handdator

Visa fullständig version : Träning av Handlederna


SimonKex
2006-01-17, 19:43
Hej ! Jag tränar bland annat karate. Självklart handlar en del av det att använda händerna för att slå på saker, problemet är att jag vid utförandet av vissa slag tekniker får ont i handlederna. Min tränare sa att det kanske skulle hjälpa att träna upp handlederna. -
Men hur ska jag göra det ?

Vet ni vad en gyroboll är ? Tror ni det är en bra grej att hålla på med ? Jag provade att sitta med den i en timme och skifta hand lite då och då. Det var ganska jobbigt, tror ni det är ett bra sätt ?

(För er som inte vet vad en gyroboll är så är det en boll man drar igång med ett snöre och sedan snurrar med "handleden" för att hålla farten, ev. öka farten vilket gör det jobbigare eftersom bollen drar åt alla håll och kanter)

Annars hade jag tänkt mig någon typ av styrke träning kanske ? Någon övning som skulle kunna stärka handlederna ?

/Simon

Lövbiffen
2006-01-17, 19:53
Kolla i övningsbanken! Där finns det flera underarmsövningar :thumbup:

Dav0d
2006-01-17, 19:58
Jag har erfarenheter av att grippers stärker handlederna väldigt mycket. Därför kan jag nu slå mycket hårdare utan att känna det minsta, och slår jag fel så minskar skaderisken mycket med starka handleder.

Övningar med vikter är en bra början, men bäst styrka och "seghet" får du med grippers tycker jag.

SimonKex
2006-01-17, 19:58
Kolla i övningsbanken! Där finns det flera underarmsövningar :thumbup:

Jo visst skulle jag vilja det, men vad är övningsbanken ? Vart hittar jag det ?

SimonKex
2006-01-17, 20:00
Övningar med vikter är en bra början, men bäst styrka och "seghet" får du med grippers tycker jag.

Låter underbart ! Vart tror du man kan få tag på grippers ? Jag tror inte det finns i vårat lokala gym..

andeN.
2006-01-17, 20:00
Jo visst skulle jag vilja det, men vad är övningsbanken ? Vart hittar jag det ?

Här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071)

BigForre
2006-01-17, 20:14
Själv skulle jag väl i första hand inte tänka på grippers, utan i första hand underarmscurl åt båda håll och kanske lite wristroller...

Runda Grodan
2006-01-17, 20:17
Själv skulle jag väl i första hand inte tänka på grippers, utan i första hand underarmscurl åt båda håll och kanske lite wristroller...
WÖRD.

z_bumbi
2006-01-17, 20:31
Här finns ett antal övningar som är bra för hand- och underarmstyrkan.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37255&highlight=Pinch

En övning jag också skulle rekommendera är att man håller en hammare (Funkar med en pinne etc men en hammare ger en klarare bild när man beskrivet det.) i ena handen precis som om man ska spika. Handen ska vara riktad framåt och armen böjd 90 grader i armbågen.
Sen roterar man sakta hela handen utåt så långt man kommer, håller där någon sekund för att sen rotera åt andra håller på samma sätt. Upprepa.
Är det för tungt så flyttar man hammarhuvudet närmare handen, är det för lätt så håller man längre ner på skaftet.

När man ändå leker med en hammare (Eller liknande) så kan man sänka handen så att både den och hammaren hänger rakt ner, sen lyfter man hammarhuvudet mot underarmen. Håller en sekund och sen sänker man den igen. Upprepa
Nästa grej är att man nu håller hammaren så att hammarhuvudet är på lillfingersidan av handen istället. Sen gör man som i övningen ovan.

Dumleman
2006-01-17, 21:07
Vet ni vad en gyroboll är ? Tror ni det är en bra grej att hålla på med ? Jag provade att sitta med den i en timme och skifta hand lite då och då. Det var ganska jobbigt, tror ni det är ett bra sätt ?
Jag har en (iofs billigaste versionen) gyroboll och jag gillar den inte alls. Att träna upp någon seriös styrka med en gyroboll är nog svårt. Vore jag dig skulle jag glömma gyrobollen och göra som z_bumbi föreslår :).