handdator

Visa fullständig version : Ni som deffar... nån cardio?


LuThe
2006-01-16, 20:06
Tjena ville bara höra med er BB proffs lr vad man ska klassa er som *kissass* Då ni går på deff, hur ofta och hur länge motionstränar ni? kan man få Arnold kropp utan att springa/cykla/simma, alltså bara genom strikt kost? Går det att ha så lite fett på sig (så muskeltillväxten inte berörs)?

mvh

fonzie
2006-01-16, 20:14
Jag tänkte svara men sen såg jag "BB proffs"... :(

King Grub
2006-01-16, 20:32
Du kan åstadkomma en lyckad deff utan konditionsträning, men då får du strypa energiintaget desto mer, vilket sällan är lyckat vare sig för humör eller träning.

Går det att ha så lite fett på sig (så muskeltillväxten inte berörs)?

En kroppsbyggare är bara i tävlingsform vid tävlingen. Det går inte att bygga muskelmassa alls i tävlingsform.

Zerohero
2006-01-16, 21:26
Du kan åstadkomma en lyckad deff utan konditionsträning, men då får du strypa energiintaget desto mer, vilket sällan är lyckat vare sig för humör eller träning.

Går det att ha så lite fett på sig (så muskeltillväxten inte berörs)?

En kroppsbyggare är bara i tävlingsform vid tävlingen. Det går inte att bygga muskelmassa alls i tävlingsform.

Så om man har för låg fettprocent kan man inte bygga muskler alltså? Var går då gränsen?

King Grub
2006-01-16, 21:47
Så om man har för låg fettprocent kan man inte bygga muskler alltså? Var går då gränsen?

Jo, om du du börjar överäta. Vid en riktig låg fettprocent kommer själva överätningen att stimulera muskeltillväxt mycket kraftigt; ungefär hälften av en viktökning stimulerad av överätning hos en person med låg fettprocent utgörs av ren muskelmassa! Och då är styrketräningen inte ens medräknad alls!

En sådan överätning innebär ju dock att den låga fettprocenten inte bibehålls.

Någon exakt procentsiffra har jag inte som stämmer alltid på alla.

GPa
2006-01-16, 22:07
Jo, om du du börjar överäta. Vid en riktig låg fettprocent kommer själva överätningen att stimulera muskeltillväxt mycket kraftigt; ungefär hälften av en viktökning stimulerad av överätning hos en person med låg fettprocent utgörs av ren muskelmassa! Och då är styrketräningen inte ens medräknad alls!

En sådan överätning innebär ju dock att den låga fettprocenten inte bibehålls.

Någon exakt procentsiffra har jag inte som stämmer alltid på alla.

Så om man deffar ner sig till "tävlingsform" och sedan överäter, så borde man få mer muskler till nästa deffen? Är det nästan en boost att deffa och sen överäta? Är det så BBs gör?

King Grub
2006-01-16, 22:13
Samtidigt får du dock räkna med att vägen ner till tävlingsformen också inbegriper en nedreglering av muskeltillväxten, vilket måste tas med i långsiktskalkylerna.

Dessutom minskar mängderna muskelmassa som själva överätningen stimulerar, ju mer underhudsfett man äter sig till...

Det är alltså ett komplext system, och några precisa riktlinjer lär vara svåra att ge.

Samtidigt är det träningen som är det allra mest avgörande.

J.Saarela
2006-01-16, 22:16
Senast jag deffade så körde jag endast 20mins cykel efter styrketräningen 4 dar i veckan.Aldrig mera morgonpromenader kan jag lova.Men det är nått som funkade för mig kanske inte för dig.Jag mår mycket bättre av mindre mat och mindre kardio än tvärttom.

thezet
2006-01-16, 22:36
Vid en riktig låg fettprocent kommer själva överätningen att stimulera muskeltillväxt mycket kraftigt; ungefär hälften av en viktökning stimulerad av överätning hos en person med låg fettprocent utgörs av ren muskelmassa! Och då är styrketräningen inte ens medräknad alls!

Jag har dock svårt att föreställa mig att detta gäller för kroppsbyggare, som ju når minimala nivåer av kroppsfett med bibehållen onaturlig muskelutveckling.

