handdator

Visa fullständig version : Mer näringslära i skolan! Barnen kan ingenting.


Farzan
2006-01-16, 11:42
Hej. Jag jobbar som lärarvikarie i högstadiet, där jag har haft alla ämnen, bl.a. hemkunskap där jag snackade om kost och motion. Jag insåg då att barnen går på allt som sägs förutom sanningen. Deras brist på kunskap är lite tråkigt faktiskt, för kosten är väldigt viktig för en bra hälsa. Här har ni några exempel.

Vi kollade på filmen som paolo roberto gjorde, där han gick upp en hel del i vikt. Där nämde de att 4liter läsk är 1600kalorier. Det här hörde jag en del elever snacka om.

"Det där stämmer inte. Det dem inte säger är att det mesta pissar man ut, det är ju bara vätska" Och de diskuterade det här. Tills jag kom berättade för dem hur det egentligen låg till. Att det mesta inte alls försvinner ut med urinet och lite fakta för varför.

Sen kom en tjej fram "jag dricker 4 liter läsk per dag och om det stämde skulle jag vara enorm!"

Så jag förklarade för henne att varje människa är speciell, med kroppar som kräver olika mycket etc etc etc. (hon var mullig också, förmodligen på grund av 4 liter per dag, men det ville jag inte påpeka"
Sa också att hon kanske åt lite mat per dag, då hon inte gick upp. Vilket stämmer, har sett henne på matsalen med nästan inget på tallriken och hon sa att hon sällan käkar frukost, med en stolt blick. Jag vill så gärna hjälpa dem men det är inte mycket jag kan göra som vikarie, och med skolans regler.

Sen har jag en del tjejer som går på spinning. De sa att deras instruktör sa att en hel spinningspass (1 timma) bränner lika många kalorier som en HALV BANAN! Uhm... va? En instruktör borde kunna lite mer näringslära än det där.
En hel banan innehåller ungefär 100kcal. och om de bränner 50kcal under en spinningspass på 1 timme måste de ha cyklat riktigt segt. Då man bränner ungefär 10kcal/min om man trampar på hårt.

Något mer jag märkte var en rejäl rädsla för light läsk. Jag förklarade att light läsk var näst intill energifri, men de sa att lärare inte borde säga något om lightläsk då det ger folk cancer. Ok... drick vanlig läsk då. det är mycket bättre (sarcasm). (jag rekomenderade inte lightläsk för övrigt, jämförde bara)
Jag sa att lightläsk inte är farligt sålänge man inte överkonsumerar, precis som allt annat i livet. Men stämmer det? Denna rädsla måste komma från någonstans. Skulle nån av er ge mig nån forskningsrapport eller egna synpunkter på sukralos/aspartam konsumering?

Jag snackade med ordinare hemkunskapslärarna om att de borde lära sig mer om det här. Under en lektion skulle jag kunna lära ut mycket av det som är nödvändigt att veta om kost. Speciellt då eleverna finner det intressant.
Men de förklarade att de inte FÅR lära ut det, då en gång kom en morsa och klagade på att deras undervisning gjorde deras barn till anorexiker. Så de har ingen vettig näringslära. Jag förstår att vissa barn tar det fel och börjar intensiv banta. Men redan idag ser jag anorexiker i skolan som tror att det gör dem snyggare. Att förklara varför det inte är hälsosamt på ett pedagogiskt och trevligt sätt skulle gynna dem mer än skada dem.
När näringslära ses som "tabu" i skolan vet man att något borde ändras.

Synpunkter?

jwzrd
2006-01-16, 11:47
Barn lär sig av sina föräldrar och andra vuxna i sin närhet. Inte en jävel i min omgivning kan det mest grundläggande om näring ens. Folk tittar på mig som om jag vore antikrist när någon kläcker ur sig något aftonbladesque:t vid lunchbordet och blir rättade av mig. "Hur vågar du ha andra gudar vid sidan om aftonbladet" är vad deras blickar säger.

Iofs, vem vet, det har kanske mer att göra med grundregel nummer ett vid det svenska lunchbordet: håll alltid med alla andra. Håller du inte med så håll åtminstone tyst.

Farzan
2006-01-16, 11:50
Barn lär sig av sina föräldrar och andra vuxna i sin närhet. Inte en jävel i min omgivning kan det mest grundläggande om näring ens. Folk tittar på mig som om jag vore antikrist när någon kläcker ur sig något aftonbladesque:t vid lunchbordet och blir rättade av mig. "Hur vågar du ha andra gudar vid sidan om aftonbladet" är vad deras blickar säger.

Iofs, vem vet, det har kanske mer att göra med grundregel nummer ett vid det svenska lunchbordet: håll alltid med alla andra. Håller du inte med så håll åtminstone tyst.

Ja, kunde inte ha sagt det bättre själv. Tyvärr kan inte föräldrarna själva så barnen lär sig inget från dem. (Nej, socker i läsk är helt ok, du pissar ändå ut det *screwy* ) Jag kan ärligt säga att jag inte känner en enda vuxen (bortsett från HK lärare) Som kan hälften av det som är bra att kunna om näringslära. Jag erbjuder alltid att hjälpa till när de behöver hjälp, speciellt när de ser en ny "mirakel diet" följer den med dåliga resultat och blir deprimerade. Med lite kunskap kommer man riktigt långt.

mini
2006-01-16, 11:52
Absolut bör människors kunskap om kost ökas generellt. Problemet med att lägga det på skolan är att få tillräckligt kompetenta lärare. Ska näringslära vara en del i utbildningen av nya lärare? Ska det integreras i den redan ansträngda skolidrotten? Vad ska man ta bort för att få tid att lära ut?

En idé skulle ju vara att ha temavecka kost och kropp eller liknande, precis som man brukar ha exempelvis tema sex och kärlek. Då kan man ta in externa föreläsare.

Ett annat problem är att dessa ungar som inte har en susning har även föräldrar, vilka är de som handlar och lagar maten, som inte har en susning. Hur ska barnen kunna upprätthålla en god kosthållning hemma?

jwzrd
2006-01-16, 11:53
Ja, kunde inte ha sagt det bättre själv. Tyvärr kan inte föräldrarna själva så barnen lär sig inget från dem. (Nej, socker i läsk är helt ok, du pissar ändå ut det *screwy* ) Jag kan ärligt säga att jag inte känner en enda vuxen (bortsett från HK lärare) Som kan hälften av det som är bra att kunna om näringslära. Jag erbjuder alltid att hjälpa till när de behöver hjälp, speciellt när de ser en ny "mirakel diet" följer den med dåliga resultat och blir deprimerade. Med lite kunskap kommer man riktigt långt.

