handdator

Visa fullständig version : Angående kosten när man tränar?


mistermr
2006-01-16, 19:22
Hej

Jag äter vanligtvis dåligt, 1-3 måltider som är ganska normala. Försöker ta med lagom mängd av kolhydrater, proteiner mm

Men de senaste 1-2 åren har jag istället ätit 1-2 måltider per dag. Men jag äter mycket frukt, grönsaker mm

Innan skolan började så märkte jag att om man åt ordentligt innan man pumpade så orkade man mer. Min fråga är skall jag fortsätta äta 3 måltider om dagen fastän jag inte alltid är hungrig?

Jag vill ej bulka, utan vill behålla min vikt som i dagsläget är ca 77 kg (vägde ca 80 kg i november).

MVH

Fredrik_S
2006-01-16, 19:51
Jag tror nog att om du max vill äta tre gånger per dag så ska du fortsätta med det. Gå inte under det.

Känner du dig trött och hängig nån period under dagen så kan det bero på att det gått för lång tid sen du åt senast.

Du känner säkert till råden om att försöka äta var tredje timme (+- 1 timme).

mistermr
2006-01-16, 19:53
Jag tror nog att om du max vill äta tre gånger per dag så ska du fortsätta med det. Gå inte under det.

Känner du dig trött och hängig nån period under dagen så kan det bero på att det gått för lång tid sen du åt senast.

Du känner säkert till råden om att försöka äta var tredje timme (+- 1 timme).

Jo, men kommer jag inte att svälla/bulka?

MVH

Fredrik_S
2006-01-16, 20:01
Jo, men kommer jag inte att svälla/bulka?

MVH

Det beror ju på hur stora dina mål är.. Alltid svårt att veta vad en enskild person uppfattar som normalt stora då alla uppfattar olika.
Du kommer inte gå upp i vikt pga antalet mål, bara storleken på dom som avgör.
Som sagt lite fler mål som eventuellt är mindre så går du inte upp i vikt.
Äter du tre gånger på en dag så går det nog mer än 4 timmar mellan två måltider. Risken att du blir trött å seg stiger då.

sissa
2006-01-16, 20:01
Jo, men kommer jag inte att svälla/bulka?

MVH


det är väl mängden kalorier kontra förbrukningen som avgör om du går upp i vikt eller inte. inte om du äter 2 eller 3 ggr per dag.

utan att jag vet nåt om saken så låter onekligen 3 ggr per dag bättre än 2.

mistermr
2006-01-16, 20:03
Till lunch brukar jag äta på en indisk restaurang och på kvällen när jag kommer hem är det väl ca 150 g ris 200 g sås+protein iform av ngt kött + 200 g sallad.

MVH

Fredrik_S
2006-01-16, 20:09
Du äter allrig någon frukt med macka eller dricker nått glas mjölk mellan måltiderna eller på kvällen? Sånt räknas också som en måltid.

mistermr
2006-01-16, 20:09
Du äter allrig någon frukt med macka eller dricker nått glas mjölk mellan måltiderna eller på kvällen? Sånt räknas också som en måltid.

Jag äter en massa frukt under kvällen, dock inga mackor eller mjölk mm mellan måltiderna.

MVH

Fredrik_S
2006-01-16, 21:11
Du får känna efter om det passar dig. Ingen kommer råda dig att äta färre än tre gånger, och mår du bra och allt fungerar så är det ingen ide att ändra något.

mistermr
2006-01-16, 21:12
Du får känna efter om det passar dig. Ingen kommer råda dig att äta färre än tre gånger, och mår du bra och allt fungerar så är det ingen ide att ändra något.


Men tror du att upplägget är okej?

Dvs 150 g ris/kolhydrater osv enligt ovan?

Är det för mycket?

MVH

Fredrik_S
2006-01-16, 21:24
Jag kan inte veta vad som passar dig. För mig så är 150g ris ganska mycket på en gång, men jag föredrar också fler måltider. Du som äter tre gånger per dag kan kanske behöva den mängden. 200 g sås kan jag inte veta nått om heller då det kan variera otroligt beroende på såsen. Grönsaker behöver du inte snåla med, tänk brett där, tomat gurka sallad innehåller väldigt lite näringsämnen och det är mest vatten i dom, bättre med sparris broccoli spenat majs etc

keffat_liv
2006-01-16, 21:29
Men tror du att upplägget är okej?

Dvs 150 g ris/kolhydrater osv enligt ovan?

Är det för mycket?

MVH

det är väldigt lite om man ser till vad du äter under hela dygnet:/ Hade du ätit oftare hade det säkert varit en okej måltid. Hur lång är du och hur mkt väger du föresten?

Och du vet att det underlättar att bygga muskler om du ligger på överskottsenergi?

Fredrik_S
2006-01-17, 00:48
Och du vet att det underlättar att bygga muskler om du ligger på överskottsenergi?

Han väger 77 och vill ej "bulka" inlägg #1.

mistermr
2006-01-17, 12:35
det är väldigt lite om man ser till vad du äter under hela dygnet:/ Hade du ätit oftare hade det säkert varit en okej måltid. Hur lång är du och hur mkt väger du föresten?

Och du vet att det underlättar att bygga muskler om du ligger på överskottsenergi?

Jag väger 77 kg och är ca 176-178 cm lång.

MVH