Vidare gör McDonald gällande att
"The problem ... is that there are significant differences between folks who are naturally lean (on whom the original overfeeding research was done) and subjects who have been dieted to leanness."

http://readthecore.com/200501/mcdonald-body-composition.htm

King Grub
2006-01-16, 22:44
Jag har dock svårt att föreställa mig att detta gäller för kroppsbyggare, som ju når minimala nivåer av kroppsfett med bibehållen onaturlig muskelutveckling.

Vidare gör McDonald gällande att
"The problem ... is that there are significant differences between folks who are naturally lean (on whom the original overfeeding research was done) and subjects who have been dieted to leanness."

Jag pratar inte om "onaturligt" åstadkommen muskelutveckling. :)

Personerna som svultits i studien ovan förlorade mycket muskelmassa. Viktuppgången vid "re-feeding" bestod till stor del av fett, men det beror väl också i sin tur till stor del på att dom sänkt sin termogenes?

"The disproportionate gain in fat relative to lean tissue during weight recovery is contributed by a reduction in thermogenesis (i.e. increased efficiency of food utilization) for accelerating specifically the replenishment of the fat stores."

Int J Obes Relat Metab Disord. 1996 May;20(5):393-405.

Det är väl en misslyckad deff som sänker termogenes så markant?

Cerberus
2006-01-16, 23:00
För mig är kardio ett måste om jag ens ska minska ngt hekto i kroppsvikt. Eller nu överdriver jag kanske en aning men om man ska deffa längre perioder som jag gör nu så tror jag kardio är ett måste om jag vill nå mitt mål(beach06?).

Herkulez
2006-01-17, 00:02
körde ingen kardio före idag på 1.5vecka, innan dess 20-25minuter på hojj efter träningen 4ggr i veckan och tycker jag har tappat lite sämre den tiden jag var utan så nu är det hojj igen.

thezet
2006-01-17, 01:03
Jag pratar inte om "onaturligt" åstadkommen muskelutveckling. :)
Det var en mindre lyckad formulering från min sida. Inte heller jag avsåg "assisterade" byggare. Poängen var att en person som skaffat sig kraftig muskelutveckling genom styrketräning ("onaturlig"), och som lyckats behålla en stor del även intill mycket låg andel kroppsfett, möjligen inte kan jämföras med en person som saknar genom styrketräning tillförd muskelmassa. Bara för att kroppsbyggaren passar in i kategorin "person med låg fettprocent", är det kanske inte helt givet att förvänta sig kunna överföra data om muskel-/fettförhållandet vid överätning från personer med normal muskelmassa (för vilka en påtagligare muskelökning genom blott överätning är betydligt mindre uppseendeväckande).

Det är väl en misslyckad deff som sänker termogenes så markant?
"Reductions in metabolic rate, fat oxidation and thermogenesis all contributed to a preferential gain of body fat and these systems didn't reset themselves until all of the body fat lost had been regained (8). Quite in fact, signals from body fat (i.e. leptin and the rest) are the mechanism behind this physiology (9)."

Referenserna avser 8: Int J Obes Relat Metab Disord. 1996 May;20(5):393-405, och 9: Am J Clin Nutr. 1998 Sep;68(3):599-606.

Min oinformerade slutsats av det understrukna är att deffens utförande i praktiken saknar betydelse för reaktionen vid re-feeding. Mängden muskler i behåll tycks ju inte vara en faktor som påverkar hormonerna.

McDonalds summering lyder:

"The bottom line is that, in dieted down individuals, the body is primed to gain body fat at the expense of LBM to replenish what was lost during the diet. Again, this is fundamentally different than looking at genetically lean individuals (for whom a low body fat percentage is their normal level) in terms of what happens when they are overfed.

And even without this research available, anybody who's dieted to a low body fat percentage can attest to the above. Regardless of the theories being advocated by the individuals looking just at Forbes' data on P-ratio, the end of the diet is a time when you gain body fat the most easily. Even a brief look at the real world should have pointed out why the theory was incorrect in the first place."

no1fitness
2006-01-17, 05:09
Alla är ju olika, men både min sambo och jag äter hellre mer och rör på oss mer än att dra ner på maten för mycket.
Själv har jag mycket hög förbränning vilket gör att jag slipper undan med mindre cardio än min sambo. :naughty: :D
Jag älskar morgonpromenader !! Känns som om fettet rinner av en då. :)