handdator

Visa fullständig version : Hur bygger man ett bra bröstparti?


Ulf A Big
2006-01-17, 11:00
Hur ser ni på ett bra program för pecsen?
Förslag och motivering varför just det här upplägget är så bra.

jwzrd
2006-01-17, 11:09
Skippa all träning av övre bröstet utom en effektiv övning, tex snedbänk eller sned hantelpress, och då bara 3-5 set. På plan bänk tränar man hela bröstet, dvs övre bröstet också. På uppåtlutande bänk tränas bara övre delen, det är inget magiskt extrabygge som sker i övre bröstet, risken är snarare att man man blir "kortar" i övre delen av bröstet med axelproblem som följd (förutom överutvecklade front-deltan).

Skippa halv bänkpress och halv hantelpress om det är övre halvan man tränar. Från ett sträckt läge upp till 2/3 tror jag man kan få bra resultat på bröstkorgen av även om jag själv inte tränar så.

Övningar som alla med stor bröstkorg och tjocka pecs kör: plan och sned bänk- och hantelpress. Om du inte ser din handstående snedkabeldrag med överliggande kamaxel och darrande överläpps-övning med i listan så kanske det hjälper dig till rätt slutsats.

Det som hjälpt mig att få fart på bygget är dessutom att jobba rätt mycket med hållningen när jag tränar övningarna. Jag gick på hela bajstramset med att lyfta bröstkorgen och krama ihop skulderbladen. Det är inte skulderbladen som ska ihop, det är axlarna som ska "mot midjan". När man börjar få upp bröstkorgen med den axelhållningen så händer det grejer rätt snabbt. Kan man träna på tunga vikter i hela rörelseomfånget med den hållningen så får man grymma resultat.

Krampus
2006-01-17, 11:21
Egna erfarenheter och observtioner:

Övningar som "sträcker" pectoralis mycket, dvs djupa pressar och flyes, huvudet utanför bänken och pressa upp bröstkorgen riktigt mycket för att kunna komma riktigt djupt och hålla huvudet kallt och skita i vikterna ett tag...

Sett filmen med Milos Sacev där han snackar om strikt utförande?
Den är rätt cool - Han ser en kille som ligger och pressar 200kg men inte har ngn vidare bröstutveckling. Senare ser han en kille som ligger och kör snedbänkar på 80kg men har enorma pecs. Då började han omrevidera sin träning.

The_RobRoy
2006-01-17, 12:40
jwzrd utveckla det du menar med axlarna mot midjan

TaNK
2006-01-17, 12:45
jwzrd utveckla det du menar med axlarna mot midjan

också nyfiken *popcorn*

mystic[-_-]
2006-01-17, 12:47
Lillgrabbens tips kan vara det fetmarkerade jwzrd menar

* Lägg dig tillrätta ordentligt.

* Drag ihop skulderbladen så att axlarna går bakåt / nedåt .

* Placera fötterna under/framför dig så att du på ett bra sätt kan trycka på med dom.

* Spänn hela kroppen, från fötterna, via benen, via rövva & ända upp till öronen.

* Fatta stången med greppvidden du avser använda.

* Tag ett djupt andetag ( fyll hela magen med luft)

* Tryck lös stången från ställningen & för ut den till startpositionen.

* Sänk stången kontrollerat mot bröstet, utan att studsa. Då du touchar bröstkorgen kontrollerat exploderar du upp med full kraft, tänk dig att du försöker slita itu stången på mitten. Andas ut efter lyftet.

Upprepa sista punkten önskat antal ggr

jwzrd
2006-01-17, 13:00
']Lillgrabbens tips kan vara det fetmarkerade jwzrd menar

* Lägg dig tillrätta ordentligt.

* Drag ihop skulderbladen så att axlarna går bakåt / nedåt .

* Placera fötterna under/framför dig så att du på ett bra sätt kan trycka på med dom.

* Spänn hela kroppen, från fötterna, via benen, via rövva & ända upp till öronen.

* Fatta stången med greppvidden du avser använda.

* Tag ett djupt andetag ( fyll hela magen med luft)

* Tryck lös stången från ställningen & för ut den till startpositionen.

* Sänk stången kontrollerat mot bröstet, utan att studsa. Då du touchar bröstkorgen kontrollerat exploderar du upp med full kraft, tänk dig att du försöker slita itu stången på mitten. Andas ut efter lyftet.

Upprepa sista punkten önskat antal ggr

Det är det jag menar.

m0gh
2006-01-25, 18:39
Så man skall hålla andan under själva rörelsen?

Nucleus
2006-01-25, 21:06
Så man skall hålla andan under själva rörelsen?
Ja.
Da har du bra buktrykk och stabilitet under hela övningen.

