handdator

Visa fullständig version : Hur ska man på bästa sätt behandla en sträckning?


Sparrisen
2006-01-16, 18:52
Som topicen lyder. Jag sträckte hela vänsta ryggen idag närj jag satt på bänken och skulle sätta ner hanteln på golvet. En rejäl sträckning är det. Kan knappt göra något alls. Var tom svårt att ta sig hem från gymmet. *grr*

Samboy
2006-01-17, 14:27
håll stället varmt där du sträkt dig. och vila dig..så går det över med tiden.

Börje H
2006-01-17, 14:27
Ta det riktigt lugnt några dagar. Undvik, om möjligt, att anstränga den sträckta muskeln. Efter 5-6 dagar så käns det förhoppningsvis betydligt bättre. Påbörja då lättare rörelseträning.
Allt beror på HUR ont det är och vilken grad av sträckning du ådragit dig. Men ingen panik, ta det bara piano några dagar och se hur det utvecklar sig. Och NEJ om det är såpass ont som du beskriver så skulle jag inte rekomendera att dra iväg till gymet och köra andra muskelgrupper på några dagar. Passa på att ladda upp batterierna och fyll på med energi istället!

Börje H
2006-01-17, 14:30
håll stället varmt där du sträkt dig. och vila dig..så går det över med tiden.
Har man sträckt sig så skall man under minst 48 timmar ej värmebehandla eller massera över skadeområdet. Låt istället den eventuella bristningen blöda färdigt så att reparationen kan sätta igång. Några dagar senare är det dock helt ok, och många idrottare upplever en snabbare läkning av sträckningar/blödningar om man masserar lätt i detta senare skede.

Sparrisen
2006-01-17, 15:15
Tack för svaren. Jag avvaktar helt enkelt. Jo, det är en ganska ordentlig sträckning.

Glenno
2006-01-19, 12:05
Har den senaste tiden dragit på mig ganska många sträckningar och jag undrar vad det kan bero på? Tidigare har jag inte sträckt mig så ofta.

Vaknade imorse och hade då sträckt ryggen inatt, inte så kul.
Vet att sängen kanske inte är den bästa, eftersom jag får ont i axeln av den också. Men jag har inte råd att köpa någon ny. Sen har ju sängen funkat kanon i kanske 4 års tid och den senaste tiden har jag fått ont i axeln och sträckningar.

Sen sträckte jag insidan av låret i lördags, så man haltar lite lätt. [fick ett rött märke över hela lårets insida]. Det började med att det gjorde ont nära ljumsken, sen spred det sig så nu gör det ont 5 cm från ljumsken ner till insidan av knät.

Sparrisen
2006-02-25, 21:48
Sträckningen är fortfarande inte bra!

Ibland känns det iof nästan ingenting, men ofta behöver jag bara sitta lite galet en stund så är vänstra limpan helt stel sedan... :(

Åse Columbus
2006-02-26, 17:26
en sträckning ...kan vara en ruptur oxå...alltså delvis trasigt...läkningen tar längre tid...o aktiv vila är det som ska iaktas.......

Fed up
2006-02-26, 19:57
hm, jag kan ju lika gärna passa på att fråga här iställt för att posta en ny tråd:

jag var ute med hunden ca 2 timmars rask promenad ( en del klättrande, hoppande och springande också...), satte mig sen på en bänk och solade och pratade med en annan hundägare, sen efter ca tio min gick vi vidare och jag busade med hunden: sprang och tvärstannade för att ta bollen=ajaj i vänster lår. högt upp i ett muskelfäst känns det som. jävligt dumt, men jag trodde väl inte jag skulle sträcka mig av en fattig promenad!

nu känns det helt ok, men gör lite ont när jag lyfter höger ben mot magen liksom, typ när jag ska korsa det över det högra, flytta foten mellan kopplingoch broms i bilen etc. gör inte ont när jag bara går eller sitter bekvämt tex.

nu till frågorna:
1. det är dumt att gå och köra benpass imorgon som planerat va?
2. kan jag hoppa över det och köra nästa dag i schemat så att säga, eller är det dumt att hoppa över benen så länge? alltså till nästa helt typ.
3. är det ok att träna övriga kroppen?
4. kickboxning på tisdag?

allt under förutsättning att det inte gör ont av det jag gör vid det tillfället såklart.

tack på förhand!

Sparrisen
2006-02-26, 22:33
en sträckning ...kan vara en ruptur oxå...alltså delvis trasigt...läkningen tar längre tid...o aktiv vila är det som ska iaktas.......

Det lite konstiga är att jag för några veckor sedan t.o.m kunde köra lättare kabelrodd och ryggresningar utan att känna av det alls. Det liksom kommer och går.

Absinteh
2006-10-30, 21:53
Bump.

Jag har en smärta på min högra sida av ryggraden i en av de muskler som går där. Kom efter jag slant lite i marklyften.

Sträckning?
Muskelbritning?

Har haft sedan i onsdags, alltså nu cirka 6 dagar, Har tränat, inte blivit bättre, har använt linnement.
Hur behandla, hur veta vad det är?

trevligmormor
2011-05-19, 14:47
Bumpar denna tråd

Körde liggande triceps extensions med ez-stången igår, detta var sista övningen och vi hade kört rätt hårt innan.
Iaf när jag då sänker ner stången första gången känner jag att jag inte har någon power alls, axlarna liksom ger vika lr hur man ska förklara. Kan inte ens hålla stången stilla utan är tvungen att släppa den bakom mitt huvud.
Jag bad aldrig om passning heller för jag trodde inte det skulle behövas.

Nu idag har jag jävligt ont, mest i vänster axel, vid vissa rörelser. Är det en sträckning lr är det en sena dylikt som har rykt?

mike mike
2011-05-22, 01:12
Vila, vila och åter vila till en början. Med tiden kan du behandla området med värme, t.ex med en s.k. vetekudde ;)