Dom enda jag känner utanför forumens värld som inte är helt tappade bakom vagnen när det gäller näringskunskap är antingen såna jag lärt känna här eller .. tja, det är ju faktiskt bara en person. Det intressanta är dock att jag känner rätt många som är säkra på att dom kan DetDärMedNyttigMat. Dom som äter sallad till lunch och försöker hålla god min när magen ylar som en varg på eftermiddagen, samma som tillerkänner vegetarisk mat närmast magiska krafter och som gärna spenderar kvällarna medelst stavgång och hurtigt humör :)

hpb
2006-01-16, 11:55
Passa på att propagera för allt du någonsin vill, du är ju vikarie och de flesta vikarier pressar i sina elever massa dynga hela tiden.
Jobbade som assistent förut och var med på en lektion där en vikarie hade lektion i samhällskunskap.. Jag tyckte mig ana en svag silhuett av Lenin bakom henne som drog i tåtarna...
Nej förklara för dem så mycket du hinner medans du är kvar på skolan!

MilkmaN
2006-01-16, 11:59
Det är ganska tragiskt faktiskt, dock så har våran naturkunskapslärare faktiskt en del kunskaper även om de är bristande (och jag ser ändå inte mig själv som vidare kunnig). Men att diskutera kost med sin umgängeskrets? No way.

jwzrd
2006-01-16, 12:00
Jag vill minnas att hemkunskapslärarinnan jag hade i högstadiet faktiskt hade mycket bra koll.

Farzan
2006-01-16, 12:00
Passa på att propagera för allt du någonsin vill, du är ju vikarie och de flesta vikarier pressar i sina elever massa dynga hela tiden.
Jobbade som assistent förut och var med på en lektion där en vikarie hade lektion i samhällskunskap.. Jag tyckte mig ana en svag silhuett av Lenin bakom henne som drog i tåtarna...
Nej förklara för dem så mycket du hinner medans du är kvar på skolan!

Heh, ja. så sant. :) Jag försökte mitt bästa! Snackade t.o.m. med en del efter lektionen, de som var riktigt intresserade!

Mini.
Problemet är att barnen bara har HK en kort period under högstadiet. Så om de inte lär sig det där får de lära sig själva. Sen behöver det inte ta så lång tid alls! Jag skulle enkelt kunna lära ut mycket av det som är vettigt att kunna på två lektioner. En lektion om man skippar matlagningen. Jag har varit med om HK lektioner där allt de gör är att gå in, snacka lite sörja om något onödigt. (Tapeter och gardiner? Fyfan) i 5 minuter, bara för att sen sitta och laga mat. En lektions näringslära skulle gynna dem mycket mer...

Sen angående kompetenta lärare. Ja, det är ett problem. Men jag är säker på att det finns en hel del människor som skulle göra det ideelt! Som moderatorerna här på forumet. Så folk finns det alltid.

Farzan
2006-01-16, 12:02
Jag vill minnas att hemkunskapslärarinnan jag hade i högstadiet faktiskt hade mycket bra koll.

Ja, det är bra. En del kan vara riktigt duktiga.

Problemet är inte att de inte kan, för HK skulle gärna vilja lära ut det här.
Problemet är att de inte FÅR göra det då föräldrar klagar.

jwzrd
2006-01-16, 12:06
Ja, det är bra. En del kan vara riktigt duktiga.

Problemet är inte att de inte kan, för HK skulle gärna vilja lära ut det här.
Problemet är att de inte FÅR göra det då föräldrar klagar.

Är inte problemet snarare att högstadiet är helt bortkastad tid på 90% av alla som går där? Vill inte alla grabbar hellre bara sitta osynliga i tjejernas omklädningsrum alternativt leka med sig själva och tjejerna bara försvinna under jorden? ;)

Kebab-Arne
2006-01-16, 12:09
Är inte problemet snarare att högstadiet är helt bortkastad tid på 90% av alla som går där? Vill inte alla grabbar hellre bara sitta osynliga i tjejernas omklädningsrum alternativt leka med sig själva och tjejerna bara försvinna under jorden? ;)

:laugh:

Kan bli svårt att få elevern att fatta nånting. Själv tränade jag på gym i högstadiet men gav blanka fan i kosten. Trots det hemkunskapsläraren lärde ut. Men en chans finns visserligen att nån snubbe, typ Farzan hade kunnat ändra på det.

Tomten
2006-01-16, 12:12
Dom enda jag känner utanför forumens värld som inte är helt tappade bakom vagnen när det gäller näringskunskap är antingen såna jag lärt känna här eller .. tja, det är ju faktiskt bara en person. Det intressanta är dock att jag känner rätt många som är säkra på att dom kan DetDärMedNyttigMat. Dom som äter sallad till lunch och försöker hålla god min när magen ylar som en varg på eftermiddagen, samma som tillerkänner vegetarisk mat närmast magiska krafter och som gärna spenderar kvällarna medelst stavgång och hurtigt humör :)

Lightprodukter måste ju vara bästa exemplet på hur man lurar folk som inte kan någonting om näringslära... "Ja! vi köper en produkt där de ersatt allt fett med kolhydrater och det totala näringsvärdet fortfarande är i princip densamma. Nu äter hela familjen jättenyttigt! OMG!" :hbang:

Farzan
2006-01-16, 12:13
Är inte problemet snarare att högstadiet är helt bortkastad tid på 90% av alla som går där? Vill inte alla grabbar hellre bara sitta osynliga i tjejernas omklädningsrum alternativt leka med sig själva och tjejerna bara försvinna under jorden? ;)

hahahah, om du bara visste hur rätt du har. ^^
Jag var själv i högstadiet för 4 år sen (19 år nu). Så det sitter ändå rätt så färskt i huvudet. Men när man går tillbaka till samma högstadie som lärare ser man så mycket som inte såg som elev.
De deprimerade, de utstötta, de populära, de totalt blåsta. Det är så tydligt att man blir deprimerad. Man vill göra så mycket för dem men det är inte så enkelt. många har ADHD, de behöver extra mycket uppmärksamhet.

Jag hade en klass sjuor, där tjej gruppen. (alla 4 färgade håret Platina blont, nästan silver, extremt sminkade med tight topp och kort kjol)
De satt och snackade om hur fulla de blev i helgen, roliga drinkar och en massa skitsnack om andra. 12-13 åringar!!!! Jag satt bara och tänkte "var vi sådär när vi gick i skolan?"

Tomten
2006-01-16, 12:14
:laugh:

Kan bli svårt att få elevern att fatta nånting. Själv tränade jag på gym i högstadiet men gav blanka fan i kosten. Trots det hemkunskapsläraren lärde ut. Men en chans finns visserligen att nån snubbe, typ Farzan hade kunnat ändra på det.

