handdator

Visa fullständig version : Middag seeent på kvällen?


Kalleh
2006-01-16, 20:02
Har provat söka lite men får som jag ser det lite tvetydiga budskap om vad det är som gäller.

Jag tränar främst löpning och styrketräning, ofta direkt efter varandra. Jag brukar göra detta ganska sent och inte komma hem förrens vid 22. Då brukar jag käka en stabil middag, spaghetti köttfärssås eller något liknande samt ta en proteindrink gjord på kaseinprotein. Brukar lägga mig 1-2 timmar efter detta men har nu fått höra en del om att det inte alls är speciellt bra för kroppen och att jag egentligen bara borde äta något lätt, typ nått ägg eller lite kycklingsallad när jag kommer hem.

Som jag ser det är jag i behov av ganska mycket näring efter ett träningspass och klarar mig inte alls på lite kokta ägg och sallad. Har dock begränsat med kunskap kring detta och skulle gärna vilja att någon hjälpte mig reda ut begreppen lite. Vore även jättekul med lite länkar till fakta om detta.

Tackar på förhand!

Mac
2006-01-16, 20:12
efter hård träning så är det bara dumt att inte äta ordentligt, kör på :thumbup:

King Grub
2006-01-16, 20:30
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54326&highlight=middag

Kalleh
2006-01-16, 22:04
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54326&highlight=middag


:thumbup:
Ska vi se om jag fattat detta rätt... Ganska grovt förenklat. Man bör äta efter träningen även om det är sent på kvällen men det finns nackdelar med att mumsa i sig stora mängder kolhydrater precis före läggdags.

Pratet jag hört har rört sig kring att det skulle vara direkt onyttigt för kroppen att äta före läggdags och att vi av naturen inte är anpassade till att göra så. Jag antar att det är ganska tomt snack då...?

Max
2006-01-16, 22:08
Det är skillnad på 1-2 timmar innan du lägger dig och precis innan också, för nattsömnens skull om inte annat. Vissa sover säker djupt med fylld buk men jag hör inte till dom. 1-2 h innan madrassen kan jag däremot ibland inta dagens energirikaste mål.