handdator

Visa fullständig version : Hur bygger man ett bra ryggparti?


Ulf A Big
2006-01-17, 13:10
Hur ser ni på ett bra program för latsen?
Förslag och motivering varför just det här upplägget är så bra.

Micke A
2006-01-17, 13:39
Jag som trodde du visste allt redan :D

hahavaffan
2006-01-17, 13:42
Mitt nuvarande ryggpass brukar bestå av följande:

Latsdrag till bröstet. 3set och 6rep.
Hantelrodd. 3set och 6rep även här.
Kort stångrodd med EZ-stång. 2set 10rep.
Marklyft. Ny övning för mig, så jag har inte hunnit reda ut vad som tar bäst i antal rep/set.

Avslutar med antingen några good mornings eller några chins.
Schemat funkar kanon... tycker det känns som om jag får med alla muskler jag vill få med. Rejäl träningsvärk i hela latsen dagarna efter, och ländryggen ska vi inte tala om :D

tigerofsweden
2006-01-17, 13:42
Jag som trodde du visste allt redan :D

Han vill ju såklart se om vi har lärt oss något :thumbup:

Jay-Z
2006-01-17, 13:43
15 set stångrodd parallellt med golvet med överhandsfattning.

J.Saarela
2006-01-17, 13:45
Skulle min kropp vara hel så skulle jag hålla mig till dom här övningarna jag körde förr.Då jag vet att det funkar

Chins max rep
Drag frampå 8-15rep
stångrodd 8-15rep
hantelrodd 8-15rep
marklyft 5-10rep

m0gh
2006-01-17, 14:39
Skulle min kropp vara hel så skulle jag hålla mig till dom här övningarna jag körde förr.Då jag vet att det funkar

Chins max rep
Drag frampå 8-15rep
stångrodd 8-15rep
hantelrodd 8-15rep
marklyft 5-10rep

Hur många set?

Btw, vad är drag frampå?:)

J.Saarela
2006-01-17, 14:42
Hur många set?

Btw, vad är drag frampå?:)


oops mitt fel ca 3 set av vardera..drag frampå= dra stången framför skallen instället för bakom :D (drag ner till bröstet) är du med?

bushwakko
2006-01-17, 14:43
Han menar nog Lats framför bröst? :)

J.Saarela
2006-01-17, 14:45
Han menar nog Lats framför bröst? :)


wtf var ju sämre namn än mitt:) tjena kamrat i dag börjar vi med 3 set lats framför bröst :D

lauria
2006-01-17, 14:45
Mina pass ser alltid olika ut, men sist så såg det ut så här:

Rygg, baksida axel, mage

Marklyft
60*6, 60*6, 100*6, 120*6, 150*3, 180 3*3 bara lätt idag på marken

Chins, kv=106kg
8 (pb, på denna kroppsvikt iaf), 6, 5, 5, 4

Stångrodd
120*10, 130*10(pb), 140*8(pb), 150*5(pb), 150*4...Det vart vansinnigt jobbigt för korsryggen

Liggande stångrodd
60*10(pb), 70*6(pb), 60*8, 60*9, 60*9

Latsdrag
80*12, 90*8, 90*7, 80*9, 80*7



(kopierat av från min journal)...Men jag varierar mina övningar från gång till gång. Men det här var ett ganska typiskt rygg-pass.

Liten Men Fet
2006-01-17, 15:00
Jag kör följande, tycker det fungerar bra för det är inte så många övningar utan man kan ta ut sig ordentligt på få istället.

Latsdrag med bred och smalt grepp, 5 set kanske.
Marklyft 4-5 set
Skivstångsrodd 4-5 set. Varierar mellan över och underhandsgrepp.
Sen blir det ibland enhandsrodd med hantel eller i roddmaskin.

That´s it. Tror jag får med allt med det här utan att det är så många övningar.

krellik
2006-01-17, 17:29
Marklyft, stångrodd, chins är vad det handlar om.

För lite variation kan frivändningar, shrugs och hantelrodd slängas in.

Jman
2006-01-17, 18:08
Mina basövningar är följande:

* Marklyft 4-5 set med 6-8 reps. Jag kör med väldigt rak rygg och med en shrug på toppen av lyftet. Börjar lätt och slutar inte allför tungt med tanke på den teknik jag använder.

* Sedan blir det oftast hantelrodd. Övningen känns säker att köra med tunga vikter och det blir inte så många reps. 3 set, 6-8 reps.

* Nästa övning är oftast sittande kabelrodd. Inleder med några strikta set och avslutar riktigt tungt. Varierar greppet, oftast smalt grepp.