När vi hade hemkunskap i skolan (jag är 24 år) så snackade de då bara om tallriksmodellen :laugh:

Dumleman
2006-01-16, 12:16
De kan ju kasta städ-, stryk- och tvättkunskapen i HKn till förmån för näringslära eller kostkunskap imho. Men det är av ytterst vikt hur läraren väljer att lägga fram undervisningen, många i den åldern är extremt hyperkänsliga för tjokkisvibbar.

Det intressanta är dock att jag känner rätt många som är säkra på att dom kan DetDärMedNyttigMat. Dom som äter sallad till lunch och försöker hålla god min när magen ylar som en varg på eftermiddagen, samma som tillerkänner vegetarisk mat närmast magiska krafter och som gärna spenderar kvällarna medelst stavgång och hurtigt humör :)
Japp de tar några blad isbergssallad till maten och tror att allt är frid och fröjd då. Sen att maten de äter är hot dogs som de sedan har stekt i 2 kg smör ser de inte som något problem.

Farzan
2006-01-16, 12:17
Lightprodukter måste ju vara bästa exemplet på hur man lurar folk som inte kan någonting om näringslära... "Ja! vi köper en produkt där de ersatt allt fett med kolhydrater och det totala näringsvärdet fortfarande är i princip densamma. Nu äter hela familjen jättenyttigt! OMG!" :hbang:

Ja, det stämmer rätt så bra. Men lightprodukter har faktiskt lite mindre kalorier / 100g än orginalet. Men det brukar vara typ 50kcal/40kcal så skillnaden är minimal.

Läsk däremot är i mer eller mindre energifria om det är lightläsk.

Farzan
2006-01-16, 12:19
:laugh:

Kan bli svårt att få elevern att fatta nånting. Själv tränade jag på gym i högstadiet men gav blanka fan i kosten. Trots det hemkunskapsläraren lärde ut. Men en chans finns visserligen att nån snubbe, typ Farzan hade kunnat ändra på det.

Jepp, vi försöker. :) Fast i del flesta fall är vikarier låsta. Vi blir tillsagda vad vi ska lära ut, men jag övertalade ordinarie läraren att låta mig snacka om näringslära. Det funkar tyvärr inte på de flesta, då de måste följa läroplanen.

King Grub
2006-01-16, 12:21
Denna rädsla måste komma från någonstans. Skulle nån av er ge mig nån forskningsrapport eller egna synpunkter på sukralos/aspartam konsumering?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1230722&postcount=6

Farzan
2006-01-16, 12:21
När vi hade hemkunskap i skolan (jag är 24 år) så snackade de då bara om tallriksmodellen :laugh:

Hahahah, juste ja. Det måste nog vara den mest bortkastade tiden någonsin!
Tallriksmodellen har jag alltid tyckt var dålig. Det finns inte en kotte på jorden som följer den ändå. Byt ut DET med näringslära så får man bättre resultat.

Kebab-Arne
2006-01-16, 12:21
När vi hade hemkunskap i skolan (jag är 24 år) så snackade de då bara om tallriksmodellen :laugh:

Jo, det heligaste av det heligaste. :bow:

Kändes bara som att kosten inte spelar någon jävla roll när man gick på högstadiet. Tror knappast det har blivit bättre nu än när jag gick för 3 år sedan. Att sedan få elever intresserade för det kan bli svårt. Men det viktigaste är hur läraren är. En bra lärare kan få alla ämnen att bli roliga och intressanta!

Sen kan Farzan ta på sig en tajt t-shirt och försöka bli ihop med en äkta fjortis. :hbang:

*edit* Såg att du svarat Farzan och är bara att ge :thumbup:

Perscitus
2006-01-16, 12:22
Är inte problemet snarare att högstadiet är helt bortkastad tid på 90% av alla som går där? Vill inte alla grabbar hellre bara sitta osynliga i tjejernas omklädningsrum alternativt leka med sig själva och tjejerna bara försvinna under jorden? ;)

Rent teoretiskt skulle alla högstadieelever kunna vara intresserade om skolan var upplagd på ett vettigt sätt, kombinerat med att eleverna fått en ordentlig uppfostran som säger att man respekterar de vuxna - särskilt de i skolan. Jag känner flertalet som jobbar på högstadiet och det är katastrof, lärarrespekten är noll och ingenting, vad har de att förlora på att kalla lärarnra för diverse tillmälen? Inget! Varför inte göra det då? Exempel på vanligt förekommande vardagsproblem är hur man får eleverna att sitta kvar när man pratar med dem efter en incident, för eleverna utnyttjar att lärarna inte får ta på dem med att bara gå ut ur klassrummet fast de blir tillsagda att inte göra så. Hur det kan blivit såhär har bara djävulen själv och hans undersåtar svaret på: Göran Persson och skolfördärvsansvarige Ibrahim Baylan.

Hur man får in näringslära i undervisningen när skolan ligger på den här nivån är en svår fråga. Moment 22-situationen är ju också att eleverna förmodligen skulle fungera avsevärt bättre om de hade ett stabilt blodsocker, dvs. att alla förbannade läskautomater och godisförsäljning bannlystes och att högraffinierade kolhydrater förbjöds inom skolans gränser! Men får att nå dit kräver det att skolan förändras genomgående. Alla barn får lära sig om alla krig och kungar som levat, hur många de dräpt och diverse andra skrönor som självklart är trevlig allmänbildning, men vore det inte snart på sin plats att skolan hade ett ämne i hur man lever livet? När föräldrarna inte uppfostrar sina barn längre för att de ska jobba heltid borde man lämpligen införa etik och moral, näringslära, sexualitet, livsstrategier och psykologi redan på lågstadiet för att försöka rädda det som kan hos barnen som växer upp utan uppfostran.

Lizard
2006-01-16, 12:25
Fredrik Paulun och Albert Einstein i klassrummet

Grundproblemet är nog att det aldrig i historien krävts djupare kunnande om den mänskliga metabolismen. Var det gott åt man och det som var godast var det mest ont om vanligtvis. Lägg till att manuellt skogsarbete som exempel (något de flesta jordbrukare sysslade med på vinterhalvåret (inte förän på 60-talet försvann jordbruket som huvudnäring i Kungliga Fosterlandet)) omsätter 5000kcal eller mer per dag. Svårt att bli fet under sådana förutsättningar, grädde och kakor till kaffet eller ej.

I takt med teknokratiseringen och automatiseringen under industrialismen har de manuella sysslorna blivit mindre energikrävande eller helt avskaffats. För vem separerar mjölk själv idag? Det finns ju kärnkraft till sådant.
Matkulturen har visserligen utvecklats, men i grunden är den beständig och med radikalt ökade löner och lika radikalt minskade matpriser så kan vi alltså äta oss till döds.

