handdator

Visa fullständig version : Penisproblem!


Krokodil
2006-01-16, 20:23
När jag cyklar länge, på motioncykel såväl som vanlig trampcykel råkar jag ut för ett mycket obehagligt fenomen nämligen avdomnad snopp! :em:

Detta har inte varit något större problem förut då det räckte med att stå och cykla en stund för att bli av med problemet. Men nuförtiden går det inte så lätt att bli av med avdomnandet.

Vad kan det bero på att det blivit värre, jag är lite tyngre än vanligt är det kanske förklaring?

Vad göra?


Ps: I övrigt funkar den som den ska... frugan är gravid med tvilllingar!) :D

Sve
2006-01-16, 20:23
alla som cyklar, well iaf 80% har fel lutning på sadeln. inte så konstigt om du domnar i kuken då om sadeln pekar för mkt uppåt.

autowah
2006-01-16, 20:28
Det är ganska vanligt bland tävlingsscyklister, har jag för mig. Du skulle kunna prova med en mer ergonomisk sadel (skåra i mitten), men det är inte säkert att det hjälper.

Osten80
2006-01-16, 20:29
Det där är jävligt obehagligt. :D
Som sagt, prova att ställa ner lutningen på sadeln. Det brukar hjälpa.

Jman
2006-01-16, 20:29
Ett vanligt förekommande problem hos cyklister. Långvarigt cyklande gör att blodcirkulationen kring vissa regioner försämras.
Men se över utrustningen, höjden på styret, sadeln och vinkeln på sadeln påverkar. Är du stel i ryggen får höften en obekvämare vinkel om styret ligger för långt fram. På en spinningcykel går det mesta att ställa in som tur är.

Farzan
2006-01-16, 20:48
Om inte det funkar så kan du alltid springa istället för a cykla. :)
Dina juveler kommer att tacka dig och belöna dig tiofaldigt! :)

internethjälten
2006-01-16, 21:28
vanligt fenomen, "hörde" för ett par år sen att det hade med nerver i
svanken att göra men har det inte bekräftat... själv cyklar jag aldrig
då jag kände av det problemet du beskriver för ett antal år sedan.

wintzell
2006-01-16, 22:43
Övergångsåldern?

JJ
2006-01-16, 22:50
Cykelbrallor och/eller ny sadel. Första gången jag körde vättern hade jag ingen känsel på 2 veckor.

Krokodil
2006-01-17, 00:24
Övergångsåldern?
*slap* *grr27* *cry*

Krokodil
2006-01-17, 00:25
Cykelbrallor och/eller ny sadel. Första gången jag körde vättern hade jag ingen känsel på 2 veckor.Jag cyklar mest på gymmets motionscyklar så det blir ingen ny sadel iaf. Brallor kan vara en idé.

Arne Persson
2006-01-17, 00:33
Det är bl.a beroende att man möjligen stasar pudendusnerven.

Krokodil
2006-01-17, 00:35
Det är bl.a beroende att man möjligen stasar pudendusnerven.
Är det farligt?

Arne Persson
2006-01-17, 00:42
Kan vara. Inte bra att strypa nervfunktioner. ;)

tossefar
2006-01-17, 01:38
Kan vara. Inte bra att strypa nervfunktioner. ;)

En avdomnad penis är illa, oavsett orsak :)

edvin
2006-01-17, 11:19
Jag kör en hel del landsvägscykel på sommarhalvåret och jag känner igen problemet. Brukar känna samma sak när man är ute på långpass då snackar vi >2h, fenomenet känns mest i början av säsongen. Men jag tror det till viss del är en vanesak faktiskt. Har en brorsa som satsar än mer på cykel som brukar säga att de första 100 milen på en säsong bara är inkörning av sittställnignen. Många cyklister brukar även känna av ländryggen och nacken i början på säsongen. Jag har dock aldrig hört att någon skulle ha fått något bestående av detta. Du kan ju prova med cykelbyxor med kudde i, men det kan ju kännas lite overkill om du bara kör cykel som uppvärmning. Kör du en del spinning tycker jag definitivt att du ska satsa på ett par sådana. Jag har även ett par skit tunna underbrallor från Briko som är rätt sköna, dom kan man ha under vilka brallor man vill. Givetvis så är inställningen av sadeln också mycket viktig men det har man ju redan nämnt.

wintzell
2006-01-17, 14:01
*slap* *grr27* *cry*

Förlåt :em:

Svappis
2006-01-17, 18:57
Jag har varit cyklist i många år och vet att det är ett vanligt problem för tävlingsscyklister. I vissa fall är en bidragande orsak att sadeln har fel lutning. Om man sitter kraftigt framåtlutad bör sadeln vara en aning nedåtböjd, men det är ändå svårt att helt undvika. Det finns en sadel som har en inbuktning i mitten för att minska trycket. Jag har inte provat den.