* Nedre lats. drag ovanifrån. Blir väl här 3 set med vikter jag kan utföra kontrollerat. Blandat grepp här med, men inte samma som tidigare övning.

* Sist brukar bli hantel flyes med ganska lätta vikter.

Vid det här laget är jag ganska trött. Men det händer att jag kör 2 shrug övningar. Verkar fungera bra för mig. Ryggen är den muskelgrupp som ökat bäst för mig. Variationer förekommer. Jag kommer säkert att byta program snart. Alltid kul att testa något nytt.

pragmatist
2006-01-17, 21:21
Rodd, rodd, rodd och så lite rodd på det. Rodd är bra också, och avsluta gärna med lite rodd.

Skämt å sido, min personliga erfarenhet är att en bra rygg bygger man med olika typer av roddövningar - framför allt stångrodd, hantelrodd och t-bar. Marklyft, chins, latsdrag etc är ganska överskattade i sammanhanget (jag svär i kyrkan, jag vet :em: ).

Sonny
2006-01-17, 21:24
T-bar, love it!

muddler
2006-01-17, 21:34
tunga chins ffs! :hbang:

Lindberg
2006-01-17, 22:05
1 : Marklyft
2 : Chins
3 : Latsdrags
4 : Stångrodd
5 : Kabelrodd

zuttish
2006-01-17, 22:36
länk
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=645575


Många olika ex.
Snubben som heter Sword Chucks skrev de "bästa" svaret men alla andra svar var också bra och intressanta o läsa.

Själv kör jag
latsdrag 3x6-8
Chins 3xmax rep
?Stångrodd? 3x6-8
Sittande cabelrodd 3x6-8
marklyft/sumomarklyft eller vad det nu heter 3x6-8

fungerar helt utmärkt

Kebab-Arne
2006-01-17, 22:39
Blir mest chins, hantelrodd och t-bar för min del så vi får väl säga att det bygger bäst. :D

m0gh
2006-01-17, 23:49
oops mitt fel ca 3 set av vardera..drag frampå= dra stången framför skallen instället för bakom :D (drag ner till bröstet) är du med?
Ah now we're talkin' :D

Men hantelrodd + stångrodd tränar väl i stort sätt samma muskelgrupp.. samma med chins och latsdrag till bröstet? Jag brukar välja en av varje bara, men mitt ryggpass är ganska smekt :/ Får väl testa ditt o se hur de går ;)

//m0gh

no1fitness
2006-01-18, 06:02
Håller med Mr. Saarela här.
Kör ganska lika förutom marklyften som jag inte kör längre.
Chins äger för bredd på ryggen. :thumbup:

bushwakko
2006-01-18, 09:35
wtf var ju sämre namn än mitt:) tjena kamrat i dag börjar vi med 3 set lats framför bröst :D

:D :D

J.Saarela
2006-01-18, 10:19
Ah now we're talkin' :D

Men hantelrodd + stångrodd tränar väl i stort sätt samma muskelgrupp.. samma med chins och latsdrag till bröstet? Jag brukar välja en av varje bara, men mitt ryggpass är ganska smekt :/ Får väl testa ditt o se hur de går ;)

//m0gh


Alla tränar väl samma muskelgrupp *rolleyes* tycker hantelrodd och stångrodd tar helt annars,även så med chins och drag frampå.

m0gh
2006-01-18, 11:58
Alla tränar väl samma muskelgrupp *rolleyes* tycker hantelrodd och stångrodd tar helt annars,även så med chins och drag frampå.

Owkie :)

jwzrd
2006-01-18, 12:02
Kan bara hålla med herr Saarela. Stångrodd och hantelrodd aktiverar min rygg (och allt annat som styrker med) rätt olika varandra. Stång- och kabelrodd är däremot rätt lika. T-bar rowing är en tredje roddövning som jag tycker är rätt annorlunda mot de tidigare två, draget/tyngden kommer framifrån på ett helt annat sätt. En grym övning!

polaren
2006-01-18, 12:15
Kan bara hålla med herr Saarela. Stångrodd och hantelrodd aktiverar min rygg (och allt annat som styrker med) rätt olika varandra. Stång- och kabelrodd är däremot rätt lika. T-bar rowing är en tredje roddövning som jag tycker är rätt annorlunda mot de tidigare två, draget/tyngden kommer framifrån på ett helt annat sätt. En grym övning!