Vi är enkla vi människor och händer det något, som tilltagande fetma t ex, så ser vi efter tydliga förändringar som orsak. Eftersom du fick saft och läsk när du var liten så dricker du saft och läsk när du bli stor. Fetman kommer från något "fel" inne i din kropp och botas då bäst med ett piller eller en "diet". För du har ju så slitsamt där vid din stol vare sig den står på ett kontor, i en lastbil eller i skolan så träning är det inte tal om.

I flera trådar har det gnällts på Fredrik Paulun och hans GI-koncept. Det är synd tycker jag oaktat om han har helt rätt eller inte. Vad Paulun har åstadkommit, som ingen tidigare i landet har gjort, är att intressera och aktivera människor i begrepp som näringslära och den mänskliga ämnesomsättningen. Med tiden kan det visa sig att Paulun med GI-teorin, precis som Einstein med sin relativitetsteori, har fel men att genom sitt arbete formulerat frågor som vi alla vill ha svar på vilket gör att vi får insikt i, och bättre bättre kan acceptera, livets förutsättningar.

I vissa fall hjälper det inte, som dina elevers ofömåga att förstå kvantfysik och att energi aldrig kan försvinna - bara omvandlas. Men med hjälp av en hobby-ångmaskin, ett par meta-tabletter, några småkakor och en omvandlingstabell från kilojoule till kilokalorier kanske det går?

Lizard

Tomten
2006-01-16, 12:38
Ja, det stämmer rätt så bra. Men lightprodukter har faktiskt lite mindre kalorier / 100g än orginalet. Men det brukar vara typ 50kcal/40kcal så skillnaden är minimal.

Läsk däremot är i mer eller mindre energifria om det är lightläsk.

Det där varierar en hel del. På de saftprodukter jag sett så har det varit precis samma näringsvärde (nu snackar vi inte produkter med aspartam eller annat sötningsmedel). Då har produkten sålts som "lightprodukt" och innehåller fortfarande 35 kalorier per 100g som verkar vara standard på saft.

När det gäller yoghurt så har jag i regel sett 40KCAL på ickelight och 35KCAL på lightprodukterna. Fast då ska man ju tänka på att man ersätter fett med kolhydrater... och frågan är ju om personerna som håller sig till lightprodukter får i sig nog mycket fett överhuvudtaget och då blir det en jäkla massa extra kolhydrater istället.

Farzan
2006-01-16, 12:39
Lizard och perscitus. Det där var riktigt intressant att läsa. Det märks att ni vet vad ni snackar om.

men jag får kommentera det senare för nu måste jag gå till min lektion.
Det är en riktigt bra diskussion det här, så håll den levande!

kharon
2006-01-16, 12:41
Jag har länge ansett att skolan bör lära ut mera om människans hälsa. Då jag gick i skolan hade vi kurser i allt mellan himmel och jord som jag aldrig någonsin har behövt kunna, även om det kanske gett mig allmänbildning. Detta gäller för de allra flesta människor. På sin höjd hade vi en eller två lektioner näringslära inbakat i någon biologikurs.

En för stor del av befolkningen lider av fetma, som till åtminstone en viss del beror på okunskap. Jag menar, hur många av de som är feta vill gå ner i vikt? Istället för att förlita sig på TV-shops magiska piller och redskap på grund av okunskap i grundläggande näringslära och fysiologi, skulle man med vanligt förnuft, som man skulle kunnat lära sig i skolan lösa sina egna problem med vikten. Både i att gå ner i vikt och till och med undvika att en gång bli fet.

BigForre
2006-01-16, 12:48
Har jobbat extra som vikarie många gånger i mitt liv, nu har jag omtentaperiod i plugget, så kör en vecka nu ocskå, grymt roligt måste jag säga...är NO-lärare för tillfället, fan måste tillbaka snart, är hemma på lunch...det är intressant att höra hur många ungar som inte käkar frukost, brukar lite skämtsamt säga att de lassade i sig för lite gröt på morgonen när de börjar gnälla frammåt 10 att de är hungriga...då tittar de lite undrande på mig och säger att de inte äter frukost, alternativt får man svaret att de visst ätit frukost (2 bröd med smör och juice), men av någon underlig anledning ändå är hungriga...roligt det där, ingen i den här ålderna förutom ett fåtal duktiga idrottare bryr sig ett skit om kost, och förstår knappt varför de äter...aja nu är det brådis, sooooolong suckers...

Tomten
2006-01-16, 12:51
Jag har länge ansett att skolan bör lära ut mera om människans hälsa. Då jag gick i skolan hade vi kurser i allt mellan himmel och jord som jag aldrig någonsin har behövt kunna, även om det kanske gett mig allmänbildning. Detta gäller för de allra flesta människor. På sin höjd hade vi en eller två lektioner näringslära inbakat i någon biologikurs.

En för stor del av befolkningen lider av fetma, som till åtminstone en viss del beror på okunskap. Jag menar, hur många av de som är feta vill gå ner i vikt? Istället för att förlita sig på TV-shops magiska piller och redskap på grund av okunskap i grundläggande näringslära och fysiologi, skulle man med vanligt förnuft, som man skulle kunnat lära sig i skolan lösa sina egna problem med vikten. Både i att gå ner i vikt och till och med undvika att en gång bli fet.

Det borde vara mer hemkunskap, näringslära och idrott i grundskolan. Har kompisar som inte har en aning om hur man bakar bröd eller lagar ordentlig mat. Fan, de kan knappt koka ett jäkla ägg... och de är de endå alla kring tjugofyra år.

skaparn
2006-01-16, 12:54
När vi hade hemkunskap i skolan (jag är 24 år) så snackade de då bara om tallriksmodellen :laugh:

Faktum är att om man ska se till åstadkommen förbättring och ingen religiös övertygelse om optimalitet, är den modellen alldeles utmärkt. Ganska många verkar inte ha förmåga/intresse att insupa särskilt mycket näringslära så vi får se till vad sin ger bäst leverne per teoretisk detalj. Ät frukost, lunch och middag, leta fullkornsprodukter och ät enligt tallriksmodellen. Svårare än så behöver det inte vara och skulle innebära en enorm förbättring totalt sett.

Tomten
2006-01-16, 13:10
Faktum är att om man ska se till åstadkommen förbättring och ingen religiös övertygelse om optimalitet, är den modellen alldeles utmärkt. Ganska många verkar inte ha förmåga/intresse att insupa särskilt mycket näringslära så vi får se till vad sin ger bäst leverne per teoretisk detalj. Ät frukost, lunch och middag, leta fullkornsprodukter och ät enligt tallriksmodellen. Svårare än så behöver det inte vara och skulle innebära en enorm förbättring totalt sett.

Det största problemet är ju att folk äter för näringsrik mat och för mycket mat. Det blir man fet av. Det är inget fel på tallriksmodellen om man gör nyttig mat, men vet man inte ens hur man gör det så spelar det ju liksom ingen roll om man lägger upp 1/3 grönsaker på tallriken.