Patric

bubbe
2006-01-17, 19:11
När skall alla ni människor lära er? utvecklingen går framåt, och den menar att man skall inte ha avdomnad penis!

http://www.challengebikes.com/images/inhoud/hurricanesport-groot.jpg

Jense
2006-01-17, 19:14
som att sätta sig på armen innan man runkar så den domnar fast tvärtom?


nä men riktningen på sadlen kan va boven i dramat. testa att ändra den.. gå annars till doktorn

mini_Arnold
2006-01-17, 19:14
När skall alla ni människor lära er? utvecklingen går framåt, och den menar att man skall inte ha avdomnad penis!


Var hittar man en sån läcker cykel?

Sedis
2006-01-17, 19:14
Enligt föreläsare på sexologikursen som jag gick för ett år sedan, så kan risken för impotens öka om man cyklar mycket, då blodcirkulationen i svällkropparna påverkas av trycket när man sitter på sadeln.

Sedis

Jense
2006-01-17, 19:17
Var hittar man en sån läcker cykel?


gissar på http://www.challengebikes.com/html/index.php?taal=en&selectie=hurricanesport

om man kolla namnet på bilden...........

bubbe
2006-01-17, 19:18
Var hittar man en sån läcker cykel?

sök efter recumbent (det engelska ordet för liggcykel), finns många tillverkare och återförsäljare dock tunt i konservativa sverige!

mini_Arnold
2006-01-17, 19:18
gissar på http://www.challengebikes.com/html/index.php?taal=en&selectie=hurricanesport

om man kolla namnet på bilden...........
Du är en smart o snygg kille. Tack så mycket Jense.

Johan_P
2006-01-17, 19:20
Enligt föreläsare på sexologikursen som jag gick för ett år sedan, så kan risken för impotens öka om man cyklar mycket, då blodcirkulationen i svällkropparna påverkas av trycket när man sitter på sadeln.

Är det en bidragande orsak till att väldens bästa cyklist heter Armstrong? :naughty:

bubbe
2006-01-17, 19:20
För den fart intresserade kanske en velovision nocom kan vara intressant,
http://www.velokraft.com/files/-nc_picture25.jpg

Perscitus
2006-01-17, 21:35
Är det farligt?

Jag hörde ett program på radion förut som varnade om det där att det faktiskt till och med kan sluta så illa som med sterilitet. De rådde en att skaffa lite större sadel, vilket kan kännas hårt. Men hellre åka på kärringsadel än vara steril!

Jax
2006-01-17, 21:52
Jag hörde ett program på radion förut som varnade om det där att det faktiskt till och med kan sluta så illa som med sterilitet. De rådde en att skaffa lite större sadel, vilket kan kännas hårt. Men hellre åka på kärringsadel än vara steril!
Finns ju damsadlar som är lite bredare och med en skåra i mitten. Det känns lite ovant att cykla på först men det fungerar hyfsat (har dock bara provat en gång). Kan tänka mig att det hjälper lite, men vet inte då jag inte har problemet med någon sadel jag har provat.

Krokodil
2006-01-17, 22:12
*uppdate*
Idag provade jag en motioncykel med ultrabred sadel. 45 min sittande cykling utan att domna av. Perfekt! :thumbup:

Batman
2006-01-18, 03:51
Enligt föreläsare på sexologikursen som jag gick för ett år sedan, så kan risken för impotens öka om man cyklar mycket, då blodcirkulationen i svällkropparna påverkas av trycket när man sitter på sadeln.

Sedis
:eek: Damn ! det är därför jag har en liten penis !




skojar bara, jag har en ergonomisk sadel och rätt lutning på den =)

anyways, säg till folket som jobbar på gymmet att jystera sadeln, det finns förmodligen fler än dig som får ont eller avdomningar pga fel lutning.
På mitt gym är sadlarna åt helskotta fel, riktiga damsadlar med bred bakända oxå.
poppis hos kärringarna men farligt för oss "aktiva män"

mangemani
2006-01-18, 04:48
kan också få sådär efter ett 1 timmes pass på cykeln.
obehaglig känsla när det är avdomnat men ännu obehagligare när själva avdomningen är över och den där "stickande" känslan sätter igång=/

Popeye
2006-01-18, 22:30
Råkade ut för det där en gång -> Mycket obehagligt.
Efter den incidenten blev jag noggran med att skifta ställning med jämna mellanrum när jag cyklar. (Motionscykel) Löste problemet för mig då men nuförtiden har jag givit upp cyklandet.