Håller med dig om T-bar, min absoluta favoritövning för ryggen!

m0gh
2006-01-18, 14:18
Hur är bästa sättet att rigga upp en Tbar på gymmet då? Ta bänkpress stången och trycka in i ett hörn, dra på vikter och "hantaget"?

jwzrd
2006-01-18, 14:21
Hur är bästa sättet att rigga upp en Tbar på gymmet då? Ta bänkpress stången och trycka in i ett hörn, dra på vikter och "hantaget"?

Det blir inte fullt samma sak som med en t-bar-maskin utan mer likt kabelrodd. Jag har inte testat den själv men funderat på det ett par gånger. Dom som kör den där jag tränar brukar trycka stången mot kanten på ett flak och lägga ett rodd-handtag runt stången; ibland har dom en polare som står på andra stångändan.

m0gh
2006-01-18, 14:23
Det blir inte fullt samma sak som med en t-bar-maskin utan mer likt kabelrodd. Jag har inte testat den själv men funderat på det ett par gånger. Dom som kör den där jag tränar brukar trycka stången mot kanten på ett flak och lägga ett rodd-handtag runt stången; ibland har dom en polare som står på andra stångändan.
Oki tack :)

mentzer
2006-01-19, 07:29
Rodd, rodd, rodd och så lite rodd på det. Rodd är bra också, och avsluta gärna med lite rodd.

Skämt å sido, min personliga erfarenhet är att en bra rygg bygger man med olika typer av roddövningar - framför allt stångrodd, hantelrodd och t-bar. Marklyft, chins, latsdrag etc är ganska överskattade i sammanhanget (jag svär i kyrkan, jag vet :em: ).

:confused:
Så det enda man behöver för en komplett rygg är rodd? Yeah right!

J.Saarela
2006-01-19, 07:46
Rodd, rodd, rodd och så lite rodd på det. Rodd är bra också, och avsluta gärna med lite rodd.

Skämt å sido, min personliga erfarenhet är att en bra rygg bygger man med olika typer av roddövningar - framför allt stångrodd, hantelrodd och t-bar. Marklyft, chins, latsdrag etc är ganska överskattade i sammanhanget (jag svär i kyrkan, jag vet :em: ).


Är du full?tycker det är dags med alkolås på kollo.

pragmatist
2006-01-19, 07:59
:confused:
Så det enda man behöver för en komplett rygg är rodd? Yeah right!

Svar ja, man kan bygga en extremt bra rygg med enbart roddövningar, vill jag påstå. Den enda muskelgrupp som man väl missar lite är teres major, och den är inte så himla viktig i sammanhanget.

pragmatist
2006-01-19, 09:06
Är du full?tycker det är dags med alkolås på kollo.

Haha, visste att någon skulle bli upprörd över det där. :D För all del, jag ska inte driva polemiken för långt. Marklyft och chins är långt ifrån värdelösa. Men jag vidhåller att rodd, framför allt med fria vikter, helt klart är det man bör koncentrera sig på om man vill få en bra rygg.

Här är ett exempel på en studie av hur ryggen aktiveras av olika övningar:

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=449729

Additionally, the seated row while recruiting the latissimus dorsi and biceps brachii more or equally effectively as the lat pulldown also recruits the middle trapezius/rhomboid muscle group to a greater extent. Actively retracting the scapula does not appear to increase activation levels of the middle trapezius/rhomboid muscle group. However, from previous research this position does appear to provide superior shoulder stability.

Ulf A Big
2006-01-19, 09:34
Haha, visste att någon skulle bli upprörd över det där. :D För all del, jag ska inte driva polemiken för långt. Marklyft och chins är långt ifrån värdelösa. Men jag vidhåller att rodd, framför allt med fria vikter, helt klart är det man bör koncentrera sig på om man vill få en bra rygg.

Här är ett exempel på en studie av hur ryggen aktiveras av olika övningar:

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=449729
Kan inte du visa upp din rygg som bevis på din tes... Själv är jag försiktig att visa upp mina klena kroppsdelar på bild och desta större de blir desto mindre tycker jag de är....

aliquis
2006-01-19, 10:41
wtf var ju sämre namn än mitt:) tjena kamrat i dag börjar vi med 3 set lats framför bröst :DLatsen sitter ju dessutom BAKOM bröstet? *screwy*

aliquis
2006-01-19, 10:50
Det blir inte fullt samma sak som med en t-bar-maskin utan mer likt kabelrodd. Jag har inte testat den själv men funderat på det ett par gånger. Dom som kör den där jag tränar brukar trycka stången mot kanten på ett flak och lägga ett rodd-handtag runt stången; ibland har dom en polare som står på andra stångändan.http://remus.oru.se/aliquis/kolo3/vlcsnap-3743512.png

