handdator

Visa fullständig version : Viktuppgång i början av deff pga av påbörjad styrketräning?


thomast
2006-01-17, 10:58
Hej,
jag undrar en liten sak. Många säger att man lägger på sig vatten när man börjar styrketräna. Gäller detta även om man börjar styrketräna vid deff?

Rent logiskt borde glukogenlagren fyllas efter man påbörjat styrketräning även under deff, i mitt tycke.

tigerofsweden
2006-01-17, 12:22
Jag hade en längre paus innan jag började deffa, i förra veckan körde ja hårt på gymmet och åt strikt o utförde min cardio och igår vid vägningen hade ja gått upp 1.2kg. Kanske finns ett samband :)

thomast
2006-01-17, 17:13
Är det så att andra har sett detta fenomen också? Någon som vet hur det egentligen ligger till? Grub kanske?

z_bumbi
2006-01-17, 18:19
Om du belastar musklerna och tar slut på glykogenet så lagrar du in mer glykogen efteråt och du går upp i vikt pga av vattnet som binds där.
Detta gäller även om man tränar något annat än styrketräning.

igelkotten
2006-01-20, 16:24
Jag hade en längre paus innan jag började deffa, i förra veckan körde ja hårt på gymmet och åt strikt o utförde min cardio och igår vid vägningen hade ja gått upp 1.2kg. Kanske finns ett samband :)Om du belastar musklerna och tar slut på glykogenet så lagrar du in mer glykogen efteråt och du går upp i vikt pga av vattnet som binds där.
Detta gäller även om man tränar något annat än styrketräning.
Jag har efter en lång tid utan träning och bra mat börjat deffa. Nu äter jag nyttigare mat som ligger ungefär 500kcal under det jag förbrukar per dag. Alltså borde jag minska 0,5kg i veckan. Jag har börjat träna både styrka och kondition.

Under de första dagarna tappade jag snabbt ett kilo, sedan har jag gått upp 1,5kg. Nu efter 10 dagar har jag alltså totalt gått upp 0,5kg.

Hur mycket vatten tar musklerna upp från den där glykogeneffekten? Hur länge varar det och när kommer jag att börja gå ner i vikt? Någon som vet mer om det här?

tigerofsweden
2006-01-20, 16:32
Jag kan inte ge dig någon fakta men jag kan däremot berätta att i måndags då förra vägningen ägde rum så hade ja som sagt gått upp 1.2 kg och nu imorse hade jag gått ner 1.7kg så det skiftar ganska rejält. Bara och mäta eller kolla sig i spegeln så ser man om det går åt rätt håll :thumbup:

kanfall
2006-01-20, 17:12
Jag kan inte ge dig någon fakta men jag kan däremot berätta att i måndags då förra vägningen ägde rum så hade ja som sagt gått upp 1.2 kg och nu imorse hade jag gått ner 1.7kg så det skiftar ganska rejält. Bara och mäta eller kolla sig i spegeln så ser man om det går åt rätt håll :thumbup:
Hoppas du vägde dig vid samma tillfälle annars kan det skilja lite ;)

Ninjasmurf
2006-01-20, 17:45
Är det inte lite bakvänt att först vila sen börja deffa och sen börja träna?

Kaboffastar
2006-01-20, 18:13
Vid min första deff så gick jag upp i vikt när jag började, jag gick upp 2-3 kilon ganska hastigt.

( Jag började styrketräna i samma veva ! )

tigerofsweden
2006-01-20, 18:58
Hoppas du vägde dig vid samma tillfälle annars kan det skilja lite ;)

Nej jag vägde mig när jag ätit hela dagen på måndagen, sen på morgonen när ja varit på toa idag *slap*

tigerofsweden
2006-01-20, 18:59
Är det inte lite bakvänt att först vila sen börja deffa och sen börja träna?

Syfta du på mig så kunde ja inte träna pga skada