handdator

Visa fullständig version : Mer näringslära i skolan! Barnen kan ingenting.


Farzan
2006-01-16, 11:42
Hej. Jag jobbar som lärarvikarie i högstadiet, där jag har haft alla ämnen, bl.a. hemkunskap där jag snackade om kost och motion. Jag insåg då att barnen går på allt som sägs förutom sanningen. Deras brist på kunskap är lite tråkigt faktiskt, för kosten är väldigt viktig för en bra hälsa. Här har ni några exempel.

Vi kollade på filmen som paolo roberto gjorde, där han gick upp en hel del i vikt. Där nämde de att 4liter läsk är 1600kalorier. Det här hörde jag en del elever snacka om.

"Det där stämmer inte. Det dem inte säger är att det mesta pissar man ut, det är ju bara vätska" Och de diskuterade det här. Tills jag kom berättade för dem hur det egentligen låg till. Att det mesta inte alls försvinner ut med urinet och lite fakta för varför.

Sen kom en tjej fram "jag dricker 4 liter läsk per dag och om det stämde skulle jag vara enorm!"

Så jag förklarade för henne att varje människa är speciell, med kroppar som kräver olika mycket etc etc etc. (hon var mullig också, förmodligen på grund av 4 liter per dag, men det ville jag inte påpeka"
Sa också att hon kanske åt lite mat per dag, då hon inte gick upp. Vilket stämmer, har sett henne på matsalen med nästan inget på tallriken och hon sa att hon sällan käkar frukost, med en stolt blick. Jag vill så gärna hjälpa dem men det är inte mycket jag kan göra som vikarie, och med skolans regler.

Sen har jag en del tjejer som går på spinning. De sa att deras instruktör sa att en hel spinningspass (1 timma) bränner lika många kalorier som en HALV BANAN! Uhm... va? En instruktör borde kunna lite mer näringslära än det där.
En hel banan innehåller ungefär 100kcal. och om de bränner 50kcal under en spinningspass på 1 timme måste de ha cyklat riktigt segt. Då man bränner ungefär 10kcal/min om man trampar på hårt.