T-bar säger ni (och sverker också)? Och jag som aldrig kör den.
Nu har säkert Ulf a big minst lika mycket erfarenhet som jag har, med största sannolikhet mer, men vi har ju en del som har svarat på frågan trots att de själva knappt har kört mark så jag kan lika gärna skriva något jag också ;)

Jag tycker att marklyft ÄR ROLIG, lär ju visst vara bra för ryggen även om en del var skeptiska, lär ju ta mer på erector spinae än resten? Men mina skivstångsroddar brukar ta rejält där med. Chins har jag säkert för dåligt utförande på egentligen, ingen som helst kontakt där, jag bara drar, ungefär samma sak på skivstångsrodd, båda övningarna är ju tunga dock. Skulle tippa på att rörelsen blir snyggare utförd vid kabelrodd men känns som man utnyttjar kroppen på ett helt annorlunda sätt där. I hantelrodd får man väl en längre rörelse?
Men för att svara på frågan, inte fan vet jag ;), mark, skivstångsrodd och chins är det jag alltid har haft med, latsdrag, kabelrodd och hantelrodd har fått vara med ibland, aldrig t-bar, och på senare tid har jag börjat köra en hel del frivändningar också. (Vilka jag iofs inte tycker känns särskilt mycket i ryggen, men det är en kul övning)

pragmatist
2006-01-19, 16:40
Kan inte du visa upp din rygg som bevis på din tes... Själv är jag försiktig att visa upp mina klena kroppsdelar på bild och desta större de blir desto mindre tycker jag de är....

Jag har väl aldrig påstått att min rygg är särskilt bra, jag har påstått att roddövningar är bra. :D

Men här är den i alla fall:

http://www.uploadfile.info/uploads/59ea08dfde.jpg (http://www.uploadfile.info)

Var snälla nu... :em:

Ulf A Big
2006-01-19, 17:01
Jag har väl aldrig påstått att min rygg är särskilt bra, jag har påstått att roddövningar är bra. :D

Men här är den i alla fall:

http://www.uploadfile.info/uploads/59ea08dfde.jpg (http://www.uploadfile.info)

Var snälla nu... :em:

Det ser bra ut *yourock*

Dina teser om ryggträning verkar funka på dig och säkert på alla andra också.

polaren
2006-01-19, 18:39
http://remus.oru.se/aliquis/kolo3/vlcsnap-3743512.png


Finns det ingen risk att man böjer stängerna när man kör sådär? Eller tål dom det? :)

Nucleus
2006-01-19, 20:13
Finns det ingen risk att man böjer stängerna när man kör sådär? Eller tål dom det? :)
tål dom inte det där så hör dom hemma i soptunnan.
Det är nog inget problem tror jag.

/N

userfriendly
2006-01-19, 20:23
jag kör ofta rätt många olika övningar på ryggen. alltsi breda och smala latsdrag o ofta chins. Någon form av marklyft. 2 rodd övningar, oftast stångrodd, t-bar, hantelrodd eller kabelrodd...
ryggen tål mkt stryk!

Yankeee
2006-01-19, 20:24
Min ryggträning består endast av styrkevändningar (tidigare mark) och chins. Jag tycker att roddövningar är överskattade :)

userfriendly
2006-01-19, 20:28
Min ryggträning består endast av styrkevändningar (tidigare mark) och chins. Jag tycker att roddövningar är överskattade :)

har du säkert rätt i

Yankeee
2006-01-19, 20:29
har du säkert rätt i

Det handlar nog egentligen om att köra det man tycker är roligast. Det går förmodligen att bygga en bra rygg oavsett vilka övningar man kör.

Piranha
2006-01-19, 20:34
Mja eller smart välja de övningarna som man får bäst kontakt i.

Jag har fått strukturera om min ryggträning en massa gånger för att få svar i den, latsdrag (chins ) mm ger inte ett skit för mig, men rodd mark däremot, sen har jag fått plocka ner en hel del i vikt och köra mycket på kontakt.

Tror jusst ryggträningen är nåt man individuellt får labba med rätt hårt innan man får till det.

Klo
2006-01-25, 12:57
http://remus.oru.se/aliquis/kolo3/vlcsnap-3743512.png


AAAHAHAHAHAHA skapligt "snygg" (blek/fet/ful) man var på den bilden då :D



Mystic (som står på stången) har lagt på sig bra med massa sedan den bilden :hbang: