
2006-01-18, 21:39
men liksom det käns även om jag "tar tag" i ett bord och drar uppåt som i bicepscurl..beskrev tidigare var.

Niclas03
2006-01-18, 21:45
men liksom det käns även om jag "tar tag" i ett bord och drar uppåt som i bicepscurl..beskrev tidigare var.

Har du provat att köra med z-stång? Jag hade/har också samma problem. Jag tror det beror på överträning. Det börjar komma tillbaka för mig, nu när jag kört tunga bicepspass ett par veckor.

Nucleus
2006-01-24, 00:23
alla som tränar får smärta och sånt får man leva med om man vill bygga kroppen!

Hvilken jäkla tråkig inställning du har.

/N

Osten80
2006-01-24, 07:31
Hvilken jäkla tråkig inställning du har.

/N


Låt honom skada sig. Han kommer förmodligen inte hålla på med träning så länge ändå. Såna som han brukar tröttna ganska snabbt.

Alexlindgren
2006-01-24, 11:03
har vilat ett tag nu, men även nu om jag tar tag på undersidan av t.ex. ett bord och pressar uppåt med fingrarna så käns det..och inte bara lite, utan det kommer en smärtvåg när jag släpper..

Det är bara vänster hand för övrigt...vad ska jag göra, gå till läkarmottagningen?

z_bumbi
2006-01-24, 11:13
har vilat ett tag nu, men även nu om jag tar tag på undersidan av t.ex. ett bord och pressar uppåt med fingrarna så käns det..och inte bara lite, utan det kommer en smärtvåg när jag släpper..

Det är bara vänster hand för övrigt...vad ska jag göra, gå till läkarmottagningen?

Testa först att stretcha genom att utföra utåtrotation av handen.
Det är ett ganska vanligt problem att man får ont i underarmen om man kör biceps och det brukar göra mindre ont om man kör med ez-stång men då gör man inget åt problemet i sig (Snarare förvärrar det då man blir ännu kortare i musklerna som berörs.),

Sen ska man inte krama sönder stången när man kör utan bara hålla i den.

När man kan träna igen utan smärta så bör man även enligt mig satsa lite mer på att bygga upp styrkan och rörligheten i händer och underarmar generelllt.

Edit: Vad gäller tricepspressarna så kan det vara så att du behöver se över viktvalet kontra styrkan i underarmarna men det är nog omöjligt att utala sig mer on utan att kunna se det i verkligheten (Om det ens går då.)

Alexlindgren
2006-01-24, 11:19
bifogar en bild på området där det gör ont, det gör både ont i handleden, men också i en som jag tror är en sena som går på underarmen.

Bondlurk
2006-01-24, 20:36
Jag köpte ett par handledslindor av gasp, jag kör med dom när jag har ont i handlederna, men föredrar att köra utan, kroppen växer ju överlag av belastning så man ska inte ta till hjälp om det inte behövs, min skada kom genom skivcurl.