/N

bluelight
2006-01-25, 21:11
Träna en massa bänkpress och sned bänkpress (eller snea hantelpressar om du gillar det).


Örebro såg jag.. Ökk eller?

mistermr
2006-01-25, 21:17
Jag kör sneda hantelpressar och jag undrar hur skall bänken egentligen vara lutad?

Bänken som jag använder har en axel med 12 graderingar och jag brukar köra på 6 när jag tränar lutande hantelpressar. Är det korrekt eller skall den vara mer lutad eller rakare?

MVH

keffat_liv
2006-01-25, 21:33
Jag kör sneda hantelpressar och jag undrar hur skall bänken egentligen vara lutad?

Bänken som jag använder har en axel med 12 graderingar och jag brukar köra på 6 när jag tränar lutande hantelpressar. Är det korrekt eller skall den vara mer lutad eller rakare?

MVH

ca 30-35 graders lutning.

Jense
2006-01-25, 21:40
tunga singlar!


..men jag kan sträcka mig till att säga treor varvat med lite lättare femmor

eller vad menar du med bra? bra för mig är starkt


edit: menar bänkpress

Allan
2006-01-25, 22:23
Medeltunga vikter och massor av olika övningar för att jobba i olika vinklar.


allan

raZmus
2006-01-25, 22:32
jwzrd, tack. Du gav mig en uppenbarelse med ditt axlarna nedåt midjan-prat. :)

keffat_liv
2006-01-25, 22:33
Medeltunga vikter och massor av olika övningar för att jobba i olika vinklar.


allan

Varför medeltunga?

Allan
2006-01-25, 22:41
Jag och många andra har sabbat oss på att köra gristungt i pressarna. Pecsen är inga stora muskler och lassar man på för tungt löper man alltid risken att skada sig. Avslitna brsötmuskler och trasiga axlar är inga ovanligheter.
Nu är allt relativt naturligtvis. Medeltungt är vad jag anser är medeltungt - det kanske är jättetungt för dig. Det tar ju ett tag + en del grundstyrka för att lära sig komma åt just bröstet.

allan

keffat_liv
2006-01-25, 22:45
Jag och många andra har sabbat oss på att köra gristungt i pressarna. Pecsen är inga stora muskler och lassar man på för tungt löper man alltid risken att skada sig. Avslitna brsötmuskler och trasiga axlar är inga ovanligheter.
Nu är allt relativt naturligtvis. Medeltungt är vad jag anser är medeltungt - det kanske är jättetungt för dig. Det tar ju ett tag + en del grundstyrka för att lära sig komma åt just bröstet.

allan

Aha det var skaderisken du syftade på. Då var det uträtt.

Jacksatan
2006-01-25, 23:11
Sett filmen med Milos Sacev där han snackar om strikt utförande?
Den är rätt cool - Han ser en kille som ligger och pressar 200kg men inte har ngn vidare bröstutveckling. Senare ser han en kille som ligger och kör snedbänkar på 80kg men har enorma pecs. Då började han omrevidera sin träning.

Det har ju med genetik att göra. Hade killen som tränade på 200 kört snedbänk lätt hade han garanterat inte haft större pecs.

Spannmål
2006-01-25, 23:17
Det har ju med genetik att göra. Hade killen som tränade på 200 kört snedbänk lätt hade han garanterat inte haft större pecs.

Varför inte? Om han tränat sig upp till 200 med utpräglad SL-träning bör han väl inte ha ha utvecklat någon byggarmuskulatur i bröstet? Hävdar du att repetitionsintervallet är helt ovidkommande och att allting är avhängigt genetik?

Jtor
2006-01-26, 08:21
Varför inte? Om han tränat sig upp till 200 med utpräglad SL-träning bör han väl inte ha ha utvecklat någon byggarmuskulatur i bröstet? Hävdar du att repetitionsintervallet är helt ovidkommande och att allting är avhängigt genetik?

Så du påstår att om man tränar för Styrkelyft så utvecklar man inte muskler?

Spannmål
2006-01-26, 11:17
Så du påstår att om man tränar för Styrkelyft så utvecklar man inte muskler?

Skrev jag det?

J.Saarela
2006-01-26, 11:25
Så du påstår att om man tränar för Styrkelyft så utvecklar man inte muskler?


Till viss del kolla in Öjebyns lyftare 90% ser ut som avdankade öldrickare,men lyfta vikter kan dom..



För övrigt så ligger det mycket sanning i det Allan säger.

ZilSwe
2006-01-26, 11:28
När ni pratar om snedbänk menar ni då huvudet lutat ner eller upp?

J.Saarela
2006-01-26, 11:29
När ni pratar om snedbänk menar ni då huvudet lutat ner eller upp?


Upp annars är det hockeybänk.

jwzrd
2006-01-26, 11:30
Jag tycker inte man ska köra en jäkla massa olika bröstövningar utan att koncentrera sig på 2-3 i taget och lära sig göra dom effektivt och tungt. Med tungt menar jag inte att lära sig styrkelyfta utan att köra tunga vikter i hela rörelseomfånget. Sannolikt har man inte lärt sig att pressa och/eller använda bröstet öht om det är så att man har svårt att få pecsen att växa, det sämsta man kan göra då är att köra 120-set på 42 olika övningar.

J.Saarela
2006-01-26, 11:33
Jag tycker inte man ska köra en jäkla massa olika bröstövningar utan att koncentrera sig på 2-3 i taget och lära sig göra dom effektivt och tungt. Med tungt menar jag inte att lära sig styrkelyfta utan att köra tunga vikter i hela rörelseomfånget. Sannolikt har man inte lärt sig att pressa och/eller använda bröstet öht om det är så att man har svårt att få pecsen att växa, det sämsta man kan göra då är att köra 120-set på 42 olika övningar.



Inte behöver man mer än 3 övningar för bröst,jag är då tvärslut efter en 3-4 set på 3 olika övningar.Tyvärr är det nått man kom på efter en massa år.Behöver man mer än så för att mosa bröstmuskulaturen så tränar man antingen fel lr som en kärring.

jwzrd
2006-01-26, 11:37
Inte behöver man mer än 3 övningar för bröst,jag är då tvärslut efter en 3-4 set på 3 olika övningar.Tyvärr är det nått man kom på efter en massa år.Behöver man mer än så för att mosa bröstmuskulaturen så tränar man antingen fel lr som en kärring.

Jag kan ju inte ta mig själv som någon vidare exempel på ett par jätterattar, men däremot har jag fått slita hund för att något ska hända. Det som funkar är fyra övningar: plan och sned hantelpress; plan och sned bänkpress. Flyes ger (eller gav mig iallfall) också bra resultat men jag fick axelproblem av den - jag tror jag körde den för djupt.

ZilSwe
2006-01-26, 11:37
Jag tycker man får väldigt bra kontakt med bröstet då man kör med snedbänk med huvudet ner (har aldrig hört ordet hockeybänk :) ). Tar mer på bröstet då och mindre på axlarna. Annars så gillar jag då man ligger på rygg på en stor boll eller bänk och kör cabelcross med RAKA armar... man sätter altså handtagen nere på kabelkrossen. Vad nu den övningen heter, glömer hela tiden namnet på den.

J.Saarela
2006-01-26, 11:41
Jag tycker man får väldigt bra kontakt med bröstet då man kör med snedbänk med huvudet ner (har aldrig hört ordet hockeybänk :) ). Tar mer på bröstet då och mindre på axlarna. Annars så gillar jag då man ligger på rygg på en stor boll eller bänk och kör cabelcross med RAKA armar... man sätter altså handtagen nere på kabelkrossen. Vad nu den övningen heter, glömer hela tiden namnet på den.


Den övningen heter PT-trams2004.Grymt dumt påhitt

jwzrd
2006-01-26, 11:41
Jag tycker man får väldigt bra kontakt med bröstet då man kör med snedbänk med huvudet ner (har aldrig hört ordet hockeybänk :) ). Tar mer på bröstet då och mindre på axlarna. Annars så gillar jag då man ligger på rygg på en stor boll eller bänk och kör cabelcross med RAKA armar... man sätter altså handtagen nere på kabelkrossen. Vad nu den övningen heter, glömer hela tiden namnet på den.

Visst, det svider mer i rattarna då. Men det svider i rattarna av att stå halvvägs ner i en armhävning också. Det är en övning som känns bättre och sliter mer än den ger dig effekt. (Även om vissa onekligen lyckats bygga rejält tjocka pecs med enbart kabeltrams).

ZilSwe
2006-01-26, 11:43
Visst, det svider mer i rattarna då. Men det svider i rattarna av att stå halvvägs ner i en armhävning också. Det är en övning som känns bättre och sliter mer än den ger dig effekt. (Även om vissa onekligen lyckats bygga rejält tjocka pecs med enbart kabeltrams).

Kan nog inte hålla med.... Den ger jäkligt bra pump i musklerna tycker jag.

J.Saarela
2006-01-26, 11:43
Jag kan ju inte ta mig själv som någon vidare exempel på ett par jätterattar, men däremot har jag fått slita hund för att något ska hända. Det som funkar är fyra övningar: plan och sned hantelpress; plan och sned bänkpress. Flyes ger (eller gav mig iallfall) också bra resultat men jag fick axelproblem av den - jag tror jag körde den för djupt.


Är ju på djupet den tar som bäst tyvärr.Kan inte heller köra "riktiga" flyes:Så jag kör en halv-flyes-hantelpress variant.

jwzrd
2006-01-26, 11:43
Kan nog inte hålla med.... Den ger jäkligt bra pump i musklerna tycker jag.

Och vad är det du inte håller med om? Har du ett par stora pecs?

jwzrd
2006-01-26, 11:44
Är ju på djupet den tar som bäst tyvärr.Kan inte heller köra "riktiga" flyes:Så jag kör en halv-flyes-hantelpress variant.

Exakt. Det ger mig en svårslagen känsla i bröstet och det är en grym övning att köra. Men nånting händer som gör att jag får ont och blir sjukt stel.

J.Saarela
2006-01-26, 11:44
Kan nog inte hålla med.... Den ger jäkligt bra pump i musklerna tycker jag.


Nu bråkar du om bollen.Därför kommer jag punktera den lilabollen som finns på gymmet i dag.

J.Saarela
2006-01-26, 11:48
Roligast av allt är när folk står å kör specialövningar likt den med boll.Så har dom inte minsta muskulatur på kroppen.Är så less på alla special övningar,träningsprogg.Vad har hänt med träna hårt och på känsla med basövningar som funkat i 100 år,funkar inte det längre?

ZilSwe
2006-01-26, 11:52
heyy... vilket hack det va på mig nurå ;)

Jag kör mycket basövningar men varför inte även köra lite andra övningar också. Flyes ger bra resultat tycker jag....

Jag har alltdis kört på ett visst sätt och tänker därför göra det. Så här har man gjort i 100 år så varför göra något nytt? :cool:

jwzrd
2006-01-26, 12:02
heyy... vilket hack det va på mig nurå ;)

Jag kör mycket basövningar men varför inte även köra lite andra övningar också. Flyes ger bra resultat tycker jag....

Jag har alltdis kört på ett visst sätt och tänker därför göra det. Så här har man gjort i 100 år så varför göra något nytt? :cool:

Det är inte det att något är fel med att testa något nytt utan det att något inte är bra just för att det är nytt. Det jag (och Saarela antar jag) snackar om är övningar som bevisligen givit många personer bra resultat. Det är inte baserat på pumpen vi fick i förrgår eller vad Plucke Hulksson säger på getbogged.com.

ZilSwe
2006-01-26, 12:04
Här är övningen jag menar:

http://www.exrx.net/Articulations/Shoulder.html#anchor108688

Sedan kan man göra den med hantlar också och med raka armar dvs... inte traditionell hantelpress.

jwzrd
2006-01-26, 12:14
Här är övningen jag menar:

http://www.exrx.net/Articulations/Shoulder.html#anchor108688

Sedan kan man göra den med hantlar också och med raka armar dvs... inte traditionell hantelpress.

Vi har hajat att det är den övningen du menar. Grejen med den är att nybörjare i princip _aldrig_ gör den effektivt. Utförd effektivt och tillsammans med ett i övrigt välkomponerat bröstpass har den eventuellt sin plats. Gjord som 99% (och ja, jag menar verkligen 99%) gör den så är det bara slöseri med tid, energi och återhämtning.

ZilSwe
2006-01-26, 12:54
Vi har hajat att det är den övningen du menar. Grejen med den är att nybörjare i princip _aldrig_ gör den effektivt. Utförd effektivt och tillsammans med ett i övrigt välkomponerat bröstpass har den eventuellt sin plats. Gjord som 99% (och ja, jag menar verkligen 99%) gör den så är det bara slöseri med tid, energi och återhämtning.

tur att man inte är nybörjare och kör den korrekt då :)

Jtor
2006-01-26, 13:18
Till viss del kolla in Öjebyns lyftare 90% ser ut som avdankade öldrickare,men lyfta vikter kan dom..



För övrigt så ligger det mycket sanning i det Allan säger.

Visst, men det är skillnad på vad man ser och vad som finns.

J.Saarela
2006-01-26, 14:06
Visst, men det är skillnad på vad man ser och vad som finns.



:confused: vad menar du?

rememberence
2006-01-26, 14:15
:confused: vad menar du?
han menar nog det som ligger under fettet kanske? :D

TigerÖga
2006-01-26, 15:18
Vadå ska man hålla andan under hela rörelse mommentet dvs tag 1-2 djupa andetag innan man lyfter stången från ställningen och sen när man har gjort en rep ta nytt andetag?

eller ska man andas ut under uppvägen?

Samboy
2006-01-26, 15:20
Vadå ska man hålla andan under hela rörelse mommentet dvs tag 1-2 djupa andetag innan man lyfter stången från ställningen och sen när man har gjort en rep ta nytt andetag?

eller ska man andas ut under uppvägen?

stabilare pump om man håller andan men jag varierar orkar jag bra och är stabil i övningen så flåsar jag ut på uppvägen. men jag blir alltid tröttare av att andas på nytt hela tiden.

J.Saarela
2006-01-26, 15:26
han menar nog det som ligger under fettet kanske? :D
men dom har bara fett på magen å är smalare än min nioåriga syster över axlarna hälften av dom.Fattar inte hur dom kan flytta såna vikter.

trasan
2006-01-26, 15:30
Jag ser inte varför flyes skulle bygga sämre än pressövningar. Det är hur hårt musklen får arbeta, blir du trött på flyes, kör flyes!

J.Saarela
2006-01-26, 15:35
Jag ser inte varför flyes skulle bygga sämre än pressövningar. Det är hur hårt musklen får arbeta, blir du trött på flyes, kör flyes!


Du blir oxå trött av armhävningar.....Nog är en hantelpress en bättre massbyggare än vad flyes är.

Spannmål
2006-01-26, 16:00
Jag ser inte varför flyes skulle bygga sämre än pressövningar. Det är hur hårt musklen får arbeta, blir du trött på flyes, kör flyes!

OK, men jag vill fortfarande se någon göra det.

trasan
2006-01-26, 16:09
Du blir oxå trött av armhävningar.....Nog är en hantelpress en bättre massbyggare än vad flyes är.

Inte riktigt samma sak... Armhävningar gör du hundratals av..

Officer
2006-01-26, 16:56
Jag ska backa upp Jwzrd lite ang övningsval för bröst.

Jag har länge kämpat med att få bättre ovansida bröst genom att köra TVÅ lutande pressövningar, och det har mer eller mindre alltid gått åt helvete under andra övningen, axlarna strular som fan.
Det går prima att köra 4-5 set svinbra set på t ex lutande fri/smithbänk eller hantelpress, men sedan är det slut när jag ska över till lutande nästa-övning. Som sagt så är det en liten muskelgrupp vi talar om, hjälper inte att köra 10 set på samma lilla område med två övningar.
Igår hade jag bland mina bästa pass någonsin, jag körde bara en lutande pressövning och fortsatte sedan med två plana och avslutade med kejbel.

Som en stor och känd kroppsbyggare sa till mig för ett tag sen men som jag sket i - "så länge du kör rätt så får du även ovansida bröst om du så bara kör nedåtlutande pressar"

jwzrd
2006-01-26, 17:01
Jag ser inte varför flyes skulle bygga sämre än pressövningar. Det är hur hårt musklen får arbeta, blir du trött på flyes, kör flyes!

Grejen är just att det är "Det är hur hårt musklen får arbeta" som är det alla inte är överrens om. Muskeln får jobba hårt som fan om du gör 200 armhävningar, den får jobba hårt som fan av att köra statiska övningar, osv. Därför kan du inte säga "det är hur hårt muskeln får arbeta". Det tillkommer fler faktorer som: vilka andra muskler jobbar samtidigt för att påverka belastningskurvan och hastigheten så att... osv. Det blir relativt komplicerat om det nu är så att man verkligen vill gå till botten med varför en övning eventuellt är mer effektiv på att bygga en stor bröstkorg än en annan är för en given INDIVID.

Det jag säger och det jag tycker J. Saarela säger är: dom här övningarna verkar fungera oerhört bra just eftersom flera personer med rejäla bröstkorgar kör dom och kör dom seriöst, tungt och hårt.

Mattiasbiff
2006-01-26, 19:13
Det jag säger och det jag tycker J. Saarela säger är: dom här övningarna verkar fungera oerhört bra just eftersom flera personer med rejäla bröstkorgar kör dom och kör dom seriöst, tungt och hårt.

Word..!

Lyssna nu på veteranerna istället för att tjafsa... Starka gossar har rätt!

Spannmål
2006-01-26, 22:16
Word..!

Lyssna nu på veteranerna istället för att tjafsa... Starka gossar har rätt!

n00b

Jtor
2006-01-26, 22:32
men dom har bara fett på magen å är smalare än min nioåriga syster över axlarna hälften av dom.Fattar inte hur dom kan flytta såna vikter.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56001

J.Saarela
2006-01-26, 22:37
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56001


men tomte vart vill du komma med den länken? Jag pratar fortfarande om en viss klubb.Och nog vet jag att det är monster i westside

Grisen
2006-01-26, 23:16
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56001


Jag måste backa upp J.Saarela här, dom allra flesta styrkelyftare ser inte mycket ut för världen.

Jtor
2006-01-27, 12:59
men tomte vart vill du komma med den länken? Jag pratar fortfarande om en viss klubb.Och nog vet jag att det är monster i westside

Men tomtemor
ok, visst. Dom i den klubben kanske har så jävla mycket ölmage så att dom har en fjuttig lyftväg. Styrkelyftare kanske (ibland) inte heller är överdrivet bredaxlad, det kanske tom är en fördel, vad vet jag.

Jtor
2006-01-27, 13:02
Dessutom är det mera imponerande med en 100 kilos tyngdlyftare som hanterar stora vikter, än en preppad bodybuilder på 120kg som inte ens pallar hälften.

jwzrd
2006-01-27, 13:06
Dessutom är det mera imponerande med en 100 kilos tyngdlyftare som hanterar stora vikter, än en preppad bodybuilder på 120kg som inte ens pallar hälften.

Känns det bättre nu när du äntligen fått berätta detta? Jag känner djup tacksamhet att få dela ditt inre väsen på det här sättet.

J.Saarela
2006-01-27, 13:23
Men tomtemor
ok, visst. Dom i den klubben kanske har så jävla mycket ölmage så att dom har en fjuttig lyftväg. Styrkelyftare kanske (ibland) inte heller är överdrivet bredaxlad, det kanske tom är en fördel, vad vet jag.



Men har du tappat en skivstång på skallen,när har jag pratat om lyftväg?
KOm igen då du har nå vettigt å säga.

hangatyr
2006-01-27, 13:29
Det är inte det att något är fel med att testa något nytt utan det att något inte är bra just för att det är nytt. Det jag (och Saarela antar jag) snackar om är övningar som bevisligen givit många personer bra resultat. Det är inte baserat på pumpen vi fick i förrgår eller vad Plucke Hulksson säger på getbogged.com.

shit, beware! Plucke är tebaka!!

Lillgrabben
2006-01-27, 13:32
stabilare pump om man håller andan men jag varierar orkar jag bra och är stabil i övningen så flåsar jag ut på uppvägen. men jag blir alltid tröttare av att andas på nytt hela tiden.


SUCK.


Det har inget med "pump" att göra. Hålla andan gör du av en enda anledning:

* Att bli maximalt hård i kroppen. Du får bättre förutsättningar att göra vettiga bänkar om allt stämmer.


Grovt förenklat:

Hårdhet -> bättre förutsättningar att lyfta -> mera vikt på stången -> bättre & snabbare utveckling -> glad bänkare

jwzrd
2006-01-27, 13:34
shit, beware! Plucke är tebaka!!

ph33r!

hangatyr
2006-01-27, 13:35
ph33r! :laugh:

Jtor
2006-01-30, 07:48
Men har du tappat en skivstång på skallen,när har jag pratat om lyftväg?
KOm igen då du har nå vettigt å säga.

Naaaw så gyllig. Akta pumpen nu.

jag har inte påstått det.

J.Saarela
2006-01-30, 10:03
Naaaw så gyllig. Akta pumpen nu.

jag har inte påstått det.


Be Mamma fixa frukost nu.

Jtor
2006-01-30, 10:11
Be Mamma fixa frukost nu.

Blivit för det för att frugan skall släppa till? :thumbup:

J.Saarela
2006-01-30, 10:21
Blivit för det för att frugan skall släppa till? :thumbup:



whooot?

Jtor
2006-01-30, 10:24
whooot?

"Blivit för fet för att frugan skall släppa till? :thumbup: "

Piranha
2006-01-30, 10:34
Dessutom är det mera imponerande med en 100 kilos tyngdlyftare som hanterar stora vikter, än en preppad bodybuilder på 120kg som inte ens pallar hälften.


Vad har bodybuilding med styrkelyft att göra din mögelspor.


Ställ upp en lyftare i linupen på en byggartävling med sina frammåtroterade axlar och breda midja.

HookersUnited
2006-01-30, 10:48
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56001
Hittar inga bilder på lyftarna från Öjebyn.

Jtor
2006-01-30, 11:10
Vad har bodybuilding med styrkelyft att göra din mögelspor.


Ställ upp en lyftare i linupen på en byggartävling med sina frammåtroterade axlar och breda midja.

Jag säger det samma tönt.

Det hela har glidigt ur sitt sammanhang. Det enda jag ville få fram är att det är jävligt fel att påstå att om man tränar för styrkelyft så får man inga muskler. Sen bryr jag mig fan inte hur vissa styrkelyftare ser ut på ett visst ställe i sverige.

jwzrd
2006-01-30, 11:13
Jag säger det samma tönt.

Det hela har glidigt ur sitt sammanhang. Det enda jag ville få fram är att det är jävligt fel att påstå att om man tränar för styrkelyft så får man inga muskler. Sen bryr jag mig fan inte hur vissa styrkelyftare ser ut på ett visst ställe i sverige.

Men släpp mammas rattar för ett ögonblick och läs vad som skrivs! Du måste väl ändå hålla med om att SL-träning inte bygger muskler lika effektivt för BB-tävling som BB-specifik träning gör? Om inte så undrar jag om du eller jag ska ringa Body och be dom stoppa pressarna; Jtor på kolozzeum har nämligen löst alla kroppsbyggares problem!

Jtor
2006-01-30, 11:19
Men släpp mammas rattar för ett ögonblick och läs vad som skrivs! Du måste väl ändå hålla med om att SL-träning inte bygger muskler lika effektivt för BB-tävling som BB-specifik träning gör? Om inte så undrar jag om du eller jag ska ringa Body och be dom stoppa pressarna; Jtor på kolozzeum har nämligen löst alla kroppsbyggares problem!

Hehe, Men jag har inte påstått det heller. Jag håller med att det finns effektivare sätt att bygga på än att träna efter SL normer. Jag vill bara inte att nybörjare skall tro att man inte bygger muskler om du lyfter tungt och tränar för SL.
DVS att variera sig är bäst.

Men puss på dig nujwerbdz, du e skön *kissass*

jwzrd
2006-01-30, 11:22
Hehe, Men jag har inte påstått det heller. Jag håller med att det finns effektivare sätt att bygga på än att träna efter SL normer. Jag vill bara inte att nybörjare skall tro att man inte bygger muskler om du lyfter tungt och tränar för SL.
DVS att variera sig är bäst.

Men puss på dig nujwerbdz, du e skön *kissass*

Nybörjare och andra tjänar inget på att ligga och köra treor i bänkpress. Det får man/dom bara axelproblem och en platt bröstkorg av. Det krävs en hyffsat lång inskolning för att kunna få något av det (som går snabbare med kompetent hjälp naturligtvis). Men saken är ändå den att en nybörjare får synliga resultat mycket snabbare om repetitionerna ligger på det tredubbla det en styrkelyftare gör.

Jtor
2006-01-30, 11:28
Nybörjare och andra tjänar inget på att ligga och köra treor i bänkpress. Det får man/dom bara axelproblem och en platt bröstkorg av. Det krävs en hyffsat lång inskolning för att kunna få något av det (som går snabbare med kompetent hjälp naturligtvis). Men saken är ändå den att en nybörjare får synliga resultat mycket snabbare om repetitionerna ligger på det tredubbla det en styrkelyftare gör.

Det har du rätt i :thumbup:
Aldrig bra att börja för tungt i sin karriär.

HookersUnited
2006-01-30, 12:47
Sen bryr jag mig fan inte hur vissa styrkelyftare ser ut på ett visst ställe i sverige.
J.Särela drog tog en viss klubb i Sverige som exempel och du började käbbla emot.

Och många av de styrkelyftare med imponerande volym, t.ex. Westsidepajkarna, tränar mycket 8-12:or alá Bådybildning.

Jtor
2006-01-30, 13:11
J.Särela drog tog en viss klubb i Sverige som exempel och du började käbbla emot.

Och många av de styrkelyftare med imponerande volym, t.ex. Westsidepajkarna, tränar mycket 8-12:or alá Bådybildning.

Ok, för det första har du inget med det här att göra, så du kan ju kravla tillbaka under stenen du kröp fram ifrån.
J.Saarela snackade om en klubb, men det gjorde inte jag.

Ja, var har jag påstått att styrkelyftare inte kör 8or och 12or. Variation är bäst, även för styrkelyft. Och alla styrkelyftare lär inte träna på samma sätt som andra. Samma gäller för kroppsbyggare.
Muskler är styrka är muskler är styrka.

jwzrd
2006-01-30, 13:16
Ok, för det första har du inget med det här att göra, så du kan ju kravla tillbaka under stenen du kröp fram ifrån.
J.Saarela snackade om en klubb, men det gjorde inte jag.

Ja, var har jag påstått att styrkelyftare inte kör 8or och 12or. Variation är bäst, även för styrkelyft. Och alla styrkelyftare lär inte träna på samma sätt som andra. Samma gäller för kroppsbyggare.
Muskler är styrka är muskler är styrka.

Det är ett diskussionsforum trots allt, no?

Det är imponerande hur snabb du är med att hålla med mig när jag säger en sak (samma som J. Säärela), kalla densamma för tönt och säga att han har helt fel och detsamma med HU. Problemet här är att du inte ser skillnad på styrkan en enskild muskel besitter och kraften en individ kan utveckla i en given övning. Det tidigare står i proportion mot muskelns tjocklek, det senare gör det inte och innan du pissar på dig av lycka för att du ser en till sak du tror du Vet(tm) så läser du det jag skrev ett par gånger till.

Jtor
2006-01-30, 13:37
Det är ett diskussionsforum trots allt, no?

Det är imponerande hur snabb du är med att hålla med mig när jag säger en sak (samma som J. Säärela), kalla densamma för tönt och säga att han har helt fel och detsamma med HU. Problemet här är att du inte ser skillnad på styrkan en enskild muskel besitter och kraften en individ kan utveckla i en given övning. Det tidigare står i proportion mot muskelns tjocklek, det senare gör det inte och innan du pissar på dig av lycka för att du ser en till sak du tror du Vet(tm) så läser du det jag skrev ett par gånger till.