JJ
2006-01-16, 13:11
Det största problemet är ju att folk äter för näringsrik mat och för mycket mat. Det blir man fet av. Det är inget fel på tallriksmodellen om man gör nyttig mat, men vet man inte ens hur man gör det så spelar det ju liksom ingen roll om man lägger upp 1/3 grönsaker på tallriken.

Energirik menar du.

Tomten
2006-01-16, 13:11
Energirik menar du.

Självklart, blev en miss där.

skaparn
2006-01-16, 13:23
Det största problemet är ju att folk äter för näringsrik mat och för mycket mat. Det blir man fet av. Det är inget fel på tallriksmodellen om man gör nyttig mat, men vet man inte ens hur man gör det så spelar det ju liksom ingen roll om man lägger upp 1/3 grönsaker på tallriken.

Förviso. Jag kan underskatta kunskapen något men tycker ändå att det borde vara uppenbart vad som är relativt sett "bra mat". En bit kött eller fisk som inte är korv (fiskkorv?), potatis eller pasta samt lite grönsaker annat än gurka och tomat. Klart! Vad finns det att inte kunna?
Vidare tror jag inte att övervikt särskilt ofta kan skyllas på att personen äter enligt tallriksmodellen men i för stor mängd, det har nog oftare sin förklaring i småätande och läskeblask. Och det måste väl ända vara en väldigt liten och verklighetsfrånvänd grupp människor som inte förstått att det omöjligen kan vara "nyttigt"? Nyttigt inom situationstecken så ordet är aningen inflaterat som resultat av många års felanvändning i media och folkmun.

Jax
2006-01-16, 13:35
Håller helt med Skaparn. Man måste helt enkelt ha förståelse för att inte alla är så intresserade av träning och näringlära och då fungerar en sådan modell utmärkt. I alla fall så länge man inte går till överdrift, men de flesta inser faktiskt att min inte ska äta fläsk och grädde tills man nästan spyr och att det blir bra bara man sköljer ner det med ett salladsblad.

Det finns så många olika ämnen som man själv är duktig och tycker att folk i allmänhet är totalt korkade och verkligen borde lära sig mer. Men om man är lite vidsynt så inser man att det givetvis finns andra ämnen där andra personer tänker precis samma om dig.

jwzrd
2006-01-16, 13:38
Förviso. Jag kan underskatta kunskapen något men tycker ändå att det borde vara uppenbart vad som är relativt sett "bra mat". En bit kött eller fisk som inte är korv (fiskkorv?), potatis eller pasta samt lite grönsaker annat än gurka och tomat. Klart! Vad finns det att inte kunna?
Vidare tror jag inte att övervikt särskilt ofta kan skyllas på att personen äter enligt tallriksmodellen men i för stor mängd, det har nog oftare sin förklaring i småätande och läskeblask. Och det måste väl ända vara en väldigt liten och verklighetsfrånvänd grupp människor som inte förstått att det omöjligen kan vara "nyttigt"? Nyttigt inom situationstecken så ordet är aningen inflaterat som resultat av många års felanvändning i media och folkmun.

Jag håller med dig i stort men tror däremot att väldigt många (alla?) har fel för sig när det kommer till det sista du skriver. Folk inser inte hur mycket dom faktiskt får i sig via "snask och läskeblask" och hur lite dom faktiskt rör på sig. Samma sak gäller lunchen på jobbet med efterföljande bulle när sötsuget sätter in på eftermiddagen.

skaparn
2006-01-16, 13:52
Jag håller med dig i stort men tror däremot att väldigt många (alla?) har fel för sig när det kommer till det sista du skriver. Folk inser inte hur mycket dom faktiskt får i sig via "snask och läskeblask" och hur lite dom faktiskt rör på sig. Samma sak gäller lunchen på jobbet med efterföljande bulle när sötsuget sätter in på eftermiddagen.

Det kan ligga något i det. När jag jobbade på ett vid namn icke nämnt svenskt storföretag inom telecomindustrin kunde man förvånas av att ingenjörer med ett annars ganska analytiskt tänkande kunde smälla i sig fyra koppar extremt sliskig choklad ut automaten samt någon delicatoboll ovanpå, och samtidigt sitta och oja sig över hur slappa de blivit över buken sedan de börjat jobba.

Som anekdot kan sägas att jag själv funderade varför jag hade så kass mage medan jag jobbade utan att tänka på att jag besökte samma automat väldigt ofta för en kopp svart, äckligt kaffe. Nu gick det visserligen upp för mig ganska fort men det är lätt att, om man inte verkligen funderar över sina rutiner, gå miste om kausala samband (5 x kaffe -> Magbesvär).

skaparn
2006-01-16, 13:53
Det finns så många olika ämnen som man själv är duktig och tycker att folk i allmänhet är totalt korkade och verkligen borde lära sig mer. Men om man är lite vidsynt så inser man att det givetvis finns andra ämnen där andra personer tänker precis samma om dig.

Huga, vilken hemsk tanke...

Jax
2006-01-16, 13:55
Huga, vilken hemsk tanke...
Jag menar bara dom andra, men det kan jag ju inte skriva.

skaparn
2006-01-16, 14:00
Jag menar bara dom andra, men det kan jag ju inte skriva.

Ahh, skönt. Då fortsätter jag leva i en bubbla.

jwzrd
2006-01-16, 14:02
Det kan ligga något i det. När jag jobbade på ett vid namn icke nämnt svenskt storföretag inom telecomindustrin kunde man förvånas av att ingenjörer med ett annars ganska analytiskt tänkande kunde smälla i sig fyra koppar extremt sliskig choklad ut automaten samt någon delicatoboll ovanpå, och samtidigt sitta och oja sig över hur slappa de blivit över buken sedan de börjat jobba.

Som anekdot kan sägas att jag själv funderade varför jag hade så kass mage medan jag jobbade utan att tänka på att jag besökte samma automat väldigt ofta för en kopp svart, äckligt kaffe. Nu gick det visserligen upp för mig ganska fort men det är lätt att, om man inte verkligen funderar över sina rutiner, gå miste om kausala samband (5 x kaffe -> Magbesvär).

Jag dristar mig till att påtala hur förträffligt det vore om automatkaffet drog åt fanders.

Nitrometan
2006-01-16, 14:11
Jag dristar mig till att påtala hur förträffligt det vore om automatkaffet drog åt fanders.
Mmmm. I hear you.

Bättre för många magar oxå.

Tomten
2006-01-16, 14:24
Vidare tror jag inte att övervikt särskilt ofta kan skyllas på att personen äter enligt tallriksmodellen men i för stor mängd, det har nog oftare sin förklaring i småätande och läskeblask. Och det måste väl ända vara en väldigt liten och verklighetsfrånvänd grupp människor som inte förstått att det omöjligen kan vara "nyttigt"? Nyttigt inom situationstecken så ordet är aningen inflaterat som resultat av många års felanvändning i media och folkmun.

När jag bodde hemma så var det helt klart fallet, även om jag aldrig blev tjock (inte lätt för en tonåring att bli överviktigt om man rör sig lite) så klassas nog borde morsan och hennes sambo som överviktiga. Även om de följer tallriksmodellen så äter de helt enkelt för mycket. Dricker man sen juice, öl eller läsk till middagen så drar det ju snabbt iväg.

Poängen är, även om man äter enligt tallriksmodellen och gör nyttig mat, så spelar det ingen roll om man äter mer kalorier än vad man förbrukar. Är man sedan inte speciellt fysiskt aktiv så blir man överviktigt. Okunskap om hur mycket energi maten innehåller lär med största sannolikhet bidra till att folk blir feta, även om de vet hur man lagar mat som är nyttig.

Jax
2006-01-16, 15:26
Poängen är, även om man äter enligt tallriksmodellen och gör nyttig mat, så spelar det ingen roll om man äter mer kalorier än vad man förbrukar. Är man sedan inte speciellt fysiskt aktiv så blir man överviktigt. Okunskap om hur mycket energi maten innehåller lär med största sannolikhet bidra till att folk blir feta, även om de vet hur man lagar mat som är nyttig.
Man skulle ju kunna tycka att folk har den självinsikten att de har ätit för mycket när de ser att magen börjar växa. Den kopplingen tror jag de flesta klarar av att göra. Då får man justera mängden efter det, och använda tallriksmodellen som en enkel modell för att se till att man får i sig bra mat.

hpb
2006-01-16, 15:33
Hur ofta hör man om någon som provat att äta efter tallriksmodellen egentligen?
Jag har nog aldrig någonsin hört någon säga "Ja jag har börjat äta mer grönsaker och mer fullkornsbröd och skurit ner på bullar och läsk".
Alla borde lära sig att det inte gäller att gå på så extremt som möjligt utan att hitta ett mellanting där man fortfarande kan njuta av maten, det finns ett mellanting mellan pizzan "bantarens mardröm" och en sallad med extra vatten vid sidan om.
Man kanske skulle lansera detta som en ny diet, fast "Gå ner 1 kilo på en månad! Ny succemetod!".. 1 kilo i månaden är ju iaf 12 kilo på ett år.

Lizard: Trevligt inlägg, har sagt precis det där till mamma länge nu. Hon kanske förstår bättre efter ett email med ditt inlägg :)

Lizard
2006-01-16, 15:59
Lizard: Trevligt inlägg, har sagt precis det där till mamma länge nu. Hon kanske förstår bättre efter ett email med ditt inlägg :)
Tack. Bara nu inte mamma börja knapra meta-tabletter.... :)

Lizard

hangatyr
2006-01-16, 16:02
Jag dristar mig till att påtala hur förträffligt det vore om automatkaffet drog åt fanders.

ja! förutsatt att den ersattes av en ytterst skicklig kaffemaestro som kunde svänga ihop en schysst espresso på nolltid!

jwzrd
2006-01-16, 16:08
ja! förutsatt att den ersattes av en ytterst skicklig kaffemaestro som kunde svänga ihop en schysst espresso på nolltid!

Nu börjar vi närma oss något som vore optimalt för en optimal definition av optimalt. En finfin dubbel espresso efter varje måltid är mumma.

Juliette
2006-01-16, 16:12
En kompis till mig tycker själv att hon äter en jättenyttig frukost, och är så glad att hon startar dagen så bra: en delikatess yoghurt vanilj, med ett stort lass "Start" till.

Efter en så bra start på dagen tycker hon att hon kan unna sig ett halvt paket digestive kex på första kafferasten.. "är ju så bra för magen med fiber, som finns i digestivekexen"

Att "start" är nyttigt har hon minsann sett i en reklamfilm, och att den är till för "sportiga människor". Jag orkar inte tjafsa utan låter henne få tycka att hon är sportig och nyttig med sina nya vanor.

HerrArne
2006-01-16, 16:15
Att "start" är nyttigt har hon minsann sett i en reklamfilm, och att den är till för "sportiga människor".

Start ÄR till för sportiga människor. Jättesportiga människor som regelmässigt springer en halvmara efter frukost... :D

Catstyle
2006-01-16, 16:16
En kompis till mig tycker själv att hon äter en jättenyttig frukost, och är så glad att hon startar dagen så bra: en delikatess yoghurt vanilj, med ett stort lass "Start" till.

Efter en så bra start på dagen tycker hon att hon kan unna sig ett halvt paket digestive kex på första kafferasten.. "är ju så bra för magen med fiber, som finns i digestivekexen"

Att "start" är nyttigt har hon minsann sett i en reklamfilm, och att den är till för "sportiga människor". Jag orkar inte tjafsa utan låter henne få tycka att hon är sportig och nyttig med sina nya vanor.
Mjo det känner man igen.

Jax
2006-01-16, 16:20
Start ÄR till för sportiga människor. Jättesportiga människor som regelmässigt springer en halvmara efter frukost... :D
Blir så jäkla törstig bara efter allt socker och det är svårt att springa med magen full av vatten, annars är det good shit. :D

Pepz
2006-01-16, 16:27
Folk i allmänhet kan ingenting..

Min chef hade hört att koffein ökar fettförbränningen så han drack en par tre red bull på eftermiddagen..

Många på gymmet som är rädda för kolestrolet i ägg

Och alla dessa nybörjare som tror på att proteinpulver bygger muskler och inte mat och träning..

Usch

Mago
2006-01-16, 17:11
Folk i allmänhet kan ingenting..

Min chef hade hört att koffein ökar fettförbränningen så han drack en par tre red bull på eftermiddagen..


Hahah. Dagens garv. :D

Farzan
2006-01-16, 17:17
Folk i allmänhet kan ingenting..

Min chef hade hört att koffein ökar fettförbränningen så han drack en par tre red bull på eftermiddagen..

Många på gymmet som är rädda för kolestrolet i ägg

Och alla dessa nybörjare som tror på att proteinpulver bygger muskler och inte mat och träning..

Usch

Hahah, det är lite sorgligt faktiskt.

Men ni alla här. Kolozzeums medlemmerar är duktigare än de flesta! Sprid kunskapen, sprid kärleken!

Det här tyckte jag var lite kul. Tjejen som drack 4 liter sade "nej, du har fel. mamma sa att näringsinnehållet som står inte stämmer då man pissar ut allt"
Ja, men gissa vad. Din mamma har FEL! (självklart sa jag det inte sådär)
Drick dina 4 liter då och kom till mig om 3 år, sen säg det där igen.

Aja, kampen fortsätter. :)

Osten80
2006-01-16, 17:36
Jag förvånas i stort sett varje vecka av att folk som jag normalt sett ser som väldigt intelligenta och allmänbildade verkligen inte kan lägga ihop två och två när det kommer till kost och träning.
De tror blint på vad som står i Aftonbladets hälsobilaga och drar sig inte för att "rätta" andra med hjälp av sin nyvunna kunskap.
Jag skulle egentligen vilja tala om för dem hur de ska göra för att gå ner i vikt eller få bättre träningsresultat men jag orkar inte bry mig längre.
Det brukar visa sig i slutändan vem som har rätt ändå.

Metal_boy_
2006-01-16, 17:57
En kompis till mig tycker själv att hon äter en jättenyttig frukost, och är så glad att hon startar dagen så bra: en delikatess yoghurt vanilj, med ett stort lass "Start" till.

Efter en så bra start på dagen tycker hon att hon kan unna sig ett halvt paket digestive kex på första kafferasten.. "är ju så bra för magen med fiber, som finns i digestivekexen"

Att "start" är nyttigt har hon minsann sett i en reklamfilm, och att den är till för "sportiga människor". Jag orkar inte tjafsa utan låter henne få tycka att hon är sportig och nyttig med sina nya vanor.


Start, fy fasen. Man kan lika gärna smula ner en hög med kakor i filen.

Det är svårt med barn och kost. Speciellt när man är liten så gillar man ju sötsaker.

PePPinO
2006-01-16, 17:58
Det e d sant som du säger Farzan,mycket av det som är viktigt lärs inte ut ordenligt iskolan.
Är 22 så har ju nyss gått där så att säga,men grejen är att det är väll svårt att få tid till att lära ut allt,men frågan är om det inte är viktigare att lära ut en sån sak under Biologi/hemkunskap än vad det är att lära ut hur en blomma är uppbyggd?
Generellt kommer man ju ihåg hur en blomma är uppbyggd ungefär 5sek efter lektionen,medans (jag tränade iaf under högstadiet) riktig kostkunskap kanske skulle fastna.
Jag minns min härliga hemkunskap år 1999 där tallriksmodellen va en bra sak att följa,och att det va viktigt att kunna laga fiskgryta,vore bättre med allmän kunskap o medvetenhet i näringslära!
Iaf min mening;P

stahlberg
2006-01-16, 18:04
Problemet är tudelat.

Det ena problemet är själva skolan. Elerverna får lära sig en massa om "allmänbildande" ämnen, som de inte kommer att ha någon nytta av i sina framtida liv. Däremot får de INTE lära sig om sådant som de kommer att nytta av - t.ex just om näring och kost. Detta medför dessutom att många elever har svårt att inse att de verkligen får lära sig något som gäller verkligheten omkring dem.

Dessutom är ordningsproblemen i skolan stora. Eleverna är i en ålder då de helt naturligt gärna "krigar" mot de vuxna, mot etablissemanget. Därför fordras av en skicklig lärare BÅDE att han/hon kan lära ut sina ämnen på ett sätt som är intressant för eleverna OCH att han/hon är tillräckligt auktoritativ för att hålla ordning. Sådana lärare växer inte på träd. I lärarutbildningen (åtminstone här i Finland) lär man sig inget om att ha auktoritet, och de pedagogiska metoderna utgår oftast ifrån att eleverna ska ha ett visst intresse (av ämnen som i själva verket inte intresserar dem det ringaste).

Den andra delen av problemet är det som flera nämnt, att allmänhetens kunskaper om kost är synnerligen bristfälliga. Därför har barn och ungdomar "hemifrån" bristfälliga eller felaktiga "kunskaper", som är svåra att ändra på.

Jag tycker det är bra att eleverna ifrågasätter, så länge det är ifrågasättande i sakfrågor och inte ren provokation. Då återstår det "bara" för läraren att vara tillräckligt trovärdig och att få eleverna att förstå att det man säger är sant.

Jag tycker trådskaparen har kommit ganska långt, eftersom han tydligen fått eleverna att bli intresserade. Däremot kan det vara svårt att vara trovärdig (och kanske också tillräckligt auktoritär), redan beroende på att han är så lite äldre än eleverna. Själv har jag arbetat i närmare 30 år med "problemmänniskor" (därav 13 år i grundskolor med s,k problemelever), och jag har märkt att trovärdigheten och auktoriteten ökat med ålder och erfarenhet.

Men trådskaparen är motiverad och intresserad, och har fått eleverna att bli det också, så chanserna att de faktiskt ska lära sig något (för livet, inte bara för sina vitsord) är väl rätt så goda.

Pepz
2006-01-16, 18:35
Tycker att det är extremt lätt att få unga som gamla intresserade när det gäller köst och näring.. tyvärr så är hälsobilagor,veckorevyn och dylikt flitigt lästa och besudlade med direkta felaktigheter..

Jag hejar på trådskaparen i kampen mot feta ungdomar..
Förså vad det kommer att kosta samhället när de är sjukskrivna för att de inte klarar av att jobba pga av sin hälsa..

Baha
2006-01-16, 19:04
Tyckte man fick lära sig helt ok saker där

tallriksmodellen som är ypperlig på alla vis och följer man den så har jag svårt att se hur man kan äta för mkt ens om man äter späck.

victor_n
2006-01-16, 19:05
Hej. Jag jobbar som lärarvikarie i högstadiet, där jag har haft alla ämnen, bl.a. hemkunskap där jag snackade om kost och motion. Jag insåg då att barnen går på allt som sägs förutom sanningen. Deras brist på kunskap är lite tråkigt faktiskt, för kosten är väldigt viktig för en bra hälsa. Här har ni några exempel.

Vi kollade på filmen som paolo roberto gjorde, där han gick upp en hel del i vikt. Där nämde de att 4liter läsk är 1600kalorier. Det här hörde jag en del elever snacka om.

"Det där stämmer inte. Det dem inte säger är att det mesta pissar man ut, det är ju bara vätska" Och de diskuterade det här. Tills jag kom berättade för dem hur det egentligen låg till. Att det mesta inte alls försvinner ut med urinet och lite fakta för varför.

Sen kom en tjej fram "jag dricker 4 liter läsk per dag och om det stämde skulle jag vara enorm!"

Så jag förklarade för henne att varje människa är speciell, med kroppar som kräver olika mycket etc etc etc. (hon var mullig också, förmodligen på grund av 4 liter per dag, men det ville jag inte påpeka"
Sa också att hon kanske åt lite mat per dag, då hon inte gick upp. Vilket stämmer, har sett henne på matsalen med nästan inget på tallriken och hon sa att hon sällan käkar frukost, med en stolt blick. Jag vill så gärna hjälpa dem men det är inte mycket jag kan göra som vikarie, och med skolans regler.

Sen har jag en del tjejer som går på spinning. De sa att deras instruktör sa att en hel spinningspass (1 timma) bränner lika många kalorier som en HALV BANAN! Uhm... va? En instruktör borde kunna lite mer näringslära än det där.
En hel banan innehåller ungefär 100kcal. och om de bränner 50kcal under en spinningspass på 1 timme måste de ha cyklat riktigt segt. Då man bränner ungefär 10kcal/min om man trampar på hårt.

Något mer jag märkte var en rejäl rädsla för light läsk. Jag förklarade att light läsk var näst intill energifri, men de sa att lärare inte borde säga något om lightläsk då det ger folk cancer. Ok... drick vanlig läsk då. det är mycket bättre (sarcasm). (jag rekomenderade inte lightläsk för övrigt, jämförde bara)
Jag sa att lightläsk inte är farligt sålänge man inte överkonsumerar, precis som allt annat i livet. Men stämmer det? Denna rädsla måste komma från någonstans. Skulle nån av er ge mig nån forskningsrapport eller egna synpunkter på sukralos/aspartam konsumering?

Jag snackade med ordinare hemkunskapslärarna om att de borde lära sig mer om det här. Under en lektion skulle jag kunna lära ut mycket av det som är nödvändigt att veta om kost. Speciellt då eleverna finner det intressant.
Men de förklarade att de inte FÅR lära ut det, då en gång kom en morsa och klagade på att deras undervisning gjorde deras barn till anorexiker. Så de har ingen vettig näringslära. Jag förstår att vissa barn tar det fel och börjar intensiv banta. Men redan idag ser jag anorexiker i skolan som tror att det gör dem snyggare. Att förklara varför det inte är hälsosamt på ett pedagogiskt och trevligt sätt skulle gynna dem mer än skada dem.
När näringslära ses som "tabu" i skolan vet man att något borde ändras.

Synpunkter?

jag sitter i min skolas matråd.. just nu försöker jag faktiskt få dom vuxna att inse att barn måste lära sig att äta rätt i ung ålder + att förbättra maten!
har möte om 2 veckor igen kan ju återkomma i denna tråd och se hur det gick :)

Mago
2006-01-16, 19:10
Tyckte man fick lära sig helt ok saker där

tallriksmodellen som är ypperlig på alla vis och följer man den så har jag svårt att se hur man kan äta för mkt ens om man äter späck.

Går den inte bara ut på hur stor del av tallriken som ska bestå av vad? Isf. har den ju INGET att göra med om man kan äta för mycket eller inte.

Baha
2006-01-16, 19:14
äter man en normal tallrik som så är det svårt att äta för mkt med den, iaf som jag ser det.

petersson
2006-01-16, 19:19
äter man en normal tallrik som så är det svårt att äta för mkt med den, iaf som jag ser det.

jag förstår inte hur man kan lyckas bli fet om man äter en normal tallrik till lunch och en till middag, samt frukost och nattmacka

Fartman
2006-01-16, 19:24
jag förstår inte hur man kan lyckas bli fet om man äter en normal tallrik till lunch och en till middag, samt frukost och nattmacka
Ja du det skall jag berätta för dig, INAKTIVITET heter det.. ungarna idag, och för den delen också vuxna, är på tok för inaktiva.. det är jäääävligt många som bara spenderar tid framför dator och tv.

Sen vad som är en normal tallrik är rätt subjektivt, och det är väldigt beroende av VAD som är på den tallriken.. Tex en "normal" tallrik pasta och köttbullar för en tonåring är inga problem att bli fet på precis.

Jman
2006-01-16, 19:49
I många fall jag hört så är det föräldrarnas fel att ungarna redan i tidigt ålder utsätts för skräpmat som föräldrar trycker i sig för att de tycker synd om sig själva. För att att ett barn eller tonåring ska lyckas äta mer hälsosamt så måste denna övertyga sina föräldrar också. Det är väl den svåra biten? Ett skräckexempel jag hört är att t.ex. att ungen får en påse chips istället för en måltid, har inte tid att fixa mat .... Eller att det blir pizza eller Mc för att de inte orkar göra hemlagad mat.

Jax
2006-01-16, 19:54
I många fall jag hört så är det föräldrarnas fel att ungarna redan i tidigt ålder utsätts för skräpmat som föräldrar trycker i sig för att de tycker synd om sig själva. För att att ett barn eller tonåring ska lyckas äta mer hälsosamt så måste denna övertyga sina föräldrar också. Det är väl den svåra biten? Ett skräckexempel jag hört är att t.ex. att ungen får en påse chips istället för en måltid, har inte tid att fixa mat .... Eller att det blir pizza eller Mc för att de inte orkar göra hemlagad mat.
Du glömmer att föräldrarna i många fall inte vet bättre. Det antar jag i alla fall att det inte gör för inte fan tänker jag medvetet låta mina barn (som kanske kommer inom sinom tid) äta dålig mat.

Farzan
2006-01-16, 20:04
jag sitter i min skolas matråd.. just nu försöker jag faktiskt få dom vuxna att inse att barn måste lära sig att äta rätt i ung ålder + att förbättra maten!
har möte om 2 veckor igen kan ju återkomma i denna tråd och se hur det gick :)

Ja, då är du vårt mäktigaste vapen idag! Lycka till. :)

Kom ihåg att lägga tråden i favoriter, för den kommer nog vara död tills dess. :P

sissa
2006-01-17, 00:49
sen är det ätstörningar. anorexia, bulemi.
sen om det är en "näringslära-fråga" kan man ju fråga sig. jag vet inte.
till viss del kanske.

sen upplever jag att det ofta är väldigt inriktat på sånt man INTE får/ska äta. det är en väldigt fokus kring det.
avsaknaden av saker. mera fokus på råvaror som i sig är närningsrika och "nyttiga" tycker jag. lyfta fram dem istället för att peka ut de livsmedel som är "fel".

hyllorna vimlar av lightprodukter, och det kanske är bra till viss del, men ibland är det precis som om man glömt att det faktiskt finns mat och råvaror som är nyttiga i sig själva. oj, chips är inte så bra. då gör vi fettfria chips.
godis är inte bra heller. då gör vi sockerfritt godis.
som om det inte finns alternativ. ( som dessutom innehåller lite näring)

inte för att man inte kan käka godis ibland, jag skulle inte vilja vara utan det
:-), men ibland verkar det som om vi bara gör det svårare för oss själva. att "fettfritt" och "sockerfritt" bara påminner om oss om att vi försakar något. att vi blir utan någonting som vi egentligen måste ha.