Ja det är det. Men hans inlägg var helt ovidkommande.

Que, är du blind och dryg?
Har inte kallat J.Säärela för tönt. Jag tar seden dit den kommer dvs. Om dom vill ha barnkalas. Så får jag väl prata på samma termer, yes?

Hur menar du att jag har hållit med samma sak som J.Säärela som du?

Problemet är att ni dönickar inte fattar att det enda jag vill få fram är att det du kan bygga jävligt bra ÄVEN fast du inriktar dig på SL. Kapisch? Och innan du och någon annan skriver något mer ni tycker klingar så fint i era smorda kolofingrar, som ni sedan kan sitta och smeka er till sedan, läs om mitt inlägg.

jwzrd
2006-01-30, 13:42
Ja det är det. Men hans inlägg var helt ovidkommande.

Que, är du blind och dryg?
Har inte kallat J.Säärela för tönt. Jag tar seden dit den kommer dvs. Om dom vill ha barnkalas. Så får jag väl prata på samma termer, yes?

Hur menar du att jag har hållit med samma sak som J.Säärela som du?

Problemet är att ni dönickar inte fattar att det enda jag vill få fram är att det du kan bygga jävligt bra ÄVEN fast du inriktar dig på SL. Kapisch? Och innan du och någon annan skriver något mer ni tycker klingar så fint i era smorda kolofingrar, som ni sedan kan sitta och smeka er till sedan, läs om mitt inlägg.

Ok, det var Piranha du kallade en tönt. Hur som helst, det här blir bara löjligt.

J.Saarela
2006-01-30, 13:44
J.Särela drog tog en viss klubb i Sverige som exempel och du började käbbla emot.

Och många av de styrkelyftare med imponerande volym, t.ex. Westsidepajkarna, tränar mycket 8-12:or alá Bådybildning.


Åååå tack en som fattade vad jag menade :thumbup:

J.Saarela
2006-01-30, 13:45
Ja det är det. Men hans inlägg var helt ovidkommande.

Que, är du blind och dryg?
Har inte kallat J.Säärela för tönt. Jag tar seden dit den kommer dvs. Om dom vill ha barnkalas. Så får jag väl prata på samma termer, yes?

Hur menar du att jag har hållit med samma sak som J.Säärela som du?

Problemet är att ni dönickar inte fattar att det enda jag vill få fram är att det du kan bygga jävligt bra ÄVEN fast du inriktar dig på SL. Kapisch? Och innan du och någon annan skriver något mer ni tycker klingar så fint i era smorda kolofingrar, som ni sedan kan sitta och smeka er till sedan, läs om mitt inlägg.




Sitter du och gör narr av mitt efternamn?satans jävla nolla

Jtor
2006-01-30, 14:05
Sitter du och gör narr av mitt efternamn?satans jävla nolla

hehe, skyll på din internetkompis :whipped:
Det är ett diskussionsforum trots allt, no?

Det är imponerande hur snabb du är med att hålla med mig när jag säger en sak (samma som J. Säärela), kalla densamma för tönt och säga att han har helt fel och detsamma med HU. Problemet här är att du inte ser skillnad på styrkan en enskild muskel besitter och kraften en individ kan utveckla i en given övning. Det tidigare står i proportion mot muskelns tjocklek, det senare gör det inte och innan du pissar på dig av lycka för att du ser en till sak du tror du Vet(tm) så läser du det jag skrev ett par gånger till.

Jag körde bara Cut'n'paste :booty:

petersson
2006-01-30, 16:29
Vad tycker ni om dips för bröstet?

HookersUnited
2006-01-30, 18:39
Vad tycker ni om dips för bröstet?
Som jag utför den slaktar den triceps, bröst aktiveras väl också till viss mån, men jag föredrar plan eller uppåtlutande press för tjestet.

J.Saarela
2006-01-30, 18:54
Vad tycker ni om dips för bröstet?



Är inte en direkt bröstövning tycker jag,men eftersom jag kör bröst och triceps under samma pass så kör jag dips som första övning då jag är klar med bröst.Eftersom den tar lite på bröstet endå.Däremot är dips en suverän basövning för triceps.

petersson
2006-01-30, 18:57
Som jag utför den slaktar den triceps, bröst aktiveras väl också till viss mån, men jag föredrar plan eller uppåtlutande press för tjestet.


Är inte en direkt bröstövning tycker jag,men eftersom jag kör bröst och triceps under samma pass så kör jag dips som första övning då jag är klar med bröst.Eftersom den tar lite på bröstet endå.Däremot är dips en suverän basövning för triceps.

Tack för svaren :thumbup: